of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Kampen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Kampen

Telegrafische verkorting: Kpn
lijnkmjaar
Zwolle- Kampen100.9621865
Geopend op 10 mei 1865

treinstation in gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw I (1863-1911)Type NCS 1e klasse hoog middendeel met lage vleugels staat met de voorgevel naar het spoor, omdat dat de kant van de stad is. architect: Nicolaas J. Kamperdijk
stationsgebouw II (1911)strak van vorm, asymmetrisch en voorzien van torentjes. Ingang duidelijk aangegeven door een bordes tussen twee vierkante torens. Rechterdeel van de rechtervleugel is hoog. Eind gemarkeerd door vierkante toren met de deur van de woning

adres: 

Stationsplein 1
8267AB Kampen
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
34 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.1 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Kampen

70 afbeeldingen

54 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 12 mrt 2012 zijn omrand.

1880 (1)
1900 (5)
1910 (1)
1920 (7)
1930 (4)
1960 (1)
1970 (6)
1990 (9)
2000 (17)
2010 (14)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (34)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan Krabbenbos14 jan 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het laatste jaar van dieseltractie op deze korte spoorlijn van 13 km is thans ingegaan.Per 10 december 2017 als de nieuwe dienstregeling 2018 ingaat, start Syntus de elektrische tractie. Tussen de beide Hanzesteden Kampen en Zwolle wordt dan met nieuwe Flirt treinstellen van Stadler gereden. Het perron zal verlengd en verbreed worden en ook het stationsplein krijgt een facelift.Het verlaten oude goederenperron aan de IJsselkant wordt afgebroken.
Richard Troost30 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Uit betrouwbare bron wordt het Kamperlijn vermoedelijk geen tram lijn, maar een electrische lijn. Zie link [http]www.spoorpro.nl/materieel/2013/08/22/elektrische-trein-gaat-tussen-zwolle-en-kampen-rijden/
Leonie16 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoi Sjoerd, sorry maar ik heb geen bericht gehad van je reactie, lees het nu voor het eerst hier bovenaan. Bedankt in ieder geval :D Ik dacht dat het altijd van de wijnhandel was geweest dat zij het ook gebouwd hadden. Blijkt maar weer dat sommige dingen op google niet altijd kloppen.
Sjoerd eeftens15 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik had al eerder gereageerd op je vraag, Leonie. Maar dan nog maar eens: het gebouw dat je bedoelt staat op oude tekeningen vermeld als exportslachterij. Het is een tijd ingebouwd geweest in een wijnhandel, maar nu weer losgekomen.
Leonie13 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Marco bedankt. Ik heb zelf ook nog even gegoogeld en rond gevraagd en ben er tot nu toe achter dat het pand van Siebrand is geweest. Ben er van de week geweest foto's maken en op een van de muren heeft ooit idd Siebrand gestaan. En wat ik eruit kan opmaken bij het pand werden aan de zijkant wel tanks gevuld denk ik gezien de kraanaansluitingen. Lopen ook kleinere sporen tussen loods en pand.
Antwoord webmaster:
jammer dat je niet op ' reageer op dezeopmerking' hebt geklikt, dan had marco meteen bericht gekregen van deze reactie
h w de koning10 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De Kamper Amateur videoclub maakt in opdracht van de gemeente Kampen een documentaire video over de geschiedenis van het Kamper treintje. De film onder regie van Henk de Koning moet begin 2013 zijn voltooid.
Marco8 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leonie, ik heb even voor je gegoogled. Helaas vind ik niet erg veel. Peter-Paul van Birgelen (in 2009 en Arthur Kammiga (in 2012) betitel het in hun respectievelijke reportages als "oud gebouw" en "verlaten gebouw" zonder verdere typering. Gezien de ligging aan het kopspoor vermoed ik dat het een goedereopslagplaats is geweest. Misschien weet Victor Lansink meer?
Sjoerd Eeftens3 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het gebouw dat Leonie bedoelt staat of stond aan de westzijde van het spoor bij km 100.3. Op de oudste tekening die ik heb van rond 1900, staat het gebouw omschreven als Exportslachterij. Op het laatst was het in gebruik bij een wijnhandelaar.
Antwoord webmaster:
sorry dat het lang duurde voor ik het plaats. ik lop erg achter.
Leonie1 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik reis elke dag van Kampen naar Zwolle. Als de trein net vertrokken is krijg je rechts een oud gebouw te zien. Soort van dubbel huis. Via foto's op internet er achter dat het pand in het weekend gesloten was en misschien administratie betrof ivm goederentreinen. Heeft er iemand enig idee of dit klopt of wat van pand dit geweest is?
Antwoord webmaster:
Ik heb geen idee,misschie iemand anders?
Mitchell9 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Kampen Zuid heet gewoon Kampen Zuid hoor! De NS is dan ook niet van plan het Station Kampen, Kampen-Ijselmuiden te gaan noemen tot het station omgebouwd wordt tot tramhalte. Aangezien de NS de komende tijd geen vordering ziet in het ombouwen van de lijn Kampen-Zwolle blijven de stations namen precies zoals gepland was. Alle naam borden op Station Kampen Zuid zijn dan ook al geplaatst, met de naam Kampen Zuid.
Antwoord webmaster:
dank voor de info, we houden het hier in de gaten.
m.bos18 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft station kampen een fietsverhuur?
Antwoord webmaster:
geen idee, kijk op de sit e van de ns.
Arjan Krabbenbos3 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het huidige station Kampen waarin 2014 de tram uit Zwolle arriveert/vertrekt i.p.v. de huidige diesels Buffel of DM 90 krijgt een nieuwe naam: Kampen-IJsselmuiden. Het nieuwe station aan de Hanzelijn, wat per 9 december 2012 opent zal Kampen heten en niet KAMPEN Zuid zoals eerder de bedoeling was. Deze informatie zag ik net staan bij de dienstregelingsplannen 2013 op de NS-site.
Antwoord webmaster:
Staat hier al bij het nieuws
anoniem5 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is het waar dat er bij station Kampen alleen maar dieseltreien matrieel '90 (buffel) rijden en dat er daarom geen bovenleiding is? En waarom rijden de treinen van af Kampen alleen maar naar Zwolle? Trouwens Wanneer is de hanzelijn klaar? Sorry van deze vele vragen maar geeft u alstublieft antwoord.
Antwoord webmaster:
het zal eerder andersom zijn, omdat er geen bovenleiding is kunnen er geen elektrische treinen komen. klinkt veel logischer toch? inderdaad nu rijden er alleen buffels, vroeger reden er ook andere treinen, maar ik heb geen verstand van materieel.

