of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Het Loo - foto's en omschrijving op stationsweb

station Het Loo

Telegrafische verkorting: Lo
lijnkmjaar
Apeldoorn- Zwolle32.5721887 - 1950
Geopend op 2 jul 1887
Gesloten op 8 okt 1950

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw (1886-1964)hoog hoofdgebouw dat aan de rechterzijde een vleugel heeft. Zijgevel van de vleugel is identiek met de voor en achtergevels van het hoofdgebouw.
Gebouwen of objecten in de buurt van dit station:
Wachterswoning

adres: 

Zwolseweg 3
Apeldoorn
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
18 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9.9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Loo

23 afbeeldingen

22 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 10 aug 2011 zijn omrand.

1900 (3)
1910 (5)
1920 (4)
1930 (3)
1940 (5)
1950 (1)
1960 (1)

Koning Willem III had gevraagd om de aanleg van een lijn naar Paleis Het Loo, die midden op het grote wegen-kruispunt nabij Hotel Bloemink en station Het Loo aftakte van de lijn Apeldoorn-Zwolle. De treinen naar het paleis en naar Zwolle reden hier dwars over over de niet door spoorbomen beveiligde weg. Voor de veiligheid van het overige verkeer stopten de treinen bij de weg, de conducteur stapte uit, en liep voor de trein uit over de weg, met een rode vlag in de hand om het verkeer te waarschuwen.

Een Engelsman wilde aan een loket twee kaartjes naar station Het Loo kopen, en sprak derhalve "Two two to The Loo". Antwoord van de lokettist: Toetoetoeterdetoe!

