of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nijmegen Lent - foto's en omschrijving op stationsweb

station Nijmegen Lent

Telegrafische verkorting: Nml
lijnkmjaar
Arnhem- Nijmegen14.551879
Geopend op1 jan 1882
Gesloten op1 jan 1934
Heropend op10 jun 1940
Gesloten op12 nov 1940
Heropend op1 jun 2002

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1882-1914)Deze halte lag iets zuidelijker dan de huidige halte. Via een kronkelweggetje kon men de halte op de spoordijk bereiken. Een echt stationsgebouwtje kende de halte niet
stationsgebouw II (1914-1960)Een echt gebouwtje kwam er pas in 1914. Een echt succes werd de halte echter niet. De halte werd in 1934 gesloten. Richting Arnhem stapten wel wat reizigers in. In de richting Nijmegen werd ...lees verder
stationsgebouw III (2002-2013)In juni 2002 is iets noordelijker dan de oude locatie halte Nijmegen-Lent in gebruik genomen. Nu op een nog tijdelijke locatie en met een simpele abri als beschutting voor de wachtende reizi...lees verder
station IV (2013)

adres: 

Griftdijk Noord 4
6663AG Lent
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
12 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Nijmegen Lent

24 afbeeldingen

24 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 29 mrt 2014 zijn omrand.

1900 (1)
1930 (1)
1940 (5)
2000 (6)
2010 (32)

Het eerste stationsgebouwtje van Lent wordt in de historische atlas van Gelderland aangeduid als "Halte Viaduct". Dit strookt met foto's van het haltegebouwtje uit 1942.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Heimen Stoffels12 okt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nou, dat is niet het enige voorbeeld hoor. Mook-Molenhoek is exact zo'n zelfde voorbeeld. Veolia bedient het station. maar opening en onderhoud is van NS haar kant (net als alle andere stations). Op het station zelf staat 'Mook-Molenhoek' maar op de stationsinfopagina op de NS-website staat 'Mook Molenhoek'. Terwijl het toch echt twee dorpen zijn. Dus nee, Nijmegen Lent is niet de enige waar verwarring over bestaat...
Nick11 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een dubbele naam met koppelteken (streepje) wordt gebruikt bij een koppeling van twee plaatsnamen (Breda-Prinsenbeek, Lichtenvoorde-Groenlo, Ede-Wageningen, Grou-Jirnsum, Kruiningen-Yerseke, Veenendaal-De Klomp, enz.) en komt vaak genoeg voor (dit waren namelijk nog lang niet alle voorbeelden). Bij een koppeling tussen een plaatsnaam en dan een wijk-/straatnaam of een windrichting plaatst NS geen koppelstreepje. Aangezien Lent nog altijd een eigen dorpje is (en ook zal blijven heeft de gemeente Nijmegen bekend gemaakt), had het station dus volgens de eigen regels van NS Nijmegen-Lent moeten heten, dus met koppelteken.
Rob Essers27 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
stationsgebouw IV (2013) Het nieuwe station Nijmegen Lent is op 25 juli 2013 in gebruik genomen. Het tijdelijke station is inmiddels gesloopt. Zie [http]www.prorail.nl/projecten/station-nijmegen-lent/nieuws/welkom-op-station-nijmegen-lent
jan22 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
beetje laat, maar beter laat dan nooit, u zegt: "want een dubbele naam met een streepje wordt nooit gegeven (tenminste ik ben geen andere gevallen tegengekomen) wanneer er in een van de plaatsen al een ander station te vinden is." wat dacht u van Ede-Wageningen en Ede Centrum?
Antwoord webmaster:
klopt inderdaad niet, Breda-Prinsenbeek is ooke en voorbeeld.

ik denk niet dat dat mailadres van je gaat werken zo... jan@hotmail.nl, hotmail is nooit .nl en je was er wel erg vroeg bij als je jan hebt kunnen claimen.

