William Poutsma | 23 jul 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet iemand de geschiedenis van eilandperron 1? En dan bijvoorbeeld die van het meer recentere wachtgebouw/kiosk? Stamt ogenschijnlijk uit jaren 70 of 80. Uit eclectisch oogpunt best een bijzondere aanvulling. |
JAN H LODEWIJKS | 27 dec 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
En ... het station Hoevelaken (open sinds 8/12/2012; aan de Valleilijn) ligt op Amersfoorts gemeentelijk grondgebied. |
Arjan Krabbenbos | 13 okt 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Amersfoort gaat per 15 december 2019 Amersfoort Centraal heten. De Keistad heeft naast het Centrale station ook twee andere stations in haar gemeente. Dat zijn de stations Schothorst en Vathorst, beiden gelegen in nieuwbouwwijken.
Het hoofdstation van deze mooie stad is ook jaren (10 jaren), thuisbasis van NVBS (Centraal). Deze spoor -en tram/metro hobbyclub met het maandblad Op de Rails mogen hier nog zeker 5 jaren langer blijven.
Voordat de NVBS haar intrek had in het modernere stationsgebouw , was het een personeelsverblijf van NS, met kleedruimten, sanitair en kantine! |
Arjan Krabbenbos | 13 okt 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Leiden Centraal voldoet wel aaan de eisen. Het telt namelijk 3 stations te weten: Station Centraal, Lammenschans en De Vink.
Het laatstgenoemde station ligt ook op de grens (=spoordijk) van Voorschoten en Leiden. Daarom staat er ook geen plaatsnaam voor deze laatstgenoemde stationsnaam! De Vink was vroeger een herberg, waar men koffie en bier kom krijgen, maar dat gebouw is er al jaren niet meer!
Leiden is een druk knooppunt en de oudste universitaire stad van ons land! Aan studenten, academici, toeristen, forensen en stadsbewoners geen gebrek! |
Martijn | 3 sep 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf december 2019 zal het station Amersfoort Centraal heten.
Zie nu.nl
Detail: Leiden voldoet niet aan het genoemde criterium van minimaal 3 stations. |
Henri | 12 jan 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Milco, wat betreft de Hondekop van Connexxion is er toch iets wat niet klopt. De Hondekop was het type mat'54. De Connexxion-treinen uit de eerste jaren waren van het type mat'64/plan V. Dit zijn geen Hondekoppen, ze lijken er echter veel op. Een echte bijnaam hebben ze nooit gehad. Als je ze persé geen mat'64 of plan V wilt noemen, gebruik dan de term Apenkop. Dit wordt door de media ook nog weleens gedaan.
Inmiddels heeft Connexxion de nieuwe Protos-treinstellen alweer een tijdje in dienst. Sinds 2013 is daar een GTW bijgekomen ter vervanging van de laatste plan V.
Het spoor Amersfoort - Woudenberg is in 1922 verdubbeld. In de Tweede Wereldoorlog is dit spoor weer weggehaald. Woudenberg - Rhenen was enkelspoor, en Rhenen - Kesteren ook dubbelspoor. In 1981 is de lijn De Haar - Rhenen tot Veenendaal als dubbelspoor aangelegd. Veenendaal - Rhenen is altijd verder enkelspoor geweest.
Aan deze lijn staat het originele station van Kesteren er ook nog gedeeltelijk. Deze is echter wel aan restauratie toe. |
Henk Griffioen | 15 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb 2 min om over te stappen N.l. van perron 6a naar 7.
Ik zou het slim vinden als er plattegrondjes zijn met de ligging van de perrons + event. trappen
Heeft NS hier wel eens over na gedacht in allerlei commissies?
Op de meeste sites is te veel te lezen.
Ik hoef toch niet te delen met andermans (vreemde) hobby.
