of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station 't Harde - foto's en omschrijving op stationsweb

station 't Harde

oude namen voor dit station:
voor 1 jan 1888: Elburg- Epe
voor 1 jan 1914: Elburg- Oldebroek
voor 26 mei 1963: legerplaats Oldebroek

Telegrafische verkorting: Hde
lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle69.7771863
Geopend op 20 aug 1863

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1863-1979)Type NCS 2e klasse rechthoekig station. Middendeel staat aan de sraatzijde iets naar voren architect: Nicolaas J. Kamperdijk
verbouwing 1903vergroot met twee vleugels. Linkervbleugel goederenloods, rechtervleugel wachtkamer 3e klasse
stationsgebouw II (1979-2005)nieuwe ontvangstgebouwtje beter aan reizigerstuneel gekoppeld. Klein gebouw met erg dik dak met sterk afgeschuinde rand architect: C. Douma

adres: 

Eperweg 123
8084HD 't Harde
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Harde

48 afbeeldingen

37 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 mei 2013 zijn omrand.

1910 (2)
1930 (1)
1940 (2)
1950 (2)
1960 (3)
1970 (11)
1980 (5)
1990 (2)
2000 (12)
2010 (19)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
mirella4 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Kun je op station 't harde ook treinkaartjes kopen? en betalen met de pin? contant?
Antwoord webmaster:
tuurlijk, kan toch op ieder station bij de automaat. domme vraag.
Ron Verbruggen.2 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom stoppen er nu ook intercitys op 't harde?
Antwoord webmaster:
omdat t harde het eindpunt is, zolang station zwolle verbouwd wordt, heb je dat niet meegrekegen?
Gertjan Stamer2 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
En die IC's stoppen op spoor 4 waar een steigerperron is gemaakt geschikt voor 9 bakken-trein. Spoor 2 is voor de stoptrein naar Utrecht. Militairen los-en laadperron staat vol met bussen,WC's, NS info, kantine personeel, hulpen mbt bagage in bussen laden...heel veel mensen. Steigerperron heeft trapjes naar los-en laadperron. Hopelijk ook te gebruiken voor Lowlands Festival idem maand, het ligt er nu toch en dus maar gebruiken. Van 28 Juli t/m 5 Augustus in gebruik(heb fotoalbum op Fb gemaakt,dd do.2-8-2012)ziedaar de situatie. Intercity's hebben op zijkant trein?in coupe's eindbestemming 't Harde er instaan, uniek/apart !
Barteld5 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dat eilandperron is echt flinterdun mensen met perronvrees vinden dat echt doodeng!
Antwoord webmaster:
maar hier rijden maar aan een kant treinen langs (een enkele goederen trein daargelaten). Kijk eens in Wijchen, daar passeren elkaar soms twee intercities tegelijk aan beide zijden van het nog smallere perron. Dat is pas levensgevaarlijk.
Sjouk de Vries17 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het militaire laad en losperron bestond in 1963 al. Kan dit weten gezien ik hier zelf vele tank wagons heb geplaatst.
A.Bos13 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Martin Bril heeft een paar stukjes over dit station geschreven. Hij heeft een aantal jaar in 't Harde gewoond. (oud-columnist de Volkskrant en oud-tafelgast De Wereld Draait Door) Stukjes te lezen op internet.Google maar. -Martin Bril station Hulshorst -Martin Bril Winsum-Roodeschool Veel succes.
Gertjan Stamer3 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
sinds 20 Augustus 1863 is er hier een station, eerst Eper Grintweg (naam onbekend?) Per 28 Mei 1972 sluit dit station t Harde voor goederenvervoer en emplacement wordt flink gesaneerd. In 1980 sloopt men het oude stationsgebouw en aan oostzijde bouwt men een nieuw klein loketgebouw inclusief wachtruimte met welbekende gele kuipstoelen! Dit gebouw opent op 2 April 1980. Het militaire emplacement telt 7 sporen bij opening op 30 Oktober 1987 inclusief groots los- en laadperron aan westzijde en dat ivm tanktransporten en ander militair spul. In 1992 voert NS vele verbeteringen in zoals betere verlichting, spiegels in de perrontunnel en grote fietsenstalling en dat kostte toen 1,6 miljoen gulden. Deze sterk verbeterde halte wordt in gebruik genomen op 10 November 1994. Laat in het najaar van 2001 vervangt men de wanden