het spoor uit kampen eindigt in zwolle, waar zou de trein verder naar toe moeten rijden dan? dan zou het het hele emplacement van zwolle moeten oversteken. dwars door alle doorgaande intercities, dat is niet logisch. overigens is de lijn naar kampen formeel het vervolg van de lijn uit amersfoort, vroeger (heeeel vroeger) reden de treinen uit amersfoort door naar kampen, maar ze moesten dan wel kopmaken in zwolle. dat is nu niet logisch meer, want de treinen naar amersfoort zijn veel langer dan die naar kampen en bovendien elektrisch.

de hanzelijn is in december van dit jaar klaar.

Kasper Haar13 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als schrijver van "Sporen naar Kampen" in Spoor & Trein Editie 11 kan ik vermelden dat de fraaie originele NCS beschildering uit 1911 - hoewel beschadigd - nog wel aanwezig is in de voormalige wachtkamer achter de Kiosk. Deze wachtkamer wordt nu als opslagruimte gebruikt. De voormalige stationshal hebben wij tijdens de Monumentendagen in 2008 en 2009 gebruikt voor de modelbaan van de Vereniging van Modelbouwers regio Zwolle en er zijn gedurende deze dagen infoborden geplaatst over de geschiedenis van de spoorlijn. De stationshal zelf is sinds de sluiting in 1999 vrijwel ongewijzigd. Volgens de huidige plannen krijgt het stationsgebouw in 2013/14 na de ombouw van de spoorlijn tot tramlijn een horecabestemming en zal er een plein komen ter plaatse van de huidige perrons. Het spoor wordt 35 meter terug gelegd en de passagiers stappen iets eerder uit bij een nieuwe tramhalte. De ombouw plus het testen van de lijn zullen volgens de berichten tweemaal 10 maanden, dus 20 maanden in beslag nemen en na sluiting op 31 december 2012 zullen de reizigers gedurende die periode gebruik moeten maken van de Hanzelijn of busdiensten. Waarschijnlijk zal de provincie Overijssel - huidige eigenares van de spoorlijn - zelf het trammaterieel aanschaffen, dat vervolgens geleast wordt door de exploitant die de concessie voor een bepaalde periode zal krijgen. Momenteel wordt er gewerkt aan de modernisering c.q. ombouw van de website van de spoorlijn - www.hetkamperlijntje.nl - waarna uitgebreidere informatie met foto's over de spoorlijn beschikbaar komt. Ook zal op deze website dan informatie beschikbaar komen over de geschiedenis van de voormalige lokaallijn Hattem - Kampen en de tramlijn naar Elburg/Nunspeet en over de Hanzelijn.
lancel h30 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
bouwtekening station kampen + maten om deze na te bouwen
Antwoord webmaster:
zoals bij de veelgestelde vragen staat kun je bouwtekeningen waarschjinlijk vinden bij Het Utrechts Archief, niet online, maar misschien wel als je ze vraagt. zij hebben de oude ns archieven in huis.
Han Lefering27 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 12 juni 1951 is de heer A.F. Taatgen, stationschef 3e klasse te Kampen veertig jaar in dienst.
Gertjan Stamer2 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De wissel...Peter van Mierlo bedoelt zeker Wizzl,die is in Mei 2009 ongedoopt tot Kiosk.Geen emailadres,je zal naar Servex moeten pennen(heeft eigen website). Of naar binnenlopen voor contact...daar bereik je het meeste mee !!!
Antwoord webmaster:
zoiets dacht ik al. dank je!
peter van mierlo30 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Is er een e-mailadres van het winkeltje "de wissel" op het treinstation van Kampen? Ik zou graag met de mensen in contact willen komen. Met vriendelijke groet, Peter van Mierlo
Antwoord webmaster:
nee ik heb het niet. weet ook niet of dat bestaat.
Nico Pot27 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan ik zonder NS-hulp mijn scootmobiel met hulp van mijn eigen begeleidster de trein uit en naar Zwolle uit- en inladen? M.a.w.: is er hoogteverschil of tussenruimte?
Antwoord webmaster:
ik zou het niet durven zeggen. ik denk niet dat dat kan. De treinen en perrons zijn in Nederland nog niet zo gestandaardiseerd dat er geen tussenruimte meer is. dat kan eigenlijk alleen in de metro's goed. ik zou het er niet op wagen, maar je kunt beter met de ns contact opnemen dan met een hobbyist.
Gertjan Stamer25 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nog wat extra informatie over het stationsgebouw(gevonden in boek Spoor en Trein editie 11:door sluiting Zwolle Veerallee in zomer 1969 is er een halfuursdienst ingesteld.Fietsenstalling in het gebouw is geopend in Januari 1983. Bushaltes anno 2010 zijn in 1982 zo gemaakt.Stadsbrug huidige situatie is vanaf voorjaar 2000. Scanfoto komt naar de site tzt.
