Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Zwolle Veerallee - foto's en omschrijving op stationsweb

station Zwolle Veerallee

Telegrafische verkorting: Zlv
lijnkmjaar
Zwolle- Kampen891865
Geopend op2 okt 1927
Gesloten op1 jun 1969

treinstation buiten gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw I (1920-1959)Tramhalte voor de trams naar Blokzijl.
stationsgebouw II (1959-2000)Type Velsen- Zeeweg kleiner standaardhaltegebouwtje meet eenvoudige houten puien en een lessenaarsdakje architect: W. Kloos

adres: 

Rieteweg 1
Zwolle
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zwolle Veerallee

23 afbeeldingen

16 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 14 jul 2021 zijn omrand.

1930 (1)
1950 (2)
1960 (6)
1970 (1)
1990 (10)
2000 (1)

Wanneer men komende vanuit de richting Zwolle het boemeltje naar Kampen pakt komt men wanneer men enkele honderden meters onderweg is langs de voormalig halte Zwolle Veerallee. Hier stond tot het jaar 2000 nog het voormalige haltegebouw. Nu is nog goed de plaats te zien. Het nut van zo'n halte kan ook niet echt groot zijn, gezien de korte loopafstand tot het hoofdstation. Echter hiervandaan vertrokken in de beginjaren van de 20ste eeuw ook de trams in de richting Blokzijl. Het nut was vooral gelegen in de overstek van het water, waardoor de afstand over land nogal groot was.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan Krabbenbos21 dec 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Hieperdepiep hoera!!!!!!1 Eindelijk kan er gebak komen en de vlag in de top worden gehesen. Zwolle Stadshagen ligt er nu al weer een jaar werkloos bij, met doorrijdende treinen langsheen iedere dag! Maar als alles meezit komt de kentering in 2019 met uiterlijke datum december 2019! Bij die laatstgenoemde datum is het dan op exact twee jaar de kop af dat het station functieloos aan het dan ook inmiddels dan twee jaar geleden vernieuwde spoorlijntje tevergeefs wachtte op reizigers. Jammer dat die infra projecten vaak vertraagd en vele male duurder worden als oorspronkelijk geraamd. We leven eenmaal in een moerassig land met veel water. Dat is het probleem ook hier in de polders rond Zwolle en Kampen. De snelheid kon en kan (voorlopig) niet van 100 naar 140 km per uur omhoog, de reden dat door de lagere snelheid niet nieuwe station er maar ongebruikt bij blijft liggen. Nu komen er afspraken en maatregelen om ondanks de lagere snelheid het thans zijnde (spook)station te doen openen. De maatregelingen zijn het verlengen van het perron Zwolle Stadshagen, beter funderen der bovenleiding te IJsselmuiden en aanpassingen aan seinen. Ook moeten de stationnementen korter worden, om aansluitingen in Zwolle beter te garanderen. Laat de spoorlijn verlengd worden van Kampen naar Emmeloord en Urk. Te Emmeloord moet er een Lelylijn komen een gewone spoorlijn over het geplande traject van de afgeschoten Zuiderzeelijn. dan hebben we weer wat uitgebreider polderlijnen in nu nog achtergebleven spoorgebied. Het probleem van spoorverzakking in moerasgebied komt ook in de Randstad voor. Op het traject Alphen aan den Rijn-Woerden wordt ook langzamer gereden 80 in plaats van 120 km per uur. Infra projecten zijn helaas zo technisch en gecompliceerd dat er grote kans is op vertraging en kostenoverschrijdingen. Dat zagen we eerder bij de Amsterdamse metrolijn 52 (Noord/Zuidlijn) welke na ruim 11 jaar problematiek op 22 juli 2018 geopend was. Maar ook op de vernieuwde Hoekse Lijn welke een lightrail (Metro)verbinding wordt. Deze zou eerst sept. 2017 dan resp. febr. 2018 dan wel december 2018 open gaan. Ook nu was er sprake van opening per eind febr. 2019, maar dat wordt op zijn vroegst eind maart of half april 2019. Wie weet nog wel nog later..... De Hoekse Lijn is de verbinding Schiedam Centrum-Hoek van Holland Strand, waar ooit NS Sprinters en internationale boottreinen over denderden. Nu wordt het een metrolijn van de verlengde A en B lijnen naar Vlaardingen West (spitsdiensten!) respectievelijk Maassluis Steendijkpolder-_Hoek van Holland Haven. Het gedeelte Hoek van Holland Haven- Strand wordt verlengd tot op het strand van deze Zuid-Hollandse badplaats. Maar dat laatste zal open zijn vroegst rond de zomer van 2021 gerealiseerd kunnen zijn. kunne....want ook daar schuilen weer nieuwe uitstellen en vertragingen in. Het komt er ooit, maar exact kun je het bijna nooit meer weten. Helaas...……. het blijft koffiedik kijken!
Heimen Stoffels19 okt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Ik zie dit nu pas, maar hoe kan het eerste houten stationsgebouw in 1903 zijn geplaatst terwijl Wichor als openingsdatum van dit station 1927 heeft staan?
