Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Leiden Centraal - foto's en omschrijving op stationsweb

station Leiden Centraal

Telegrafische verkorting: Ledn
lijnkmjaar
Amsterdam- Rotterdam45,581842
Leiden- Woerden33,3421878
Weesp- Leiden301981
Geopend op4 jun 1843

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

tot 1 jun 1997Leiden
stationsgebouw I (1842-1879)Middenrisaliet met een arcade. Het plaatskaarten kantoor is cirkelvormig. Aan weerszijden van de risaliet een vleugel met kroonlijst. architect: F.W. Conrad
stationsgebouw II (1879-1951)hoge middenrisaliet, twee terugstaande delen en twee hoekrisalieten. Ingang met een groot halfrond venster. architect: Dirk Antonie Nicolaas Margadant
stationsgebouw III (1953-1995)vrijwel identiek aan enschede en hengelo. Hier ook baksteen gebruikt. architect: H.G.J. Schelling
perronoverkapping (1974) architect: K. van der Gaast
stationsgebouw IV (1996)witte ruimtevakwerkconstructies. Gebogen witte schelp van centrale perronkap. Grote vides in de perrons. Glazen bouwstenen, transparante gevels. architect: H.C.H. Reijnders

adres: 

Stationsplein 3
2312AJ Leiden Centraal
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
40 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Leiden Centraal

153 afbeeldingen

95 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 11 okt 2024 zijn omrand.

