Eijs- Wittem | Klein gebouwtje. Bestaat uit drie delen. Het eenlaags middendeel met zadeldak is een originele baanwachterswoning van de AM. Daarnaast aan de linkerkant een hoger deel met zadeldak, het "torentje", een uitbreiding van de SS uit 1906. Op de begane gro |
glazen wachtruimte | zeer marginale stationsinrichting bij voorstadshalten. |
GLS 1e klasse | hoog rechthoekig gebouw |
GLS 2e klasse | lang laag gebouw |
GOLS wachterswoning | Klein gebouwtje met een woonkamer, slaapkamer en bergplaats. Later vaak vergroot door er een verdieping met 3 slaapkamers op te zetten. |
GOLS- groot | Rechthoekig hoog gebouw, met een puntgevel aan de straat- en perronzijde. Op de begane grond een plaatskaartenbureau, goederenbergplaats, vestibule met loket en wachtkamer. Op de bovenverdieping was een woning voor de stationschef. In sommige grotere |
GOLS- klein | Laag langwerpig gebouw van alleen een begane grond. Bevat een plaatskaartenbureau, wachtkamer met loket, goederenbergplaats en woning voor de stationschef. De stations zijn gedekt met pannen in twee kleuren, rood en blauw, gelegd in een patroon. In |
Haps | langgerekt gebouw met woning. Puntgeveltje aan straat en perronzijde |
Hardenberg | Aan de straatzijde twee puntgevels, aan de perronzijde één. Eindgebouwen springen aan de straatzijde iets naar voren. In verschillende uitvoeringen gebouwd. |
Harmelen | Stationsgebouwen verschillend van grootte maar overeenkomst was de architectuur. Gebouwd op een eilandperron. |
Helvoirt | Laag gebouw met woning en dienstlokalen |
Hemmen | Aantrekkelijk asymmetrisch gebouw. Hoog gedeelte als woning ingericht. Boven de toegangsdeuren gelegen in het midden van de gevel, net naast het woongedeelte is een versiering aangebacht van glas in lood met vaak een staatsspoormonogram. In verschill |
HESM baanwachterswoning | Een baanwachterswoning die is uitgebreid met faciliteiten voor stationsdienst. Iets kleiner dan type HESM III dat niet als baanwachterswoning fungeerde. |
HESM I | Asymmetrisch hoog station |
HESM II | Een hoog middendeel (asymmetrisch aan de straatzijde en symmetrisch aan perronzijde) met twee lage vleugels |
HESM III | Een klein gebouw, niet veel groter dan baanwachterswoningen, echter met enkele lokalen voor de stationsdienst |
HN standaard | Laag langwerpig gebouw. Praktisch identiek met met type GOLS- klein. |
Hooge Zwaluwe | Hoog middendeel met korte hoge en lange lage vleugel. Opvallend zijn de gekoppelde halfronde bovenlichten. |
KNLS 1e klasse | Een hoog middendeel met twee korte vleugels die 1,5 verdieping hoog zijn. Voor en achtergevel zijn identiek. |
KNLS 2e klasse | Laag gebouw met woning. |
KNLS 3e klasse | Laag gebouw. Verkorte uitvoering van het type KNLS 2e klasse.
|
Loppersum | Parallelstaand middendeel met aan beide zijden een verschillend eindgebouw haaks op het spoor. |
Mariënberg | Het station doet sterk aan Dalfsen denken, maar de planken beschieting aan de gevels ontbreekt. Aan de straatzijde twee puntgevels, aan de perronzijde een. Eindgebouwen springen aan de straatzijde iets naar voren. |
NCS 1e klasse | hoog middendeel met lage vleugels |
NCS 2e klasse | rechthoekig station. Middendeel staat aan de sraatzijde iets naar voren |
NCS 3e klasse | Merkwaardig station met een hoog bijna vierkant deel met tentdak, waartegen een laag gedeelte aan twee zijden is gebouwd. Het middendeel kan bij uitbreiding worden gebruitk als kern van een groter station. |
NFLS 1e klasse | Grootste station van de NFLS. Een raampartij groter dan de stations 2e klas. Alleen in Stiens gebouwd. Langwerpig station met aan de perronzijde een puntgevel. |
NFLS 2e klasse | Langwerpig station met aan de perronzijde een puntgevel. Bevat een woning en lokalen voor de stationsdienst. |
NFLS halte 1e klasse | Langwerpig station met puntgevel aan de perronzijde. Bevat woning en lokalen voor de stationsdienst. |
NFLS halte 2e klasse | Langwerpig station met puntgevel aan perronzijde. Station is identiek aan halte eerste klas. De verschillen uitten zich dus niet in het stationsgebouw, maar het blijkt dat de aanduiding tweede klas meer zei over de status van de halte zelf. |
NFLS halte 3e klasse | Verkleinde uitvoering van haltegebouwen. Puntgevel aan perronzijde met korte vleugel. Bevat een kleine woning en een wachtkamer. |
NH 1 | rechts een puntgevel met de toegang tot de woning. Aangrenzende goederenloods met plat dak |
NH 2 | hoog middendeel met twee lage lange vleugels |
NH 3 | kort hoog middendeel en twee lage vleugels |
NH halte | gebouw bevat woning en lokalen voor de stationsdienst |
NOLS haltegebouw | Het station is vrijwel identiek aan Vilsteren; de planken beschieting van de geveltoppen ontbreekt. De NOLS had haar gebouwen in eerste instantie (de lijn Zwolle- Ommen) wat te luxe uitgevoerd, dat is later teruggedraaid. Daarentegen is de lage aanbo |
OLDO groot | linkerzijde een puntgevel met wolfdak. Lage korte vleugel bevat de wachtkamer. Ander gevel een houten goederenloods. Kantoor aan perronzijde iets uitgebouwd |
OLDO klein | symmetrisch hoofdgebouwtje met een aanbouw aan een kant |
port-a-cabin | Een eenvoudig noodgebouwtje dat snel opgebouwd en uit elkaar gehaald kan worden. |
Randstadspoorhalte | In het kader van Randstadspoor is een aantal stations vernieuwd of nieuw gebouwd. Deze stations lijken qua uitvoering nogal op elkaar, hoewel er wel onderlinge verschillen zijn.
