of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Voorburg - foto's en omschrijving op stationsweb

station Voorburg

Telegrafische verkorting: Vb
lijnkmjaar
Gouda- Den Haag22.3481870
Geopend op 1 mei 1870

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw I (1868-1985)Type Voorburg laag gebouw, overwegend als woning in gebruik. Ingang in een van de eindgevels, dis identiek is aan soetermeer-zegwaard architect: A.W. van Erkel
stationsgebouw II (1988)Dit station is het laatste waaraan Van der Gaast heeft gewerkt. Om gezondheidsredenen had hij in 1983 zijn werkzaamheden bij de NS beƫindigd. Het concept van de perronkap is van Van der Gaast. J. Bak heeft het station verder ontworpen en de bouw erva...lees verder
architect: K. van der Gaast

adres: 

Stationsplein 1
2275AZ Voorburg
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Voorburg

35 afbeeldingen

37 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 mei 2013 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (4)
1930 (1)
1940 (2)
1960 (1)
1970 (7)
1980 (2)
1990 (1)
2000 (12)
2010 (19)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
M.H.Top6 aug 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik reageer op de vraag van Ina Hoogenbosch uit juni 20011. Voor de oorlog woonde ik (geboren in 1939) van 1939 tot 1958 op Westeinde 8 dus er schuin tegenover. Ik kan me de woning nog goed herinneren. Rechts van het huisje was stond een seinhuis daarnaast was de overweg. Links van het huisje was een zijweg en daarnaast was het eindpunt van de "Gele" tram en daar naast was de bloemen stal van de Groot. Ik kan nog wel meer vertellen, maar doe dit liever aan de hand van een gerichte vraag. Ik zou graag een afdruk van de foto ontvangen.
Ren?4 nov 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nee, ik woon er zelf n de buurt, er staat 1 automaat en een kiosk die bijna nooit open is
Roeland krul21 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat was eigenlijk de reden van de IC-stop op dit station tot drgl 2007?
Antwoord webmaster:
er waren ministeries in voorburg, die stop was voor de ambtenaren. dacht ik.
Gertjan Stamer14 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Januari 2012 start van slopen van de vijverpartijen tussen spoorviaduct en trambaan...wat het gaat worden onbekend,bushaltes worden verbeterd en fietsklemmen en parkeerplaatsen onder viaduct andere indeling.Kortom een rommelig jaar voor het plein...afgelopen jaren is er dan ook weinig of geen aandacht aan besteed.Originele concept van plein gaat dus weg. Eilandperron..tja...wachtruimtes zijn er roestig en verouderd uit,de steunen voor de huif(wasknijpervorm)ziet er ook niet echt fris uit(smerig)...zowel station als de omgeving kan dus wel een opfrisbeurt gebruiken.
Ina17 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo ik heb hem tot twee keer een mail gestuurd maar helaas geen antwoord gekregen. ik wacht af. Ina
Antwoord webmaster:
jammer. hopelijk lukt het op deze manier wel.
Marco16 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ina, in mei 2011 heeft ene Steenkamer in het gastenboek (zie menu) van Stationsweb geschreven dat hij/zij in het bewuste pand gewoond heeft. Heb je daar al contact mee opgenomen?
Ina Hoogenbosch16 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Graag wil ik meer te weten komen over het spoorwachtershuisje aan Westeinde nr 3 te Voorburg.Het is in de jaren 80 gesloopt van de vorige eeuw. Het bestond uit twee woningen en stond op een hoek. Even verderop was een spoorweg overgang en een viaduct. Wie kan mij hier meer over vertellen. Een zus van mij heeft daar als laatste gewoond en ik wil dit voor haar uitzoeken. Ik heb zelf enkele foto's van dat huisje uit de jaren tachtig maar ik zoek oudere.Alle info is welkom en of oude foto's. Alvast bedankt Ina
M. van Leeuwen13 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan ik op het staion terecht voor het aanvragen van een persoonlijke OV-chipkaart?
Antwoord webmaster:
geen idee, daarvoor moet je niet bij mij zijn maar bij de ns. maar ik denk het niet, omdat dit sttaion geen loket meer heeft (toch?).
