of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Kampen Zuid (oud) - foto's en omschrijving op stationsweb

station Kampen Zuid (oud)

Telegrafische verkorting: Kpz
lijnkmjaar
Hattem- Kampen Zuid481913 - 1933
Geopend op 1 okt 1913
Gesloten op 31 dec 1933

treinstation buiten gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw (1913-1950)hoog asymmetrisch middendeel, een lage vleugel met zadeldak eindigend in een trapgevel. Daarnaast een vleugeltje. Links staat een vleugel van 1,5 verdieping als goederenloods.
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Kampen Zuid (oud)

6 afbeeldingen

4 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 19 feb 2010 zijn omrand.

1910 (1)
1920 (2)
1930 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (5)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Erik3 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De spoorlijn liep inderdaad voor de melkfabriek langs. Hier lag ook een redelijk groot rangeerterrein. Dit rangeerterrein is nog in het stratenplan te herkennen. De driehoek Apeldoornsestraat, Engelenbergstraat en IJsseldijk vormt de buitengrens van dit rangeerterrein. Het station stond op de plek van de huidige Engelenbergschool. Komende vanuit de richting Hattem lag voor het station rechts een losspoor. Bij het station lagen twee sporen waarvan het linker een omloopspoor was. Het spoor liep door tot aan de huidige bomenrij voor de voormalige HBS en eindigde in een stootjuk.
Eric Buis29 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De spoorlijn kwam bij houthandel Cramer Kampen binnen(ter hoogte van de Venendijk).Het spoor liep voor de melkfabriek langs en eindigde vlak voor de HBS.
Gertjan Stamer3 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Start bouw stationsgebouw op 8 December 1911 en wordt op 1 Augustus 1913 opgeleverd.Station met spoorlijn naar Hattem open per 30 September 1913.Per 1 Augustus 1920 neemt de HSM alles over van de KNLS.In 1923 wordt rijsnelheid treinen teruggebracht naar 35 km/uur en wordt als het ware een tramlijn.Op 8 Januari 1926 dijkdoorbraak bij de Zalk en spoorlijn tijdelijk gesloten,heropend (op gerechtelijk bevel!)per 15 Mei 1930(de NS wil graag van spoorlijn af)en vanaf die datum rijdt men weer 45 km/uur...stationsgebouw is verwaarloosd en vertoont scheuren.In Mei 1933 sloop spoorsteiger bij de Ijssel.Sluiting station+lijn op 31 December 1933.In 1934 sloop rails en perron e.d.en stationsgebouw is geliefd speelobject voor kinderen...sloop stationsgebouw vanaf Maart 1935.
anoniem28 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja ja hier komt echt geen station hoor!!!!!
Antwoord webmaster:
Hoezo niet? Er zijn al vergevorderde plannen en het ontwerp is al klaar. Over enkele jaren begint de bouw van de hanzelijn en zal hier een trein stoppen.
Jan Willem van Soomeren2 mrt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er komt een nieuw station Kampen Zuid gelegen aan de Hanzelijn oplevering december 2012. En krijgt verbinden met Zwolle en Lelystad- Amsterdam.
Antwoord webmaster:
Dat klopt, zie station Kampen Zuid II
roelof bosma20 okt 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ben geboren in kampen zuid(apeldoornsestraat) heb daar tot 1973 gewoond; ik vroeg mij af waar die spoorlijn precies gelopen heeft?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 83)

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 91)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 303)

Stations in de omgeving

Kampen (1000 m)
Kampen Zuid (3 km)
Zalk (5.2 km)
Mastenbroek (6.6 km)
Zuiderzeestraatweg (10.2 km)
Hattemerbroek (11.1 km)
Zwolle Veerallee (11.9 km)
Wezep (12.1 km)
Zwolle (12.5 km)
Hattem (13.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/kampenzuid