Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Kropswolde - foto's en omschrijving op stationsweb

station Kropswolde

Telegrafische verkorting: Kw
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans92,3981868
Geopend op 1 mei 1868

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

haltegebouwtje (1865-1915)Klein laag gebouwtje met woning en stationsdienst. de woning is later vergroot met een halve verdieping.
stationsgebouw (1915)hoog gedeelte en laag deel met opvallend hoog dak. Ingang in de zijgevel

adres: 

Woldweg
9606PG Kropswolde
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
15 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Kropswolde

79 afbeeldingen

64 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 jul 2022 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (1)
1910 (2)
1930 (2)
1950 (3)
1960 (1)
1970 (14)
1980 (5)
1990 (14)
2000 (26)
2010 (10)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (16)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Harry Mik22 jul 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Dit is een heel gezellig oud stationsgebouw wat niet verloren mag gaan. B&W van Hoogezand zouden daarom de huidige bewoner Martijn Lagerwerf ook wel eens financieel tegemoet mogen komen. Het is thans als museum ingericht en ik kan u verzekeren dat het de moeite waard is om eens een bezoek te brengen aan het Stationsgebouw annex museum te Kropswolde.
Harry Mik22 jul 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Dit is een heel gezellig oud stationsgebouw wat niet verloren mag gaan. B&W van Hoogezand zouden daarom de huidige bewoner Martijn Lagerwerf ook wel eens financieel tegemoet mogen komen. Het is thans als museum ingericht en ik kan u verzekeren dat het de moeite waard is om eens een bezoek te brengen aan het Stationsgebouw annex museum te Kropswolde.
andrea postmus26 okt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het oude stationnetje, 2 jaar lang ( aug.70 tot juni 1972 van Kropswolde naar de HAVO in Winschoten gereisd. Bij kou of slecht weer mocht ik wachten in het gebouwtje zelf, waar de wissels nog met de hand werden bediend. Jammer dat het zo in verval is geraakt. andrea postmus
Martijn7 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij het Utrechts archief staat weer een nieuwe foto van Kropswolde die hier nu nog niet staat. Dat je het even weet. Het juiste adres van het station is trouwens Woldweg 46 9607pr Foxhol.
Patty4 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is fijn dat zo'n klein stationnetje nog mag blijven in deze tijd. Echter, parkeren is een drama. Je kunt de auto niet keren op het parkeerterrein maar moet om een gammel elekriciteitshuisje heen rijden. De bestrating is superslecht waardoor de auto bijna niet zonder schade om het huisje heen kan rijden. Verder ligt er zoveel hondenpoep op de parkeerplaats dat het nauwelijks te doen is om zonder stinkende schoenen de trein in te komen.
Koos Koning7 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leuk om te lezen, mijn opa en oma van der Horst hebben daar tot ong 1965 gewoond. Opa bediende de overwegbomen en de wissels. Mijn ouders hebben een poosje erbij in gewoond. Ik heb daar regelmatig gelogeerd en hoorde dan de boemeltjes vertrekken.
familie Kuizenga8 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit kroegje was vroeger eigendom van Hendrik Bentum. Ik heb jarenlang aan de Woldweg gewoond en weet nog dat het er altijd druk was. Heel jammer dat het nu zo in verval is geraakt. Het pand is te koop en wat zou het mooi zijn dat de kroeg in oude luister hersteld kan worden maar daar hangt volgens de huidige eigenaar wellicht wel een heel hoog prijskaartje aan.
Gre Stratingh4 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb een vraag,is het ook bekend wie er gewerkt hebben.Ik weet het niet zeker meer.. dacht dat mijn broer daar heeft gewerkt zo rond de jaren 80 ??.Hij is overleden kan dus niet meer vragen zijn naam Eltje Stratingh. Alvast dank voor het antwoordt
Antwoord webmaster:
dat zou je bij Het Utrechts Archief na kunnen vragen, zij hebben de ns archieven.
H.W.koekkoek24 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
mooi opgezet mensen indien tijd neem er een kijkje de kofie is altijd klaar en het is een lust voor het oog. voor elk wat wils .
johan groningen/fongers23 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
goed werk het past precies bij wat ik ook wil ik heb plannen met het kroegje aan de overkant heb je daar ook oude foto,s van en was dat vroeger herberg /pleisterplaats nog voor het spoorstation er was of niet dan zou dat eigenlijk het eerste stationnetje zijn en kunnen we het misschien samenvoegen onder 1 vereniging grotjes johan
