of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Winschoten - foto's en omschrijving op stationsweb

station Winschoten

Telegrafische verkorting: Ws
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans114.6411868
Geopend op 1 mei 1868

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw (1865)Type SS 3e klasse Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte v...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1904aan linkerzijde een aanbouw. Voor het middengebouw een tochtportaal en voor de aangrenzende vleugeldelen een gang

adres: 

Stationsweg 22
9671AN Winschoten
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
26 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6.8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Winschoten

55 afbeeldingen

51 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 sep 2014 zijn omrand.

1900 (3)
1910 (2)
1920 (3)
1930 (3)
1940 (2)
1950 (2)
1960 (1)
1970 (6)
1980 (2)
1990 (6)
2000 (24)
2010 (11)

station aan de lijn Groningen- Nieuweschans. nog oud stationsgebouw aanwezig met gedeeltelijke overkapping van het eerste perron. SS derde klasse. 5 sporig station met een langs en een middenperron. tussen het derde en vierde spoor zijn nog resten te zien van een oud perron dat vermoedelijk als goederen overlaadplaats in gebruik was.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (14)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Ben Doedens7 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan de westkant lagen tramsporen van de Stoomtrammaatschappij Oldambt-Pekela (OP in de volksmond Ol' Pait (Oude Piet)) die een stoomtramlijn exploiteerde tussen Winschoten en Stadskanaal (later zelfs tot het NOLS station Gasselterboerveenschemond). Deze lijn lag van Oude Pekela tot Stadskanaal langs de Pekel A c.q. Pekelder Hoofddiep. Ook exploiteerde OP een tramlijn tussen het Winschoter NS station via Beerta naar Finsterwolde (vroeger zelfs tot Scheemda) waar de werkplaatsen waren. Aan de oostzijde van het station lag een 2 sporig tramstation van de Stoomtramwegmaatschappij Oost-Groningen. Vanaf de oostzijde van het station liep een verbindingsspoor naar het eigenlijke hoofdstation van OG aan de Wilhelminasingel. Hier had OG een groot terrein in gebruik met goederenloodsen, een hoofdkantoor met station en locomotieven en wagenwerkplaatsen. De voormalige locomotievenwerkplaats is thans in gebruik als Theater "De Tramwerkplaats". OG reed van Delfzijl NS naar Winschoten NS en van Winschoten NS naar Bellingwolde en Ter Apel. In Ter Apel was er aansluiting op de trams van de Eerste Drentse Stoomtram (EDS) en de Dedemsvaartse Stoomtram Maatschappij (DSM)
Ben Doedens18 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de zestiger jaren had dit station een wachtkamer met buffet en een eenvoudige inrichting welke veel werd gebruikt door buspassagiers, want die hadden in die tijd nauwelijks bescherming. Aan de andere kant van het buffet was dan de "restauratie" gevestigd. Vroeger zal de gehele restauratie zijn verdeeld zijn geweest in eentje voor de 3e (later 2e) klas en eentje voor de 1e klas. De restauratie is jarenlang in gebruik geweest bij het CBR als vertrekpunt voor het rij-examen, waarna binnen in de restauratie het theoretisch examen werd afgenomen.
Felix Segers2 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het klopt niet wat Hans de Lange beweert (dat de oude lelijke voorbouw uit de jaren '60 zou dateren), want op foto's uit 1970 is deze nog niet zichtbaar.......of zijn die foto's misschien van een oudere datum ?
Antwoord webmaster:
het zou kunnen dat de datering van mijn foto's niet kliopt hoor. daar geef ik wel een grote kans toe.
Hans de Lange19 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Momenteel (juli 2012) wordt het station verbouwd. De oude lelijke voorbouw uit de jaren '60 is gesloopt en hiervoor in de plaats wordt een nieuwe voorbouw opgetrokken in de bouwstijl van huidige gebouw. De ruwbouw is gereed en de kozijnen zijn geplaatst. Het ziet er nu al schitterend uit en je kunt met een beetje fantasie goed zien hoe het eindreseltaat wordt. Als het klaar is zal ik een berichtje met de bijbehorende foto's plaatsen. Waarschijnlijk augustus/september de oplevering. Ik weet niet hoe het station vanbinnen wordt verbouwd of heringericht. Het station is nu verhuurd aan een drukkerij en verder in gebruik als kantine voor de chauffeurs van Qbuzz.
