of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Vogelenzang- Bennebroek - foto's en omschrijving op stationsweb

station Vogelenzang- Bennebroek

oude namen voor dit station:
voor 1 jan 1860: Bennebroek- Vogelenzang
voor 1 jan 1881: Bennebroek
voor 1 jan 1911: Vogelenzang

Telegrafische verkorting: Vgz
lijnkmjaar
Amsterdam- Rotterdam25.3391842
Geopend op2 jun 1842
Gesloten op17 sep 1944

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

perrongebouwen
stationsgebouw (1880)asymmetrisch gebouw. Hoog iets terugstaand middendeel met gaanderij. Aan de perronzijde een veranda. Twee eindgebouwen die onderling verschillen architect: Dirk Antonie Nicolaas Margadant

adres: 

Leidsevaart 36
Vogelenzang
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
17 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Vogelenzang- Bennebroek

64 afbeeldingen

40 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 2 apr 2012 zijn omrand.

1900 (1)
1920 (5)
1930 (6)
1970 (10)
1990 (15)
2000 (23)
2010 (1)

Nu zit er een openhaardenboer in. Vogelenzang heeft ook nog een klein emplacement gekend met bij km25.05 nog een spoorwoning.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (19)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Aad Beli?n7 dec 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb inde periode van 1955 tot 1962 vaak gelopen van de Leidsevaart naar de Jozefschool in Vogelenzang. Ik liep dan ter plaatse vd Centenbrug onder het spoor door en dan langs een pad evenwijdig aan de spoorlijn en het ranggeerdeel daar. Ben daar pas geweest het pas is geheel vervallen wie weet iets meer over dit pad?
Aad Beli?n7 dec 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb inde periode van 1955 tot 1962 vaak gelopen van de Leidsevaart naar de Jozefschool in Vogelenzang. Ik liep dan ter plaatse vd Centenbrug onder het spoor door en dan langs een pad evenwijdig aan de spoorlijn en het ranggeerdeel daar. Ben daar pas geweest het pas is geheel vervallen wie weet iets meer over dit pad? ik ben bezig naar een onderzoek en daarin is dit pad cruciaal.
peter brusse20 apr 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste mensen,Geachte webmaster Ik ben op zoek naar gegevens over Henri van Kell, die als opzichter van de lijn Haarlem-Leiden in of rond Vogelenzang werkzaam was. Is die naam bij u bekend? Het gaat mij vooral om zijn dochter Henriette, de grootmoeder van de acteur Kees Brusse. Is over Van Kell bij u iets bekend? vriendelijke groet Peter brusse
M.H.B. Bunnik4 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er zijn documenten waarin beweerd wordt dat het station in 1942 gesloten is. Ik begrijp dat dit niet het geval geweest is. Heb je inderdaad begin mei 1944 nog met de trein vanaf het station Vogelenzang gereisd?
Bert van Wijk15 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor mij was het het mooiste station van Nederland. Ik fietste er 6-7 jaar ('58-'65) dagelijks langs van Bennebroek naar de Graaf Florisschool in Vogelenzang. Vond het jammer dat er nooit treinen stopten. Mijn moeder was er sinds ze (in 1938) in B'broek was gaan wonen vaak opgestapt om naar haar moeder in Hoorn te gaan. Van meneer Erdsieck, die toenmalige stationschef, kreeg ze dan, als ze aan kwam racen het kaartje in de hand "betaal maar als je terug komt"
R.H. Blom1 okt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben van geboorte een Zilker (1939). De eerste herinnering aan station Vogelenzang dateert van begin mei 1944. Ik was toen 4 1/2 jaar en met mijn moeder en mijn drie jaar oudere zus liepen wij vanaf de Zilkerduinweg naar het station, een afstand van ongeveer anderhalve kilometer. Reden: we gingen een paar dagen logeren bij mijn tante in Zeist. Een gedenkwaardig logeerpartijtje. Toen mijn moeder en zus op Zondagmorgen naar de kerk gingen en ik intussen met mijn neef op straat speelde begon plots de sirene op het dak van mijn tantes caf te gillen. Mijn tante haalde ons onmiddellijk naar binnen maar we zagen nog net de twee in een luchtgevecht gewikkelde vliegtuigen waarvan er n vergezeld ging van een sliert rook. Toen na lang wachten de kerkgangers weer thuis waren hoorden we dat ook zij de vliegtuigen hadden zien vechten op het moment dat de kerk net uitging. De kerkgangers keerden zich direct om om te bidden voor de veiligheid van henzelf en de hunnen. Dat bleek aardig gelukt: de beide toestellen boorden zich in de grond van een naburig weiland. Hoe het de beide piloten is vergaan vertelt het vrhaal niet.
Gertjan Stamer13 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Diverse media in de omgeving suggeren inderdaad heringebruikname station...totaal onrealistisch qua drgl en waar laten we de vele auto's en fietsen en een knappe busverbinding...heropening station op oude plek gaat echt niet gebeuren. Er zijn wel eens plannen geweest om zuidelijker het westelijke spoor om te leggen en er een eilandperron te maken met tunnels voor verkeer...maar eigenaar van land wil niet verkopen. Buslijn 90 van Haarlem naar Den Haag(al ruim 55 jaar oud !)gaat van NH-grondgebied verdwijnen en Arriva doet dienst dan tussen den Haag,De Zilk en dan Hillegom(ook station?)en eindigend station Nieuw Vennep. Ramp voor Vogelenzang..geen bus meer..heropening station erg duur en dus nu een impasse ?