Antwoord webmaster:
nee het eerste station zag er anders uit en stond op een ander plek. dit is het stationskoffiehuis.
johan groningen/fongers23 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
na het lezen kwam ik er ondertussen achter dat het het statoinskoffiehuis is/was er moet snel wat mee gebeuren anders is het te laat, ik wil wel, ik heb al verhalen gehoord dat ze het plat willen gooien dat zou heel zonde zijn zwaar verlies van cultuureel erfgoed alle hulp is welkom om er wel weer wat van te maken groetjes johan
Gertjan Stamer10 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan het zuidelijke perron stond ooit oude fietsenstalling(richting Duitsland dus)en is late najaar 2001 gesloopt en vervangen door overkapte stalling voor fietsen.Perrons in bajonetligging volledig herbestraat en verhoogd en voorzien van nieuwe glazen abri's in voorjaar 2008.
Wim Mensinga15 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Kropswolde In 1868 werd de wachthalte gebouwd en in 1870 werd de proefhalte Kropswolde geopend (KW) tegen over de plek waar nu het stationskoffiehuis staat . Dit gebouw heeft drie verschillende vormen gehad .Het eerste gebouw was een eenvoudig station en was rechthoekig van vorm. Het had een lengte van 18.80 meter en een breedte van 5 meter . Achter het station zat een kleine zandafgraving ten behoeve van de aanleg van het spoor. Aan de achterkant van de halte Kropswolde stond ook nog een bijgebouwtje . Het geheel lag aan de zuidkant van het in 1868 geopende enkel spoor dat toen nog van Groningen naar het eindpunt Winschoten ging . Ook kwam een omloopspoortje te liggen .Erg veel bewoners kende de buurt niet. In de omgeving waren aan het Winschoterdiep wat scheepswerven te vinden en de in 1842 geopende fabriek van Scholtens Foxhol . Deze bedrijvigheid trok misschien nog wel mensen aan. Maar voor de gewone arbeider was een ritje met de trein toen veel te duur. Wel lag Kropswolde aan de Woldweg dat de doorgang was naar Drenthe . Er wordt in 1872 gesproken over het groter maken van de wachtkamer en als men de oude bouw tekeningen ziet , zie je dat de wachtkamer van 5.80 meter naar 11 meter lengte vergroot is. Dat betekent dat het gebouw van 18 meter 80 naar 24 meter lengte ging . Het stuk werd er aan de westkant bij aangebouwd .In 1910 is de halte Kropswolde nog verder uitgebreid met een wachters woning; een zelfde soort dat er nog staat in Waterhuizen. Het geheel komt nog al rommelig over .In dat zelfde jaar wordt er aan de zuidwestkant van het spoor nog een houten abri geplaatst . In 1912- 1913 word het traject Groningen Zuidbroek dubbelsporig gemaakt . In 1914 wordt met het nieuwe veel grotere station begonnen dat aan de noordkant komt te staan aan de ( Foxholster kant ) In 1915 wordt het oude station gesloopt. En er wordt in die tijd ook een losspoor aangelegd met toegangsweg. Een bewoner uit de buurt ging hier rond de oorlogstijd wel eens kijken bij het overladen van de kolen. Zijn broer hielp hier ook wel mee . Deze kolen werden door Nieboer vervoerd met paard en wagen en gingen naar de Scholtens fabriek waar er de stoomketels mee gestookt werden. Aan de andere kant van de weg kon men in het stationskoffiehuis een borreltje nuttigen . Tot zo ver deze bewoner van de streek . Het Nieuwe station heeft aan de voorkant een uitbouwtje waar men het zicht over het spoor heeft. Het station ligt namelijk in een flauwe bocht. In dit gedeelte stond ook een blokkenstelsel voor het bedienen van de seinen. Het blokkenstelsel is in de jaren tachtig verdwenen na de automatisering van de spoorlijn . Eveneens verdween ook de bediening voor de overweg bomen . De telegraafpalen werden ook in die tijd verwijderd. En ook het spoorbruggetje tussen Kropswolde en Martenshoek verdween. Het hoofdgebouw met een afmeting van een dikke 25 meter lengte en 12 ½ meter hoogte was in de gehele omtrek goed te zien. Achter het magazijn dat later dienst deed als fietsenstalling was ook nog een toilet gedeelte en aan de westkant stond ook nog een bijgebouw. Het stationskoffiehuis tegen over het station deed tot in de jaren 70 vorige eeuw ook nog goede zaken. In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw zijn veel stationsgebouwen in de provincie Groningen gesloopt. Zo stond ook het station van Kropswolde op de lijst om te gaan vedwijnen . In de jaren tachtig werd de bovenverdieping gekraakt en rond 1989 zou het station plat moeten gaan,maar het gebouw is tenslotte verhuurd aan de vereniging beeldende kunstenaars . Dit heeft tot gevolg gehad dat het station er weer tip top uitziet en sinds een paar jaar is het ook nog rijksmonument ! Een bewoner aan de Zuidzijde van het station die de zandgat naast het spoor aan het opschonen was kwam tot grote verwondering de seinarm tegen die er eens stond. Martijn Lagerwerf woont sinds 1989 in het station . In het station is oa een museum voor handwerktuigen gevestigd . En er is nu een tentoonstelling over de geschiedenis van het station Kropswolde .
