of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Limmel - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Limmel

Telegrafische verkorting: Lim
lijnkmjaar
Aachen- Maastricht34.951853
Maastricht- Venlo31865
Geopend op23 okt 1853
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op1 mei 1940
Gesloten op24 nov 1940

treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Limmel

3 afbeeldingen

3 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 29 jan 2011 zijn omrand.

1930 (1)
1940 (1)
1970 (1)

Gelegen bij de splitsing van de spoorlijn Maastricht-Venlo en Maasticht-Aachen. In 1940 was deze halte ook in gebruik voor de spoorlijn Maastricht- Venlo.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (3)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
HaroldMaessen11 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik woon inderdaad zelf in Limmel, maar als ik nu kijk naar de de zaak hoe zij het uitleggen (Veolia), dan heb ik iets van hmmmm, en dat het openbaarvervoer in de Beatrixhaven op het moment zo slecht is vanwege het feit dat haast geen mensen er na toe reizen en dat ze met een 8-persoonsbusje een hele dienst tussen 7 uur en 18 uur uitvoeren, zie ik op dit moment niet de nut ervan in om daar ieder half uur in beide richtingen de hele dag een trein te laten stoppen, terwijl in Limmel/Nazareth ook veel studenten zitten kan men beter de stopplaats daar leggen, terwijl als men op de de voormalige halte Marienwaard hem legt drei kwart van de beatrixhaven nog geen openbaarvervoer heeft om daar te komen waar men moet zijn dit vanwege het feit dat er maar een ringweg loopt een van daar uit naar biinen/buiten kan gaan, ook was er in de tijd dat stadsbus nog reed maar weinig animo om er met de bus te gaan aanwezig bij de mensen.
Antwoord webmaster:
daar heb je wel gelijk in, zo'n industrieterrein levert alleen verkeer op in de spits, een station in een dorp levert de hele dag door verkeer op. wel vreemd, je zou denken dat men een gedegen onderzoek doet wat voor het station de beste plek is om het meeste verkeer te trekken. misschien dat het met de ontsluitingswegen te maken heeft? ik lees op wikipedia dat men ook een transferium wil aanleggen zodat mensen van buiten de stad die over de snelweg aankomen daar hun auto kunnen parkeren en zo naar de stad kunnen gaan. dat kost natuurlijk veel ruimte. zo wordt het nieuwe station van maarheeze ook op een voor het dorp heel onlogische plek aangelegd, vlak bij een industrieterrein een kilometer buiten het dorp, maar daar is ruimte om een grote parkeerplaats te maken en zijn de ontsluitingswegen het beste. hoewel ik ook niet zie hoe ze dan die aansluiting op de snelweg willen realiseren. als de mensen moeten doorrijden tot aan de viaductweg en dan pas rechtsaf kunnen, en door limmel heen naar de beatrixhaven moeten rijden, daar de auto parkeren en dan nog de trein moeten nemen, zal niemand dat doen, tegen de tijd dat je auto daar geparkeerd staat sta je ook in de binnenstad.
Harold Maessen10 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Helaas heeft onlangs in de krant, als ik het goed heb zelfs een weekkrant van hier mbt de regio Maastricht, gestaan dat Veolia van plan is om een nieuwe halte plaats te bouwen in Maastricht gewijzigd het is niet Limmel geworden maar de Beatrixhaven ter hoogte van de Marienwaard, het is nu afwachten waar het uiteindelijk komt, ik laat me in ieder geval verrassen waar het komt.
Antwoord webmaster:
waarom is dat helaas? of woont u zelf in limmel. ik kan me voorstellen dat het handig is de halte dicht bij het industrieterrein aan te leggen. Ik zie nu dat de oude haltes mariënwaard en limmel wel erg dicht bij elkaar hebben gelegen. dat dat er toen allemaal uit kon zeg!
J. Kicken27 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
De halte Limmel.

Deze drie heren zijn niet de bezetting van de halte Limmel (Aken-Maastrichtse- richting Aken en Meerssen) of Wachtpost 3 ( richting Bunde). Deze drie heren zijn van links naar rechts de heren Jacques Kicken Hoofdconducteur, Jan Kicken Overwegwachter op de Bloemenweg en Willem Kicken Halte en Overwegwachter in Limmel. Opnamedatum ongeveer 1920. Ze staan hier opzij van het haltegebouw en bij het spoor dat van Meerssen naar Maastricht voerde. Het haltegebouw was bijna geheel van hout opgetrokken en bijna geheel in de kleur geel met groene verbindingsbalken geschilderd was. Willem Kicken woonde met zijn vrouw Maria Jacobs en kroost in de wachterswoning.