Graag antwoord |
Antwoord webmaster: |
als je mijn hobby vreemd vindt waarom reageer je dan hier. vraag het dan direct aan de ns. de ns heeft we plattegronden op haar site, maar daar hebben ze de perronnummers afgehaald. heel handig! en het zijn ook maar een paar stations. |
erica | 1 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn trein komt aan op spoor 2, ik moet naar spoor 1 en heb daar 2 minuten voor, is dit haalbaar
|
Antwoord webmaster: |
ja ligt tegenover elkaar. |
Ruby | 12 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Liggen spoor 6(a) en spoor 7 op hetzelfde perron ? |
Antwoord webmaster: |
ja. volgens mij wel. |
Mike | 3 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vlakbij het station aan de noordzijde gaat een stuk spoor niet noordwaarts maar oostwaarts. Welke spoorlijn is dat?? |
Antwoord webmaster: |
is nu de ponlijn, vroeger de lijn naar kesteren en verder naar nijmegen. reden internationale treinen over. de lijn naar rhenen is daar ook nog een deel van. |
Yolo | 13 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ligt spoor 2a op het zelfde platform bij spoor? (Graag voor morgen antwoord) |
Antwoord webmaster: |
ik lees dit niet elke dag, dus waarschijnlijk ben ik te laat, maar inderdaad ligt op hetzelfde perron. als ns zegt dat die ovestap te halen is is dat meestal wel het geval. |
johannes | 21 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik heb morgen 1 min de tijd om over te stappen van perron 6a naar 7. Liggen deze perrons tegenover elkaar op hetzelfde platform ?
Op de terugweg stappen wij over van perron 2 naar perron 2.
Liggen deze ook tegenover elkaar ?
mvrgr.
van hoeve |
Antwoord webmaster: |
als ns dat aangeeft zal dat wel kunnen idd. anders geven ze die overstap niet aan. |
Henk de Klerk | 30 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
helaas staat op de website vd NS bij de stations plattegrond niet aangegeven welke perronnummers er zijn ! |
Antwoord webmaster: |
ja helaas. vroeger wel, maar de plattegronden zijn een tijd weggeweest, nu zijn ze er weer en vernieuwd. de enige vernieuwing is dat de spoornummer verdwenen zijn. niet echt handig. |
A.Ph.Mol | 4 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waar is de luifel van de hoofdingang gebleven |
Antwoord webmaster: |
een keer is genoegm of ging er iets mis. ik weet niet waar die luifel is. is die weg? |
Piet | 26 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zie geen nummers staan op de plattegrond van de NS, zie ik iets over het hoofd? |
Antwoord webmaster: |
nee dat klopt dat hadden ze vroeger wel, maar nu niet meer, echt een achteruitgang waarover ik de ns al eens eerder had gemaild. zal ik nog eens doen. |
Cas | 17 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
reisplanners geven nummers van de sporen aan.Ze geven aan bv dat je van spoor 1 naar spoor 2 moet lopen bij het overstappen.Het zou gemakkelijk voor ons zijn indien wij op een platte grond de sporen met hun nummer zouden kunnen zien om te weten te komen of we ver moeten lopen bij het overstappen. Waar kunnen we dat vinden? |
Antwoord webmaster: |
wat dacht je van de site van de ns? |
Rob | 26 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Misschien een leuk punt ter informatie.
Aan de westkant van het station bouwt Prorail een tunnel voor een enkel spoor. Door deze tunnel kunnen treinen vanuit A'dam > A'foort ongelijk kruisen met de treinen Utrecht > A'foort.
