Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Houten (oud) - foto's en omschrijving op stationsweb

station Houten (oud)

Telegrafische verkorting: Htn
lijnkmjaar
Utrecht- Boxtel81868
Geopend op1 nov 1868
Gesloten op1 jan 1935

treinstation buiten gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw (1866)Type SS vervanger 5e klasse Laag station, met middenrisaliet, en twee korte evenhoge vleugels architect: K.H. van Brederode

adres: 

Stationserf
Houten
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Houten (oud)

64 afbeeldingen

19 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 feb 2021 zijn omrand.

1900 (1)
1950 (2)
1960 (1)
1970 (10)
1980 (2)
1990 (10)
2000 (32)
2010 (5)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Frank27 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Aanvullende informatie over het bouwjaar van de stations Houten en Schalkwijk op https://www.oudhouten.nl/2018/01/stations/ Houten is in 1867/1868 gereed gekomen, Schalkwijk in 1868. Dit blijkt uit berichtgeving van de Nederlandsche Staatscourant
Frank26 nov 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Volgend jaar is het 100 jaar geleden dat de koninklijke trein bij Houten ontspoorde. Ik heb speciaal hiervoor een website gemaakt waar diverse details over dit gebeuren zijn terug te vinden. Ook wat er op de verschillende stations gebeurde. Zelf ben ik nog op zoek wie er allemaal op zo'n station werkte, ik schat 4 tot 5 mensen. In elk geval is de website over het ongeluk hier te vinden: [http]spoorwegongeluk.oudhouten.nl/ Interessant is dat Schalkwijk pas na 50 minuten alarm sloeg. Op dat moment hadden Houten en Utrecht CS al de hulpverlening georganiseerd.
annemieke lenssinck25 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wie heeft er mooie herinneringen aan het oude station in Houten? Ik bedoel het station dat voor sloop is behoed en is verplaatst? Tips zijn (snel!) welkom voor een boekje dat wordt uitgegeven ter gelegenheid van de officiële opening in april van Houten en Houten Castellum!
Antwoord webmaster:
ik zelf niet, maar wellicht zijn er bezoekers hier. misschien stonden er al wat tussen de eerdere bezoekers. maar waarom plaats je dit bericht dan niet bij de juiste pagina? er is ook een pagina over houten (oud), ik zie er al twee helemaal onderaan, waarvan eentje zelfs zijn e-mailadres heeft achter gelaten.
John Laponder23 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sorry webmaster, u heeft gelijk. Ik was echter ook vooral benieuwd naar de reden waarom het gesloten is destijds.
Antwoord webmaster:
er zijn in die tijd heel veel stations gesloten. in de jaren 30 werd ongeveer tweederde van de station gesloten omdat de bussen vaker reden, goedkoper waren en meer door de dorpskern reden dan de treinen. sommige stations zijn bijna direct weer geopend, zoals bijvoorbeeld beilen of wijhe. maar andere bleven voor langere tijd gesloten.
John Laponder22 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand tot wanneer het oude Station daadwerkelijk als station gefunctioneerd heeft? Uit de verhalen concludeer ik dat Houten enige tijd (1960-1984) zonder station heeft gezeten, totdat het nieuwe (en huidige) station in gebruik genomen werd.
Antwoord webmaster:
Dat staat er toch bij? Dit station is gesloten in 1935. Bij het nieuwe station staat dat het in 1982 is geopend.
Fred27 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tussen de opmerkingen het ik het volgende nog niet zien staan, dus ik neem aan dat dit nog niet bekend is. Op Google earth zijn een hele boel locatie foto's van het oude station aan de wandel, op weg naar zijn nieuwe plek.
Antwoord webmaster:
op google earth zijn overal vaak veel foto's van de omgeving te vinden, dus zo bijzonder is het niet, maar in dit kader toch wel leuk. ik heb er een paar van de verhuizing hier opgenomen, maar ga dat niet met allemaal doen, dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Gertjan Stamer24 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De onmiddelijke omgeving en het gebouw zelf zien er in deze zomer perfect uit...complimenten-maar de bouw van woningen aan de oostzijde van het fraaie stationsgebouw doen zwaar afbreuk aan het geheel,de oostgevel is nu niet meer van veraf zichtbaar want zicht wordt ontnomen.Jammer dat men deze plek moet volstouwen met woonruimte.
Antwoord webmaster:
ja dat ziet er echt niet uit, maar beter een mooi oud stationsgebouw op een lelijke plek waar het niet goed zichtbaar is dan een afgebroken gebouw.
Frank10 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het ongeluk waar J. de Vries in 2005 over spreekt, was de ontsporing van de Koninklijke trein op 7 juni 1917. Daarbij vielen alleen gewonden en was Koningin Wilhelmina betrokken. De locatie was ter hoogte van de huidige spoorbrug bij het Amsterdam-Rijnkanaal en lag dichterbij Station Schalkwijk, dan station Houten. De meeste slachtoffers liepen wel naar station Houten en vanaf hier gingen ze met een andere trein verder naar Utrecht. De volgende dag lagen in veel gemeentehuizen in Nederland boeken waar mensen hun medeleven aan de Koningin konden betuigen.