J.C.Rahm28 nov 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Tijdens de oorlog was er aan de Veerallee tegenover het stationnetje een apparatenfabriek nl AFO dat staat voor Apparaten Fabriek Overijssel.Ik werkte daar na mijn ambachtsschooltijd aan divers machines. Op het rode torenplein was de montage gehuisvest, Aan de veerallee heeft in de oorlog een "zogenaamde"Rode Kruistrein gestaan.Duitsers van die trein kwamen bij ons wassen en water halen maar omdat er bij ons in de fabriek vrij veel onderduikers van de spoorwegstaking werkten en een Joodse Ingenieur,meneer Citroen,was dit hectisch!
Dick Dragt29 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het nut van dit stationnetje was inderdaad groot. Ik zat van 1963-1968 op het Christelijk Lyceum aan de Veerallee. Vlak naast de overweg met de spoorlijn naar Kampen. In die tijd kwamen er veel leerlingen van buiten Zwolle. Die kwamen met de trein (uit Heino/Raalte bijv.) en gingen dan met het Kamperlijntje naar station Zwolle-Veerallee. Dat ging een stuk sneller dan de Westerlaan uitlopen, met het pontje over de Willemsvaart (dat natuurlijk altijd net wegging als je aankwam) om dan nog weer via de Veerallee naar school te lopen. Station Zwolle-Veerallee werd dus best druk gebruikt. Het verhaal gaat dat een leraar eens op het laatste moment nog met zijn fiets tussen de met de hand bediende overwegbomen door wilde gaan. Dat lukte net niet en de boom achter hem daalde ook zodat hij opgesloten zat. De overwegwachter die dit soort stunts (meestal van leerlingen) meer dan zat was, heeft hem er wel uitgelaten voor de trein kwam, maar wel aan de kant waar hij wachten moest. De klas zat al te wachten toen de leraar uiteindelijk te laat verscheen.
Adriaan P. Intveld13 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze foto is niet van 1960, maar van 21 mei 1969. Het betreft Blauwe Engel 83 als trein 8524 Kampen-Zwolle. De foto is gemaakt door J.G.C. van de Meene en is opgenomen in het boek "Rails rondom de Peperbus", op pagina 138. In dit boek wordt er overigens melding van gemaakt dat de voornaamste reden om de halte te sluiten de invoering van een halfuurdienst tussen Zwolle en Kampen was. Liet men de stop te Zwolle Veerallee vervallen dan kon de dienst met precies één treinstel uitgevoerd worden...
Antwoord webmaster:
ik heb de foto verwijderd, want hij is wel van erg slechte kwaliteit. mocht je een betere hebben houd ik mij aanbevolen. ik had roef ankersmit als bron staan. interessant verhaal over de sluiting. hoor je inderdaad wel meer dat een station niet meer in de dienstregeling past.
Gertjan Stamer3 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Per 1 Juni 1969 sluit stationnetje voor reizigers,volgens kameraad te Zwolle even 1 dag heropend-21 Februari 1985 tbv Elfstedentocht,men kon toen rechtstreeks naar Leeuwarden met diverse extra dieseltreinen.Medio Maart 2000 is het stationsgebouwtje gesloopt.
Antwoord webmaster:
dank, ik heb de sluitingsdatum toegevoegd.
wilfred van der Velde1 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Halte Veeralle was noodzakelijk vanwege de oude Willemsvaart die per veerpont overgestoken diende te worden. Nadat deze werd gedempt, werd genoemde halte overbodig.
gert arkema10 mei 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1903 is het eerste houten stationsgebouw geplaatst.Deze werd in 1927 vervangen door het afgebeelde gebouw in jugendstil-achtige stijl met groot schilddak. Toen dit gebouw niet meer voldeed heeft Ir W.B.Kloos (een vrij bekend architect)het eenvoudige moderne gebouwtje met lessenaardak ontworpen, dit kwam in 1959 klaar en werd geopend, Kloos was toen al overleden.
Coen van Galen29 sep 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het nut van dit stationnetje was groter dan het lijkt. Tussen station Zwolle Veerallee en het Zwolse hoofdstation lag vroeger de Willemsvaart. Reizigers vanuit de buurt bij de Veemarkt en langs de Veerallee moesten daardoor ver omlopen om bij het hoofdstation te komen. Doordat de halte aan de lijn Zwolle-Kampen lag (die al vroeg, ik meen rond de Eerste Wereldoorlog, een vaste uurdienst kreeg) was het ritje van de Veerallee naar het hoofdstation een goed alternatief. Het is niet toevallig dat het station Zwolle Veerallee opgeheven is, vlak nadat het gedeelte van de Willemsvaart naast het station gedempt is.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (7)
Vertrekstaat 1940 (21)
Vertrekstaat 1957 (55)

Nieuws

De spoorlijn Zwolle- Kampen kende ooit twee tussenstations (29 nov 2008)
Het Kamperlijntje : Van Woeste Willem, Ome Keessie en Blauwe Engel (11 sep 2008)
Aanvullend onderzoek naar tram Zwolle- Kampen (20 dec 2007)
Zwolle partij in contract sanering van NS-locaties (9 jan 2003)

Literatuur

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 73)

Stations in de omgeving

Zwolle (600 m)
Ittersum (3,1 km)
Hattemerbroek (3,8 km)
Herfte- Veldhoek (4,3 km)
Hattem (4,3 km)
Herculo (5,3 km)
Mastenbroek (5,7 km)
Zuiderzeestraatweg (6 km)
Berghuizen (6,5 km)
Berkum (6,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/zwolleveerallee