Albert Ramkema11 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Allereerst complimenten voor deze site. Ronduit prachtig. Maar nu mijn aktuele informatie. Die informatie luidt: Station Bennebroek wordt weer in gebruik genomen. En dit is helemaal geen slecht idee. Er werken veel mensen binnen Bennebroek die van buitenaf moeten komen. Vooral binnen de Geestgronden. Maar er zijn ook zat mensen die nu of naar Heemstede moeten fietsen en of naar Hillegom. Verder is Bennebroek een groei-gemeente geworden. Het valt nu onder de gemeente Bloemendaal. Of het geruchten zijn of niet..... Dit bericht komt niet zomaar uit de lucht vallen. Webmaster graag je licht hierover laten schijnen. Alvast bedankt.
Antwoord webmaster:
ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. zoveel reizigers trekt bennebroek toch niet, dat de buslijn wordt opgeheven zegt toch wel genoeg denk ik.
A.H van Tol21 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoi Wichor, Ik wil je ten eerste zeggen dat het een prachtig mooie site is. Ik ben zelf 21 Jaar machinist geweest en dus ook op verschillende stations geweest en ik vind het mooie gebouwen. Maar ik wil je even laten weten dat als ik het goed heb in het jaar 2000 het hele gebouw van station vogelenzang grondig is gerestaureerd en in de orginele staat, er is nu een restaurant in gevestigd. en ik dacht dat er ook iemand nu woont. Ik ben zelf in die regio geboren dus vandaar dat ik jou dit nu laat weten, kan je de site een beetje aanpassen. Laat me even weten of je hier iets aan heb. M.vr.gr. André.
Antwoord webmaster:
volgens mij is het geen restaurant maar 'het woonstation'. De link staat rechtsboven op deze pagina.
Gertjan Stamer7 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oude foto's bekeken van dorp Vogelenzang,inclusief oud filmpje op Super 8 gefilmd en gedigitalisserd en op You Tube te zien als item website www.vogelenzang.org.Film duurt ruim 6 minuten,is in 1972 gemaakt en laat station zien met bord en perrons geheel in tact.
Gertjan Stamer3 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Uitbouw aan noordzijde is weer terug van weggeweest...in Juni 2004 gat gemaakt in noordmuur en maanden erna zeer fraaie erker/uitbouw gebouwd,gereed in December 2004.Daarna begon met opknappen parkeerterrein.
Gertjan Stamer2 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Over de benaming van dit station:Vanaf 2 Juni 1842 t/m ergens(?)in 1880=Vogelenzang.Dan;Bennebroek-Vogelenzang t/m 1 Mei 1911 en daarna Vogelenzang-Bennebroek.Er wordt heden ten dage nog flink gedebatteerd over de juistheid van bovengenoemde datums,heb twijfels dus laat jouw versie maar staan! Wel is zeker dat in 1880 het 2e huidige stationsgebouw open ging en dat pas in 1881 het eerste houten stationsgebouw werd gesloopt.In 1912 volledige spoorverdubbeling tussen Haarlem en Leiden,in 1914 aanleg 3e kopspoor/verlenging houten goederenloods zuidwaarts.31 Juli 1937 t/m 9 Augustus 1937 superdruk ivm WereldJamboree-westelijke spoor krijgt extra houten noodperrons en station krijgt in die periode plusminus 623.000 reizigers te verwerken.Inclusief koninklijk bezoek(koningin Wilhelmina,prins Bernard en nog enkele buitenlandse hoogheden)Het afscheidscadeau voor de padvinders zijn hyacinthen+formulier om in te vullen hoe deze bollen groeien aldaar.Sluiting station voor reizigers 31 Augustus 1939 en weer heropend op 16 Mei 1940 en definitief gesloten 17 September 1944.In 1956 sluit het voor goederentreinen.In 1971 is het gebouw aan Helex Open Haarden verhuurd en in 1972 bouw van houten loods zuidzijde.In 1985 krijgt stationsgebouw Rijksmonument-status.Zaterdag 18 Augustus 2001 brocante en dus veel kramen op het voorplein en ook binnen is het druk,veel te drinken en te eten na intensieve restauratie.Brocante dan ieder jaar te beleven.In Juni 2004 zien we stationsgebouw cremekleurig!in Januari 2005 aan noordzijde naam op gevel-Vogelenzang en ook zuidgevel heeft naam-Vogelenzang-Bennebroek. Dat maakt verwarring over stationsnaam nog groter.Januari 2006 start kappen bomen aan voorplein/straatzijde en gehele terrein wordt opgeknapt.Vermeldenswaar is tevens dat aan noordzijde de fraaie erker/uitbouw weer is herbouwd en dat zal ik nog eens op video bekijken voor exactere datering(hou je tegoed).
Antwoord webmaster:
als er zoveel twijfels over zijn waarom zaai je dan nog meer twijfel. De data en benamingen die ik hier heb genoemd zijn verzameld uit oude dienstregelingen. Die houd ik aan, en die zijn toch aardig consistent? Hoewel een benaming in een dienstregeling van jaar tot jaar kon verschillen. waar heb jij je gegevens vandaan?
J. van Nigtevecht15 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De opmerking, wie weet wat van dit station, maakte bij mij toch wat los. Mijn vader heeft van medio 1934 tot ergens in 1939 op dit station gewerkt, gevolgd door vele jaren bij NS. Ik zelf ben op 27 april 1936 geboren in de rechter woning boven het station (Leidschevaart 34). De eerste foto van uw serie (het model) geeft de indruk de D-trein (Pullman) naar Parijs te zijn. De afgebeelde, loc Is er een van de 3700-serie, maar deze trein werd altijd gereden door een van de 3900-serie. Deze kwam altijd rond het middaguur langs en ik (is mij later verteld) hoorde hem feiloos aankomen, dit tot grote verbazin van mijn ouders. Dit kwam door het loeiende geluid veroorzaakt door de windleiplaten van de 3900-serie. Wanneer wij zaten te eten moest en zou ik uit mijn kinderstoel worden getild en wilde ik voor het keukenraam de trein zien langs komen. Mogelijk draagt dit verhaal bij aan de herinnering aan dit mooie station. Ik vind het een mooie foto-serie.
