of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hoorn Kersenboogerd - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hoorn Kersenboogerd

Telegrafische verkorting: Hnk
lijnkmjaar
Zaandam- Enkhuizen34.81885
Geopend op29 mei 1983

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1986)Type voorstadshaltes Verschillende variaties op een thema. Meestal eenvoudige wachtruimten zonder kaartverkoop. architect: J. Bak

adres: 

Rijnweg 1
1628PA Hoorn
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
31 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 3.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hoorn Kersenboogerd

38 afbeeldingen

21 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 5 mei 2012 zijn omrand.

1980 (6)
2000 (19)
2010 (16)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (25)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Joep5 nov 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na de bouw van een Berlijnse muur rond Shirley's broodjeszaak zijn zowel de broodjeszaak als dit stationnetje overleden.
smile31 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sluit dit dit station ooit nog, of nog lang niet
Antwoord webmaster:
waarom zou het sluiten. zijn geen plannen in die richting, maar nooit is ook wat overdreven misschien.
evert van bunnik2 jan 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
M.i.v. het Zoontje nieuwe jaar blijken de meeste OV-poortjes gesloten te zijn. Daardoor is de vm. Wizzl waar nu Shirley in gevestigd is, ook door geplaatste glazen wanden, onbereikbaar geworden voor klanten, ook minder-valide met rollator of rolstoel en voor leveranciers. Nieuw in dienstregeling: de stoptrein Schiphol keert niet meer over spoor 3(het oude werkspoortje), maar rijdt met Lastgeving Verkeerd Spoor van station Hoorn naar Kbg spoor1 om daar kop te maken. Overlopen is na vertrek Hoorn direct na het passeren van de overweg Koepoortsweg.
peter19 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik snap dat je gekozen hebt voor deze site om de dag aan te houden dat het station in de dienstregeling is opgenomen. Maar er is dus duidelijk een onderscheid in de datum van de opening van een station en de in gebruik name ervan. Vind het wel opmerkelijk. Groetjes Peter
Antwoord webmaster:
feestelijke opening wil nog niet zeggen dat mensen er op de trein konden stappen. inderdaad wel een beetje vreemd dat je iets opent wat eigelijk morgen pas open gaat.
Victor17 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De opening van een station viel lang niet altijd samen met de ingang van een nieuwe dienstregeling.
Antwoord webmaster:
eh ja natuurlijk. dat is dom van me.
Victor16 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het gebeurde in het verleden zelfs dikwijls dat de opening op zaterdag was en de dienst pas op maandag inging, dus zelfs nog met een (zon)dag ertussen waarop nog niets gebeurde.
Antwoord webmaster:
he dat is gek. dienstregelingen gaan toch in de regel op zondag in? of is dat pas recent?
peter15 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het komt mij vreemd voor een station feestelijk te openen als er de volgende dag pas voor het eerst een trein stopt. Mijn info komt uit het archief van de gemeente Hoorn. Groetjes Peter
Antwoord webmaster:
Nee hoor dat gebeurt wel vaker. Ze openen het station een dag eerder officieel om niet met allerlei hotemetoten zondag ochtend vroeg ontzetten vroeg uit hun bed te hoeven om de eerste trein op te wachten. De eerste regulier stoppende trein is niet de feesttrein. Wij gaan hier niet uit van gegevens uit archieven, maar van de reguliere dienstregeling en die ging een dag later in.
peter14 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mijn bron is deze halte geopend op 28 mei 1983 door de burgemeester van Hoorn. Er was eerst een noodvoorziening. Het plaatskaartenkantoor en de wachtruimtes zijn op 20 juli 1986 in gebruik genomen. Groetjes Peter
Antwoord webmaster:
dat was dan de feestelijke opening. niet de dag waarop de eerste trein in reguliere dienst er stopte. dat zijn de data die ik voor mijn site aanhoud.
H. Müller26 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wanneer wordt eindelijk dit station gerenoveerd? De fietskluisen zijn een bonk roest. Gelukkig is er nu weer een winkel op de zuidzijde. En de wachtruimte in richting Hoorn weer vaak open. Waarom werd dit station ooit zo gebouwd: Winkel in richting Enkhuizen, waar haast niemand instapt. Overkapping over grote lengte in richting Enkhuizen. Richting Hoorn, waar het vaak gevaarlijk druk is een smal perron en een korte overkapping. Dus had het beter andersom moeten zijn. Vriendelijke groet, H. Muller
Antwoord webmaster:
geen idee. misschien was er aan die kant meer plek om het te realiseren. Vaak is het niet zozeer de richting die bepalend is als wel de zijde van het spoor waar (het centrum van) de plaats ligt. waarom het hiet zo is gebouwd weet ik niet, want kerssenboogerd ligt aan beide zijden van het spoor.
Johan10 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vervolgend de opmerking van Kees Kooij op 8 juni 2009 betreffende de ingebruikname. Het station Hoorn Kersenboogerd is op zaterdag 28 mei officieel geopend. Ik mag aannemen dat het op zondag 29 mei in gebruik genomen is. Bron: De Koppeling (personeelsblad spoorwegen) 3 juni 1983
Antwoord webmaster:
dank, het was aan mijn aandacht ontschoten omdat niemand anders het had bevestigd. ik heb het nu veranderd.
