of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nijverdal - foto's en omschrijving op stationsweb

station Nijverdal

oude namen voor dit station:
voor 4 okt 1925: Hellendoorn- Nijverdal
voor 15 mei 1935: Nijverdal Noord

Telegrafische verkorting: Nvd
lijnkmjaar
Zwolle- Almelo31.671881
Geopend op 1 jan 1881

treinstation in gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw I (1879-1971)laag middendeel twee aan straat en perronzijde naar voren springende eindgebouwen.

Dit station was tevens een postkantoor

stationsgebouw II (1971-2013)Type standaard Douma standaardstationsgebouw. Baksteenschijf aan straatzijde door lokale kunstenaar. architect: C. Douma
station III (2013)Het station is verdiept in een halfopen tunnel aangelegd, met op de luchtbrug een lifthal.

adres: 

Stationsstraat 3
7443BX Nijverdal
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
26 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Nijverdal

55 afbeeldingen

64 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 okt 2013 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (7)
1910 (1)
1920 (1)
1950 (1)
1960 (1)
1970 (6)
1990 (3)
2000 (12)
2010 (66)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (26)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Job Richter26 mrt 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
In mei 2013 is het 2e stationsgebouw uit 1971 gesloopt. Dit staat nog niet vermeld.
Stephan Hubers24 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er nog mensen die een overzicht van het baanvak rondom station Hellendoorn-Nijverdal omstreeks 1956 hebben? Ik ben voornemens om station Nijverdal uit deze periode in schaal h0 na te bouwen op mijn zolder... alle info en foto's zijn welkom! Alvast bedankt, allen!
Antwoord webmaster:
misschien sven zeegers van www.sporenplan.nl?
Gertjan Stamer5 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Woensdag alsmede donderdsg 4 en 5 September en erna is stationsgebouw gesloopt; bekijk krant Tubantia voor de trieste aanblik. Jammer !!!!!
Erwin5 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 04-05-2013 zijn ze begonnen met de sloop van het oude stationsgebouw zie ook http://www.tubantia.nl/regio/hellendoorn/weinig-over-van-voormalig-ns-station-1.3990799
Rene van Reenen12 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als het niet in de weg staat, waarom slopen? Ik bied een 1, herstel het in originele staat, maak van de overige ruimte buiten en hekken een veilige honden speelparadijs van..... entree 1! Kiosk met water en treats voor de honden, koffie en ijsje voor de baasjes!
Antwoord webmaster:
Het mag van mij blijven staan hoor, maar om nu van monumentale waarde en landeljk belang te spreken gaat me te ver. Als eem goedebestemming gevonden wordt, mooi laten staan!
Harry Olthof1 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor de liefhebber en die jaren in het oude koude gebouw hebben gestaan (zoals ik, maar wel droog)wachtend op de trein. Een foto van het loket in de hal. http://www.tunnelplan.nl/spoora/1972%20Oude%20en%20nieuwe%20station%2008.jpg
Harry Olthof1 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Helemaal mee eens Rene. Het gebouw staat er nu nog en de rest is allemaal weg. Een tijdje geleden had een kunstenaar er wel ogen naar voor een gallery. Zie http://www.tunnelplan.nl/spoor5.htm
Antwoord webmaster:
historische waarde... tja er zijn erg veel van dit stations, voor nijverdal heeft het misschien waarde, maar landelijk is het toch 13 in een dozijn.
Rene van Reenen15 apr 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebouw heeft een historische waarde en is een modern, mooi ontwerp. Door de ligging zijn er vele mogelijkheden voor een nieuwe bestemming en behoud. Ik wil daar wel heel graag i.o.m. met betrokken partijen aan de gang!
Antwoord webmaster:
ik kan daar niets voor doen, ik heb geen banden met de ns. kijk op nsstations.nl
Erik23 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het oude station wordt gesloopt. Binnenkort is eindelijk het nieuwe station open!
Antwoord webmaster:
ok iemand die hier nog foto's van wil en kan maken?
Erik6 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben er laatst weer geweest en het station zag er nog erger uit dan de vorige keer. Meer ruiten ingegooid en graffiti. Ik weet wel zeker dat als het station in april verplaatst wordt, het gebouw gesloopt gaat worden.
Antwoord webmaster:
heb je geen foto's gemaakt? zou je die kunnen opsturen? wel interessant voor mijn website
Erik2 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik was vandaag op het station en het was veel erger dan gedacht. Meerdere ruiten zijn ingeslagen, stukken plafond zijn eruitgevallen. Perron 1 grotendeels afgesloten, spoor 1 weg. CTA's weg, spoor 2 nog over. Ik denk dat er niet veel van overblijft. Heb ook nog wat foto's gemaakt die ik binnenkort zal mailen.
Antwoord webmaster:
ben benieuwd naar de foto's. ik zie ze wel verschijnen
Harry Olthof8 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een overzicht van het nieuwe station Nijverdal Centraal. Zie http://www.tunnelplan.nl/krant/2012/SS-2012.04.08-12.42.06.jpg (april 2012)
Arjan Krabbenbos18 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit tijdelijke begin/eindpunt voor de diesels naar/van Almelo-Hengelo en Enschede en daarom ook noodgedwongen een halteplaats voor de pendelbus naar of van Nijverdal West zal oorspronkelijk blijven tot eind 2012. Helaas blijft die 'knip'in deze diesellijn naar/van Zwolle noodgedwongen nog 2 jaar langer bestaan. De bouw van de gecombineerde spoor/wegtunnel door het centrum van deze plaats is helaas vertraagd. Dit kwam ter sprake in het RTV Oost regionieuws van dinsdag 15 maart of woensdag 16 maart 2011 ter plaatse.
Harry Olthof6 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het nieuwe station Nijverdal Centraal krijgt twee afzonderlijke perrons in een open bak ( voor de tunnel) die bereikbaar zijn via trappen en twee liften. zijn er de laatste jaren in nederland meer van dit soort stations gebouwd?
Antwoord webmaster:
ik was het laatste deel van je vraag kwijt geraakt bij het kopieren van de tekst naar station nijverdal, in plaats van het algemene gastenboek waar minder mensen het zullen lezen. maar dit was de strekking geloof ik. ik kom er zo zelf even niet op, maar wellicht dat een van mijn bezoekers een suggestie heeft. Best wellicht. Pijnacker lijkt er ook wel een beetje op, maar is vanwege de lightrail weer anders van opzet. Barendrecht niet, dat is overkapt.
levi1 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
word het nieuwe station in nijvedal overdekt?
Antwoord webmaster:
ja dat wel, dat komt in een halfopen tunnel te liggen, hier wordt het wel overdekt, in wierden niet, want daar kmot geen tunnel.
Nico Stegeman9 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zou heel graag (oude) foto's van Wachtpost 28 willen hebben, gelegen tussen de stations Nijverdal en Wierden, omdat tot eind september 1954 mijn overgrootvader Stegeman daar woonde.
Antwoord webmaster:
zoals gezegd (maar even herhaald voor de bezoekers) ik heb ze zelf niet, maar als iemand anders informatie of foto's heeft dan graag even een reactie geven.
Gertjan Stamer28 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Per 28 Januari 2010 is winkel in stationsgebouw definitief gesloten,spoor 1 is verwijderd en dan volgt alleen nog sloop stationsgebouw....?
Antwoord webmaster:
Ja ik moet er nog een keer langs, want ik heb het zelf nog niet op de foto gezet. Ik fotografeerde indertijd alleen de voorloorogse gebouwen.
Harry Olthof22 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
22 februari 2010. Station Nijverdal is een kopstation geworden tot 2013. De rails bij perron 1 zijn weg gehaald (zie foto http://www.tunnelplan.nl/afbeeldingen/klein%20treintje.jpg). Alleen perron 2 is nog in gebruik. De wizzl is gesloten. Na 2013 wordt dit station verplaatst naar het begin van de Leo ten Brinke tunnel (station Nijverdal Centraal) in het centrum van Nijverdal.
Gertjan Stamer7 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1996 is NS loket gesloten en opent hier de 3e Wizzl van Nederland(exacte datum onbekend),er waren toen 6 stations die deze metamorfose ondergingen.Najaar 2000 sloopt men oude fietsenstallingen en bouwt men nieuwe overkapte klemen en kluzien op zelfde plak-west van het gebouw en noordzijde spoorlijn/overpad,gereed in April 2001.Treintaxi stopt per 1 Januar 2002.Wizzl sluit in December 2004.Begin 2005 begint taxibedrijf Braakman aan heropening gebouw als servicekantoor taxi's alsmede koffie,broodjes,tijdschriften en opvallend veel alcoholische waar,ook wel bekend als TSB,opening per 1 Februari 2005.In de loop der jaren is er zelfs klein terras aan straatzijde bijgekomen alsmede wat extra reclameborden op gebouw...
Gertjan Stamer20 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan de dorpse zijde is dit station niet echt veranderd...wel als men de overpaden wil gebruiken aan westzijde perrons. tussen 2e perron en de verdwenen fietsenstalling is er geen overpad meer en stopt hier spoor 2 mbv stootjuk en vertrekken en gaan treinen Enschede (met dezelfde tijden als voorheen), dus spoor 2 alleen in gebruik. spoor 1 is bij oostelijke wissel afgezet door bielsen in het spoor te steken en ligt snel te verroesten en verderop naar het westen is het nog deels intact...de overkapte fietsenstalling aan deze noordzijde is gesloopt en verhuist naar Nijverdal West. Winkel nog steeds open in 't stationsgebouw.