De foto rechts dateert van ongeveer 1958 en laat zien dat het oude haltegebouw afgebroken wordt en de nieuwe Post gebouwd wordt. Van een stoep is hier nog geen sprake. De wachterswoning staat uiteraard nog achter het oude haltegebouw. He zicht is hier op de Balijeweg.

Ja, de halte Limmel was niet niks in die tijd! De bovenste dienstregeling is van 01-10-1899 en werd uitgevoerd door de Spoorweg Grand Central Belge. Dit spoorboekje werd uitgegeven door uitgever LEITER-NYPELS in Maastricht en was te koop voor 5 cent. Zelfs vertrek- en aankomsttijden van de NBDS worden in dit spoorboekje vermeld.

De onderste dienstregeling dateert van 1 oktober 1892 en eveneens uitgegeven door dezelfde uitgeverij. Uit een vergelijking tussen beide dienstregelingen kan worden opgemaakt dat het aantal treinen in 1892 beduidend minder zijn op het traject Maastricht-Aken. Deze dienst werd ook toen uitgevoerd door de Spoorweg Grand Central Belge.

Wachtpost Limmel of wachterswoning (voor het traject Aken-Maastricht) en wachtpost 3 (voor het traject Maastricht-Bunde) omstreeks 1962. Deze woning werd gebouwd in 1865 toen de SS haar diensten begon uit te voeren van Venlo naar Maastricht. Een van de eerste wachters was de heer Jan Pieter Kicken die eveneens nog werkzaam is geweest bij de aanleg van de lijn naar Elsloo. Na zijn overlijden fungeerde zijn echtgenote wijlen Frederica Kicken-Flock, gedurende meer dan 25 jaar als wachteres. Ook haar drie zonen Willem, Jan en Jacques traden in dienst van de, toen nog “Staats-Spoorwegen” geheten Nederlandse Spoorwegen Na haar pensionering werd de weduwe Kicken-Flock opgevolgd door haar zoon Willem die al werkzaam was bij de Dienst Weg en Werken en toen tevens de wachterswoning betrok. Het huwelijk van Willem Kicken (1880-1968) en Maria Jacobs (1883-1968) betekende ook dat beide echtelieden gezamenlijk naast het opvoeden van hun kroost en het onderhoud van de moestuin en veestapel eveneens het openen/sluiten van de overweg en kaartverkoop 24 uur per dag voor hen beider rekening namen.

De dubbele naam van de halte Limmel enerzijds en anderzijds wachtpost 3 behoeft enige uitleg. De halte naam Limmel dateert nog uit de tijd dat de Akense-Maastrichtse Spoorweg Maatschappij en de lijn exploiteerde Aken-Maastricht. Dat gold bijvoorbeeld eveneens voor de halte Grand Suisse, nu Marienwaard. De halte Grand Suisse voerde die naam dus ook voor de lijn Aken/Maastricht. Voor de lijn naar Bunde cq Venlo was Limmel wachtpost 3 en Marienwaard wachtpost 4. De onderlinge communicatie en beveiliging tussen de diverse haltes/wachtposten verliep op een bijzondere manier. Iedere post had een morsencode die door een inductortelefoon opgeroepen werd door het korter of langer draaien met de handel. Op al die posten langs de lijn tot Bunde of Meerssen klonk dan hetzelfde morsebelsignaal. De wachter van die bepaalde wachtpost die opgeroepen werd met dat morsebelsignaal diende dan actie te ondernemen en de telefoon op te nemen. Wel konden dan alle wachtposten meeluisteren. De benodigde gelijkstroom voor deze communicatie werd doodeenvoudig geleverd door een zeer grote batterij die aanwezig was in iedere wachtpost.

De aardenperrons in Limmel waren aanwezig tot in de jaren ‘50 van de vorige eeuw en dat in de jaren ’40 en begin ’50 de diensten in de wachtpost uitgevoerd werden door de heren Brands, Nafzger en Puts met als reserve-wachter de heer Krans.

De exploitatie van de lijn Maastricht-Kerkrade Centrum is per 10-12-2006 overgenomen door Veolia. Veolia heeft o.a. het voornemen om de halte Balijeweg (lees Limmel) zo snel als mogelijk weer te doen herleven. Zij het dan in een gewijzigde vorm.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (24)

Stations in de omgeving

Mariënwaard (1 km)
Maastricht (1.2 km)
Maastricht Boschpoort (1.3 km)
Maastricht Randwyck (2.7 km)
Rothem (2.9 km)
Vaeshartelt (2.9 km)
Meerssen (3.9 km)
Heer (4.1 km)
Elsloo (wachtpost 16) (4.4 km)
Bunde (4.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/limmel