of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Zevenaar GOLS - foto's en omschrijving op stationsweb

station Zevenaar GOLS

lijnkmjaar
Winterswijk- Zevenaar491885
Geopend op15 jul 1885
Gesloten op1 jun 1918

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw (1884-1970)Type GOLS- groot Rechthoekig hoog gebouw, met een puntgevel aan de straat- en perronzijde
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zevenaar GOLS

10 afbeeldingen

9 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 23 jun 2008 zijn omrand.

1920 (1)
1940 (8)

Station in gebruik voor de lijn naar Doetinchem- Winterswijk. Later reden de treinen door. Eerst naar het voorplein van het SS station, met aan weerszijden een spoorbeambte, nog later gewoon naar de perronsporen.

Het nieuws van den dag, 01-05-1885: Na langdurige onderhandelingen heeft thans de aansluiting van den locaal-spoorweg Zevenaar—Winterswgk met den Ned. Rijn Spoorweg te Zevenaar/ zeer ten gerieve van het publiek, baar beslag gakregen. Reeds is de stationschef van den Rijnspoorweg benoema tot chef van het station aan deu locaalspoorweg. Het station van laatstgenoemde lijn is onder dak gekomen.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (3)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
J. de Meijer22 okt 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit is wel een mooi plaatje waar het GOLS station op staat. [http]www.levenindeliemers.nl/images/Grensstation%20Zevenaar/Station%20Zevenaar%20sit%201885.jpg
Marco12 mrt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Michiel, dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Michiel Kreuze30 jan 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wellicht een wat late reactie op de vraag van Marco. De sporen die Marco zag liggen bij de aftakking naar Didam hadden niets te maken met oude GOLS station. Deze sporen waren de aansluiting van de sigarettenfabriek (BAT - vroeger Turmac). Het oude GOLS station stond wat verder naar achteren (gezien vanaf de spoorlijn) op het terrein van de BAT. Het GOLS station is gesloopt voor de aanleg van de hallen van de Turmac. Bij de aanleg van die hallen en de spooraansluiting is destijds ook de oude draaischijf die daar lag weer bloot komen te liggen. De draaischijf lag ongeveer op de plaats waar later de spoorloods van de BAT stond. Het beste kun je herleiden waar het station ongeveer gestaan heeft door in Google Maps vanaf de straatzijde van station Zevenaar een rechte lijn te trekken langs de spoorzijde van het voormalige stationspostkantoor en inklaringskantoor langs richting de BAT te trekken (vanaf het GOLS station liep het spoor rechtdoor via het stationsplein voor het andere station langs om aan de Arnhemse zijde een aansluiting op het hoofdspoor te geven). Dan kom je bij de BAT fabriek uit op ongeveer de open plaats tussen de spoorloods en de rest van de fabriek. Het spoor naar Didam liep daarna door en kwam in de huidige boog aan net naast de huizen aan de Poelwijklaan (daarom staat dat laatste huis zover van het spoor). Dat is inderdaad ongeveer ter hoogte van het stootjuk van de fabrieksaansluiting. Alleen liep het GOLS-spoor dan net ten noorden en door het donkere groen vlak voor de loods.
Michiel Kreuze30 jan 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wellicht een wat late reactie op de vraag van Marco. De sporen die Marco zag liggen bij de aftakking naar Didam hadden niets te maken met oude GOLS station. Deze sporen waren de aansluiting van de sigarettenfabriek (BAT - vroeger Turmac). Het oude GOLS station stond wat verder naar achteren (gezien vanaf de spoorlijn) op het terrein van de BAT. Het GOLS station is gesloopt voor de aanleg van de hallen van de Turmac. Bij de aanleg van die hallen en de spooraansluiting is destijds ook de oude draaischijf die daar lag weer bloot komen te liggen. De draaischijf lag ongeveer op de plaats waar later de spoorloods van de BAT stond. Het beste kun je herleiden waar het station ongeveer gestaan heeft door in Google Maps vanaf de straatzijde