of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Lage Zwaluwe - foto's en omschrijving op stationsweb

station Lage Zwaluwe

Telegrafische verkorting: Zlw
lijnkmjaar
Rotterdam- Breda14.8631866
Moerdijk SS- Lage Zwaluwe01866 - 1928
Lage Zwaluwe- Zevenbergen01876
Lage Zwaluwe- 's Hertogenbosch01886 - 1950
Geopend op 1 jul 1866

treinstation in gebruik
Provincie: noord-brabant

stationsgebouw I (1883-1945)verwant aan hoge zwaluwe. Hoog middendeel met twee puntgevels an weerszijden. Daarnaast twee vleugels
stationsgebouw II (1950-2001)traditionele baksteen architectuur in de trand van de delftse school. Eenvoudig gebouwtje met zadeldak en geaccentueerde entreeomlijsting architect: S. van Ravesteyn
stationsgebouw III (2003)Glazen luchtbrug over de sporen. architect: Edwin Megens

adres: 

Westelijke Parallelweg 8
4965SK Zevenbergschenhoek
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
12 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Lage Zwaluwe

78 afbeeldingen

49 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 5 apr 2013 zijn omrand.

1900 (3)
1910 (3)
1930 (1)
1940 (10)
1950 (2)
1960 (2)
1970 (3)
1980 (1)
1990 (17)
2000 (19)
2010 (19)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Heimen Stoffels18 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mezelf kan ik niet melden daar ik nooit op dit station ben in- of uitgestapt, maar hier kun je het werkelijke aantal zien: [http]www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/Aantal_in-_en_uitstappers_(2006)_-_alfabetische_volgorde Lage Zwaluwe kent dus weinig reizigers, maar meer dan jij dacht.
Robert18 dec 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een vraag over het eerste stationsgebouw: Ik ben bezig met het in 3D reconstrueren van dit gebouw, en heb daartoe de tekening van dit gebouw uit het Utrechts Archief gekopieerd. Ik kan echter de functie van een aantal ruimtes niet lezen. Dit betreffen de ruimtes in de noordvleugel (ten noorden van de wachtkamer 1e en 2e klasse) en de ruimte tussen het postbureau en het magazijn in de zuidvleugel. Is bekend wat de functie van deze ruimtes was?
Antwoord webmaster:
niet bij mij, als het niet op die tekning staat wordt hetvast lastig. geen ooggetuigen meer
Marieke de werd12 jul 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is station Lage Zwaluwe nooit bemand? Op 9 febr. 2014 rond 19.45 uur was het op het station heel donker! Ik liep via spoorbrug naar perron 2 en ben daar van de trap gevallen. Iemand uit een naderende trein heeft 112 gebeld en een bijzonder opsporingsambtenaar is uItgestapt en is bij mij gebleven tot de ambulance kwam. Ik was buiten bewustzijn en zou .graag kennis maken met de BOA die over mij gewaakt heeft.
Jan Krijne26 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op het verhaal Sjoerd Eeftens heb ik nog een aanvulling. Inderdaad was het zo dat er geen personentreinen werden gesplitst of samengesteld. Maar in de jaren 50 toen ik zelf als kleine jongen regelmatig dit station aandeed, stopten er wel degelijk veel treinen. Lage Zwaluwe werd als overstapplaats gebruikt voor de richting Breda en Roosendaal. Later in de jaren 60 is deze functie door Dordrecht overgenomen. Toentertijd had je zelfs een restauratie in het stationsgebouw, het rook er altijd heerlijk naar koffie en je kon er zelfs een kroket eten. Vaak was die restauratie helemaal vol want de dienstregeling van de treinen sloten nog niet echt mooi aan.
R.Troost21 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
@Sjoerd dat de P+R vols staat verbaast me niks met de A16 en de files. Er zou meer gebruik gemaakt moet worden van de trein. Ga maar eens via de A13. Een ramp je staat emer stil dan je rijdt. Je kan zowel met de trein als metro vanaf Rotterdam naar Den Haag. VV
Antwoord webmaster:
als je dan op sjoerd reageert, klik dan de link ' reageer op deze vraag/ opmerking' aan, dan krijgt hij meteen een mail.