Arjan Krabbenbos19 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit voormalige Intercitystation wat sinds enkele jaren is gedegradeerd tot Sprinterplaats heeft uit zijn hoogtijdagen een werkend apparaat aan overgehouden. Dit betreft de CTA-Palettenaanwijzer waarop nu slechts de Sprinters naar Gouda Goverwelle en Utrecht Centraal worden aangekondigd. Het station wordt nu slechts sinds enige jaren bediend door Spitstram 10 die in de gloriejaren een gewone reguliere tramlijn was.Dus kort gezegd:wat ooit een belangrijk voorstadstationnetje was is nu een doodsaaie treinhalte geworden.
Jurre Bruijna4 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Excuus dat ik mijn mailadres niet achter laat. Maar als ik een vraag heb, kijk ik regelmatig wat het antwoord is, dus dat scheelt! Bedankt voor uw antwoord, klinkt inderdaad wel logisch. Het blauwe normale bordje heb ik gemist maar die heeft vast daar gehangen.
Antwoord webmaster:
ok, dan geeft het niet inderdaad, het is je goed recht je mailadres niet te vermelden. ik krijg vaak reacties van mensen die een vraag hebben, maar ze laten geen mailadres achter en ik hoor er nooit meer iets van.
Jurre Bruijna2 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Moest laatst op dit station uitstappen, en op de terugweg viel mij op dat alleen in de richting Gouda - Utrecht CTA's hangen. (CTA = centrale treinaanwijzer, die borden die aangeven op het perron welke trein het eerste vertrekt vanaf dat perron met tijd, treinsoort en stops, en mededelingen). In de richting Den Haag C.S ontbreken deze. Weet iemand waarom dit is? Omdat alle treinen naar Den Haag gaan ja, maar vertrektijd van eerste trein in die richting is toch wel handig.
Antwoord webmaster:
als je je mailadres had achtergelaten kreeg je het antwoord in je mailbox, ik hoop dat je hier nog terugkomt om het te zien. CTA's worden in de regel alleen opgehangen als de treindiensten op dat perron verschillen. Als alle treinen op dat perron van Voorburg op dezelfde stations stoppen is een CTA niet nodig, maar volstaat een blau statisch routebordje. De CTA hangt er om de route aan te geven, niet de vertrektijd, anders konden ze overal wel CTA's ophangen. wordt een beetje duur. De andere kant op rijden treinen soms tot Goverwelle, soms door naar Utrecht, dat moet wel worden aangegeven.
Arjan Krabbenbos1 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het ex-IC station van vandaag dateert al vanaf 1987 toen hier het spoor verhoogd in gebruik werd genomen. Voordien lag het spoor op maaiveldhoogte en had het een noodgebouw,zoals het in de begintijd ook had. Maar heel vroeger stond hier een mooi wit stenen gebouw dat helaas is afgebroken. In de 8oer jaren zijn er een hoop oude gebouwen gesneuveld omdat het te dur in onderhoud was. Als opvolging hiervan kwamen er glazen aquaria of een oerlelijk gebouw voor in de plaats.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Het wordt druk rondom het station : Meer huizen, meer kantoren, meer treinen (NRC handelsblad - 26 okt 2007)

Voorburg en Zoetermeer verliezen (Algemeen dagblad - 15 aug 2006)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Op IJzeren Wegen
Veel foto's van treinen met een schitterend historisch overzicht van de spoorlijnen Gouda- Den Haag en Leiden- Woerden.
Vertrekstaat 1891 (14)
Vertrekstaat 1911 (22)
Vertrekstaat 1929 (12)
Vertrekstaat 1940 (46)
Vertrekstaat 1957 (76)
Vertrekstaat 1971 (152) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 141)

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 22)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 37)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 179)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 34)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 239-241)

Stations in de omgeving

Den Haag Carrefour (1 km)
Den Haag Laan van NOI (1.8 km)
Voorburg- t Loo (1.8 km)
Leidschendam- Voorburg (2 km)
Den Haag HS (2.5 km)
Den Haag Centraal (2.8 km)
Den Haag Mariahoeve (2.8 km)
Wassenaar (3.1 km)
Den Haag Ypenburg (3.4 km)
Nootdorp Noord (3.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/voorburg