of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Stadskanaal Pekelderweg - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Stadskanaal Pekelderweg

oude namen voor dit station:
voor 1 apr 1916: Boerveenschemond

Telegrafische verkorting: Skp
lijnkmjaar
Stadskanaal- Zuidbroek31910 - 1953
Geopend op 1 aug 1910
Gesloten op 17 mei 1953

treinstation buiten gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw (1909-1971)Type NOLS haltegebouw Het station is vrijwel identiek aan Vilsteren; de planken beschieting van de geveltoppen ontbreekt. De NOLS had haar gebouwen in eerste instantie (de lijn Zwolle- Ommen) wat te luxe uitgevoerd...lees verder
architect: E. Cuypers
verbouwing 1915Na de aanleg van de tramlijn Winschoten - Pekela's - Standskanaal werd eindigde de tramlijn bij het station Boerveenschemond. Dit werd vervolgens uitgebreid met een grote uitbouw, in een andere stijl, en hernoemd tot Stadskanaal Pekelderweg.
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Stadskanaal Pekelderweg

8 afbeeldingen

8 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 31 jan 2013 zijn omrand.

1910 (2)
1950 (2)
1960 (3)
1970 (1)

Toen de tram Winschoten- Pekela’s- Stadskanaal werd doorgetrokken over het kanaal naar dit station werd het hernoemd in Pekelderweg. Bij kilometer paal 3, is het perron nog goed te zien. Ook de oorspronkelijke toegangsweg ligt er nog.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Marco Roepers16 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De formulering wat betreft de tramlijn van Oldambt-Pekela wekt de indruk dat die na de bouw van het station tot stand gekomen is. De tramlijn lag er echter al eerder, in 1885 is hij geopend. In 1910 is hij doorgetrokken met een brug over het Stadskanaal naar het station. Een afstand van enkele honderden meters.
Antwoord webmaster:
dank voor de veruidlijking. dat wist ik inderdaad niet.
teelko25 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ben de zoon van de famielie ottens ik heb er ook gewoond en met heel veel plezier en leuke dingen gedaan voor al dat de keet kwam van weg en werken dat was zoon schaft keet met een schuin dak de jongens van het spoor reeden met een lorie op het spoor ze paken hem dan op met twee stangen aan weers kanten en zetten hem op een lorie ik was heel veel bij de jongens als ze kwamen en vond het jamer dat ze weer weg waaren
Antwoord webmaster:
wat leuk, weer een oudbewoners van een station op mijn site. hebben jullie misschien nog oude foto's van dit station injullie familiealbums? dat zijn vaak unieke beelden die ik graag op mijn site zou plaatsen.
Harry13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Helemaal overheen gekeken. Zo vaak veranderen stations niet van naam, dat is onhandig en duur.
Antwoord webmaster:
vroeger wel hoor, toen waren ze nog niet zo bureaucratisch. kijk bijvoorbeeld eens naar de naamsgeschiedenis van 't harde. Vroeger waren de namen ook niet zo gestandaardiseerd, maar verschilde de schrijfwijze in spoorboekjes op de borden en op de kaartjes ook nogal eens.
Harry11 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op oude kaart van 1925 is dit station aangegeven als Boerveenschemond. Kan dat kloppen?
Antwoord webmaster:
nee het is al in 1916 aan andere naam gegeven. staat hier boven aan de pagina, zo goed ken je e site dus nog niet ;-)
grietje plat28 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik zoek een oude foto van het station aan de pekelderweg. Ik heb er vlak bij gewoond
Antwoord webmaster:
nou ja, er staan er hier toch een aantal?
jmeijer.1427 aug 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
hier hebben wij jaren gewoond van 1963 tot de zomer van 1970 en wie zijn wij de fam ottens eerst hadden wij nog een wc buiten wat later onze zandbak was ook hadden wij een eigen speelkamers was eerder de wachtkamers later kregen we ook een douche het mooiste was als de goederen trein langs kwam legden we ons oortje op de rails we woonden naast de ijsbaan het mooiste vond ik het in de zomer kon je mooi op het perron in de zon zitten voor mijn moeder vondt het een werkbaar huis als ze voor klaar was kon ze achter weer beginnen en vreselijk koud hui maar waren nooit ziek jammer dat de voorkant niet op de foto staat vr groet fam ottens

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1911 (28)
Vertrekstaat 1929 (27)
Vertrekstaat 1940 (12) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 286)

Stations in de omgeving

Tweede Dwarsdiep (2.1 km)
Stadskanaal Hoofdstation (3 km)
Stadskanaal Oost (4.6 km)
Nieuwediep (4.8 km)
Gasselternijveen (5.1 km)
Bareveld (5.5 km)
Nieuw Buinen (6.5 km)
Wildervank (7.8 km)
Gasselte (8.4 km)
Drouwen (8.9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/stadskanaalpekelderweg