Maurice Snellen7 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij moet de postcode 4765 SK zijn. De genoemde postcode hoort bij postbussen in Lage Zwaluwe.
Antwoord webmaster:
ik heb het veranderd
Sjoerd Eeftens11 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de aanleg van de Staatslijn Breda - Rotterdam werd de lijn op Brabants grondgebied van Breda uit gericht op het punt waar nu de Moerdijkbrug ligt. Bij de huidige km 15 werd het tracé afgebogen naar het dorp Moerdijk omdat het tijdelijk de bedoeling was dat de reizigers daar overstapten op de SS-boot naar Rotterdam. De kilometrering begon toen echter in Moerdijk bij km 0. Bij het huidige station Lage Zwaluwe werd een houten noodstationsgebouw gemaakt bij een zijweg met lintbebouwing (nu is alles gesloopt) van de oude Rijksweg Breda - Moerdijk die ook nu nog in Lage Zwaluwe dorp uitkomt. Prima naam dus voor dit station in 1866. Verder wilde men de AR-lijn Roosendaal - Moerdijk van Zevenbergen af omleggen naar dit station en ook waren er al gedachten over de Langstraatspoorweg. Er was aanvankelijk sprake van een vijfsporig bouwemplacement van waaruit de lijn naar de Moerdijkbrug (1872) verder werd gebouwd. Toen de brug in dienst ging werd de kilometrering omgedraaid en werd de lijn naar Moerdijk een zijlijn, en later een tramweg om de beveiligng te kunnen staken, wat besparing opleverde. Het emplacement Zlw groeide in 1883 uit tot ongeveer de huidige omvang en kreeg een nieuw gebouw. In de toptijd rond 1935 werkten er rond 75 man in de dagdienst! Later kwam de goederenlijn uit Moerdijk erbij. Onlangs zijn alle goederensporen in de beveiliging opgenomen en kan men dus op elk van de 9 goederensporen aankomen en vertrekken, dit met het oog op het stijgende havenvervoer. Er is overal nieuwe verlichting aangebracht. Gek genoeg is er nu geen mens personeel aanwezig. Splitsen en samenstellen van rezigerstreinen is hier altijd zeer beperkt geweest; dit werd te Dordrecht of Rotterdam gedaan tot ongeveer 1960. De meeste treinen reden hier immers voorbij. Wat de reizigersstromen van nu betreft: het parkeerterrein is elke dag meer dan volledig bezet. Ik zou zeggen: kom eens een uurtje kijken.
Antwoord webmaster:
prima uitleg sjoerd, en ik heb zelf ook weer wat geleerd.
Viktor10 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom bestaat dit station? Splitsen kun je ook eerder of later! Na een discussie van een halfuur....het is volkomen onduidelijk waarom dit station er is....wie is hier ooit ingestapt of uitgestapt? Meldt je nu aan! ....maar serieus, er moet toch een goede reden zijn om in de middle of nowhere een station te bouwen? Experts...vertel het ons!
Antwoord webmaster:
vroeger werden wel vaker stations in the middle of nowhere gebouwd. het was vroeger best een groot station. de splitsing vond jaren hier plaats, hier werden de treinen uit rotterdam gesplitst in een deel naar roosendaal en verder en een deel naar breda en verder.
Gertjan Stamer25 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
April/Mei 2010 sloop oude fietsenstallingen uit 2004(opgepimpt)aan oostzijde(bij de boerderij)alsmede aan westzijde en aldus vervangen door overkapte kluizen en klemmen.Als de boerderijzijde nou nog eens een kaartautomaat zou krijgen...handing voor reizigers uit Zevenbergschehoek! en perrons van spoor 1 en 4 een lift-kan meteen het overpad worden gesloopt,er zijn hier al doden gevallen in het verleden...