Een dakconstructie aan de straatzijde voorzien van veel glas. Het d |
Ravestein | laag gebouw met woning. Ingang in de zijgevel |
Rolde | Het station is wat eenvoudiger van uitvoering dan Mariënberg. Ht rechter geveldeel, dat opvalt bij dat station ontbreekt. De gevel indeling is daardoor anders uitgevoerd. Aan de straatzijde en aan de perronzijde één doorlopende puntgevel. Een rechte |
sextant | zeskantig gebouwtje voor voorstadshalten. Plaatskaartenkantoor enkele dienstruimten en zeer beperkte wachtgelegenheid.
De bijnaam sekstant is ontstaan
onder invloed van het rond 1970 geruchtmakende en gelijknamige
tijdschrift van de NVSH (Ne |
SMV groot | hoog gebouw met een iets naar voren staand middendeel. Aan de linkerzijde een vleugel die de goederenloods bevat |
Sneek | Het stationsgebouw bestaat uit een centraal, twee bouwlagen hoog gedeelte met vierkante plattegrond en twee vleugels met rechthoekige plattegrond. Het centrale deel wordt door een gebroken schilddak gedekt, waarop vier schoorstenen zijn geplaatst, de |
SS 1e klasse | Varierend type, maar allen hebben een overdekte spoorbaan. Slechts twee keer gebouwd in verschillende uitvoeringen. |
SS 2e klasse | Hoge middenrisaliet, waarvan de muren een attiek dragen, met in het midden een versiering met uurwerk. |
SS 3e klasse | Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terugstaande eindvleuge |
SS 4e klasse | Bestemd voor minder grote plaatsen. Rechthoekig en hoog gebouw. Het middendeel heeft een puntgevel en op de verdieping drie gekoppelde rondboogvensters. Gevels van straat- en perronzijde springen niet terug zoals bij vijfde klasse stations. Gootlijst |
SS 5e klasse | Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij sommige stations een bakstene sierrand aangebracht. De |
SS Hoogezand etc | vernieuwde uitvoering van type derde klas. Middenrisaliet met afgeschuinde hoeken |
SS nieuw type 3e klasse | hoge middenrisaliet met versierde fronton, met uurwerk. Aan weerszijden een lage vleugel. Twee lage gebouwtjes opzij daarvan, verbonden door een muur |
SS nieuw type 4e klasse | midden risaliet met drie ramen, dak haaks op de spoorbaan, met twee lage vleugels met het dak parallel aan de spoorbaan |
SS vergrote 5e klasse | vleugels twee keer zo groot als bij normaal type |
SS vervanger 5e klasse | Laag station, met middenrisaliet, en twee korte evenhoge vleugels |
Stadskanaal | Aan de straatzijde twee puntgevels, aan de perronzijde één. Eindgebouwen springen aan de straatzijde iets naar voren. In verschillende uitvoeringen gebouwd.
Het hoge deel van het station en de linkervleugel zijn het spiegelbeeld van die van Mariën |
standaard Douma | standaardstationsgebouw. Baksteenschijf aan straatzijde door lokale kunstenaar. |
Standaard Douma (eenvoudiger) | uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows |
STAR groot | Hoog gedeelte dat het eigenlijke station is. Links en rechts een laag deel dat het afrondt. Daarnaast vleugels van verschlllende lengte |
STAR klein | Eenvoudig laag rechthoekig gebouwtje met wolfsdak. |
Velsen- Zeeweg | kleiner standaardhaltegebouwtje meet eenvoudige houten puien en een lessenaarsdakje |
Vierlingsbeek | standaardhaltegebouwtje betonskelet met vullling van stalen ramen en gele strengpersstenen |
Visvliet | hoog eenvoudig rechthoekig gebouw |
Voorburg | laag gebouw, overwegend als woning in gebruik. Ingang in een van de eindgevels, dis identiek is aan soetermeer-zegwaard |
voorstadshaltes | Verschillende variaties op een thema. Meestal eenvoudige wachtruimten zonder kaartverkoop. |
Vorden | hoog middendeel met korte lage vleugels |
Woldjerspoor | in moderne stijl uitgevoerde station bestaande uit drie delen. Een smal hoog middendeel met de woning. Links een iets lagere vleugel en rechts een lage vleugel met goederenloods |
WZ | Een vrij groot station, vergeleken met de kleine plaatsjes waar het gebouwd is.
Het twee bouwlagen hoge pand heeft een samengesteld dak, gedekt met een grijze Hollandse pan, twee bakstenen schoorstenen op de nok en een rechthoekige goot. In zowe |
ZB standaard | woning met kantoor. Eenvoudig rechthoekig gebouw met zadeldak en toegang in de kopgevel. |
ZHESM standaard | Woning en stationsdienst. Lang station met fraai afgewerkt houtwerk. Sterk overheersende dakpartij. |
ZSM standaard | gelijk aan GOLS groot |
Zwammerdam | rustiek plattelandsstation. Beganegrond en verdieping. Ingang in de zijgevel. Gevels versierd als Alphen. Groot overstekend afgeknot zadeldak. |