of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nieuwersluis- Loenen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Nieuwersluis- Loenen

oude namen voor dit station:
voor 7 okt 1928: Nieuwersluis

Telegrafische verkorting: Nws
lijnkmjaar
Amsterdam- Utrecht- Arnhem18.91843
Aalsmeer- Nieuwersluis-Loenen221915 - 1950
Geopend op18 dec 1843
Gesloten op17 mei 1953

treinstation buiten gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw (1868-1960)middendeel van 1,5 verdieping met twee hoge eindgebouwen
Gebouwen of objecten in de buurt van dit station:
Wachterswoning

adres: 

Westkanaaldijk
Nieuwersluis
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Nieuwersluis- Loenen

15 afbeeldingen

14 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 10 mei 2010 zijn omrand.

1900 (10)
1920 (2)
1930 (1)
1980 (1)

Sinds de aanleg van het Merwedekanaal, dat in 1892 in gebruik werd genomen, lag dit station in feite alleen nog maar aan een paar weilanden.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Hans Steenmetz12 aug 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Niet zo zeer over het station maar een relatieve vraag. Mevr Mols deelt gegevens over haar vader. Twee tantes van mij hebben vanaf 1939 bij de familie Blijdenstein gewerkt. Een van de twee wordt 20 september 100 jaar en mogelijk zou zij enige herinneringen hebben. Ze gebruikten steeds de term Uiltje en niet Middenhoek.
Bart van der Schagt6 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Grappig, al die verhalen hieboven: ik ben de laatste (legale) bewoner geweest van de stationschef-dienstwoning
Antwoord webmaster:
wat leuk. heb jemisschien nog oude foto's van je woning? er zijn al veel oud bewoners die hun familiealbums hebben ingescand, en dat levert vaak mooie plaatjes op.
Maria Mols14 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Goede morgen/middag/avond Gerard Mijn Vader heeft destijds op het Uiltje gewerkt in de jaren 1940 tot ongeveer 1954. Hij was er huisknecht bij Mevrouw en Meneer Blijdestein. Kunt u zich nog iets herinneren van Mijn Vader ? Mijn Vader Heette Joseph Mols en woonde aan de overkant van Het Uiltje in het kleine witte huisje destijds Rijksstraatweg 64, het huisje staat er nog met een brugje ervoor en er ligt een soort zandweg naast wat naar de boerderij van de Familie Manten leidt. Ik zou heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag een berichtje van U ontvangen mocht u mijn Vader gekend hebben. Alvast hartelijk dank Met vriendelijke groet Maria Mols
bannink17 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
wil je mij een keer bellen, ik heb nog een aantal boeken gevonden van mijn vader, zoals blokregelementen uit 1939 en een boekje met De plechtige herdenking spoorwegstaking enz enz.
Antwoord webmaster:
Ik heb uw telefoonnummer hier weggehaald, want dat wilt u vast niet op internet plaatsen zodat iedereen het kan lezen. Jammer dat u geen mailadres achterlaat, want daarmee is het toch veel makkelijker communiceren hierover. ik verzamel alleen foto's van stations en heb dus geen interesse in deze boeken. misschien heeft het Noord Nederlands Trein en Tram Museum interesse, zij verzamelen veel meer op spoorgebied.
Martien van den Eshof5 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vader is geboren op 7 november 1916 in Loenen aan de Vecht. Zijn vader, Hendrikus Martinus van den Eshof was, volgens de overlevering spoorwegwachter en heeft gewoond aan volgens mij beide huizen aan de Angstel. Kan iemand mij bevestigen, of is er ergens een lijst waaruit blijkt dat mijn opa inderdaad daar overwegwachter is geweest??
Antwoord webmaster:
dat kun je waarschijnlijk in het utrechts archief (zie www.hetutrechtsarchief.nl voor contactinformatie) terugvinden. daar hebben ze het oude ns personeelsarchief. maar een medewerker van het utrechts archief is een vrij frequent mee kijker op deze site en zal misschien al even een zoekactie voor je doen, Victor?
Bob de Mon18 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Over het station Nieuwersluis is nog iets leuks te vertellen. De bouw van dit station dreigde niet door te gaan omdat de rijke familie Troostwijk daarvoor niet een stuk grond wilde afstaan. Er kwam toch een compromis en wel het volgende: Vanaf de eerste dag moesten ALLE treinen, ook de D-treinen en internationale treinen stoppen op station Nieuwersluis. Pas 50 jaar later, in 1893, hoefden de D-treinen alleen maar te stoppen als er leden van de familie Van Troostwijk op het perron stonden. Alle andere treinen moesten evenwel tot 1947 een tussenstop in Nieuwersluis maken.
Antwoord webmaster:
je leuk en bekend verhaal, maar het stond hier inderdaad nog niet op de site. was een goede deal voor die familie. nieuwersluis is natuurlijk een omgeving van niets, toen helemaal, maar alle treinen stopten er, het station was dan ook mega groot. sommige treinen reden utrecht nog voorbij geloof ik, maar stopten wel op nieuwersluis. dat dat nog zolang doorging. ze hebben het in 1947 nog moeten afkopen ook meen ik. die familie kon er nog steeds van op aan. toen dat recht was afgekocht kon het station ook snel worden gesloopt.
Bannink G.6 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het zal in juni 1940 geweest zijn dat het hele station Nieuwersluis s'morgens omringt werd door zwaar bewapende Duitse troepen, ons werd allemaal verteld binnen blijven en gordijnen dicht, op het station zelf moesten de dienstdoende mannen ook binnen blijven, de telefoon en morse toestellen werden meteen bemand door de Duitsers, mijn vader mocht geen contact opnemen met mijn moeder, maar ik een jong ventje liep overal tussen door, overal werden luchtdoel geschut geplaatst,bij de overgang naar ter Aar bij de houtzagery zels op het pad naar de boerderij van Zoedde, het wemelde van vrachtwagens en soldaten, wat was er die dag aan de hand, om 17.00 uur kwam er een trein uit Amsterdam een gepanserde trein, die bleef staan op het tussenspoor Intussen reden er die dag geen treinen tussen Amsterdam en Utrecht, zodat alles stil was. Wat bleek achteraf in de trein zat Maarschalk Goring met zijn staf, ze waren naar Nederland gekomen ter voorbereiding van de aanval op Engeland de zg operatie Sealowe, gelukkig mislukt. gerard
Antwoord webmaster:
wat een verhaal. leuk om zulke herinneringen hier terug te lezen. Je hebt op of bij het station gewoond begrijp ik? Heb je nog foto's uit die tijd? Er zijn al veel oud bewoners van stationsgebouwen die hun familiealbums hebben in gescand en zo een bijdrage leverden aan mijn website.
g.bannink20 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van juni 1940 tot april 1951 hebben wij gewoond op het station Nieuwersluis, dus ook de gehele oorlog, mijn vader was stationsambtenaar zoals dat toen de benaming was, tijdens de spoorwegstaking waren wij gehuisvest in villa het Uiltje vlakbij Loenen, bij de Blijdesteins, oprichters van de Twentse bank.Als ik er tegenwoordig langsfiets dan herken ik nog maar enkele punten, Hulsman, waar we veel op de lorry's reden en boer Zoedde, in de tijd dat wij er woonde en ik vacantie had dan reed ik elke dag met de Bello mee naar Uithoorn en Aalsmeer, ik mocht dan mee op de loc, goede tijd gehad toen groeten Gerard
Antwoord webmaster:
wat leuk, weer een oud bewoner van een station op mijn site. heb je wellicht nog oude foto's in jullie familiealbums zitten die je zou kunnen inscannen voor mijn site? er zijn al diverse oud bewoners die op die manier voor uitbreiding van mijn verzameling hebben gezorgd.
Gertjan Stamer15 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Per 31 Augustus 1939 gesloten voor reizigers,definitieve sluiting in September 1950 en volledige sluiting(reizigers en goederen) op 17 Mei 1953 en stationsgebouw in 1960 gesloopt tbv verbreding kanaal wat we nu kennen als Amerdam-Rijnkanaal(rond 1950 en eerder bekend als Merwedekanaal).Voorjaar 2005 sloop oude hefbrug en in April 2006 het 2e betonnen viaduct gereed en baanvak verhoogd viersporig en alles gereed in het najaar van 2006.Niets herinnerd meer aan het stationsgebouw-edoch kijk eens naar de overkant van het kanaal,gebouw en naambord van het dorp...dit was vroeger de toegansgweg naar het station.
Jan van Tamelen3 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Helaas zijn er geen foto's beschikbaar door een ongeluk met een aquarium. Ik denk echter dat ik in het wachtershuis in Nieuwersluis heb gewoond van 1950 tot ca 1953. Mijn vader was daar overweg wachter tot hij naar Hooglanderveen verhuisde. Ik herinnermij dat de trein vlak langs het raam ging een ook dat er een veerpont in de buurt was. Helaas kan ik het mijn ouders niet meer vragen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Meer geld nodig voor aanschaf oude spoorlijn Nieuwersluis- Uithoorn (Utrechts Nieuwsblad - 10 dec 2003)

Links


Vertrekstaat 1868 (16)
Vertrekstaat 1891 (59)
Vertrekstaat 1911 (71)
Vertrekstaat 1929 (52)
Vertrekstaat 1940 (41) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 35)

Stations in de omgeving

Oukooperdijk (2 km)
Vreeland (2.7 km)
Breukelen (4.3 km)
Vinkeveen (5.1 km)
Abcoude (7.3 km)
Wilnis (7.9 km)
Maarssen (8.4 km)
Mijdrecht (9.4 km)
Middenweg (10.2 km)
Keverdijksche weg (11.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/nieuwersluisloenen