Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Oudelande - foto's en omschrijving op stationsweb

station Oudelande

Telegrafische verkorting: Odl
lijnkmjaar
Goes- Hoedekenskerke- Goes281927 - 1934

tramstation
Provincie: zeeland

stationsgebouw (1926)Type ZB standaard woning met kantoor. Eenvoudig rechthoekig gebouw met zadeldak en toegang in de kopgevel.

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Oudelande

12 afbeeldingen

9 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 21 dec 2020 zijn omrand.

1930 (1)
1950 (1)
1960 (2)
1990 (1)
2000 (3)
2010 (4)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Marco van Wensveen19 okt 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Een station heeft minimaal 1 wissel voor of achter het perron. er is dan sprake van een emplacement. Een halte heeft geen wissels en er kan dus niet doorgewisseld worden. Rotterdam Alexander is een halte. Of er sprake is van een stationschef is niet van belang. Omdat een halte geen wissels heeft zijn er ook geen bediende seinen. Enkel P seinen in een blokstelsel. Dan is er sprake van "de vrije baan"
Sjoerd Eeftens22 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jazeker, de infra-betekenis van STATION is een plek waar treinen kunnen beginnen en eindigen of elkaar kunnen kruisen. Maar dat is ook glibberig. Zo zijn Rhenen en Stavoren volgens die definitie stations terwijl er beveiligingstechnisch niet veel aanwezig is. Laren - Almen en Markelo zijn dan ook stations omdat je er kunt kruisen, ook al zijn er geen echte perrons. En Prinsenbeek is dus een halte, want er zijn alleen perrons. Rotterdam Alexander en Capelle aan de IJssel zijn dan echter stations: er zijn weliswaar alleen perrons en geen wissels, maar je kunt er beveiligingstechnisch wel van richting veranderen (kopmaken). Nu spreekt men ook over PPLG,s oftewel beveiligingspunten en dat kunnen stations zijn maar ook overloopwissels, inhaalsporen en aansluitingen. Het is ook voor ingewijden ingewikkeld!
Antwoord webmaster:
dus geen definitie waar we in dit soort gevallen aan kunnen vasthouden.
Sjoerd Eeftens21 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Of sprake was van een station of halte hing toen af van het vervoersbelang ervan, zoals ook de rang haltechef of stationschef daarvan afhing. Het veranderde ook wel eens omdat het vervoer steeg of juist terugliep. Met het gebouw had deze definitie dus helemaal niets te maken. In het algemeen kon je op beide plekken een kaartje kopen en dat kon meestal niet op een stopplaats. Toch kon je bijvoorbeeld bij onze stopplaats Beek bij Breda wel degelijk een kaartje kopen bij de overwegwachter. Langs de Zeeuwse tramlijnen stonden inderdaad de bekende gelijkvormige stationsgebouwtjes, zodat je zou kunnen spreken van stations uit bouwkundig oogpunt. Het vervoersbelang ervan oversteeg helaas vaak niet dat van een stopplaats... Er waren langs deze tramlijnen ook enkele stopplaatsen, of zo men wil haltes, zonder stationsgebouw en losplaats maar met een abri en een perronnetje van 50 meter. De spoorweggradaties waren niet van toepassing op de tramlijnen. Wellicht kan je daarom ook van haltegebouwen spreken, en van haltechefs. Later toen er slechts goederenvervoer overbleef, zetelden er slechts "agentschappen" en geen ladingmeesters zoals op echte stations. Toch zal er heus wel eens iemand met de rang van stationschef hebben dienstgedaan. Dat alleen betekent nog niet dat daarom sprake was van een station.
Antwoord webmaster:
had het ook niet te maken met het emplacement. als er een trein van richting kan veranderen of eindigen of beginnen dan was het een station en anders een halte aan de vrije baan?
Martin19 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oudelande was een STATION en geen HALTE.
Antwoord webmaster:
zeker weten? het onderscheid is niet zo heel groot. waar haal je deze informatie vandaan? ik weet niet meer waar ik het vandaan had, maar ik heb wel onderscheid gemaakt in haltes en stations op deze lijn, dus ergens heb ik een bron gebruikt.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (14)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 273)

Stations in de omgeving

Baarland (1,9 km)
Ellewoutsdijk (2,4 km)
Driewegen- Ovezande (3,4 km)
Kwadendamme (3,9 km)
Hoedekenskerke (4,3 km)
Nisse (4,9 km)
's Gravenpolder- s Heer Abtskerke (6 km)
Heinkenszand (7,7 km)
Borssele Steiger (7,7 km)
Borssele (8,3 km)
Er is geen station geselecteerd.
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/oudelande