R Lukassen21 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De parkeerplaats is gewoon naast het station. Het is dus niet ver lopen van parkeerplaats naar station/perron, het is alleen wel een flinke trap (of baan voor mensen in rolstoel bijv) omhoog.
Gijs5 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kan nergens een kaartje vinden waar de P+R is ingetekend. Ik houd ervan me visueel voor te bereiden bij een reis. Langs de weg staan wel borden maar dan heb ik geen ruimtelijk beeld in mijn hoofd. Opkomende vraag is bijvoorbeeld: hoe ver is het lopen van P+R naar de bus of naar het station.
Antwoord webmaster:
ik weet het ook niet, kijk eens op google maps, daar kun je de omgeving wel zien.
Arjan Krabbenbos18 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit tijdelijke station zal eind 2012 worden ingewisseld voor en defitieve op/afstapplaats. De nieuwbouw komt 250 m zuidelijker ( meer richting Elst) te liggen dan het huidige en hier zullen behalve trappen en hellingbanen misschien liften worden gebouwd. De toezegging voor het definitieve station is nu ook echt definitief nu is het wachten op de eerste paal.
maarten23 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De dijkverlegging ten behoeve van de Waal gaat door. De tweede stadsbrug is aanbesteed en de Waalsprong is nu ook in een versnelling gekomen. Dit station wordt in zuidelijke richting verplaatst. Op deze pagina is het station aangegeven binnen het stedenbouwkundig plan. Artikel
Antwoord webmaster:
dank je, ik heb de links hier in het stukje opgenomen.
Nick3 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station heette bij de heropening Nijmegen-Lent. Het streepje tussen de beide namen geven aan dat het twee verschillende plaatsen zijn (Nijmegen & Lent). Maar inmiddels heeft de gemeente de naam laten veranderen naar Nijmegen Lent (zonder streepje, wat volgens de NS-naamgeving betekend dat Lent een wijk van Nijmegen is). Deze naamswijziging impliceert duidelijk dat Nijmegen in de toekomst (zodra de Waalsprong af is) het dorpje Lent gaat annexeren. Inmiddels staan er vanaf Arnhem gezien vlak voor Lent al plaatsnaamborden met "Nijmegen". Dat er eerst een streepje tussen de namen van dit station zat, is 's avonds nog goed te zien op de borden. Het streepje is door de lampen in het bord dan nog, onder het blauwe plakkertje door, te zien. Op het vraagstuk waarom de intercity Zwolle-Roosendaal als stoptrein rijdt op Arnhem-Nijmegen (en dus ook Nijmegen Lent aandoet): 1. Dit is nog een gevolg van de oude dienstregeling, waarbij alleen de intercity Arnhem-Roosendaal als stoptrein reed op Arnhem-Nijmegen. Deze is om logistieke redenen (perrontekort op Arnhem) vastgemaakt aan de IC Zwolle-Arnhem(-Nijmegen). 2. De IC Zwolle-Roosendaal kan niet non-stop rijden op Arnhem-Nijmegen, omdat dat of een stop van ruim 12 minuten op Arnhem of Nijmegen zou betekenen (waar op beide stations geen ruimte voor is), of het verlies van aansluitingen ten noorden (Zutphen, Deventer, Zwolle) van Arnhem of ten zuiden ('s-Hertogenbosch, Tilburg, Roosendaal) zou betekenen. 3. Met de Stadsregio Arnhem Nijmegen is (tegen financiƫle betaling) afgesproken dat er overdag 4 stoptreinen op Arnhem-Nijmegen moeten rijden. Hierdoor rijdt nu ook de sprinter Zutphen-Arnhem door naar Nijmegen. In 2013, als station Arnhem en de Hanzelijn klaar zijn, gaat de dienstregeling op de schop en is het de bedoeling dat deze intercity weer als intercity gaat rijden. Alleen de Stadsregio wil deze intercity dan nog wel op Elst laten stoppen.
Antwoord webmaster:
Die naamgeving is ook logischer, want een dubbele naam met een streepje wordt nooit gegeven (tenminste ik ben geen andere gevallen tegengekomen) wanneer er in een van de plaatsen al een ander station te vinden is. Overigens wordt er in de media nogal eens slorig mee omgesprongen, dan zie je bijvoorbeeld Amsterdam-Sloterdijk staan. weet je misschien een preciese datum van de naamsverandering, dan neem ik het hier ook op.
arjan krabbenbos15 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oorspronkelijk zou dit station inderdaad Nijmegen Waalsprong heten ( naar een nog te bouwen wijk in Nijmegen Noord) , maar aangezien deze stopplaats ook bij het naburige dorpje Lent ligt hebben ze besloten om het Nijmegen Lent te noemen.. Oorspronkelijk alleen voor stoptreinen/Sprinters, maar tegenwoordig ook voor IC treinen Zwolle-Arnhem -Nijmegen-Tilburg-Roosendaal vv. Wel opmerkelijk dat deze IC's tussen Nijmegen en Arnhem als stoptreinen rijden en op ieder stationnetje halt houden. Waarom dit is, is me onduidelijk.
Antwoord webmaster:
nou ja 'IC-treinen'. Ze stoppen overal tussen nijmegen en arnhem, dus dan kun je het niet echt meer een intercity noemen. daarom krijg je dat rare gegeven dat als je uit tiel naar arnhem zuid wilt, je de stoptrein uit moet en de intercity in, omdat de eerste niet stopt, en de tweede wel. belachelijk!
Giovanni Hartogs18 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan het zijn dat dit station oorspronkelijk Nijmegen Waalsprong zou gaan heten? Of vergis ik me met een ander station?
Antwoord webmaster:
zou best kunnen. ik weet het niet zeker, misschien iemand anders van de bezoekers op de site?
Marco25 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De omgeving van station Nijmegen Lent is behoorlijk veranderd de afgelopen maanden. Voor zover ik begrepen heb, zal het station naar het Noorden verplaatst worden. Wel maar een klein stukje, want de nieuwe perrons zouden aan de noordkant direct aansluiten op de huidige perrons.
Gertjan Stamer29 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vroege voorjaar 2010 worden de perrons qua kleur veranderd in zwarte (rubberen) beplating...
Gertjan Stamer7 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In April 2002 is men gaan bouwen;stalen palen tegen talud waar de perrons op rusten,lange geknikte hellingbanen beide perrons en trappartijen nabij spoortunnel.Opent op zondag 14 Juli 2002,net op tijd voor de Nijmeegse Vierdaagse!!!Aan snelwegzijde worden grijze fietsklemmen neergezet,ook hier bushalte en parkeerterrein van tijdelijke aard...halfverhard en pas in 2007 wordt het fatsoenlijk verhard met reguliere bestrating,grote verbetering.Plaatsing Infocentrum Waalsprong aan noordzijde parkeerplaats in voorjaar 2005.In 2008 aparte fietskluizen gebouwd nabij bushalte.Halte zou het maar 5 jaar volhouden...dat loopt dus duidelijk uit!
Gertjan Stamer5 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op plek 1e stationsgebouw is nu groots fietspad dat Lent beter met Nijmegen vv verbindt,1e station was bij noordzijde van tegenwoordige trappartij om op dat hoge fietspad te komen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Vier overstapplaatsen auto op bus rond Nijmegen (De Gelderlander - 6 jun 2006)

Eerste Betuwelijn niet druk maar wel mooi (De Gelderlander - 16 apr 2005)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1891 (25)
Vertrekstaat 1911 (23)
Vertrekstaat 1929 (11)
Vertrekstaat 1940 (8)

Stations in de omgeving

Nijmegen (2.4 km)
Ressen- Bemmel (2.6 km)
Reet (3.7 km)
Nijmegen Heyendaal (4.2 km)
Vork (4.4 km)
Elst (5.8 km)
't Heilig Land (6.2 km)
Nijmegen Dukenburg (6.3 km)
Valburg (6.9 km)
Arnhemschestraat (7.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/lent