Treinen vanuit A'dam komen dan binnen op spoor 1. |
Antwoord webmaster: |
ja wel leuk, maar veel doe ik niet met dat soort zaken. |
Han Lefering | 26 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wichor,
In de krant stond een bericht over een FA.Putto, in dienst bij de HSM als leerling klerk per 6/4 1891. Per 1/4 1917 cst Hks,daarna Bkg, vervolgens acst 1A Rotterdam RMO, tenslotte cst Amf 1A. Met pensioen op 1/10 1935. |
Han Lefering | 17 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Per november 1935 wordt de heer CWA Mouwen benoemd tot cst 1A met ster te Eindhoven, dus niet Amersfoort. |
Antwoord webmaster: |
ja dat had ik daar al staan. |
Niels | 28 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hier staat dat het station Amersfoort werd geopend op 20 aug 1863. Dat betreft echter het nabijgelegen NCS station. Het huidige station Amersfoort werd pas geopend in 1902. Al zou je de halte Amersfoort Aansluiting (1889-1902) op ongeveer dezelfde plek als voorganger kunnen zien. De halte Amersfoort Aansluiting lag overigens alleen aan de lijn uit Baarn. De treinen uit Utrecht konden daar niet komen. |
Antwoord webmaster: |
je hebt helemaal gelijk. ik heb het nu aangepast en inderdaad zoals je zegt beschouw ik aansluiting als voorloper van het huidige station. het perron van aansluiting is geheel geintegreerd in het nieuwe station bij mijn weten. maar de utrechtse lijn takte toch ook aan op aansluiting, dat was juist het nut van aansluiting. dat je niet van staat naar ncs hoefde te lopen, maar dat beide treinen hier stopten en je kon overstappen (er was dan ook geen uitgang). Ik lees op wiki dat ik het fout heb, inderdaad utrecht sloot er pas op aan toen het nieuwe station amersfoort werd geopend. |
R. Troost | 14 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Over de Pon lijn was dat niet de lijn die aansloot op de lijn naar Rhenen en daarna over de Nederrijn richring Kesteren liep? |
Antwoord webmaster: |
je inderdaad, de lijn staat hier toch ook niet als pin lijn, maar als spoorlijn amersfoort kesteren? |
Han Lefering | 22 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben in het bezit van enige jaargangen van Nieuw Spoor, de voorloper van de Koppeling. |
Antwoord webmaster: |
aha, zodoende. leuke stukjes. bedankt. |
Han Lefering | 21 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In december 1950 ontving de schrijver J. Rook uit handen van de hoofdstationschef de heer J. Saas een bedrag van honderd gulden voor een goede oplossing van een puzzle. |
Antwoord webmaster: |
waar heb je dit soort weetjes vandaan? leuk. |
jan wolff | 6 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik wil het oude startion namaken.
Zijn er oude architecten tekeningen van het station in Amersfoort.
Deze wil ik dan wel afdrukken, om daarna het station in de goede verhoudingen natemaken. |
Antwoord webmaster: |
ja zou het bij het utrechts archief kunnen proberen .zij hebben de oude spoorarchieven in huis. zie www.hetutrechtsarchief.nl voor contact informatie. |
fjghofmeijer | 17 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
moet men van spoor 6a naar spoor 7 met de trap? |
Antwoord webmaster: |
er staat een plattegrond op de site van het station met de perrons, daar kun je het zelf op zoeken. en bovendien heb ik het zelfde antwoord net aan degene gegeven die de laatste reactie voor jou had geplaatst. daar had je het toch ook gewoon kunnen lezen? |
Saskia | 29 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kan iemand mij vertellen of spoor 6a en spoor 7 langs hetzelfde perron liggen bij station Amersfoort? Dit i.v.m. met 2 minuten overstaptijd met een fiets met bagage.... Als iemand het weet hoor ik het heel graag. Vr. Groet, Saskia |
Antwoord webmaster: |
aan de rechterkant van deze pagina staat een plattegrondje, daar kun je op zien dat ze inderdaad naast elkaar liggebn. |
Wolter Zigterman | 23 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Om een einde te maken over de vragen over de sporen op station Amersfoort:
spoor 1 en 2: bijna uitsluitend reizigersverkeer richting Zwolle/Apeldoorn; spoor 3: reizigers en goederenverkeer in beide richtingen; dit spoor is via kruiswissels verbonden met perronspoor 4; spoor 4 a/b: reizigersverkeer richting Utrecht/Hilversum resp. Barneveld/Ede-Wageningen; spoor 5 a/b: reizigersverkeer naar Hilversum en incidenteel naar Amersfoort Schothorst; spoor 6 a/b reizigers verkeer richting Utrecht; spoor 7 a/b: reizigersverkeer; richting Hilversum (de sporen 4 t/m 7 zijn zo lang dat veel treinen aan een vijfde van de spoorlengte genoeg hebben; deze treinen stoppen bij de oostelijke luchtbrug); spoor 8 en 9: lange doorgaande sporen voor goederenverkeer in beide richtingen, in westelijke richting veelal via Weesp-Duivendrecht aansluiting-Breukelen-Harmelen aansluiting richting Rotterdam.
