of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Velsen Zeeweg - foto's en omschrijving op stationsweb

station Velsen Zeeweg

oude namen voor dit station:
voor 15 mei 1930: Zeeweg

Telegrafische verkorting: Vzw
lijnkmjaar
Haarlem- Uitgeest81867 - 1983
Santpoort Noord- IJmuiden21953 - 1983
Geopend op15 mei 1927
Gesloten op25 sep 1983

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1958)Type Velsen- Zeeweg kleiner standaardhaltegebouwtje meet eenvoudige houten puien en een lessenaarsdakje architect: W. Kloos
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Velsen Zeeweg

32 afbeeldingen

37 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 5 mrt 2015 zijn omrand.

1930 (1)
1950 (3)
1970 (3)
1980 (10)
1990 (2)
2000 (16)
2010 (17)

De spoorlijn tussen Haarlem en IJmuiden werd in 1926 dubbelsporig en in 1927, als één van de eerste spoorlijnen in Nederland geëlektrificeerd. De elektrificatie van het traject Velsen-IJmuiden Oost – Uitgeest volgde in 1931. Door de spoorverdubbeling en elektrificatie kon de treindienst aanzienlijk worden versneld. Dit leidde ertoe dat er in 1927 langs de lijn drie nieuwe haltes werden geopend: Velsen Zeeweg, IJmuiden Casembrootstraat en IJmuiden Julianakade

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (5)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
GerZan7 mrt 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebouwtje is inmiddels gesloopt ivm de aanleg van de busbaan Haarlem-IJmuiden
paulienlangendijk9 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jammer dar er geen foto's van de wachtkamer zijn .. In de jaren 50 stond daar een grote kachel te branden... n het kleine hokje waarin de stationschef zat om je perronkaartje te controleren. Verder mooie nostalgie.!
Bert Gortemaker25 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij 1950 staan 3 foto's. Maar in de beschrijving staat dat het gebouw pas in 1958 gebouwd is.
Antwoord webmaster:
ja, dat kan toch. 1950 op de overzichtspagina betekent niet dat dat het exacte jaartal 1950 was, maar de jaren 50 van de 20e eeuw. als je door klikt zie je dat ze foto's uit dat decennium in 1958 zijn genomen.
roelfina17 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat is dit leuk zeg . die oude spoor . jammer dat het weg is , ik woonde vroeger als kind op de ijmuiderstraatweg en wij zagen dagelijks de trein voorbij rijden In 1970 ongeveer kwamen er geen treinen meer jammer hoor dat wel .ik ging toen ook met de trein naar haarlem daar moest ik zijn
Antwoord webmaster:
is niet weg hoor, het spoor ligt er nog. alleen er rijden geen treinen meer.
Klaas S26 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
zie meer op de site van WIJS (werkgroep ijmuiderspoorlijn)over de toekomst van dit traject.
Antwoord webmaster:
de site van de WIJS... en iedereen weet meteen welke je bedoelt? heb je daar een adres van? De site van WIJS is te vinden op www.wijsonline.net
Roel20 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Alle haltes op de IJmuiderlijn zijn nog heropend van 11 augustus 1996 t/m 14 september 1999 toen Lovers Rail de stekker eruittrok.
Antwoord webmaster:
nee niet alle haltes, lovers stopte op driehuis- westerveld, en ijmuiden. verder niet op tussengelegen stations, dus zeker niet velsen- zeeweg.
C.Bakker9 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als je vanuit IJmuiden richting Driehuis rijdt, maakt de Zeeweg nu voor de spoorovergang een bocht naar links. In de jaren '50 ging de Zeeweg rechtdoor en kwam je via een spoorovergang uit op wat nu de Valeriuslaan heet. Toen heette het na de overgang tot aan de Driehuizerkerkweg ook Zeeweg. Het hele station is dus wat naar het noorden opgeschoven. Toen is ook het gebouwtje met de luifel gebouwd. Voor de verschuiving werden de slagbomen handmatig bediend. Veelal door oudere mensen die hun onderkomen hadden een een houten gebouwtje met een oppervlak van hooguit 2 bij 2 meter. Het station werd bemand door 1 persoon die kaartjes verkocht en kaartjes innam van aankomende reizigers. Daarvoor moest de man bij elke trein die vanuit Haarlem kwam de spoorwegovergang oversteken om bij het oostelijke perron kaatjes in te nemen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Station Velsen Zeeweg wordt mogelijk gesloopt (IJmuider Courant - 14 mrt 2013)

Spoorbaan Santpoort- IJmuiden blijft voorlopig (IJmuidense courant - 14 jul 2006)

ouder nieuws

Links


Vertrekstaat 1929 (71)
Vertrekstaat 1940 (32)
Vertrekstaat 1957 (82)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 133)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 73-74)

Stations in de omgeving

Westerveld (600 m)
Velsen- IJmuiden Oost (900 m)
IJmuiden Julianakade (900 m)
Westerveld rouwstation (900 m)
Driehuis (1.2 km)
Kruidbergerweg (1.3 km)
IJmuiden Casembrootstraat (1.7 km)
Santpoort Noord (2.1 km)
Santpoort Zuid (2.1 km)
Velsen Hoogovens (2.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/velsenzeeweg