of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Rotterdam Maas - foto's en omschrijving op stationsweb

station Rotterdam Maas

Telegrafische verkorting: Rtm
lijnkmjaar
Utrecht- Rotterdam521858 - 1953
Rotterdam DP- Rotterdam Maas81899 - 1953
Geopend op1 dec 1858
Gesloten op4 okt 1953

treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw I (1858-1875)bedoeld als voorlopig gebouw.uit hout gebouwd. architect: J. Enschedé
stationsgebouw II (1875-1940)zeer eenvoudig vakwerkgebouw met middendeel, twee veleugels en twee hoge haakse eindgebouwen architect: A.W. van Erkel
stationsgebouw III (1941-1954)Al tijdens de oorlog is het station aan de maas tijdelijk weer in gebruik genomen en daarbij weer van een provisorisch stationsgebouw voorzien.
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
36 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9.6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Rotterdam Maas

30 afbeeldingen

15 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 7 okt 2011 zijn omrand.

1900 (3)
1930 (6)
1940 (5)
1950 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (2)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Andre Karting25 mrt 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als ik het oude Maasstation zie word ik toch weer sterk emotioneel aangegrepen, want nadat mijn vader in 1950 was overleden nam zijn broer, dus mijn oom, die Rijn-schipper was op een vrachtschip, mij ter troost mee langs de prachtige bossen en velden en kastelen, plus de Lorelei, tot aan de Neckar, waar wij langs de wijn-velden en appelboomgaarden van de boven-Rijn tot aan Heilbron voeren, wat natuurlijk op mij een onvergetelijke indruk maakte. Daarna ben ik weer terug naar Rotterdam gegaan, en wel met de trein, die mij bij het Maasstation afzette, waarop dat station in mijn herinnering dan ook altijd mij bij zal blijven als de afsluiting van een periode in mijn leven dat mij na een groot en droevig verlies toch weer de waarde en schoonheid van het leven deed inzien en daarom ook altijd een bijzondere plaats zal blijven innemen. Andre
Dick Meerlo8 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor een verslag. Waarom was op 10 mei 1940 het maasstation zo'n strategisch punt? mvg Dick Meerlo
Antwoord webmaster:
pff geen idee, beetje filosofische vraag natuurlijk. een station is natuurlijk altijd een strategisch punt toch bij een oorlog?
Pieter7 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waar moet ik dit station situeren in Rotterdam? Ongeveer waar Tropicana is of meer naar de van Brienenoordbrug toe?
Antwoord webmaster:
bij tropicana inderdaad.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (23)
Vertrekstaat 1911 (28)
Vertrekstaat 1929 (31)
Vertrekstaat 1940 (23) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 29, 39)

Stations in de omgeving

Rotterdam Boerengat (300 m)
Fijenoord (1.1 km)
Rotterdam Blaak (1.2 km)
Rotterdam Zuid (1.9 km)
Rotterdam Hofplein (2.1 km)
Kralingsche Veer (2.3 km)
Mallegat (2.6 km)
Rotterdam Kleiweg (3 km)
Rotterdam Noord (3.1 km)
Rotterdam Bergweg (3.1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/rotterdammaas