Overigens liggen er langs de spoorlijn richting Hilversum nog zeker 10 sporen, die een belangrijke functie hadden toen de Wagenwerkplaais nog bestond, en toen er nog een rangeerstation was. Voor personentreinen is er het opstelemplacement Bokkeduinen, ten westen van de spoorlijn naar Hilversum, met werkplaats van Connexxion.
Het enkelsporige lijntje van Amersfoort naar Leusden Zuid staat plaatselijk bekend als het "Pon-lijntje". Hierover worden een of soms twee keer daags autotreinen afgeleverd bij de Volkswagen-Audi importeur Pon. Uit het tijdstip waarop de ochtendtrein rijdt valt af te leiden dat deze trein op spoor 3 wacht tot de Intercities naar Zwolle en Apeldoorn vertrokken zijn (7.10 u.). |
Antwoord webmaster: |
de vragen zijn gesteld door iemand die mij indertijd bestookte met vragen. niet alleen bij dit station, maar ook op andere stations staat mijn site vol met zijn vragen, vaak meerdere per dag per station. ik zie hem de laatste tijd niet meer reageren. het pon lijntje staat niet alleen plaatselijk zo bekend, maar ook landelijk. vroeger was de lijn veel uitgebreider liep het niet dood en waren er ook personentreinen te vinden. |
Wolter Zigterman | 23 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij de nieuwbouw van station Amersfoort heeft men de perrongebouwen op het eerste en tweede perron alleen een opknapbeurt gegeven. Het tweede perron is ingrijpend veranderd: de kopsporen aan de westzijde zijn opgebroken, en het perron is aan de oostzijde aanmerkelijk verlengd. De smalle luchtbrug aan de westkant is ingrijpend vernieuwd, met uitzondering van de trappen. In tegenstelling tot de grote luchtbrug einigt deze op het derde perron. |
Nathalie Swinkels | 17 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat is het adres van de achteringang van het station? Kan ik daar ook makkelijk mensen met de auto afzetten die met de trein verder reizen? Adres achteringang kan ik nergens vinden. |
Antwoord webmaster: |
je kunt inderdaad makkelijker mensen aan de achterkant afzetten dan aan de voorkant. op google maps zie ik dat het aan de achterkant het piet mondriaanplein heet. als je de borden P+R volgt kom je er ook geloof ik, maar dat weet ik niet zeker. |
Björn | 10 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
milco: het zijn geen hondekoppen, maar Mat '64. De nieuwe treinen komen volgens planning vanaf september in dienst. Op de site van de Valleilijn staan al plaatjes en plattegronden van de nieuwe Protos-stellen. |
milco | 10 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
die treinen mat 64 noem ik altijd hondekop. ik gebruik geen namen zoals ddm, mat 64 enzo
ik zeg altijd hondekop, dubbeldekker, koploper, buffel, regiorunner... |
Jan Willem van Soomeren | 10 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Even een opmerking wat betreft de vroegere internationale treinen over Amersfoort - Kesteren de werkelijke dienst was niet over Venlo maar over Kleef. Dus Amsterdam CS - Hilversum - Amersfoort - Kesteren- Zetten Andelst - Nijmegen - Kleef - Keulen (reden de meeste treinen via Groesbeek , Kranenburg Xanten Keulen HBF en verder. De lijn Nijmegem - Kleef met station Groesbeek was tevens volledig dubbelsporig tot 1965. Ook de verbindingsboog Zetten - Andelst - Nijmegen. Deze lijn is de jaren Negentig moedwilleg door NS en DB om zeegeholpen door grenstarieven. Misschien opleving binnen een aantal jaar zoals Enschede - Gronau.De lijn Amersfoort - Nijmegen - Kleef was voor Station Amersfoort tot 1944 een belangrijke lijn voor het station Amersfoort. |
milco | 8 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
heb vorige week vrijdag de valleilijn gezien.