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Lammert Jan Beumer29 mrt 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Het Loo had een koninklijke wachtkamer. Dat waren de 2 ramen naast het hogere gedeelte. Deze informatie heb ik van mevrouw Holtrigter (91 jaar in 2018) die daar als tiener gewoond heeft. Haar vader was chef bij de NS. Het toilet bij het woongedeelte was buiten. Maar 's winters als het vroor maakte ze wel eens stiekum gebruik van het koninklijke toilet in de koninklijke wachtkamer.
F. Vrijland18 nov 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik woon in het voormalig logement "de Klok", gelegen naast het station. Het pand is in 1877 opnieuw gebouwd, ongeveer gelijk met de spoorlijn en het station. Het pand staat er nog, het station helaas niet meer. Heeft iemand misschien nog foto's van het pand "de Klok". Tot begin jaren zestig was het in gebruik als cafe.
Constand Wassink26 mei 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1890 is het lichaam van Koning Willem III van paleis het Loo per spoor overgebracht naar Den Haag. Hiervoor was een speciale lijkwagon beschikbaar. De afstand van het paleis naar het station het Loo was ongeveer 500 meter. Zou voor het vervoer naar de trein een lijkkoets gebruikt zijn?
Gert van den Esschert3 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte webmaster, Graag zou ik van u weten in welk jaar cq welke datum het Spoorwachtershuisje Nr. 9 in het buurtschap Norel bij Epe is afgebroken. Heb dit gegeven nodig voor het schrijven van een boek. M.vr.gr. Epe, Gert van den Esschert
Antwoord webmaster:
ik weet dat niet, maar heeft dat iets met station het loo te maken, past meer bij station epe toch?
h.Schoeman12 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb vroeger ook daar gespeeld want ik ben van 1955, maar u heeft over dat grote huis waar u geboren bent dat huis waar nu die grote appartementen staan daar naast heb ik gewoond, de vraag is heeft u daar soms nog een foto van dat grote huis, ik heb er 1 foto van, zou u kunnen vertellen wat dat vroeger voor een huis was, in mijn jeugd was dat een kinder te huis en heel vroeger een jachthuis, heeft u info voor mij als u dat heeft, bvd h.schoeman.
G Bosma29 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
in 1962 ben ik een half jaar werkzaam geweest in het station ik was toen militair het werd toen gebruikt voor opslag van kazerne meubels tafels en stoelen deze werden er ook gerepareerd er werkten toen 3 burgers de baas was een zekere heer peters
Antwoord webmaster:
wat leuk. ik wist niet dat het daar later voor is hergebruikt. je hebt zeker geen foto's uit die tijd, wel?
albert brussee8 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte heer, zou ik een ansichtkaart (1900; met treintje) mogen opnemen in de expositie Liszt in Nederland, die op 22 mei a.s. in de OBA wordt geƫxposeerd? Liszt was nl. in 1875/1876 op het Paleis Het Loo gast van Willem III. Hij heeft weliswaar geen gebruik gemaakt van deze spoorwerbinding, maar heeft wel vanuit Zuphen met de trein naar Apeldoorn gereisd. Mocht u een afbeelding hebben van station Apeldoorn omstreeks die tij, dan zou dat natuurlijk nog mooier zijn. Een prachtig initiatief, uw website! vriendelijke groet, Alberbt Brussee
Antwoord webmaster:
natuurlijk heb ik ook oude afbeeldingen van station apeldoorn (zie http://www.stationsweb.nl/apeldoorn) maar ook daarvan heb ik geen oude originelen in mijn bezit. U kunt wel een groot formaat bestellen bij Het Utrechts Archief. bijvoorbeeld http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/catalogusnummer/165146.
Albertine Wormgoor16 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Was er bij Het station het Loo ook een koninklijke wachtkamer of was het ook voor het gewone publiek? Zijn er nog ergens meubels te bekijken van dit Loo-station?
Antwoord webmaster:
station het loo was vooral voor het gewone publiek. dat een station een koninklijke wachtkamer had betekent niet dat het verder niet open staat voor andere reizigers. station apeldoorn had wel een koninklijke wachtkamer. vanaf station het loo liep een lijntje naar paleis het loo, daar stapte de koninklijke familie waarschijnlijk vaker op de trein dan op station het loo.
Peter Daub1 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een prachtig station waar ik vaak gespeeld heb. De stoomtreinen tussen de kollosale bomen dampend, door alle jaargetijden heen! Ben geboren in 1947 in het grote huis er schuin tegenover (56). Naar school lopend vaak langs de Naald waar ze (later de diesel goederentreinen)stapvoets achter de man met de rode vlag het grote plein overstaken. Daar was ook nog een laadplaats voor goederenwagons waar de papavers voor de Zwitsalfabrieken aankwamen en hout uit de bossen ingeladen. En waar de aftakking was naar de oprijlaan van paleis het Loo. In 2008 heeft op mijn verzoek de Apeldoornse kunstschilder Theo Peters op de 8e verdieping van de Cederflat in de Aristotelesstraat van het station een groot formaat wandschildering gemaakt!
Antwoord webmaster:
heb je fotos van het station die nog niet op deze site staan, of een foto van de muurschildering waarover je spreekt?
Sjoerd Eeftens2 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De verwarring ontstaat doordat de kilometrering ooit is omgedraaid. Dat is op wel meer lijnen gebeurd, ondermeer Moerdijk - Lage Zwaluwe -Breda; dit werd later Breda - Lage Zwaluwe - Dordrecht - Rotterdam. Als ik straks thuis ben heb ik de exacte gegevens bij de hand.
Antwoord webmaster:
aha, dan heh ik het toch goed gedaan. Ik heb de kilometrering ook omgedraaid hier ;-)
Sjoerd Eeftens2 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er bestaat een oude kilometrering van de lijn Apeldoorn - Hattemerbroek die omgekeerd was aan de later gebruikte. Vreemd genoeg staat die niet in Sluiter. 't Loo lag voorheen bij km 32.572, later 4.017. Vaassen was 25.637, later 10.985. Emst was 22.590, later 14.025. Epe was 18.742, later 17.894. Heerde was 12.587, later 24.062. Wapenveld was 7.511, later 29.166. Hattem was 3.252, later 33.425. Kleine onderlinge verschillen kunnen ontstaan door hermeting, inmeting op het midden van het stationsgebouw (wat kon veranderen) dan wel op post T. Het is mij niet bekend wanneer de kilometrering is omgedraaid maar waarschijnlijk al voor de ingebruikname van de lijn. Ik heb geen documenten met de oude kilometrering, behalve een oude opgave van de stations. Als je een spoorweg uitzet met piketten begin je weliswaar bij 0, maar als je nu net daar nog niet alle grond hebt, begin je aan de andere kant. Ik meen dat er in ons land wel vijf van die omdraai-lijnen zijn. Er zijn ook zo'n vijf plekken in ons land waar een hectometerpiket per ongeluk is overgeslagen dan wel dubbel genomen. Wie werkt maakt fouten.
Antwoord webmaster:
dank je wel sjoerd, ik dacht wel dat jij zou reageren. ik heb nu op mijn site de originele kilometrering in gebruik. Ik kan maar een km per station per lijn aangeven, dus dat houd ik zo.
kees kooij1 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vraag me af hoe u aan de kilometrering van de lijn Apeldoorn-Hattem komt. Volgens het boek van Sluiter telde de lijn van Apeldoorn naar Hattem en dit is ook te zien op de topografische kaarten in de grote historische atlas van Gelderland.
Antwoord webmaster:
ik heb de kilometrering recent nog omgedraaid. moet even kijken waar ik die vandaan had. misschien iemand van de vaste bezoekers van mijn site hier iets over kan zeggen?
Anoniem9 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wanneer is dit station gesloten???? En wanneer is de spoorlijn weg gehaald???
Antwoord webmaster:
dat staat er toch boven: 1950! wel een beetje beter kijken. als je je e-mailadres achter had gelaten kreeg je het antwoord vanzelf in je inbox. de spoorlijn is begin jaren 70 opgebroken geloof ik.
Albert Bodde8 okt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1910 liet mijn overgrootvader, werkzaam bij de marechaussee, een huis bouwen, schuin tegenover de loods bij het station. Ik kan me die loods nog wel herinneren, toen ikzelf als vijfjarige in 1957 in Apeldoorn kwam wonen en vaak bij mijn oma kwam. De loods was bruin, het station was toen al weg. In de jaren zestig heeft de loods plaats moeten maken voor de marechausseekazerne t.b.v. de bewaking van het paleis. In die tijd liep de rails er nog wel. Die is bij mijn weten rond 1976 weggehaald. Jammer dat in Apeldoorn zo veel monumentale panden uit de 19e eeuw zijn afgebroken, waaronder dit prachtige station.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Het Loo schittert op spoorwachtershuis (De Stentor - 23 jul 2005)

Baronnenlijn zou best rendabel zijn (De Stentor - 21 mrt 2005)

ouder nieuws

Links


Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (16)
Vertrekstaat 1929 (30)
Vertrekstaat 1940 (16) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 90)

Vervlogen Stoom : De Nederlandse Spoorwegen in de Periode 1921- 1940 Hans van Poll; Bert Steinkamp (pag. 87)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 215)

Stations in de omgeving

Apeldoorn (2.9 km)
Zwanenspreng (2.9 km)
Apeldoorn Osseveld (5.1 km)
Teuge (5.4 km)
Duistervoorde (6 km)
Vaassen (6.1 km)
Apeldoorn De Maten (6.2 km)
Assel (7.1 km)
Beekbergen (8.5 km)
Emst (9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/tloo