Felix Segers15 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte heer/mevrouw, Afgelopen zondag ben ik nog langs station Winschoten gefietst: het stond er zeer mooi bij. Ik heb vroeger in Winschoten gewoond, maar ik ben er al bijna 19 jaar weg. Is het u misschien bekend of het station te koop staat, het stond in ieder geval wel leeg....dat lijkt me een slechte ontwikkeling vanwege mogelijk vandalisme etc. U heeft trouwens een hele mooie website, beetje jammer dat anderen die reageren nogal een slordige tot zeer slordige spelling hanteren,.....zo moeilijk kan het toch niet zijn....... Vriendelijke groet, Felix Segers Amsterdam
Antwoord webmaster:
ach ja dat is mode op internet, en het gebeurt mijzelf ook wel eens dat ik een tikfout maak. maar voor veel mensen is een goede spelling toch wel erg moeilijk, er zijn immers erg veel leraren nederlands nodig om ons dat bij te brengen, en het lukt ze toch niet. bij mijn weten staat station winschoten niet te koop. misschien dat het verhuurd wordt? bart van www.paardbart.nl30 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Uit een betrouwbare bron namelijk mijn oma heb ik inderdaad gehoord dat wat jij zegt over de stationsrestaurant niet alleen zo lijkt maar ook egt zo is daar zat inderdaad ooit een stationsrestaurant De campus heeft het tijdens tijdens de bouw van de nieuwe school gebruikt als informatie centrum
Antwoord webmaster:
simon zegt ook niet dat het alleen maar zo lijkt, maar dat je goed kunt zien dat het echt zo was.
bart oolders6 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
hee grapig ik weet eindlijk hoe het statsion waar van ik altijd naar school ga er vroeger uit zag aleen in de rijs planer zeg ik dat van winschoten waar ik woon naar gronigen waar ik studieer meer dan een uur duurde in 1980 ben ik blij dat we in 2011 leven nu duurt het nog maar een half uurtje hij rijd nu +/- 70km ph en niet +/- 20km ph ha ha groeten bart van www.paardbart.nl lueke site ik ben weer wat weiser geworden
Antwoord webmaster:
nou in 1980 reden ze ook al wel een stuk sneller hoor, de reisplanner die op mijn site staat is van 1891, dus 120 jaar geleden. Ik heb je bericht hier maar naar het station verplaatst, want daar is het interessanter dan in het algemene gastenboek, daar lezen weinig mensen het, denk ik.
Wim Mensinga26 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Binnenkort wordt het laatste stuk van het emplacement weggehaald. Tijdens het opknappen van de parkeerplaatsen aan de westkant van het station kwamer er oude tram railsen te voorschijn.
Gertjan Stamer3 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voorjaar 2000 sluit de Koffieshop...alvast in voorbereiding op komst NoordNed-treinen per 28 Mei 2000-is meteen sluitingsdatum NS loket! Opvallend is dat men de beide zijperrons opknapt in hoogzomer 2000.Zomer 2001 wordt stationsgebouw deels(oostzijde)verhuurd aan ICT bedrijven.Januari 2002 start men oppimpen verwaarloosde fietstunnel aan oostzijde stationsgebouw en is in April 2002 gereed.Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouwen nieuwe overkapte...gereed in December 2002.
Alex20 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het busmuseum gaat naar hoogezand of waterhuizen. Ik heb ergens gehoord dat er plannen zijn van de campus om het station te gebruiken als kok oplijding, er zou dan ook weer een stationsrestauratie komen. momenteel word het gebruikt voor ict klassen. er staan allemaal computers is.
