of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Huis ter Heide - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Huis ter Heide

Telegrafische verkorting: Hth
lijnkmjaar
Bilthoven (De Bilt) - Zeist41901 - 1941
Geopend op 29 aug 1901
Gesloten op 5 jan 1941

treinstation buiten gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw (1902)De dienstwoning wordt tot station verbouwd. Tevens wordt een ruimte voor een sigarenwinkeltje ingericht.
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Huis ter Heide

21 afbeeldingen

26 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 mei 2013 zijn omrand.

1900 (3)
1920 (1)
1930 (5)
1990 (4)
2000 (8)
2010 (7)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Dik Top2 jun 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dat het smalspoor van de Genie van het vliegkamp naar Kamp van Zeist vaanf 1927 de rijksweg bij 't Zwaantje zou hebben gekruist is totaal onjuist. Ik ben op de hoek tegenover dit restaurant geboren en opgegroeid. De spoorlijn kruiste de weg ruim een kilometer verder naar het oosten, bij klooster Het Cenakel. In de oorlog werd daar tevens breedspoor aangelegd. Intensief gebruikt voor het vervoer van bommen en mijnen van de Leusderhei naar de 'Fliegerhorst'.
Toon Steenmeijer19 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Net gelezen over station Huis ter Heide. Tot zo ver klopt het allemaal wel, maar er worden wat dingen door elkaar gehaald. Er was in de oorlog nog een andere militaire spoorlijn, maar daar ging het om de bestaande normaalspoorlijn naar het vliegveld Soesterberg. In de oorlog werd die verlengd en kruiste de Amersfoortsche Straatweg bij Het Zwaantje. Daar liep hij een stuk rechtdoor en waar nu het Militair Luchtvaartmuseum is, ging het met een flauwe bocht naar links en liep dan dood. Er zijn geallieerde luchtfoto's, waarop je kan zien dat er daar een aantal ketelwagens staat. Volgens herinneringen van een Soesterbergenaar liep er een duidelijk Duitse zwarte vierassige stoomloc van een soort industrie-type (Krupp?) met bemanning met glimmende leren petten: Duitse petten. Het zal erom gegaan zijn dat de Luftwaffe de wagens met vliegtuigbenzine wat minder zichtbaar vanuit de lucht wilde opstellen en wat verder weg van het vliegveld, dat nogal eens gebombardeerd werd. Dit spoor werd na de oorlog niet meer gebruikt en werd vlot weer verwijderd. Het militaire smalspoor vanaf Huis ter Heide langs de Amersfoortsche Straatweg bestond in de oorlog al lang niet meer, het was in 1927 opgebroken. Er kwam een nieuw spoor naar Hoogte 50 , maar hoeveel gebruik er in de oorlog nog van gemaakt werd, weet ik even niet uit mijn hoofd. Ook in 1927 werd er een nieuw stuk smalspoor aangelegd van Het Zwaantje naar het vliegveld. Het smalpoor lag niet aan de zuidzijde van de Straatweg, maar ook aan de noordzijde, evenals de tramlijn, maar aan de zuidzijde van het tramspoor. Overigens had het militaire smalspoor wel degelijk een omloopspoor in Huis ter Heide, alleen niet aan het station, maar een stukje verder, aan de Soesterbergse kant van de overweg. Het omloppspoor lag aan de noordkant van de straatweg, ook weer evenwidig en precies naast de trambaan. Er is nog veel meer te vertellen, maar dan ben ik mijn eigen tijdschriftartikel aan het herschrijven....
Bas Groenendaal19 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Uit de reacties bij station Huis ter Heide maak ik op dat na 5 januari 1941 er geen treinen meer reden langs dit station. Terwijl het spoor langs kamp Zeist liep. Heeft het kamp Zeist dan geen gebruik gemaakt van dit spoor tijdens de rest van WOII?
Antwoord webmaster:
het zou best kunnen (ik vermoed van wel) dat kamp zeist van deze spoorlijn gebruik heeft gemaakt, maar dan betreft het geen openbaar vervoer, ik denk niet dat men een kaartje kocht en vrijwillig in die trein stapte. En mijn site gaat over openbaar treinvervoer. er is wel een boek verschenen over spoorwegen in oorlogstijd, waarvan mij de titel even is ontschoten, waarin dit soort aansluitingen wel wordt beschreven en waar waarschijnlijk ook eea over kamp zeist en het spoor in zal staan. misschien dat een van de andere bezoekers van deze site ons op weg kan helpen naar de titel?
Bas Groenendaal19 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De achetrliggende vraag is de kans dat er bommen bij station Huis ter Heide zijn. Jij doelt waarschijnlijk op het boek “Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd door Huurman” hier staat niet in wanneer het spoor is opgebroken. Hoe eerder het spoor is opgebroken hoe kleiner de kans op bommen
Antwoord webmaster:
het spoor langs huis ter heide heeft er nog tot in de jaren 70 gelegen. toen reden er nog goederentreinen naar zeist. maar ik weet niet of het in de oorlog opgebroken geweest is. Ik zou denken van wel. als dat zo was is de kans natuurlijk erg klein.
Sjoerd Eeftens19 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bas haalt een paar dingen door elkaar, omdat het niet duidelijk beschreven staat. De gehele lijn Bilthoven - Zeist kende meteen goederen- en reizigersvervoer. Het enkelspoor is verdubbeld in 1912; aan de westzijde kwam het tweede spoor. Er is een geniesmalspoorlijn geweest naar kamp Zeist voor het vervoer, met lorries en stoomlocomotiefjes, van militaire voorraden (geen munitie, geen manschappen) van de losplaats van Huis ter Heide. Daar bestaan wel foto's van. De genielijn volgde de zuidzijde van de straatweg (de OSM/NBM-tram de noordzijde), kruiste het treinspoor op de overweg en volgde de westzijde van de losplaats. Er was geen omloopspoor, lorries werden teruggeduwd. Er is geen normaalspooraansluiting geweest naar Kamp Zeist, ook niet in de Tweede Wereldoorlog en evenmin door of op last van de bezetter. Emplacement Huis ter Heide kende in 1918 nog twee lossporen van 200 m lang langs een losweg en een losspoor met koplading van 100 m. In 1942 was er nog maar een enkel losspoor van 100 m lang over. Het militaire vervoer was zeer bescheiden. Het reizigersvervoer is op de gehele lijn gestaakt op 5 januari 1941. In september 1942 is het gehele oostelijke spoor opgebroken en verviel het blokstelsel II. Het goederenvervoer is gestaakt op 28 mei 1972. Het spoor is geleidelijk opgebroken in de jaren 70.
Antwoord webmaster:
ik had stilletjes al op jou gerekend. dank voor je hulp.
Meijer Fred25 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de algemeene voorwaarden v.d.NCS van 1904 wordt Huis ter Heide omschreven als station voor personen en vrachtgoed.
Antwoord webmaster:
ja, dat kan. is dat iets bijzonders dan? of bedoel je dat je niet wist dat er ook goederen werden vervoerd?
Fred Meijer4 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Huis ter Heide werd in 1912 in gebruik genomen als overslagplaats voor goederen. Vanaf Bilthoven (De Bilt Station) naar Zeist werd dubbelspoor aangelegd omdat bij Huis ter Heide, op de grens van Zeist –Soesterberg, het Kamp Zeist werd gebruikt voor huisvesting van reservisten vanaf 1912 tot 1918. Vanaf station Huis ter Heide lag een smalspoor om de militaire reservisten en goederen te vervoeren naar Kamp Zeist.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1911 (41)
Vertrekstaat 1929 (31)
Vertrekstaat 1940 (20) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 80)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 86)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 77)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 278)

Stations in de omgeving

Bosch en Duin (1.5 km)
Zeist (2.3 km)
Den Dolder (3.6 km)
Bilthoven (4.2 km)
De Paltz (4.8 km)
Driebergen- Zeist (4.9 km)
Soestduinen (5 km)
Wulperhorst (5.9 km)
Groenekan Oost (6.3 km)
Bunnik (oud) (6.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/huisterheide