Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Bad Nieuweschans - foto's en omschrijving op stationsweb

station Bad Nieuweschans

Telegrafische verkorting: Nsch
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans126,761868
Geopend op 1 nov 1868

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw (1867-1973)Type SS Hoogezand etc vernieuwde uitvoering van type derde klas. Middenrisaliet met afgeschuinde hoeken Was groter dan de andere stations van de serie omdat hier een groot gebouw met douanefaciliteiten naast het ei...lees verder
architect: K.H. van Brederode

adres: 

Stationsstraat 4
9693AA Bad Nieuweschans
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
13 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Bad Nieuweschans

69 afbeeldingen

51 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 27 feb 2021 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (2)
1910 (4)
1920 (2)
1930 (1)
1940 (3)
1950 (4)
1960 (2)
1970 (18)
1980 (4)
1990 (3)
2000 (6)
2010 (7)

Meest oostelijk gelegen station van Nederland. grensstation aan de lijn Groningen- Nieuweschans- Duitsland. oorspronkelijke zeer grote station SS type 3 heeft rond 1970 plaats moeten maken voor een Abri. halvemaanvormige locomotiefloods op het vroegere rangeer terrein richting duitsland is erg mooi maar wel vervallen. Nog enige tijd als busstation in gebruik geweest.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Hero Poppens4 okt 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
De spoorlijn Bad Nieuweschans Ihrhove is op 28 november 1876 geopend.
arjan krabbenbos14 mrt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station heet sinds 15 december 2013 Bad Nieuweschans, in het Duits wordt het aangeduid als Bad Neuschanz.
arjan krabbenbos25 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Nieuweschans wordt met ingang van dienstregeling 2014 ( 15 december 2013) omgedoopt in Bad Nieuweschans.
Gertjan Stamer18 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gaan we nu extra hoge kosten maken door stationsnamen te veranderen..Bad Nieuweschans wordt nieuwe naam ivm extra promotie geneeskrachtige thermische baden aldaar...in Duitsland is dat al de gewoonste zaak vd wereld. Wat een wereld...Bad ervoor. Duur en onnodig. Ook Hilversum Noord krijgt ander naam...en nu er een trend is gezet misschien wel meer stationsnamen ander dan voorheen; moeten we niet willen in deze tijden ! per 15-12-2013 is het echter wel zover...Bad Nieuweschans..pff!
Tobi van Sijp21 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wanneer is eigenlijk de lijn naar Leer (Duitsland) aangelegd? En geopend? enz.
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, iemand anders het zo paraat
barry20 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de communicatie en dienstregeling vanuit Arriva wordt dit station aangeduid als Bad Nieuweschans. Ik weet niet hoelang ze dit al doen. Maar aangezien de historische benamingen van andere stations de dienstregelingen als referentie nemen lijkt het mij dan Arriva dan te verkiezen is boven de NS (die het nog als Nieuweschans aangeeft op haar website). Geldt ook voor Feanwlden en De Westereen (ipv. Veenwouden en Zwaagwesteinde). Vind je daarvan?
Antwoord webmaster:
ah, daar had ik die namen feanwalden en westereen vandaan. arriva gebruikt die. ik heb ze recent weer teruggeplaatst naar de oude benaming, omdat ik de bron nietmeer kon vinden, maar ik moet toch even over nadenken. misschien kan een van de vaste bezoekers er ook over meedenken?
Gertjan Stamer7 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1989 verdwijnt hier de klassieke beveiliging en alle nog aanwezige sporen verdwijnen behalve het hoofdspoor...in 2000 toch weer een 2e spoor met een perron aan zuidzijde,start 30 Maart 200 t/m 28 Mei 2000-men zet bussen in/NoordNed naar Groningen.Gelijktijdig sluit lijn naar Duitsland om wissel in te passen en beveiliging aan te passen en om wissel westzijde te maken.Laat in het najaar is 2e spoor met wissels en perron gereed...men zet gekruiste bielzen in spoorbed want er is nog geen gebruiker!en in 2001 zelfs hekwerk voor entree 2e perron,vreemd genoeg aan deze zijde een kaartautomaat.Zomer 2001 sloop oude fietsenstallingen en bouw nieuwe overkapte kluizen en klemmen-minder als de oude stallingen.Per 1 Maart 2002 Duitse dieseltreinen die heen en weer boemelen tussen Leer en Nieuweschans,dus spoor en perron open.Vanaf 15 December 2002 rijdt DB 5x per dag van en naar Duitsland en vanaf 3 Februari 2003 zelfs 7x per dag naar Duitsland,allemaal overstapgedoe hier.Pas in November doorgaande treinen Arriva naar het Duitse station Leer en dan wordt westelijke wissel ook meer gebruikt-deze doorgaande treinen gebruiken dus spoor 2 en de Duitse bomeles verdwijnen dus hier.
Sjoerd Eeftens13 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dat de polygonale locomotievenloods in 1876 in aanbouw werd genomen kan kloppen; hij kwam als achtsporige loods in 1877 met draaischijf in dienst voor de Staatsspoor. Later werd nog een viersporige loods aangebouwd zodat toen de huidige omvang werd bereikt. De STAR heeft plannen om ook tot hier te gaan rijden en het depot met de schijf en de loods weer in bedrijf te stellen. Dat zou een prachtig geheel kunnen worden met echte oude gebouwen!
Wim Mensinga12 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij is de locloods van 1876 en niet van 1865. De kelder van de draaischijf is nog aanwezig . De loods had 8 locstanden een smederij en een kantoortje .Wim
Antwoord webmaster:
ok ik zal het veranderen.
Arjan Krabbenbos25 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het grensstation Nieuweschans aan de lijn van Groningen via Winschoten naar Leer in Duitsland heeft sinds enkele jaren een tweede perron. Hoewel het maar een klein dorp is komen er zo nu wat mensen hierna toe, vanwege de thermale baden in de buurt. Vele treinenstellen hebben het dorp aangedaan Wadlopers, diesel 1,2 en 3en, Duitse 634en en natuurlijkde stoomtreinen in vroegere tijden.
Pieter van Herwaarden30 mrt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
De voormalige locloods is in 2003 gerestaureerd. De draaischijf is m.b.v. sierklinkers nagebootst. Er is nu een bronsgieterij voor beelden in gevestigd.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (7)
Vertrekstaat 1911 (8)
Vertrekstaat 1929 (17)
Vertrekstaat 1940 (8)
Vertrekstaat 1957 (18)
Vertrekstaat 1971 (25)
Personeel op dit station

Nieuws

Vertraging passagierstrein naar Duitsland (16 feb 2004)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 69)

Stations in de omgeving

Ulsda (5,1 km)
Winschoten (12,1 km)
Heiligerlee (13,9 km)
Scheemda (15 km)
Nieuwolda (17,2 km)
Nieuw Scheemda- t Waar (17,8 km)
Wagenborgen (18,8 km)
Meeden- Muntendam (21,3 km)
Noordbroek (21,4 km)
Zuidbroek dorp (21,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/nieuweschans