Kees van Kessel1 sep 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf mijn geboorte in 1948 heb ik tot 1968 op de Beukenlaan in Bennebroek gewoond. Het station ken ik dus heel goed. Slechts eenmaal ben ik daar met mijn moeder in de trein gestapt naar Haarlem. Bij gelegenheid stopte er die dag treinen op het station. Er was nog wel een goederenemplacement. Met stoomlocomotieven werden daar kolen afgeleverd voor de kolenhandelaar in het dorp (Vernooij). Wat de V1's bij de Bekslaan betreft. Zelf weet ik hier natuurlijk niets van, maar mijn grootmoeder, die in de oorlog in de Beukenlaan woonde, wist daar wel verhalen over te vertellen. Het is dus in ieder geval waar dat daar V1's werden afgeschoten.
Dick Weber13 aug 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij een onderzoekje naar recente geschiedenis kwam ik een melding tegen over V1 lanceringen in maart 1945 vanuit de tuin van de woning van de familie Quarlus van Ufford aan de (ontruimde) Bekslaan (twee boeken refereren naar en melding van mevr Vader-Clay en het dagboek van mevr AMG Nierhof. Onlangs sprak ik een getuige die persoonlijk heeft gezien dat de V1's op het station Vogelenzang-Bennebroek werden overgeladen van de trein op wagens en naar de lanceerplaats werden gereden. Andere lanceerplaatsen waren in aanbouw bij het het te Vogelenzang en Leyduin tot eind (eind maart? 1945) de duitsen de boel opbliezen en vertrokken. Mede namens het luchtoorlog en verzet museum lisserbroek zou ik graag in contact komen met mensen die hier iets meer over weten.
Jelle Schneider27 okt 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben een ex-bennebroeker,geboren op de Beukenlaan in 1935 en vanuit Bennebroek vertrokken in 1955. Thans woon ik in California. Hey station is mij zeer bekend en ik ben vandaar vele malen naar Haarlem, Amsterdam of leiden gereisd. Mijn vader forensde vandaar dagelijks naar Amsterdam totdat er geen treinen meer stopten en hij met de NZH tram verder ging. Ik herinner mij dat er toen der tijd twee wachtkamers waren een voor de 2de en 3de klas reizigers en een voor de 1ste klas. Ook zijn er na de oorlog nog eens Amerikaanse filmscenes daar geschoten. Leuk dat het oude station nog bestaat en in goede orde is.
Diederik Six3 okt 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat leuk dat er echte stationsite bestaat. Als architect hebben we met veel plezier aan de restauratie gewerkt met dank aan de Station dames ! Op onze site staat ook nog wat informatie zie www.six.nl. Kom maar snel kijken!
renee de Kuyper29 sep 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wij zijn de trotse eigenaren van het Station Vogelenzang wat net in zijn oude glorie zowel binnen als buiten is hersteld. Naast de openhaardenboer ( geleid door twee dames ) Het Schouwspel is tevens vanaf juli 2005 lunchroom de Wachtkamer en ontwerpstudio voor woninginrichting Het Seinhuis gevestigd. Het is zeker de moeite waard om een keer te komen kijken naar dit prachtige gebouw.
Hans Brouwer11 aug 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opgegroeid sinds 1947 binnen gehoorafstand aan de achterzijde van de woning van de toenmalige burgemeester van Bennebroek waar mijn vader als postbode begin 50-er jaren de post voor Bennebroek 's morgens om 05.45 van de (stoom-)trein moest halen en ik later met mijn gazelle jongensfiets 's morgens voor het naar school gaan te vinden was om de rangeerlocs ( een 2200 zonder geluiddemper destijds ) de kolenwagens voor Bennebroek kwam afzetten. Een zekere George was toen stationsbegeleider ter plaatse in blauw jasje met een soort flanellen broek en stationsassistent pet op regelde hij het afzetten voor de kolenwagons van de goederentrein welke daarna naar hillegom en lisse ging voor het afzetten van de wagons ( en ik snel naar school.) Dit laatste was in de periode 1955 t/m 1958. Gelukkig staat het stationsgebouw er nog. En als je iets wilt weten over het naastgelegen restaurant "La tulipe noire"lees dan de gelijknamige roman van Alexandre Dumas.
Hans van der Maesen14 mrt 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kan me nog wel herinneren dat er in het voorjaar en in de zomdermaanden treinen stopten. Ik ben van 1947. Het station moet dus (deels) tot in begin van de 50ger jaren in gebruik geweest zijn.
willem middeldorp7 feb 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Vogelenzang-Bennebroek is eind 2004 grondig gerenoveerd.
Robbin Broekhof7 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is een mooi stationetje alleen gebeuren er veel treinongelukken bij de Bekslaan overweg Heeft La Tulipe Noire er ook nog iets mee te maken?
Ben Peters1 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
destijds heb ik zelf in dit station gewoond, ik werkte toen in het toenmalige stationskoffiehuis aan de overzijde. De familie Stel, waarvan de man als lokettist op het station heeft gewerkt, woonde tevens in het station en heeft altijd hier gewoond. Of deze mensen nog leven is mij onbekend. Wat dit station tekende was de vele ongelukken op en nabij de overgang. Veel slachtoffers kwamen uit het Psychiatrisch ziekenhuis Vogelenzang.

