Antwoorden op enkele veel gestelde vragen aan stationsweb - www.stationsweb.nl
of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Antwoorden op enkele veel gestelde vragen aan stationsweb

De webmaster van stationsweb krijgt regelmatig hetzelfde soort vragen via de mail, of het contactformulier. Om dit af te vangen hebben we hier de belangrijkste vragen alvast op een rijtje gezet en het antwoord gegeven, met daarbij vooral links naar instanties die wel antwoord op uw vraag kunnen geven.

Hebt u bouwtekeningen, emplacementstekeningen of plattegronden van de stations of de omgeving van de stations?
Hebt u foto's van gebouwen of straten in de omgeving van een bepaald station?
Hebt u foto's van treinen?
Hebt u foto's van wachtposten?
Hebt u informatie over modelbouw?
Hebt u meer foto's van station X?
Hebt u mijn portemonnee, telefoon, paraplu etc gevonden?
Heeft station X een parkeerplaats/ fietsenstalling/ bagagekluis/ lift/ bank etc.?
Hoe kan ik in contact komen met de NS?
Hoelaat vertrekt de trein van X naar Y?
Ik heb een klacht over een treinreis, een station, een product ... etc?
Kan ik bij u komen werken?
Kan ik een link bij u aanmelden?
Kan ik een link naar uw site aanmaken op mijn site?
Kan ik een ruimte huren op station X?
Kan ik foto's van uw site gebruiken op de mijne?
Kan ik ook foto's opsturen om op stationsweb te plaatsen?
Kan ik prints van foto's of bestanden in hogere resolutie aanvragen?
Verkoopt u foto s of ansichtkaarten?
Waar kan ik een kaartje kopen voor mijn treinreis?
Waar kan ik fietsen huren?
Waarom staat de spoorlijn van X naar Y niet op de site?
Wat is het adres van station X?
Wat is het telefoonnummer van station X?
Wat kost een kaartje van X naar Y?
Wat zijn de openingstijden van de loketten op station X?
Wie is de architect van gebouw X?

Hebt u bouwtekeningen, emplacementstekeningen of plattegronden van de stations of de omgeving van de stations?

Voor een kaartje van de omgeving van de stations zijn bij de meeste stations links aangebracht, ofwel naast het adres of bij de links in de rechterkolom. Ik heb zelf geen bouw- of emplacementstekeningen in mijn bezit. Voor een actuele emplacementstekening verwijs ik naar sporenplan. Voor bouwtekeningen kan het beste contact worden opgenomen met het Utrechts Archief. Zij beheren het oude ns-archief.


Hebt u foto's van gebouwen of straten in de omgeving van een bepaald station?

Ik heb alleen foto's waar het station op staat en al die foto's staan op mijn site. Vragen naar andere foto's heeft dus geen zin.


Hebt u foto's van treinen?

Mijn interesse gaat uit naar stations- en andere spoorse gebouwen. Een trein staat mij eigenlijk alleen in de weg als ik een station wil fotograferen, zeg ik altijd. Er zijn veel sites met foto's van treinen, daarom plaats ik die hier bewust niet. Er zal wel een enkele verdwaalde trein op de foto's staan, maar ik noteer niet welk materieel het is.


Hebt u foto's van wachtposten?

Van veel wachtposten staan ook foto's op stationsweb. Deze hebben geen eigen plaats maar staan bij het station dat er in de buurt ligt. Zoek daarom op plaatsnaam.


Hebt u informatie over modelbouw?

Ik houd mij persoonlijk alleen bezig met full size stations, dus niet met modelbouw. Ik weet daar ook niets van. Afbeeldingen van realistische modellen neem ik sporadisch wel op op mijn site. Voor informatie over modelbouw kun je contact opnemen met de afdeling modelbouw van de NVBS.


Hebt u meer foto's van station X?

Stationsweb is een overzicht van mijn volledige verzameling. Vragen naar meer foto's heeft geen zin, die heb ik niet.


Hebt u mijn portemonnee, telefoon, paraplu etc gevonden?

Ik werk niet op een station of in een trein. Bent u iets verloren, dan kunt u op het station vragen of uw spullen zijn gevonden. Verloren voorwerpen bewaart NS vijf dagen kosteloos op het station. Daarna worden ze naar het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen in Utrecht gezonden. Als uw eigendom niet (meer) op het station is waar u het hebt verloren, of de bewaartermijn op het station is verstreken, dan vult u het Opsporingsformulier in op de site van de NS. U kunt ook telefonisch een opsporingsverzoek indienen, op het nummer: 0900- 321 21 00 (Euro 0,80 p.m.). Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur.


Heeft station X een parkeerplaats/ fietsenstalling/ bagagekluis/ lift/ bank etc.?