Antwoord webmaster:
een heel verhaal, maar ik plaats het hier toch maar, wel een mooi overzicht, maar veel van de info staat hier al op de site.
Gertjan Stamer23 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dankzij blad NNTTM volgende bericht gelezen:.22 Augustus 2009 tentoonstelling Wachters en Seinen anno 1872. Open op 22 Aug.om 14:00. Toch maar eens gaan kijken toch ?
Martijn Lagerwerf24 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bewoners station Kropswolde Eerste station bouw omstreeks 1872 1906 (15 april) familie Heijnsdijk tot 1928 (30 september) Bouw tweede station 1915/16 1928 familie Julius daarna familie Suk tot 1941 1941 tot 1945 Station bewoond door de Duitse bezetter 1945 familie Haandrikman tot 1954 1954 de familie Van der Horst. Tussen 1975 en 1980 is het station bewoond door verschillende families Spoor, aldus het naambordje op de deur van de seinwachterwoning. Het publieks gedeelte van het station is tot 8 April 1989 als seinwachterpost met kaartverkoop, wachtkamer, en fietsenstalling in bedrijf gebleven. 1989 (8 april) De Vereniging Beeldende Kunstenaars Station Kropswolde . Jan Peters, Martijn Lagerwerf Magda Lagerwerf, B van de Werf, Durk Breuker. En Hanneke Schreuder. Informatie Familie Heijnsdijk en Hans Haandrikman. Martijn Lagerwerf
Antwoord webmaster:
ik heb de tekst even bij het station geplaatst. dit is natuurlijk niet alleen interessant bij die afbeelding waar je het plaatste.
Martijn Lagerwerf13 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Museum voor handwerktuigen in Station van Kropswolde In het voormalige seinwachterskantoor en de derdeklas-wachtkamer van het Stationsgebouw te Kropswolde (1916) is nu het museum voor handwerktuigen gevestigd. In het station is alweer 20 jaar de Galerie Halte Kropswolde van de Vereniging Beeldende Kunstenaars Station Kropswolde (ver. BKSK) ondergebracht. Deze vereniging is tevens de beheerder van het pand. Het museum is een unieke extra invulling van dit inmiddels tot rijksmonument verheven gebouw. Het overgrote deel van de getoonde werktuigen in dit voor de gemeente Hoogezand-Sappemeer en omstreken nieuwe museum komt uit de collectie van de kunstenaars-familie Lagerwerf. Deze handwerktuigen geven een aardig beeld van een bedrijvige wereld. Een wereld van vele ambachten en hun specifieke gereedschappen. In de indrukwekkende en boeiende verzameling van het museum bevinden zich onder andere de gereedschappen van de klompmaker, de turfsteker en de scheeps-timmerman maar ook de leest waar hij zich volgens het gezegde bij moet houden, het gerij van de schoenmaker. Ook is er een uitgebreide verzameling typemachines en een aantal grote boekdrukpersen. Hier is zelfs iets van het oude handwerk zelf te ervaren. In de geheel ingerichte en werkende oude drukkerij van het museum kunt u het zelf beproeven. Het zware draaiwerk aan de degelpers. Het eindeloos letters zoeken voor u uw naam in loden of houten letters heeft gezet. Het museum is gratis te bezoeken. Een donatie voor het onderhoudsfonds van het Stationsgebouw is echter altijd welkom. Voor groepen boven de 10 personen ook op afspraak: 0598 – 380 140. Met vriendelijke groeten en tot ziens in het Museum Woldweg 46 9607 pr Foxhol Tel: 0598 – 380 140 Rek.nr. ver. BKSK:12.42.068

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Gallerie Halte Kropswolde
In het station is tegenwoordig een gallerie gevestigd.
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (27)
Vertrekstaat 1929 (33)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (32)
Vertrekstaat 1971 (65)

Nieuws

Stations Hoogezand- Sappemeer beter in de gaten gehouden (7 okt 2009)
Aapjes kijken in oude halte van Scholten (28 dec 2007)
Langs regionale sporen: Kropswolde (1 jun 2002)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 121)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 114)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 271)

Stations in de omgeving

Martenshoek (1,2 km)
Kolham (3,2 km)
Hoogezand- Sappemeer (3,2 km)
Westerbroek (3,9 km)
Sappemeer Oost (4,9 km)
Froombosch (5,2 km)
Harkstede- Scharmer (5,6 km)
Bieleveldslaan (6,2 km)
Groningen Europapark (6,3 km)
's Gravenschans (6,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/kropswolde