Het stationsgebouw is lange tijd erg vervallen geweest en het is nooit goed gerestaureerd. Het openhaarden bedrijf Helex, is hier ingetrokken en heeft grotendeels het gebouw geschilderd. Toen ik er woonde waren de oude loketten nog zichtbaar en hingen er nog borden dat er sinds kort electrische treinen reden en dat men bij het instappen op moest letten, omdat dit anders was als bij stoomtreinen. Tevens lagen er nog oude spoorboekjes achter de loketten, en hingen er nog zeer oude brandblussers. Alles is helaas verloren gegaan toen Helex hier een bedrijf vestigde, of het nu onder de monumentenzorg valt is voor mij onbekend.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Het Woonstation
Onder de noemer 'Het Woonstation' zijn vier bedrijven gevestigd in de bijzondere ambiance van het station Vogelenzang: Het Seinhuis, Het SchouwSpel, De Wachtkamer en Koridon Interieur.
Vertrekstaat 1843 (7)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (11)
Vertrekstaat 1911 (17)
Vertrekstaat 1929 (21)
Vertrekstaat 1940 (19) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 58)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 58)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 152)

Stations in de omgeving

Doodweg (2.1 km)
Woestduin (2.2 km)
Mannepad (2.7 km)
Hillegom (2.9 km)
Veenenburg (3.4 km)
Heemstede- Aerdenhout (4.2 km)
IJweg (5.9 km)
Vijfhuizen (6.2 km)
Lisse (6.3 km)
Bennebroekerweg (6.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/vogelenzangbennebroek