Voor een overzicht van de voorzieningen op de diverse stations verwijst stationsweb naar de site van de Nederlandse Spoorwegen. Voor ieder station dat in gebruik is heeft stationsweb een link gelegd op zijn site geplaatst naar de pagina met 'Voorzieningen op dit station'. Stationsweb houdt niet bij wat deze voorzieningen kosten en geeft daarop geen antwoord. Voor Belgische stations is informatie te vinden op www.b-rail.be.


Hoe kan ik in contact komen met de NS?

Op de site van de NS staan allerlei adressen en telefoonnummers die je kunt benaderen. Er staan alleen telefoonnummers en postadressen, en een contactformulier. Wanneer u beschikt over twitter werkt dat vaak het snelst. Het webcareteam reageert vrij vlot op opmerkingen gestuurd naar @ns_online.


Hoelaat vertrekt de trein van X naar Y?

Voor vertrektijden kunt u terecht op de website van de Nederlandse Spoorwegen of op www.9292ov.nl. Overigens vindt u bij nog in gebruik zijnde stations op stationsweb een directe link naar de pagina op de ns-website met daarop onder andere vertrekstaten. Voor België verwijzen wij naar b-rail of De Lijn. Voor overige buitenlandse reizen kunt u terecht bij bahn.hafas.de.


Ik heb een klacht over een treinreis, een station, een product ... etc?

Ik heb geen banden met de spoorwegen. Uw beklag over een treinreis of de stations kunt u doen bij de NS: Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht telefoon 0900 - 2021163 (€ 0,10 per min). Een klacht over een Servex winkel kunt u melden via de website van servex.


Kan ik bij u komen werken?

Stationsweb is een verzameling stationsfoto's. Ik heb geen zakelijke banden met de NS of haar dochters en neem dus geen personeel aan. Richt u voor dit soort vragen tot de ns. Op de website www.lekkerwerkenophetstation.nl kun je solliciteren naar een baan op stations bij servex.


Kan ik een link bij u aanmelden?

Via 'voeg zelf een link toe' kunt u een link aanmelden voor deze site. Voor opname op de algemene pagina met links gelden strengere regels. Omdat ik daar niet teveel vervuiling wil plaats ik alleen links die direct over stationsgebouwen of spoorgeschiedenis gaan. Links die alleen voor een bepaald station interessant zijn kan ik nog bij het betreffende station opnemen, maar invoeren in het betreffende formulier garandeert niet dat uw links wordt geplaatst.


Kan ik een link naar uw site aanmaken op mijn site?

Op internet is het vrij om te linken naar welke site dan ook, daarvoor hoef je geen toestemming te vragen van de webmaster. Begin de link bij voorkeur met http://www.stationsweb.nl/.


Kan ik een ruimte huren op station X?

Stationsweb is een verzameling stationsfoto's. Ik heb geen zakelijke banden met de NS of haar dochters en verhuur dus geen ruimtes. Richt u voor dit soort vragen tot de ns. Op de website www.nspoort.nl vindt u meer informatie en een contactformulier dat u kunt gebruiken.


Kan ik foto's van uw site gebruiken op de mijne?

Foto's van stationsweb mogen op andere sites geplaatst worden, mits ze worden voorzien van een goede bronvermelding. Dus de bron (naam of titel van website) zoals die op stationsweb staat omschreven, en een link naar www.stationsweb.nl. Zie voor meer informatie de disclaimer.


Kan ik ook foto's opsturen om op stationsweb te plaatsen?

U kunt zelf foto's van stations in Nederland opsturen naar info@wichor.nl. Als het veel of erg grote foto's zijn graag wel verkleinen, tot bijvoorbeeld 1000 pixels breedte. Kijk voor dat je ze verstuurt wel even of ik hem toevallig al heb. Ik krijg heel vaak foto's opgestuurd waarbij de afzender vergeten was dat hij ze in het verleden gewoon van mijn site had gedownload. Als u erg veel foto's wilt opsturen kunt u ook vragen om toestemming met een loginnaam foto's up te loaden naar de site. U beschrijft dan zelf de foto's die u toevoegt (in een kort formuliertje), en na goedkeuring van de webmaster komen ze online te staan.


Kan ik prints van foto's of bestanden in hogere resolutie aanvragen?

Dat is bijna alleen voor het grootste deel van de foto's van de webmaster zelf (Wichor Bramer) mogelijk. Informeer via info@wichor.nl naar de kosten en mogelijkheden. Bij sommige foto's (bijvoorbeeld het Utrechts Archief) zijn directe links opgenomen naar de foto op de site van de eigenaar. Daar kunt u de foto in groot formaat bestellen. Andere foto's heb ik niet in hard copy of negatief in mijn bezit, dat maakt het onmogelijk. Ik kan u wellicht wel in contact brengen met de eigenaar.


Verkoopt u foto s of ansichtkaarten?