Gertjan Stamer17 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ter hoogte van stationsklok op perron/kijk op de muur en zie KM-100.921. Stootblok 2e spoor geeft aan KM-100.971...stond misschien vroeger wel bij spoorsteiger noordwaarts(50 mtr verschil).Kampen heeft dus precies middenin gebouw kilometerering,zo ook Deventer en misschien wel meer...
Antwoord webmaster:
Dat heeft ieder station. Dat is het punt waar de kilometrering van een station wordt bepaald.
Gertjan Stamer9 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1910 start sloop 1e stationsgebouw. vanaf December 1910 start bouw nieuwe goederenloods annex adm.geb, doet dienst als tijdelijk stationsgebouw. Op 26 November 1911 sluit 1e station en opent tijdelijke nieuwe station. Op 1 Juli 1912 opent nieuwe stationsgebouw zoals we het nu kennen. Najaar 1949 sloop zuidelijke perronkap vanwege verbreding Zwolsche Weg. In 1950 wordt verderop gelegen spoorsteiger gesloopt. In 1965 gaat men binnen een grote fout maken: prachtige monogrammen der NCS worden wit geverfd! Op 9 December 1977 ramt rode dieseltrein door stootjuk. Goederenloods in zuidelijk deel stationsgebouw wordt fietsenstalling en vooral aan straatzijde vernadert er veel: steile hellingbaan naar beneden, nieuwe entree enz. In zomer 2003 start men met bouw overkapte fietsenklemmen aan overzijde drukke straat (oost dus) tussen de snackbar en het Politiebureau. Men moet dus straat oversteken om station te bereiken. Noordzijde stationsgebouw wordt ontsierd door kaartautomaten vanaf begin 2005. Tussen 23 Oktober en 23 December 2006 houten perronverlenging tbv langere treinen (6 bakken) ivm groot onderhoud N-50. Wizzl wordt Kiosk per Mei 2009.
Gertjan Stamer9 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op zaterdag 13 September 2008 is de stationshal open geweest ivm bezichtigen modelbaan tgv introductie website Kamperlijntje.Dit allemaal op Open Monumentendag.Helaas is hal verder altijd dicht.
a.v.d.kolk14 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
elk spoor heeft van origine een spoornummer. zoals in kampen sp1b en 1a =hoofdspoor binnenkomst zwolle daarnaast sp2b en daarachter richting zwolle gezien achter het 1ste wissel volgens mij handwissel 1099 sp2a zo houd men bij prorail alle sporen tussen wissels op stations uit elkaar,met bijbehorende kilometrering tbv van o.a verstoringen op elk station in nederland komt men maar een en dezelfde spoornummer tegen
Antwoord webmaster:
is dat nu zo bijzonder dat dat hier vermeld moet worden? beetje open deur intrappen.
S.6 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag bij station Kampen geweest om foto's te nemen. Ik vraag me namelijk af in hoeverre dit gebouw een stationsfunctie blijft houden als die tram/lightrail op het Kamerlijntje rijdt. De toegangshal is prachtig, nog grotendeels intact zoals dat in de jaren '70 was. Loket zit er ook nog in. Grote stationshal, antiek, mooie versieringen. Helaas, je kunt er niet meer in. Op het station is de Wizzl inmiddels omgebouwd tot Kiosk. Het is nog wel een winkel. Van achter de balie kun je zo de stationshal in lopen. Ik vroeg de medewerkster of ik wat foto's mocht nemen van de hal, maar dat mocht niet. De hal wordt niet gebruikt, het Kiosk-personeel komt er voor een kleine kantine achter de winkel. Volgens haar mocht ze mij niet toelaten en moest dat via de baas van het station. Die uiteraard niet op het station is, maar onder de titel "manager" ver weg op een kantoor zit. Het viel mij op hoeveel mensen tevergeefs binnen probeerden te komen. Ouderen (die zijn opgegroeid in een tijd waarin die gebouwen nog gewoon werden gebruikt waarvoor ze gebouwd zijn) maar ook jongeren. Die doorloop is vanzelfsprekend. Kleine moeite om die hal open te laten. Ingang Kiosk zowel in die hal als perron maken zodat het een logisch geheel wordt. Zowel buspassagiers als treinreizigers hebben dan gelijk een verwarmde wachtruimte. Zo duur zal het niet wezen, zeker niet als het kiosk-personeel de hal opent en sluit. Jammer dat de NS zo weinig oog heeft voor de kleine stations. Als iemand enig idee heeft hoe je die hal toch (legaal) binnen kunt komen om foto's te maken of iemand kent waarmee wat te regelen valt, dan hoor ik dat graag.
Henk8 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nog even over de lightrail: Het wordt waarschijnlijk een tram, op het spoor van de kamperlijn. Als het een trein blijft komen er 2 nieuwe stations bij, bij een tram komen er waarschijnlijk 5 voorstadhaltes: Stadshagen en Voorsterpoort (Werkeren, Veerallee en Kmpn-oost)
Antwoord webmaster:
deze opmerking moet dan natuurlijk wel bij het juiste station staan. Ik heb hem nu bij Kampen gezet, in plaats van bij Kampen Zuid II. Ook was het handig geweest als je het juiste mailadres erbij had gezet...
wichor25 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van Zwolle Naar Kampen - Jules de Corte