Gertjan Stamer23 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zaterdag 25 Augustus 2007...een topdag voor de bewoners van Houten ,prachtig weer en de dag van het verplaatsen van het oude stationsgebouw...een mediaspektakel wat op veel camera's is vastgelegd,voor ondergetekende de eerste keer een stationsgebouw zien verplaatsen.Een eik gaf zelfs een tak af aan de dakgoot en transport stokte maar even...een houten tribune aan de zuidzijde nabij de Rondweg,verkoop van aardbeien langs het Stationserf,veel vlaggen,springkussen voor de kinderen.Het hele gebeuren duurde 2 uur,tergend langzaam gaat in die periode het gebouw op wielen naar een nieuwe plek,kosten plm 1,8 miljoen euro.Anno 2009 is gebouw heringericht en is ook de omgeving zoals bestrating aangepast,een juweeltje om te zien met de oude versieringen aan de dakranden...nu staat het stationsgebouw veel dichter bij het oude dorp Houten,de geluidswal heeft ter plekke een doorkijk dmv glas zodat de nietsvermoedende treinreiziger iets zeer fraais ziet.
wichor23 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik las dat in 1984 vanwege geplande spoorwegverdubbeling de gemeenteraad Houten op 31 oktober besloot tot sloop van het gebouw. Protestactie volgde onmiddellijk. Daardoor in 1986 in plaats van geplande sloop, begin en voltooiing renovatie station Houten. Onderverdeling pand in drie bedrijfsunits, bestemd voor startende ondernemers.
stefan hogervorst10 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit oude station is vorig jaar verplaatst op wielen en wordt naar oude glorie gerestaureerd (info, zie www.stationopwielen.nl) en krijgt de herbestemming van een kleinschalig congres- en ontmoetingscentrum met een kleine tearoom en krijgt de naam Het oude station (www.hetoudestationhouten.nl). Het oude station zal gerund worden een groep mensen met een verstandelijke beperking (Philadelphia Zorg) U bent in januari/februari 2009 welkom in het teruggerestaureerde stationsgebouw!
Antwoord webmaster:
die van station op wielen ken ik inderdaad wel, die andere niet.
Rina van Schaik27 aug 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn herinneringen aan het oude station! Mijn ouders zijn in dit stationsgebouw komen wonen in 1956. Mijn vader was werkzaam als seinhuiswachter bij de NS. (In 1975 is hij met de vut gegaan.) Het gedeelte waar wij woonden, was eigenlijk geen woonhuis, maar de huur was laag. (vroeger werd dit gedeelte gebruikt als bagagedepot, heb ik me laten vertellen) Die lage huur was erg belangrijk toen, want zij kwamen hier met 4 kinderen. In 1957 ben ik als enige van ons gezin hier in dit gebouw geboren. Ik heb er 22 jaar gewoond. Daarna ben ik naar Utrecht verhuisd om samen met mijn man een gezinnetje te stichten. Een paar jaren daarna (1985) zijn mijn ouders verhuisd naar een seniorenwoning in de wijk ‘den Oord’. Zij zijn 10 en 15 jaar geleden overleden. Het was altijd een spannend huis, er waren jarenlang plekken waar wij als kinderen niet mochten komen. Na een aantal jaren werd er een stuk “wand” achter onze slaapkamers verwijderd. Daarachter, onder de vloer, lagen schriften uit de oorlog! Helaas weet ik niet, wat daarmee is gebeurd, maar onze fantasie werd geprikkeld om over die periode na te denken. Zo zal het gebouw veel meer “geheimen” kennen! Ik heb er een onbezorgde jeugd gehad, al had geen van ons waarschijnlijk in de gaten hoe bijzonder het was om daar te wonen!
J. de Vries27 dec 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik herinner me nog dat begin jaren '60 het stationnetje nog min of meer in functie was en ik samen met mijn vader in het gebouw ben geweest, waar de beheerder ons de hendels liet zien waarmee de wissels en seinen werden bediend. De trein stopte er allang niet meer, maar de zaak was, naar mijn herinnering, toch nog min of meer in werking. Ik weet ook (en heb daar eens een foto van gezien later) dat er in de jaren '20 van de vorige eeuw (daaromtrent) een spoorwegongeluk is gebeurd in Houten, waarbij ook doden vielen. dat moet ook hier in de buurt zijn geweest (locomotief uit de rails). Ik ben blij dat het station behouden wordt, hoop dat het lukt.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Station op wielen
Website over de verplaatsing van het voormalig stationsgebouw van Houten.
Vertrekstaat 1911 (11)
Vertrekstaat 1929 (11)
Personeel op dit station

Nieuws

Houten omarmt stationnetje (25 apr 2009)
Historisch station Houten (I) heropend (27 apr 2009)
Scheuren in station Houten (I) door verplaatsting (27 aug 2007)
Station Houten (I) op eindbestemming (24 aug 2007)
Kom op, even het stationnetje van Houten (I) optillen (26 jul 2007)

Ouder nieuws over Houten (oud)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 34)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 39)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 75)

Stations in de omgeving

Houten (900 m)
Houten Castellum (1000 m)
Schalkwijk (3,3 km)
Houtenschepad (3,4 km)
Vechten (4,1 km)
Bunnik (4,3 km)
Utrecht Lunetten (4,8 km)
Meerveldscheweg (5 km)
Wulperhorst (5,2 km)
Bunnik (oud) (5,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/houten