Mijn collectie bestaat voornamelijk online. Ik heb erg weinig ansichtkaarten, en die zijn niet te koop. Bij veel foto's staat een link naar een archiefinstelling waar de foto's wel te bestellen zijn. Van andere foto's weet ik ook geen bron om ze te bestellen.


Waar kan ik een kaartje kopen voor mijn treinreis?

Stationsweb is geen informatiedienst van de spoorwegmaatschappijen. U kunt bij mij niet informeren of en waar u een kaartje kunt kopen, of welk kaartje u nodig heeft. Die informatie zou ik ook op moeten zoeken, dat laat ik graag aan uzelf over met behulp van onderstaande tips.

Binnenland
Kaartjes binnen Nederland koopt u aan de automaat op het NS station, of aan het loket van de grotere stations. Op deze site staan links naar de openingstijden van de loketten op de stations die nog in gebruik zijn (aan de rechterkant, bij het kopje 'links' onder 'voorzieningen'.
Buitenland
Kaartjes naar België, het westelijk deel van Duitsland en Luxemburg koopt u ook via de automaat. Kaartjes voor verdere buitenlandse reizen kunt u via nshispeed boeken.



Waar kan ik fietsen huren?

Op veel stations zijn fietsen te huur. De telefoonnummers staan meestal bij de voorzieningen op dit station link naar 9292ov.nl die op ieder station dat in gebruik is aanwezig is.

Kijk ook een naar een OV fiets.



Waarom staat de spoorlijn van X naar Y niet op de site?

Stationsweb.nl gaat over spoorlijnen die in gebruik waren voor personenvervoer. Als u een spoorlijn kent die niet op deze site genoemd wordt betreft het waarschijnlijk een tram- of goederenspoorlijn. Het onderscheid tussen deze soorten is wat arbitrair en het wordt de laatste tijd ook niet makkelijker door de komst van Light Rail. Ik wil echter ergens tussen de stadstrams met eenvoudige haltes en de spoorlijnen met stations en perrons een grens trekken. Als je argumenten hebt om de grens ergens anders te leggen (dus een bepaalde lijn wel op te nemen) kun je me mailen op info@wichor.nl


Wat is het adres van station X?

Van alle huidige Nederlandse stations staan in stationsweb de adressen genoemd. Zoek met het zoekvakje rechtsboven op iedere pagina naar het betreffende station. Op iedere pagina over een in gebruik zijnd station staat het adres van het station net boven de afbeeldingen. Als u een route wilt plannen van of naar een bestaand station raadt stationsweb u Viamichelin aan. U kunt hier in plaats van het adres een stationsnaam invoeren. De website kent de locatie van alle bestaande Nederlandse stations. Let u er wel op dat u voor het juiste land kiest. Dat staat soms op United Kingdom. Zoekt u het adres van een opgeheven station, dan is dat niet mogelijk via viamichelin. Waar bekend zijn de adressen in stationsweb ingevoerd. Voor andere stations kunt u een mail sturen aan stationsweb. De webmaster kan u wellicht niet het adres geven maar wel een routebeschrijving er naar toe. Voor adressen van Belgische stations kunt u informatie vinden op de website van b-rail.


Wat is het telefoonnummer van station X?

De Nederlandse stations hebben geen telefoonnummers waarnaar het algemene publiek kan bellen. Van horecagelegenheden op stations of andere organisaties verzamel ik ook geen nummers.
Enkele handige NS-nummers:
  • NS Reisinformatie binnenland: 0900 1475 0,35 euro p.m.)
  • NS Klantcontactcenter (Informatie, klachten en opmerkingen): 0900 20 21 163 (0,10 euro p.m.)
  • NS Gevonden Voorwerpen: 0900- 321 21 00 (0,80 euro p.m.)
  • NS Hoofdkantoor: 030 235 4000



Wat kost een kaartje van X naar Y?

Op de website van de Nederlandse spoorwegen kunt u een reis plannen via de gele reisplanner op de homepage. In het resultaatscherm ziet u direct wat de de kosten zijn van de meest gebruikte kaartjes, en met een keer klikken op 'Uitgebreid' ook de abonnementen en minder voorkomende kaartsoorten.


Wat zijn de openingstijden van de loketten op station X?

Voor openingstijden van stationsloketten verwijst stationsweb naar de site van de Nederlandse Spoorwegen. Voor ieder station dat in gebruik is is een link gelegd naar de pagina met 'Voorzieningen op dit station'. Daar zijn ook de openingstijden te vinden.


Wie is de architect van gebouw X?

Als ik weet wie de architect is staat het bij het gebouw beschreven. Klik op de naam van het gebouw, daar zie je de architect genoemd. Als er geen architect genoemd staat heeft vragen aan mij geen zin, want ik weet het dan ook niet. Je kunt dan het beste een opmerking plaatsen bij het betreffende station (met de link 'U kunt zelf een tekst toevoegen bij dit station'). Wellicht dat iemand anders het weet en antwoord geeft.