of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Morra- Lioessens - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Morra- Lioessens

Telegrafische verkorting: Ml
lijnkmjaar
Leeuwarden- Anjum451913 - 1935
Geopend op 24 aug 1913
Gesloten op 15 mei 1935

treinstation buiten gebruik
Provincie: friesland

stationsgebouw (1909)Type NFLS halte 3e klasse Verkleinde uitvoering van haltegebouwen. Puntgevel aan perronzijde met korte vleugel. Bevat een kleine woning en een wachtkamer.
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Morra- Lioessens

14 afbeeldingen

13 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 10 jan 2012 zijn omrand.

1910 (2)
1920 (1)
1960 (1)
1970 (2)
1990 (2)
2000 (5)
2010 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Inge van den Bosch11 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inmiddels is de rails alweer verwijderd. De moeizame communicatie met de stichting Dokkumer Lokaaltje lag hieraannten frondslag. De rails was veel te laag geplaatst waardoor wij er gratis een zwembad bij kregen. Herhaaldeijke verzoeken dit op nette manier te verhelpen werden niet gehonoreerd. Wij hebben de voorzitter van de stichting leren kennen als een luchtfietser die uiteindelijk na vier jaar nog steeds dubbeltjes en kwartjes probeert te generen om zijn plan te realiseren. Tot nu toe een papieren moloch. Ik vind het dan ook heel vervelend om in de communicatie steeds te moeten vernemen dat Station Morra-Lioessen betrokken gaat worden in dit traject. Wat mij betreft absoluut niet aan de orde! Ook LTO Dongeradeel heeft zijn bezwaren tegen het trace bij de gemeente neergelegd.
A J H Cornelis17 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dinsdag 15 november 2011 zijn bij het NLFS-station Morra de eerste 12 meter rails gelegd en er wordt getracht dit de komende maanden te verlengen naar 150 meter met een ouderwetse spoorwegovergang, dat alles door de Stichting NFLS. De club gaat eerst het deel Dockum/Oostmahorn in ere herstellen en krijgt hierin steun van Landal,die graag wil, dat de lijn wordt doorgetrokken naar hun vacantiepark te Esonstad. Ik wens iedereen veel succes toe en wil niemand ontmoedigen, maar na het faillisement van de Stichting Friese Stoomtrein vraag ik mij af, waar al het geld (heel veel geld) vandaar moet komen.
Antwoord webmaster:
tja ik denk ook niet dat het ze gaat lukken hoor, maar ja ik dacht ik niet dat station zuidbroek ooit nog weer helemaal zou worden herbouwd, en moet je nu eens zien.

langs deze lijn zijn in het verleden natuurlijk ook al mooie projecten geweest om de stations van marrum westernijkerk te restaureren (net als tzummarum) maar dat ligt er nu toch weer behoorlijk verlaten bij helaas,.

Gerben Schutter21 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte heer, Mijn moeder heeft hier met haar ouders gewoond en gewerkt. Mijn opa was er voor de treinen en mijn oma verkocht de kaartjes. De familie naam is Slagman. Zij zijn omstreeks 1938 verhuisd naar Glimmen (Groningen) Groeten Gerben Schutter Bedum
Antwoord webmaster:
wat leuk, weer een oud familie. was je grootvader stationschef? dan zijn zijn gegevens vast nog te vinden in Het Utrechts Archief. zij hebben de oude spoorarchieven overgenomen, inclusief personeelsdossiers. ehbben julliein je famliealbums nog oude foto's van dit station?
Jan Spoelstra11 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het pand is geheel gerestaureerd en in bijna de oorspronkelijke staat terug gebracht met een knipoog naar het verleden. Met de bewoners samen ben ik anderhalf jaar bezig geweest met de werkzaamheden. Met vriendelijke groet , Jan Spoelstra Harkema .
Antwoord webmaster:
ik zie net dat deze opmerking er al bij staat. de vorige keer had je hem ook alleen bij een afbeelding geplaatst. hij staat wel op de pagina van het station, omdat de opmerking niet alleen over de afbeelding gaat. heb je misschien nog foto's voor mijn site van de restauratie of het eindresultaat?
Jan Spoelstra15 jul 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Samen met Frans en Inge hebben we het gebouw weer het aanzicht gegeven zoals het hoorde te zijn het heeft weer de uitstraling van het oude station van weleer. m v g Jan Spoelstra Harkema
Antwoord webmaster:
wat leuk om te horen. Heb je misschien foto's van hoe het er nu uit ziet? Ik heb het bericht overigens bij de pagina over het station geplaatst en niet alleen maar bij een enkel afbeelding.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1929 (16) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 117)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 85)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 284)

Stations in de omgeving

Metslawier (2.2 km)
Anjum (2.3 km)
Hantum (7.5 km)
Dokkum- Aalsum (7.7 km)
Ternaard (8.2 km)
Holwerd (12.3 km)
Veenklooster- Twijzel (13.4 km)
Buitenpost (13.8 km)
Zoutkamp (14.6 km)
Zwaagwesteinde (14.7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/morralioessens