Zijn taak was 't de trein heen en weer te doen rollen
Van Zwolle naar Kampen, van Kampen naar Zwolle
De ene dag uit en de andere dag in
Zodra hij de wielen hun lied hoorde stampen
Van Kampen naar Zwolle, van Zwolle naar Kampen
Had hij het pas helemaal echt, wat je noemt, naar zijn zin

Het reizend publiek profiteerde ten volle
Van Zwolle naar Kampen, van Kampen naar Zwolle
En van de ervaringen die hij bezat
Door zomerse regens en winterse dampen
Van Kampen naar Zwolle, van Zwolle naar Kampen
Geleidde hij veilig zijn trein langs het ijzeren pad

Er groeiden geen bloemen, er bloeiden geen bollen
Van Zwolle naar Kampen, van Kampen naar Zwolle
Geen merel of vink zong voor hem een refrein
Soms had hij behoefte een fee aan te klampen
Van Kampen naar Zwolle, van Zwolle naar Kampen
Helaas zat er nooit eens een levende fee in zijn trein

De een krijgt citroenen, de ander slechts knollen
Van Zwolle naar Kampen, van Kampen naar Zwolle
Stilaan werd hij oud en hij kon 't niet meer an
En na een bestaan zonder schokken of rampen
Van Kampen naar Zwolle, van Zwolle naar Kampen
Kwam heel zacht het eind en een engeltje zei:...
"lieve man"