1840 (2)
1890 (7)
1900 (9)
1910 (6)
1920 (7)
1930 (1)
1940 (1)
1950 (36)
1960 (7)
1970 (10)
1980 (4)
1990 (7)
2000 (21)
2010 (28)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Coen Vijge2 jun 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking
Misschien nuttig om te vermelden dat Leiden een voorlopig station heeft gekend ten oosten van de spoorbrug over de Haarlemmertrekvaart. De bouw van laatste genoemde brug was vertraagd zodat de eerste trein naar Amsterdam van dit voorlopige station moest vertrekken. De genoemde datum 17 augustus 1842 is dan ook de opening van het voorlopige station. De opening van het definitieve station(sgebouw?)is 15 juni 1843, anderhalve maand na de eerste trein naar het zuiden tot het nieuwe eindpunt Voorschoten. Omdat het voorlopige station op een behoorlijke afstand van het definitieve station heeft gelegen en bijna een jaar in dienst is geweest is een aparte vermelding wellicht op z'n plaats. (bron: wikipedia)
Antwoord webmaster:
dank je, ik heb het op de site opgenomen. ook omdat het zo ook in het archief van kees van de meene staat.
Arjan Krabbenbos13 okt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Leiden Centraal voldoet wel aan de norm om Centraal te mogen heten. Het heeft drie stations in de gemeente naast Centraal zijn dat Lammenschans en De Vink. Doordat station De Vink midden op de grens van de plaatsen Voorschoten en Leiden ligt (spoordijk=grens!) staat er dus geen plaatsnaam voor De Vink! De Vink is vernoemd naar een oude herberg die hier jaren geleden aan het spoor heeft gestaan! Dit gebouw waar je toen koffie en bier onder andere kon krijgen, bestaat al jaren niet meer!
smile31 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Krijgt dit station ook nog een andere kleur dan wit.Nu is hij lelijk ik vind de er toch meer kleur op moet komen.
Antwoord webmaster:
ik denk het niet.
Frank de Jong11 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
gevonden op een interne site Over paar jaar twee nieuwe treinstations tussen Alphen en Leiden AD/Groene Hart | 11 Januari 2013 ALPHEN/RIJNWOUDE Tussen Alphen en Leiden komen twee treinstations. Over vijf jaar kunnen reizigers in- en uitstappen in Hazerswoude-Koudekerk en in Zoeterwoude Meerburg. Alphen krijgt bovendien een tunnel onder het spoor bij de Leidse Schouw. Rijnwoude is blij met de nieuwe treinstations waarover al lange tijd onderhandeld wordt met de provincie Zuid-Holland. In 2018 liggen de haltes Hazerswoude-Koudekerk en Zoeterwoude Meerburg er. Vanaf dan gaan er per uur vier treinen rijden op het traject Leiden-Utrecht. Als de gemeenteraden akkoord zijn, kunnen over twee maanden de handtekeningen onder het contract met de provincie gezet worden.Wethouder Ferdinand Ketel heeft er geen enkel moeite mee dat hij een halte krijgt aan de lijn Utrecht-Leiden in plaats van Gouda-Leiden, zoals in het oorspronkelijke RijnGouwelijnplan nog stond. ,,Reizigers van en naar Utrecht hoeven dan niet over te stappen in Alphen. Met de toezegging dat het lijnennet van het busvervoer in stand blijft, kunnen we spreken van een goede OV-ontsluiting van Rijnwoude.''Aardig detail, de stationsnaam Hazerswoude-Koudekerk is de naam van een eerder station dat tussen 1878 en 1934 heeft bestaan.Ketel is voorts content met de 40 miljoen euro die de provincie heeft toegezegd voor de verbetering van de N207 en N209 om de Goudse en Alphense regio beter met elkaar te verbinden.TunnelIn dezelfde overeenkomst wordt gesproken van een tunnel onder het spoor bij de Leidse Schouw. ,,Die is nodig omdat er meerdere treinen per uur gaan rijden en dat betekent een probleem voor de doorstroming van het wegverkeer,'' legt de Alphense wethouder Kees van Velzen uit.
R.J. Leerling23 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is er in het stationscomplex een geschikte gelegenheid om zakelijk te lunchen ?
Antwoord webmaster:
geen idee, ik kom er nooit. kijk op de site van de ns, daar staat wel een plattegrond met voorzieningen. misschien als je uit de stad binnenkomt meteen links, daar zit iets van een koffiehoek geloof ik.
claudia7 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Modern is het station zeker, en de oude stations in Nederland mits goed gerenoveerd zijn natuurlijk prachtig en heel sfeervol, maar dit heeft ook zeker een mooie uitstraling. En die uitstraling heeft het vooral van binnen ook. Echt een station van deze tijd en wát een voorzieningen, en gezellig ook! Op spoor acht/negen lekt het dak overigens nog steeds volgens mij (of de constructie is zo dat er "gewoon" hier en daar water door kan sijpelen. Al met al houd ik ondertussen echt van dit station!
vincent24 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
zonde dat dit prachtige station gesloopt is en dat het vervangen is door dat lelijke nieuwe station met die witte buizen de ns zou een beetje eerbied moeten hebben voor zen stations
Antwoord webmaster:
nou dit stationsgebouw is ook in de plaats gekomen van een ouder veel mooier gebouw. Het voldeed niet meer aan de reizigersstromen, en uitbreiding was wel erg lastig. Je kunt niet alles bewaren.
J.C.Lutje Schipholt29 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft centraal station Leiden bagagekluizen of een bagage bewaarplaats ?
Antwoord webmaster:
kijk daarvoor bij de veelgestelde vragen. ik weet het ook niet.
Gertjan Stamer29 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 2008 is men volop bezig met slopen van winkels en weer herinrichten. Iedere winkel krijgt nieuwe plek. De AKO gooit er zelf een hopeloze miniflat tegenaan en de WC's zijn via een paar traptreden onbereikbaar voor minder validen, lekker handig! Veel geld wordt gestoken in deze herinrichting maar de hopeloos oude en sterk gedateerde perronoverkappingen blijven, zelfs bij het slopen van zuidzijde eilandperron sporen 8/9. In November en December 2009 nieuw meubilair (ook buiten de perronkap) en nieuwe inloopkiosk. Bij hevige regenval lekt het in de overgang van oude perronkap en nieuwe overkapping uit de 90'er jaren.
Hein de Jong1 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
NS opent station Leiden op Google Earth LEIDEN (ANP) - De NS heeft donderdag station Leiden geopend op Google Earth. Het gaat om een '3d-model', dat van binnen en van buiten bekeken kan worden. Gebruikers van het computerprogramma kunnen zich virtueel door de stationshal en over de perrons voortbewegen. Leiden is het eerste Nederlandse station dat op deze manier op Google Earth staat. Eerder was onder meer het gloednieuwe station van Berlijn al virtueel samengesteld.
Eline11 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station was vroeger echt wel mooier. Zag er op de dag van oplevering al verroest uit.
Hill27 aug 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oeh Leiden centraal is NIET lelijk! Leiden station is de allermooiste Station die eris hoor. _0_ Modern ding. Ja ben zelf Leidenaar, en dat Station is heel erg mooi. xD Mag alleen meer sporen krijgen van mij als Centraal Station. De hele NS ownt joh. xD
S. van het Veld20 aug 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Veel Leidenaren vinden het een lelijk gebouw. Maar volgens mij past het prima in deze tijd en de omgeving, die ook steeds aan vernieuwing onderhevig is. Jammer dat NS de hal gaat afsluiten met poortjes, waardoor je er alleen nog met een ticket kunt komen. Ik kom er regelmatig in één van de winkeltjes en dat kan straks niet meer.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Mijn proefstation
Op deze site kun je een blik werpen in de toekomst, en krijg je de kans mee te denken over de nieuwe grotere stations. Eerst virtueel en vanaf medio 2008 letterlijk, want Leiden Centraal wordt het proefstation van Nederland, waar je in de loop van 2008 de nieuwe visie op toekomstige stations kunt ervaren.
Vertrekstaat 1843 (10)
Vertrekstaat 1868 (14)
Vertrekstaat 1891 (39)
Vertrekstaat 1911 (67)
Vertrekstaat 1929 (139)
Vertrekstaat 1940 (85)
Vertrekstaat 1957 (136)
Vertrekstaat 1971 (266)
Personeel op dit station

Nieuws

In de woensdag 11. gehoudene algemeene vergadering van deelhebbers in de Hollandsche Ijzerenspoorwegmaatschappij, te Amsterdam , is de door den raad van administratie aangebodene rekening over het jaar 1841 goedgekeurd. (24 apr 1842)
Een broek koop je op het station (20 mrt 2009)
Betonnen rijkdom langs Twents spoor : Stations Almelo De Riet, Enschede en Hengelo op monumentenlijst NS (15 jan 2009)
Stevige kritiek op bouwplannen NS in Leiden (5 aug 2008)
Leiden Centraal nog even geen proefstation (16 jun 2008)

Ouder nieuws over Leiden Centraal

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 81)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 137)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 192)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 21, 151)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 26, 39, 48-49, 95, 296-29)

Stations in de omgeving

Leiden Witte Poort (1,4 km)
Leiden Heerensingel (2 km)
Leiden Lammenschans (2,3 km)
De Vink (2,9 km)
Warmond (3,1 km)
Postbrug (3,8 km)
Zoeterwoude (4,4 km)
Voorschoten (5,4 km)
Rijpwetering (5,8 km)
Voorhout (6,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/leiden