of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Schin op Geul - foto's en omschrijving op stationsweb

station Schin op Geul

Telegrafische verkorting: Sog
lijnkmjaar
Aachen- Maastricht22.0741853 - 1992
Heerlen- Schin op Geul7.7521915
Geopend op 23 okt 1853

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw (1913)asymmetrische gevels onderling sterk verschillend. Opvallende schoorstenen. Toegang niet aan het plein tussen de sporen maar in de noord en zuidgevels. Uitgebouwde wachtkamer voor weekkaartehouders architect: G.W. van Heukelom

adres: 

Baanweg 1
6305PH Schin op Geul
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
17 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6.9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Schin op Geul

60 afbeeldingen

48 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 3 feb 2014 zijn omrand.

1920 (2)
1940 (1)
1950 (4)
1960 (3)
1970 (6)
1980 (1)
1990 (5)
2000 (34)
2010 (13)

Als stopplaats niet officiëel geopend, werd er voor het eerst gestopt in 1853, aan de lijn Maastricht - Valkenburg - Simpelveld bij km22.08. In 1914 (opening 'miljoenenlijntje') werd er een nieuw station geopend.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
A.Heijnens5 apr 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Niet juist. Het derde spoor is er wel degelijk geweest. Duidelijk herkenbaar op een foto uit tijdschrift Panorama uit december 1916 bij de beschrijving van de naastgelegen kalkbranderij.
W.Quaedvlieg24 dec 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
graag telefoonnr. van het stationnetje in Schin op Geul.
Tim Havenith12 nov 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hi, My great great grandfather was the Station Master at Schin op Geul for many years, his name was Johannes (Jan) Saris. It would be great to talk to you about the station and its history. If you have time, please contact me at timhavenithfamilytree@gmail.com Many thanks, Tim Havenith
Ravioli21 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station of stopplaats Beukelsdijk is ook een vorkstation stond in de oksel van de splitsing voor het treinverkeer vanuit DenHaag Hoek van Holland naar station DP en het Maasstation. Het perron is aan de kopse zijde gesitueerd. Doet nu dienst als carport en veranda.
Antwoord webmaster:
nee, was bedoeld als zodanig, maar nooit in gebruik geweest.
R.ter Beek4 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij het bekijken van de foto s viel mij op hoe weinig beoordelingen waren.Toch id dit een uniek station.Er waren in Nederland maar 2 stations die in een spoorsplitsing lagen,nl.Kesteren-Rhenen en Schin op Geul.Aan de westkant,richting Valkenburg stond voorheen een fraai seinhuis in de zelfde stijl als dat van het station.De schuifduren aan het perron naarHeerlen was geen bagageruimte of goederenloods maar een spartaans ingerichte wachtkamer,speciaal voor de mijnwerkers,die met de werkkleren niet in de mooie wachtkamer mochten zitten.Boven het stionskantoor woont de fam Ramaekers,een treinen liefheb met een als treinmuseum ingerichte wachtkamer,ex loketruimte .Zeker de moeite waard om te bezichtigen.In de vakantietijd is op het perron een gezellig terras voor vlaai en koffie,vanwaar men een fraai uitzicht heeft op het Zuid Limburgse heuvelland.Iedere toerist die ook belangstelling heeft voor de hier rijdende stoomtrein van de ZLSM kan ik dit plekje aanbevelen!
Antwoord webmaster:
er wRen nog wel eer vork stations, onder andere station vork, in de splitsing vn de lijn uit kesteren naar arnhem en nijmegen, en nu nog amsterdam muiderpoort, ik vergeet er vast nog een paar.

ik heb je opmerking naar het station verpaatst want het had niet betrekking op die ene afbeelding. Die beoordelingen van afbeeldingen zijn niew, daarom zjn nog niet v eek afbeeldingen beoordeeld.