Hein de Jong3 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Denk dat het een soort "landmeter/afstand van bepaald punt" aanduiding is: als je op stationsweb bij de tab "spoorlijnen" kijkt, dan staat er bij de lijn Zwolle - Kampen onder km resp 88 - 101. Dus ligt Kampen 101 (of exacter: 100.971) km vanaf punt 0 km = Utrecht (lijn Utrecht - Zwolle: 0 - 88 km). Lijkt me een redelijke verklaring daar Utrecht centrum van NL spoorwegnet is: de NCS -> SS -> NS (in elkaar opgegaan en allen ooit gebruiker van deze lijn) waren / zijn ook gevestigd in Utrecht. De NCS was de eerste exploitant van de lijn Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen. Administratief (of hoe je dat maar wilt noemen) werden spoorweglengtes of afstanden tussen de (eigen) stations waarschijnlijk op deze manier geregistreerd en zichtbaar gemaakt (een stootblok is werkelijk "the end of the line"). Zou interessant zijn om te zien of er op de tussenliggende stations ook dit soort aanduidingen staan of dat het alleen aan echte "eind" stations is voorbehouden òf dat de aanduiding in Kampen een "overblijfsel" is van vroeger. Ik zal er ook eens op gaan letten.
Antwoord webmaster:
inderdaad de afstand 101 km is gemeten vanaf utrecht over de NCS lijn. de afstand utrecht-kampen is tegenwoordig langer, omdat het station in zwolle is verplaatst. station zwolle heeft daarvoor destijds een aparte kilometrering gekregen. Vergelijkbaar is het nevenlijntje Zutphen- Apeldoorn dat een kilometrering in de 100 heeft, omdat het vroeger deel uitmaakte van de hoofdlijn Amsterdam- Winterswijk. het ging de vraagsteller (denk ik) dan ook niet om de vraag waarom die getallen zo hoog waren, maar waarom deze getallen op de stootblokken vermeld staan. dat zie je verder nergens (voor zover hij weet).
Jouke de Boer1 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sorry, onzorgvuldig uitgedrukt. Toen ik gisteravond uit mijn werk kwam, heb ik nog even gekeken. Op het stootblok van spoor 2 staat alleen de kilometerweergave (100.971). Op de meeste andere stootblokken staat het spoornummer, bijv. Spoor 8 Ka[mpen].
Antwoord webmaster:
aha nu snap ik wat je bedoelt. Het brengt me nog niet dichterbij een oplossing waarvoor het dient (diende) maar wellicht dat iemand anders dat weet.
Jouke30 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van de week zag ik dat de meeste stootblokken van de sporen 2 (ongebruikt spoor voor passagierstreinen) en 3 t/m 8 (rangeer- en laad/lossporen) van station Kampen van spoornummer en lengtemaat zijn voorzien. Heeft iemand idee wat dit betekent? Reguliere metingen of voorbereiding op werkzaamheden of iets anders?
Antwoord webmaster:
wat bedoel je precies met lengtemaat?
milco2 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik zal het handiger vinden als de hanzelijn op kampen gaat aansluiten. dat is een eindpuntstation, maar bij lelystad noord is een rangeerterrein vwaar ook het spoor eindigd. anders moeten ze bij toekomstige kampen zuid een spoorlijn aan gaan leggen terwijl de hanzelijn op kampen kan aansluiten.
Antwoord webmaster:
dat is toch niet echt handig. in kampen is aan de noordzijde van de ijssel geen ruimte om de spoorlijn door te trekken. bovendien is dat lijntje maar zo klein dat het bijna geen verschil maakt om een hele nieuwe spoorlijn aan te leggen of die bestaande lijn te verdubbelen en electrifiseren.
milco27 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ze moeten de lijn kampen - zwolle (die geen tussenstations heeft) aan de lijn zwolle - enschede koppelen. en desnoods enschede - duitsland ook erbij. kan je vanaf kampen naar duitsland. moet de ns doen vindt ik
Antwoord webmaster:
ja maar dat is emplacements technisch nogal lastig. Dan moet die trein het hele emplacement van Zwolle dwarsoversteken. en enschede duitsland is een andere maatschappij, daar rijden duitse treinen, dus dat kan ook niet.
milco27 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat is light rail of zoiets
Antwoord webmaster:
een soort tram. lichter dan een trein. hij kan op het spoor en ook in de stad rijden. opmerking: een vraag een keer stellen is genoeg hoor.
milco26 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
als het traject lelystad ---> zwolle er is, gaat ie dan op kampen aansluiten??
Antwoord webmaster:
nee, op kampen zuid. daar komt een nieuw station.
Jan Willem van Soomeren2 mrt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Station Kampen aan de verbindig Zwolle- Kampen blijft open ondanks de aanleg van de Hanzelijn. De Kamperlijn blijft in gebruik en wordt zelfs gemoderniseerd. Kampen heeft dus in 2012 twee stations die aan twee verschillende baanvakken ligt. Kampen aan het baanvak Zwolle - Kampen ( voorheen Utrecht- Zwolle- Kampen). Deze spoorlijn is aangelegd in 1863. Kampen - Zuid komt aan het nieuwe baanvak Lelystad - Zwolle hiermee wordt de Flevolijn eindelijk een doorgaande spoorlijn. En wordt tevens een volwaardig Intercity baanvak. De aanleg begint in 2005 en duur tot oplevering in december 2012.
Fabian Wegewijs24 jan 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station wordt mogelijk over enkele jaren gesloten wanneer Station Kampen Zuid II in gebruik wordt genomen. Zij zal dan aangedaan worden door treinen naar natuurlijk Zwolle maar ook naar Lelystad en aan beide kanten ook verder door.
Antwoord webmaster:
Nee hoor, het huidige station van Kampen blijft gewoon open, maar dan voor light rail.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Naamsveranderingen stations in Kampen ( RTV Oost - 3 feb 2012)

Tram op Kamperlijn voor raad niet genoeg (de Stentor - 3 mrt 2009)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Het Kamperlijntje
website over de historie van de spoorlijn Zwolle- Kampen.
Vertrekstaat 1868 (4)
Vertrekstaat 1891 (8)
Vertrekstaat 1911 (17)
Vertrekstaat 1929 (20)
Vertrekstaat 1940 (10)
Vertrekstaat 1957 (29)
Vertrekstaat 1971 (35) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 82)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 107)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 100)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 136, 281)

Stations in de omgeving

Kampen Zuid (oud) (1000 m)
Kampen Zuid (3.9 km)
Zalk (5.9 km)
Mastenbroek (6.9 km)
Zuiderzeestraatweg (11 km)
Hattemerbroek (11.8 km)
Zwolle Veerallee (12.3 km)
Zwolle (12.9 km)
Wezep (13 km)
Hattem (14.1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/kampen