in de bovengrondse delen van de perrontunnelkap. Het wordt glas en dus meer licht in de tunnel. In najaar 2002 sloop fietsenstalling uit 1994 en op zelfde plek overkapete kluizen en klemmen; met dien verstande dat de oostelijke fietsenstalling van vroeger vervalt. Alles is nu ingeklemd nu tussen overweg en loketgebouw. Perronverlenging van perron spoor 1 in voorjaar 2004 in beide richtingen. In najaar 2005 volgt verlenging van het smalle eilandperron oostwaarts. Sloop loketgebouw start in Februari 2006 en men past perrontunnel enigszins aan. Pas in Augustus 2006 is alles gesloopt en staan de kaartautomaten er onwezenlijk eenzaam bij. Pas in 2007 is de reiziger weer enigszins beschermd tegen wind en regen.
Antwoord webmaster:
Dat het Eper Grintweg heette is mij inderdaad niet bekend, en heb ik ook nergens anders gezien. Waar heb je dat vandaan? Volgens mij heette het in het begin Elburg- Epe. Volgens mijn info heet het station 't Harde sinds 1963, niet 1983. Die andere naamsveranderingen had ik al in de database staan dus die heb ik uit je stukje geknipt. Is het militair emplacement pas in 1987 geopend? Ik dacht dat dat er al langer lag.
Victor Lansink11 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station heeft ook nog een tijdje Elburg-Oldebroek geheten (1888-1914). Vóór 1888 was het Elburg-Epe, vanaf 1-11-1914 Legerplaats Oldebroek en vanaf 26-5-1963 't Harde.
Olaf Paulus van Pauwvliet19 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de jaren zeventig bracht mijn moeder mij en mijn broertje iedere grote vakantie van de lagere school voor een paar weken naar zomerkamp Hopsi Topsi Land. De reis ging per trein. Vanuit Arnhem eenmaal overstappen op de boemel naar station’t Harde. En dat was niet zomaar een klein stationnetje. Het was de grenspost van Hopsi Topsi Land. Het land waar duizenden kinderen vakantie vierden.
anoniem19 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Plotseling begon de muziek weer te spelen, wij moesten op onze plaatsen gaan, onze ransels die we even af hadden mogen doen, weer omhangen, en nu marcheerden wij het station binnen naar de extra trein die voor de bende klaarstond. Ook Opa was het station binnengedrongen, door de zelfde bres als wij n.m.l. aan de linkerkant v/h gebouw bij de waterbak. Wij werden als haringen in een ton gepakt en ongelukkigerwijze, kwam ik midden tusschen een ruwe troep terecht, zoodat de reis naar het kamp verre van aangenaam was. Ik zal niet verder uitwijden over de ongemanierde streken en liederen die door dat volk werden uit en opgehaald. De reden dat velen niet nuchter waren was misschien dat zij den vorigen dag pas soldij hadden ontvangen. Sommigen waren nog niet ontnuchterd v/den vorigen dag, zoodat een van hen zelfs den tol aan de natuur moest betalen en ‘s rijks voeding de zelfde kant uit het lichaam moest laten gaan, als het in dezelve was gebracht. Na 1 1/2 uur in den bommel te hebben doorgeworsteld, kwamen wij aan het station Elburg-Oldenbroek aan. Dit station is ongeveer een half uur marcheeren v/d eigelijke kamp verwijderd. Het dorp Oldenbroek zelve, zowat een uur. Als men het Station ziet, bemerkt men dadelijk dat het op andere voet is ingericht als dat van Utrecht of Amsterdam. Het is dan ook geen gebouw waarop de Elburg-Oldenbroekers kunnen roemen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Klachten over lange reistijden (De Stentor - 27 jul 2006)

Stationsgebouw t Harde is gesloopt (Stationsweb - 7 feb 2006)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (9)
Vertrekstaat 1911 (11)
Vertrekstaat 1929 (18)
Vertrekstaat 1940 (12)
Vertrekstaat 1957 (31)
Vertrekstaat 1971 (73) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 113)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 21)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 161)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 137, 278)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 169)

Stations in de omgeving

Oldebroek (2.4 km)
Nunspeet (8.5 km)
Wezep (9 km)
Epe (9.6 km)
Heerde (10.2 km)
Zuiderzeestraatweg (11 km)
Wapenveld (12.3 km)
Emst (12.4 km)
Nieuw Groeneveld (12.5 km)
Kampen Zuid (13 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/tharde