van station Zevenaar een rechte lijn te trekken langs de spoorzijde van het voormalige stationspostkantoor en inklaringskantoor langs richting de BAT te trekken (vanaf het GOLS station liep het spoor rechtdoor via het stationsplein voor het andere station langs om aan de Arnhemse zijde een aansluiting op het hoofdspoor te geven). Dan kom je bij de BAT fabriek uit op ongeveer de open plaats tussen de spoorloods en de rest van de fabriek. Het spoor naar Didam liep daarna door en kwam in de huidige boog aan net naast de huizen aan de Poelwijklaan (daarom staat dat laatste huis zover van het spoor). Dat is inderdaad ongeveer ter hoogte van het stootjuk van de fabrieksaansluiting. Alleen liep het GOLS-spoor dan net ten noorden en door het donkere groen vlak voor de loods.
Marcel Pelgrom26 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte webmaster, Dank voor uw mooie website Ik ben geinteresseerd in de stationschefs van de GOLS 1887-1915. Is een publicatie bekend waar meer over het personeel te vinden is? m.v.g. M.P.
John Smith13 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Zevenaar en Zevenaar G.O.L.S. hebben mijn warme belangstelling. Wanneer iemand een situatieschets van het sporenplan heeft of wil maken dan graag. De man achter sporenplan.nl heeft zijn uiterste best gedaan op het naoorlogse deel van het Nederlandse spoor. Maar mijn warme belangstelling gaat ook uit naar alle rails die er vr de oorlog gelegen hebben. Op de foto's hier op de website lijkt het of de spoorwijdte van de G.O.L.S. ook normaalspoor is. Verder mijn complimenten voor al het werk van de sitebeheerder. Goed voor vele uren kijkplezier waarvoor heel erg bedankt.
Antwoord webmaster:
natuurlijk was de spoorwijdte van de GOLS normaalspoor. had je anders verwacht? ik heb thuis het boek van evert heusinkveld over sporen in de achterhoek en twente, daar saat wel een sporenplan in.
Sjoerd Eeftens30 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Marco zegt niet of hij het huidige station Zevenaar bedoelt of het vroegere. De oude sporen die er nu (2009) nog liggen vormen de voormalige spooraansluiting naar de losplaats en naar Turmac die niets te maken hebben met het vroegere Zevenaar GOLS. Op oude foto's tot 1963 kan sprake zijn van voormalige GOLS-sporen; er lag hier een fors GOLS-emplacement met los- en laadsporen, terwijl de twee GOLS-reizigerssporen voor het oude stationsgebouw van Zevenaar NRS langs liepen, over het voorplein, om aan de westzijde in de hoofdsporen naar Arnhem uit te komen. Daarnaast lagen er, voor de Tweede Wereldoorlog aan de noordoostzijde langs de hoofdsporen naar Elten/Emmerich, maar weer ten zuiden van de GOLS-sporen, 4 doorgaande opstelsporen die ook als wachtspoor of locwisselspoor konden worden gebruikt. Er lag dus een groot emplacement waar nu de aftakking naar Winterswijk ligt. Wat er nu van Zevenaar rest is een schimmetje van wat er toen lag, maar dat zien we overal in ons land.
Marco29 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vlakbij de aftakking richting Didam liggen nog wat oude sporen. Eentje eindigt op enkele meters van de lijn Zevenaar - Winterswijk op een stootjuk. Kan iemand mij vertellen of dit nog een restant is van de aansluiting naar Zevenaar Gols?
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, maar iemand op de site wellicht wel.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Expositie over 125- jarig spoor Zevenaar- Winterswijk (De Gelderlander - 11 jun 2010)

Links


Vertrekstaat 1891 (8)
Vertrekstaat 1911 (6)

Literatuur

Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek Evert Heusinkveld (pag. 70)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 213, 239)

Geschiedenis van de spoorwegen in Winterswijk & omstreken Arjan Ligtenbarg

Stations in de omgeving

Babberich (1.3 km)
Didam (1.8 km)
Zevenaar (3.3 km)
Elten (5.3 km)
Stillewald (6 km)
Groessen (6.2 km)
Wehl (7.7 km)
Duiven (7.8 km)
Doetinchem de Huet (10.6 km)
Westervoort (11.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/zevenaargols