Arjan Krabbenbos9 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Winschoten had hier vlakbij het Noordelijk Busmuseum, waar ik jaren geleden ooit ben geweest. Nu zit het of gaat het verhuizen naar Zuidbroek of Delfzijl, maar precies weet ik het niet meer. Misschien weet iemand anders het wel beter! Het stationsgebouw is van een groter type Waterstaat en staat gelukkig hier nog overeind. Dit is net zo'n soort gebouw als in Meppel waar ook het gebouw gehandhaafd is. Ooit was dit jaren het laatste/eerste echte station voor/na de Duitse grens, toen Nieuweschans nog een halte aan de vrije baan was. Maar laatst genoemde plaats kent weer wissels en een extra perron erbij dus dan mag je het weer een echt station noemen.
Antwoord webmaster:
ik denk dat het museum naar zuidbroek gaat, en in het NNTTM wordt opgenomen. Het stationsgebouw van Winschoten is wel van het type Waterstaat maar niet gelijk aan Meppel. Winschoten is derde klasse, net als Harlingen en Leeuwarden, Meppel is tweede klasse. Als je iets vermeldt (dat al op de site staat) doe het dan wel goed, Het onderscheid tussen haltes en stations is al jaren geleden door de NS losgelaten. Haltes aan de vrije baan heten ook gewoon station.
Simon21 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Recentelijk is het station veranderd. Het station is in gebruik door Campus Winschoten. Het eerste wat opvalt is dat de klok en het NS-logo van de voorkant zijn verdwenen. De plek waar ze zaten is duidelijk te herkennen omdat de gevel daar geel is ipv. blauw, de contouren zijn goed zichtbaar. De rand aan de voorgevel is blauw geschilderd, was voorheen geel, dus klok en NS-logo zijn later verwijderd. Dit kan er op wijzen dat het gebouw is verkocht maar ik weet dat niet zeker. Wat ook opvalt is dat het gebouw aan de voorkant deels in kleuren van Campus Winschoten is geschilderd. Waar het gebouw voor wordt gebruikt, is mij niet duidelijk. Achter het station is Campus Winschoten in aanbouw, een samenwerking van verschillende scholen. Het kan zijn dat het gebouw voor pr-doeleinden wordt gebruikt. Het interieur is grotendeels in tact. De loketten zijn nog te herkennen. In oude stijl dus lang geleden al gesloten. Ook is aan de binnendeuren te zien dat aan de linkerkant ooit een stationsrestaurant zat, dat lang geleden is verdwenen. Aan de perron-zijde is nog een kleine wachtruimte aanwezig, deur zat op slot en banken zijn verwijderd. Voor de reizigers biedt het stationsgebouw dus helaas geen voorzieningen meer. Het gebouw is er na de recente schilderbeurt niet mooier op geworden, mede door de bestickering op de ramen aan de voorzijde. Foto 24 uit 2005 is geschikt vergelijkingsmateriaal.
hendrikvanboven19 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vind station winschoten een mooi station ik heb hem helle maal naar geschilderd het is echt mooi geworden maar station winschoten is ook heel mooi gebouw dat was mijn verhaal groetjes van hendrik
Antwoord webmaster:
waarom zet je deze opmerking dan bij Winschoten West? Of hest ook in Winschoten west? ;-) Ik heb het nu verplaatst naar station Winschoten.
Miltenburg18 dec 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er stonden daar 2 loodsen. Deze werden o.a. gebruikt door de posterijen en door Van Gend & Loos. Tussen 2000 en 2004 is één loods gesloopt en de andere is gedeeltelijk afgebrand en toen gesloopt. Gelijk achter de sporen wordt er binnenkort een scholencomplex gebouwd.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Aapjes kijken in oude halte van Scholten (Reformatorisch Dagblad - 28 dec 2007)

Met zekerheid kan thans worden vermeld, dat het station in Winschoten eene groote verbetering zal ondergaan. (Het nieuws van den dag - 18 nov 1902)

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (4)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (21)
Vertrekstaat 1929 (34)
Vertrekstaat 1940 (15)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (59) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 22)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 27)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 58, 245)

Stations in de omgeving

Heiligerlee (3 km)
Scheemda (4.8 km)
Ulsda (7 km)
Meeden- Muntendam (9.6 km)
Veendam (10.8 km)
Zuidbroek dorp (11 km)
Nieuw Scheemda- t Waar (11.1 km)
Zuidbroek (11.4 km)
Noordbroek (12 km)
Nieuweschans (12.1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/winschoten