Sjoerd Eeftens9 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het derde spoor naar Heerlen was een kopspoor met een koplading, zichtbaar op foto 37 en 39, gelegen in de binnenbocht aan de noordzijde. Op oude tekeningen komt een inhaalspoor voor maar dat is er nooit geweest.
Gertjan Stamer8 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 16 April 1995 rijdt hier de ZLSM richting Simpelveld en verder,koninklijk nog eens dunnetjes overgedaan door Mr.P.v.Vollenhoven op 8 September 1995.Vanaf 18 September bouwt Railinfrabeheer hier nieuwe overkapte fietsklemmen(geen kluizen!)en is eind Oktober gereed.Waar vroeger 3e spoor lag aan de lijn naar Heerlen worden veel bomen gekapt in December 2004...men kan nog wat restanten zien van vroeger.In week 43 van 2006 is men bezig met inbouwen van een wissel richting Valkenburg vanauit Simpelveld,het wordt dus week 3 van 2007!Om precies te zijn weekend 20 en 21 Januari 2007 wissel aangesloten.Dus 11 jaar wisselloos en nu weer deels terug...
Antwoord webmaster:
ik wist niet dat er eerder 3 sporen hebben gelegen naar heerlen.
S.22 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit weekend ben ik bij het station langs geweest. Situatie ongewijzigd: Horeca in gebouw. Leuk dat fam. Rameckers hieronder een informatief stuk heeft geschreven. Jammer dat het gebouw totaal geen reizigersfunctie heeft. Sterker nog, de mededeling op een deur tegenover het perron voor treinreizigers (toilet alleen voor gasten, niet wisselen voor automaat, geen dienstverlening van Veolia) komt op mij ongastvrij over. Ik zou graag hebben gezien dat er nog een wachtruimte voor reizigers in stand gehouden zou zijn. Nu heeft het gebouw niets meer te maken met de trein. Vanuit het oogpunt van de eigenaren kan ik me het wel voorstellen, het is hun verantwoordelijkheid ook niet. Maar dat had NS bij verkoop van het gebouw anders moeten aanpakken, voorwaarden stellen (bestemming moet deels aansluiten bij de reiziger) en een wachtruimte in stand houden.
Antwoord webmaster:
ik kan het me wel voorstellen. ik vermoed dat wanneer ze dat niet deden (of alleen met een vriendelijke verzoek) ze toch heel veel reizigers kregen die niet verder kijken en een kaartje komen kopen. Ik krijg hier ook ondanks mijn pagina met veelgestelde vragen en veel waarschuwingen zoveel vragen van mensen die niet bij mij moeten zijn maar bij de NS of nog heel ergens anders (zie bijvoorbeeld de domme vragen). Dan word ik ook wel eens wat minder vriendelijk als mensen toch doorzeuren.
S.M.M Rameckers18 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Station van Schin op Geul is niet in gebruik van de ZLSM maar wordt bewoond en beheerd door Fam Rameckers.( zouden ze misschien wel willen) Wij zijn sinds 1996 de trotse bezitter van het Station dat door mij persoonlijk werd verbouwd en gerenoveerd, en is sinds 17 jan 1997 op de monumentenlijst geplaatst. De ZLSM huurde van ons sinds 1998 een kleine loketruimte voor de kaarverkoop, echter dit is gestopt m.i.v April 2007 de loketruimte krijgt nu een andere bestemming. Alle in het stationsgebouw aanwezige spoorwegmaterialen evenals de buiten het gebouw opgestelde atributen zijn privébezit! Op de gevels van het gebouw staan kilometrage aanduidingen aan de zijde van Maastricht naar Heerlen staat de afstand 7,752 hetgeen de afstand is van SoG naar Heerlen en aan de ander zijde staat de aanduiding 22,074 hetgeen de afstand is van SoG naar Aken. Verder staan er op de site foto’s van het Staion met de verkeerde data’s waaronder een fot uit 1998 met een terrasuitsraling van de Leeuwbier deze is van voor 1996 want vanaf 1996 tot heden voeren wij een uitstraling van Brandbier. Sinds het doorrijden van de Stoomtrein naar Valkenburg is het Station van Schin Op Geul weer een “vorkstation” net als Station Kesteren.
Jeroen van der Veldt2 nov 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Schin op Geul is het (voorlopige) eindpunt van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij. In de zomer van 2007 gaat de stoomtrein door naar Valkenburg en mischien wel Maastricht.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Adler kruipt over historisch spoor (Dagblad de Limburger - 24 okt 2003)

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
ZLSM
Op dit station rijden (ook) treinen van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM).
Vertrekstaat 1929 (39)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (112)
Vertrekstaat 1971 (128)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 119)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 119)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 109)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 265)

Stations in de omgeving

Oud Valkenburg (1.5 km)
Klimmen- Ransdaal (1.7 km)
Wijlre- Gulpen (3 km)
Valkenburg (3.1 km)
Eijs- Wittem (5.1 km)
Voerendaal (5.3 km)
Houthem- St. Gerlach (5.7 km)
Heerlen Woonboulevard (6 km)
Hoensbroek (6.9 km)
Nuth (7.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/schinopgeul