Gertjan Stamer10 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1987 is er een ongelijkvloerse kruising gekomen tussen het station en de Moerdijkbrug en gaf toen verlengd zijperron spoor 1(noordwaarts),sporen 2 en 3 ook verlengd (eiland)perron(noord)en spoor 4 zijperron ook noordwaarts verlengd.Blauw getintte abri's op alle perrons.Overpad hetzelfde als enige jaren geleden...Mei 2000 verplaatsing fietsenstalling aan noordzijde stationsgebouw ivm plaatsing betonvoeten bovenleiding HSL...en vanaf 4 December 2000 parkeerplaats aan zuidzijde stationsgebouw voorgoed afgesloten.Omringende bebouwing wordt alom gesloopt,gapende leegte blijft achter,eind November 2000 start sloop stationsgebouw in zeer slechte weercondities(regen,wind).Op deze plek dus spoorlijn HSL.Vanaf 14 April t/m 6 Juli 2003 is spoor 4 buiten gebruik en start bouw voetbrug over de sporen...voetbrug is gereed voorjaar 2004 en heeft zelfs 2 wachtruimtes die als het ware zweven oven de sporen,uitkijkend naar het noorden.De voetbrug heeft ook liften...bij HSL sporen,eilandperron...sporen 1 en 4 dus niet en oude overweg nog steeds open.Voetbrug afgesloten aan uitgang oostzijde(boerderij)eerst enige parkeerplaatsen maken en oude en nieuwe fietsenstalling bouwen.Officieel gaat voetbrug pas in Februari 2004 open.Fietsenstalling bij HSL sporen opgepimpt en deels vernieuwd..in voorjaar/zomer 2005 gaan de perrons deels vernaderen-oude abri's worden vernieuwd en men plaatst meer zwarte banken,knapt er flink van op.Het is en blijft een paar planken in een immens weiland,het voorziet kennelijk in een behoefte.
Gertjan Stamer9 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Rail Magazine April en Mei 2009 hebben zeer fraaie en leesbare. artikelen over het oude stationsgebouw en alle bebouweing eromheen(cafe,huizen,bedrijven) en zeer fraai fotowerk.Door Jan Huijksloot.
Antwoord webmaster:
dank je. ik heb deze tijdschriften niet omdat ik het vooral over materieel en modelbouw gaat en maar heel sporadisch over interessante zaken (voor mij dan tenminste)
Giovanni Hartogs28 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens de plannen van de provincie Noord-Brabant in het kader van Brabantstad (samenwerkingsverband tussen de 4 grote Brabantse steden en Helmond) gaat station Lage Zwaluwe mogelijk omgedoopt worden in station Moerdijk. Het station ligt ook veel dichter bij Moerdijk dan bij Hooge en Lage Zwaluwe. Het begrip "boven en beneden de Moerdijk" krijgt dan dus weer een nieuwe dimensie, hahaha. Ik heb zelfs eens gelezen dat er plannen waren om het "Halvezolenlijntje" weer in ere te herstellen, mogelijk als light railverbinding. Maar hoe serieus die plannen zijn of waren is mij niet bekend.
Antwoord webmaster:
de naamsverandering naar moerdijk is van de baan omdat dat meer dan een ton kost. van een lightrail over de halvezolen weet ik niets. zou wel jammer zijn van al die fietspaden die zijn aangelegd.
Roel7 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Groot station vergleken met het plaatsje...
Antwoord webmaster:
ja komt vooral omdat het een splitsingsstation is. vroeger was het nog veel groter.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Politieke partijen: naamswijziging van station Lage Zwaluwe mag niet veel kosten (BN/DeStem - 25 okt 2008)

Nieuwe naam station Lage Zwaluwe logisch (BN/DeStem - 2 okt 2008)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Langstraatspoorlijn
De Langstraatspoorlijn, en dan v.n.l. de periode waarin de gehele lijn personenvervoer kende (1890-1950), wordt uitvoerig beschreven. Ook treft U er vele foto's aan.
Vertrekstaat 1891 (45)
Vertrekstaat 1911 (54)
Vertrekstaat 1929 (50)
Vertrekstaat 1940 (36)
Vertrekstaat 1957 (71)
Vertrekstaat 1971 (95) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 85)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 135)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 121)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 121)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 28, 52)

Stations in de omgeving

Moerdijk SS (2.9 km)
Moerdijk AR (2.9 km)
Zevenbergschenhoek (3.6 km)
Langeweg (4.2 km)
Hooge Zwaluwe (5.6 km)
Willemsdorp (5.7 km)
Zevenbergen (6.6 km)
Beek (9 km)
Made en Drimmelen (9.4 km)
Breda- Prinsenbeek (10.2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/lagezwaluwe