Arjan Krabbenbos12 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nijverdal wacht binnekort een verbouwing zoals nu ook in Almelo gebeurd. Het trace wordt verdiept en tijdens de wekzaamheden komt er een tijdelijk station Nijverdal West. Reizigers tussen Zwolle en Almelo worden dan verzocht om te reizen via Deventer. Het lijkt wel een trend zo'n verdiepte spoorbaan, want behalve Almelo heeft ook Dieren hier wel oren naar. Of het plan in de laatst genoemde gemeente doorgaat is nog onzeker. Wel is het eeuwig zonde dat daar zo'n mooi stenen gebouw er voor moet wijken. En er zijn al zo veel oudere stations gesloopt en veranderd in lelijke glazen aquaria! Is hier nou niets tegen te doen?
Antwoord webmaster:
voor de rit zwolle- almelo is via deventer sowieso al wel een goed alternatief. niet zo heel veel langer, en de trein uit zwolle naar almelo sluit toch al nergens op aan. die vertrekt om .05, terwijl bijna alle treinen rond .10 aankomen. erg irritant lijkt mij voor de inwoners van bijvoorbeeld heino.
Gertjan Stamer4 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens omwonenden/treinreizigers/winkelpersoneel gaat men in Juni 2009 starten bouw tijdelijk halte Nijverdal West en in Januari 2010 gaat de kiosk/winkel/taxicentrale in stationsgebouw Nijverdal leeg...wanneer het gebouw gesloopt wordt is mij onbekend.In vroege voorjaar 2009 alle bomen en struiken weggezaagd tussen N.West en Nijverdal;extra goed zicht op oude spoorbaan naar Hellendoorn !KWS is al druk bezig met zandlichaam neer te zetten ivm omlegging spoorlijn 25 meter noordwaarts en verdiept thv de kerk.De natuur zal er flink onder lijden,Ten Cate komt pal tegen nie- we dubbelsporige lijn te zitten-'t wordt er NIET mooier op!
Harry Olthof6 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een doorsnede van het nieuwe station Nijverdal centraal in het centrum, vlak voor de tunnel is hier te zien.
Antwoord webmaster:
je blijft wel links insturen he. de link naar tunnelplan is allang gelegd op deze pagina. vandaar uit kunnen mensen toch deze afbeelding zien? bovendien... zo spectaculair is dat plaatje nou ook weer niet dat het hier zijn eigen link moet hebben. nou ja ik laat het maar staan.
Harry Olthof28 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nieuw station Nijverdal Centraal in het centrum van Nijverdal. Eerste schets met 2 perrons zie : http://www.tunnelplan.nl/afbeeldingen/station/station11.jpg
Antwoord webmaster:
Ik heb je opmerking bij station Nijverdal neergezet in plaats van in het gastenboek, hier komt het beter tot zijn recht. Trouwens, die foto staat ook al op de pagina die je daar eerder hebt genoemd: http://www.tunnelplan.nl/stationl.htm. Je wil wel heel graag heel veel links naar die pagina...
Victor1 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Die kunstwerken zijn alleen maar gedaan bij stations van dit type van voor de grote financiële crisis bij NS, zeg vóór 1964. Alleen Bunde, Geleen Oost en Wierden zo uit mijn hoofd. Dus Schagen, Etten-Leur, Nijverdal, Anna Pavlovna, Deurne, Schagen, Heerhugowaard etc konden het shaken.
Harry Olthof8 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Onder het kopje links: http://www.tunnelplan.nl/station Alles over het nieuwe station Nijverdal-Centraal met tekeningen en foto's.
Antwoord webmaster:
ten eerste werkt de link die je noemt niet... en ten tweede staat er al een link naar de homepage van deze site. ik ga niet ook nog een link naar een diepere pagina op dezelfde site opnemen.
Harry24 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nieuw station in Nijverdal. Als alles een beetje meezit, lijkt het mogelijk het huidige station Oost te verplaatsen naar het centrum. Dit station komt dan achter de RK-kerk aan het begin van de nieuwe spoortunnel, in het centrum. Station Nijverdal-Centraal. Tijdens de bouw van de combitunnel zal een tijdelijk station West bij het zwembad gebruikt worden. Net als al eerder station Zuid, zal station West en Oost, na het gereedkomen van het tunnelplan, afgebroken worden. zie ook http://www.tunnelplan.nl/stationl.htm
Danny11 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
De spoorlijn zal worden veranderd in Nijverdal, omdat er een tunnel word aangelegt. Voor dit onderwerp is een website in het level geroepen. Http://www.tunnelnijverdal.nl

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Unaniem voor verplaatsing station Nijverdal (TC/Tubantia - 24 jun 2008)

Geld voor langere tunnelbak Nijverdal (De Twenste Courant/ Tubantia - 11 sep 2007)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Tunnelplan station Nijverdal
Nieuw station Nijverdal Centraal aan begin van spoortunnel.
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (9)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (38) Personeel op dit station

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 141)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 92)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 114, 121-122)

Stations in de omgeving

Nijverdal West (0 m)
Nijverdal Zuid (500 m)
Hellendoorn (3.1 km)
Zuna (4.3 km)
Notter (6.2 km)
Haarle (6.7 km)
Rijssen (6.9 km)
Wierden (8.3 km)
Holten (9.7 km)
Vriezenveen (9.7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/nijverdal