tis gewoon een hondekop met een valleilijn-sticker.
hoop dat de echte valleitreinen snel komen. |
milco | 2 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ga vanavond naar het wokrestaurant in het stationsgebouw.
ik hoop de valleilijn te zien. |
Antwoord webmaster: |
veel plezier. maar ik dacht dat je slechtziend was? Kun je de spoorlijn wel zien dan? |
milco | 2 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ja het wokrestaurant zit precies naast de spoorlijn. dat is wel te zien. ik kan met 1 oog zien, maar kan met dat ene oog best goed zien. het restaurant zit bij de fietsenstallingen bij t busstation in het gebouw. |
milco | 26 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
is er van amersfoort in de richting rhenen/veenendaal/maastricht/duitse grens 1 spoor gesloopt ofzo??
als je uit het wokrestaurant kijkt, zie ik maar 1 spoor.
maar u (als webmaster) heeft gezegd dat er 2 sporen lagen.
hoe zit dat? |
Antwoord webmaster: |
ja, ik zei er LAGEN twee sporen, inderdaad! er is er dus een gesloopt. |
milco | 26 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hoeveel sporen heeft amersfoort ns?
(ik hoop dat u mijn bericht heeft gelezen bij station zandvoort over sporenplan.nl) |
Antwoord webmaster: |
misschien kun je dat soort vragen beter stellen aan info@sporenplan.nl. Ik heb het nu al zo druk met het beantwoorden van al je vragen. |
milco | 21 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
reden ze in beide richtingen over 1 spoor? |
Antwoord webmaster: |
nee vroeger was het dubbelspoor. ik geloof zelfs de hele lijn. |
milco | 21 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ging het spoor RICHTING amersfoort met een viaduct of een brug over de spoorlijn heen? anders staat het niet. |
Antwoord webmaster: |
nee hoor, dat deden ze vroeger nog niet zo, gewoon met een paar wissels. |
milco | 21 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waren er op de vroegere lijn amersfoort - rhenen die kant op ook nog stations die nu gesloopt zijn? |
Antwoord webmaster: |
ja hoor, leusden (maar dat was een wachterswoning) en woudenberg- scherpenzeel staat er nog grotendeels. en veenendaal en rhenen hadden ook een oud stationsgebouw, maar dat is nu vervangen door nieuwbouw. |
milco | 21 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vind amersfoort van bovenaf gezien een heel erg mooi station. echt waar!!!! |
milco | 20 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
vanaf het wokrestaurant zie je 1 spoor dat vanaf dit station naar leusden (die kant op) gaat. hier rijden toch heel soms goederentreinen. hebben hier vroeger echt passagierstreinen gereden? |
Antwoord webmaster: |
ja internationale treinen zelfs. de huidige lijn naar veenendaal en rhenen lag in het verlengde van deze lijn met een brug over de rijn naar kesteren. er reden treinen amsterdam- amersfoort, veenendaal- kesteren- nijmegen- venlo en dan naar duitsland of maastricht. |
milco | 22 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hoeveel sporen heeft amersfoort NS |
Antwoord webmaster: |
voor een beeld van aantallen en ligging van de sporen kun je het beste kijken op www.sporenplan.nl |
milco | 6 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik kom wel eens op dit station omdat er in of bij het gebouw een wokrestaurant zit.
je kan daaruit naar de treinen kijken of als je vooraan zit naar de fietsenstallingen met daaarachter een busstation.
het is een mooi station en sinds kort komt er ook de vallei trein lijn van hier naar ede wageningen.
die zou ik wel eens willen zien. |