of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Leiden Heerensingel - foto's en omschrijving op stationsweb

station Leiden Heerensingel

Telegrafische verkorting: Ldh
lijnkmjaar
Hoofddorp- Leiden Heerensingel281912 - 1936
Geopend op 3 aug 1912
Gesloten op 1 jan 1936

treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw (1911-1970)Het station is een kopstation. Het is zeer asymmetrisch en mede daardoor moeilijk te beschrijven. Het gebouw bevat een hoge hal. De verdieping bevindt zich achter en onder het hoge dak. Het benedendeel daarvan is erg stijl. Bovenop het dak bevindt zi...lees verder
architect: Karel Petrus Cornelis de Bazel
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9.4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Leiden Heerensingel

9 afbeeldingen

5 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 nov 2010 zijn omrand.

1920 (1)
1950 (2)
1960 (2)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Hans van Buuren21 apr 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kijk eens op erfgoed Leiden en Omstreken. https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/beeldmateriaal/zoeken-in-beeldmateriaal/?search=Zoek&mode=gallery&view=horizontal&q=herenpoort%20station&page=1&reverse=0 staan enkele foto's en tekeningen. Misschien heb je hier iets aan. Succes
Hans van Buuren21 apr 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als aanvulling op mijn vorig mailbericht: https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/beeldmateriaal/zoeken-in-beeldmateriaal/?mode=gallery&view=horizontal&q=heerenpoort%20station&page=1
Hans Nuiver6 aug 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bestaat er ergens nog een plattegrond van het emplacementen Leiden Herensingel? Ik zou het station en het emplacement graag in model 1:87 nabouwen. Heb dit ook al eerder met succes gedaan bv van de nog bestaande locomotiefloods Nieuwenscans.
hans14 feb 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Herensingel had een markant gebouw, dat helaas jaren geleden al is gesloopt. Het is na de opheffing van het personenverkeer nog jaren in gebruik geweest als eindpunt voor het vervoer van kolen. Zeker tot de eerste helft van de jaren 60. Daartoe was er een verbinding met het spoor Leiden-Haarlem. Ik herinner me dat de 2400 serie van de NS hier vaak te zien was. Het spoor liep na het station nog een stukje door, daarbij de rijweg van de Herensingel kruisend tot een loswal.
Frank Kouwenhoven4 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij dit stion lipe een (goederenspoor door, overe de straat naar een losweg aan de singel. Daar was destijds ook een kraan gesitueerd om goederen van binnnenschepen op spoorwagens te laden en andersom. Het verhaal gaat dat tijdens de oorlog op deze plek raketten van de Wehrmacht werden geladen op schepen die over de Oude Rijn, waar de singel mee in verbinding stond, naar katwijk weden vervoerd om daar in de lanmceerinstallatie in de buurt van Wassenaar te worden afgeschoten richting Engeland. Dit vervoer van raketten zou de reden voor de geallieerden zijn geweest om het hoofdstation van Leiden te bombarderen. Via dat station werden de raketten per spoor uit Duitsland aangevoerd en aldaar begon de verbindingsbaan met station Heerensingel. Ik heb dit verhaal van horen zeggen en ik ben benieuwd of er feiten bekend zijn die dit kunnen onderbouwen. Overigens hebben de bombardementen op het station zelf nauwelijks effect gehad. De omgeving daarentegen wel.
Frank Kouwenhoven4 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij dit station liee een (goederen)spoor door, over de straat naar een losweg aan de singel. Daar was destijds ook een kraan gesitueerd om goederen van binnenschepen op spoorwagens te laden en andersom. Het verhaal gaat dat tijdens de oorlog op deze plek raketten van de Wehrmacht werden geladen op schepen die over de Oude Rijn, waar de singel mee in verbinding stond, naar Katwijk werden vervoerd om daar in de lanceerinstallatie in de buurt van Wassenaar te worden afgeschoten richting Engeland. Dit vervoer van raketten zou de reden voor de geallieerden zijn geweest om het hoofdstation van Leiden te bombarderen. Via dat station werden de raketten per spoor uit Duitsland aangevoerd en aldaar begon de verbindingsbaan met station Heerensingel. Ik heb dit verhaal van horen zeggen en ik ben benieuwd of er feiten bekend zijn die dit kunnen onderbouwen. Overigens hebben de bombardementen op het station zelf nauwelijks effect gehad. De omgeving daarentegen wel.
Petra van Kesteren - te Boekhorst15 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb vanaf mijn geboorte in 1962 tot aan de sloop in 1970 in het stationsgebouw, Herensingel 31, gewoond. Wij woonden in bij mijn grootouders, die er vanaf 1938 woonden. Tijdens WOII werden zij gevacueerd naar de Hugo de Vriesstraat, maar keerden in 1945 terug.
Antwoord webmaster:
altijd leuk op reacties van oud bewoners te lezen. heb je misschien nog oude foto's uit de tijd dat je er woonde? ik heb nauwelijks latere foto's van dit station en elke aanvulling zou welkom zijn.
Leo Starrenburg20 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb al een keer mijn herinneringen op 't internet gezet, maar die site bestaat helaas niet meer voor zover ik 't kan zien. Ik ben vlak bij 't station geboren (1956) en er als klein menneke veel gespeeld.
Antwoord webmaster:
was dat op deze site, of ergens anders?
Rinke Blok4 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
mijn moeder onhoudt 'het klein stationnetje' nog, en liep er gedurende schooldagen voorbij. Zij kan beamen dat er 'raketten' waren maar was doosbang voor de soldaten. Als zij bang was ging ze in de witte woonboot in de hoek schuil.
Antwoord webmaster:
wat leuk dat dit station nog in zuid afrika in gedachten leeft.
Theo Wajer25 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station Heerenpoort genaamd werd aanbesteed in 1911 door de HESM (bestek 22).De gunning ging naar Ch.Wegerif uit Apeldoorn voor een bedrag van fl.69.620. Mijn grootvader Jacob Wajer deed ook mee met deze aanbesteding. Samen met zijn compagnon JanScvhuurman deed hij mee met diverse aanbestedingen van stations.
Kees van Dijk13 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn grootvader heeft zijn hele leven bij de spoorwegen, de laatste jaren op het goederenstatio Leiden Heerensingel. Op de foto's bij dit station staan o.a. een aantal mensen bij een wagen. Zijn de namen van deze mensen ook bekend? Dit zou als aanvulling voor mijn genealogisch onderzoek een zeer welkome aanvullin zijn.
Antwoord webmaster:
De namen zijn mij niet bekend. Ik heb je opmerking hier bij het station geplaatst zodat meer mensen hem zien en je wellicht kunnen helpen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1929 (6)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 86)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 298)

Stations in de omgeving

Leiden Centraal (2 km)
Leiden Lammenschans (2.8 km)
Leiden Witte Poort (2.8 km)
Warmond (3 km)
Postbrug (3.7 km)
Zoeterwoude (3.9 km)
Rijpwetering (4 km)
De Vink (4.6 km)
Fransche brug (5.6 km)
Voorhout (6.2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/leidenheerensingel