Evert9 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inmiddels (voor heren) is buiten het station een urinoir geplaatst. Vwb de Schipholtreinen: Die rijden weer en keren t.h.v. de Plevier. Er zijn door NS instructies gegeven aan het personeel hoe de minste geluidoverlast te veroorzaken, maar niet iedere machinist houdt zich daaraan. De bewonersgroep is nog steeds in gesprek met NS en ProRail hierover. De lokale politiek volgt deze gesprekken met argusogen.
Gertjan Stamer7 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Februari(of Maart)2010 heropening vml Wizzl als Shirley's broodjes en meer...gelukkig weer wat leven op dit troosteloze station.Wachtruimte spoor 1(richting Hoorn dus)nu uitgerust met kindertekeningen van treinen enz.Kerstversiering aan straatzijde kan er nu wel af,het is al bijna voorjaar nu!
Gertjan Stamer3 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Najaar 2000 zet men onoverkapte fietsklemmen neer en verplaatsing glazen busabri achter de net geopende Wizzl.In najaar 2001 start van fraaie overkapte fietsenstallingen aan beide zijdes,inclusief nieuwe kluizen onder de perrons die al sinds enige jaren oude kluizen hadden.en zelfs in zomer 2002 is men nog druk aan het bouwen.Kan me herinneren dat men zelfs via de intercom omroept dat men nieuwere stallingen heeft..!.Vanaf 14 December 2003 directe verbinding met Schiphol/Hoofddorp via nieuwe Hemboogviaduct,dan nog zonder eilandperron tussen de sporen!!!Vanaf 20 September 2004 gaat C'est de Pain de wachtruimte van koffie voorzien aan perron richting Hoorn dus en dat allen vroeg in de ochtend;na jarenlange sluiting dus weer open,weer gesloten zomer 2005.Zomer 2006 uitbreiding fietsklemmen zonder overkapping aan noorderlijke perron.Op donderdag 6 December 2007 wordt de Wizzl beroofd!!!en 2 weken sluiting volgt.Wizzl sluit per 1 Mei 2009.Late najaar 2009 zijn ramen afgeplakt,wordt vervolgd in 2010.Tussendoor is er nog meer gebeurt,zie hieronder.
Bjorn16 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan de webmaster: Ik ben zelf een vervente treinreiziger. Aangezien ik zelf exact aan dit station woon. Kan ik u mededelen dat het lawaai wat deze treinen produceerde alleenmaar erger werd in der jaren. En op een gegevenmoment zeker tot overlast ging veroorzaken. En wat de reismogelijkheden zijn, zijn die er alleenmaar op vooruit gegaan sinds de nieuwe dienstregeling. U vooroordeel en beweringen zijn daarom onjuist. Mvgr. Bjorn
Antwoord webmaster:
u bent dan de uitzondering die de regel bevestigt. Ik bagatelliseer de overlast niet, daarvoor ken ik de omgeving niet goed.
kees kooij8 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
opening volgens mij op 29-05-1983. Bron vermoedelijk het blad Op de Rails
Antwoord webmaster:
zijn er anderen die dit kunnen bevestigen? Sjoerd misschien?
Arjan Krabbenbos14 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De Hemboogtreinen doen dit station sinds 8 mei 2009 niet meer aan en keren voortaan in Hoorn. Buurtbewoners klaagden over het lawaai van deze treinen die te Kersenboogerd keerden en hebben nu dus hun zin gekregen. Wel kun je nog ieder half uur met de trein Enkhuizen-Hoorn en verder als IC naar Amsterdam Centraal. Wanneer de Hemboogexpress weer in dit station gaat stoppen is onzeker,waarschijnlijk pas als er stiller spoor is aangelegd en/of stillere treinen hier gaan rijden.We wachten dus maar af.....
Antwoord webmaster:
het zijn vaak de buurtbewoners die nooit de trein nemen die klagen. ze klagen er niet over dat ze nu minder reismogelijkheden hebben.
Arjan Krabbenbos25 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station is sinds eind 2003 begin-eindpunt voor de stoptreinen die over de Hemboog naar Hooddorp sporen. Het ligt in de bedoeling deze treindienst rond 2011 door te trekken naar LeidenC. en DenHaag Centraal. Volgens mij kan er beter gewisseld worden met de IC naar Amsterdam Enkhuizen en deze dienst naar Schiphol te versnellen en de huidige IC te transformeren tot stopdienst. Maar ja ik ben eenmaal geen planner bij NS en kan ik alleen een advies geven.
Antwoord webmaster:
ik ook niet.
Han Lefering28 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1985 was het baanvak Hoorn-Hoorn-K enkelsporig. Hoorn-K was een kruising station. Indien er niet gekruist hoeft te worden, neem je de trein binnen op het spoor bij het plaatskaartenkantoor. Dus zowel de trein uit Hoorn als de trein uit Enkhuizen, vertrokken bij niet kruisen van spoor 2. Vandaar de overkapping.
Ilse10 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vind het gek, dat alleen spoor 2 grotendeels is overkapt ( aan de kant van de wizzl) terwijl de grote menigte opstapt op spoor 1 richting Amsterdam. Spoor 1 heeft maar een heel klein stukje overkapt, nooit genoeg voor de aantallen die er opstappen.
Antwoord webmaster:
ja de inrichting van het meubilair is wel vaker onlogisch. Zo zit over station Den Haag Ypenburg een grote overkapping, de treinen stoppen er echter volgens de borden steevast buiten. Heel dom. Wat de logica is weet ik ook niet.
Gertjan Stamer2 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kerstmis 2008 ziet er alhier verzorgd uit;versierd gebouw,plantenbakken,raampartijen van het kleine gebouw kleurig beplakt en zeer interessante fototentoonstelling bouw station van ene Lex Salverda.Tevens perrontunnel opgeleukt.Het zou de levendigheid ten goede komen als beide gebouwen horeca gaan uitstralen;Wizzl is weekend dicht en weekdagen al vroeg in de middag gesloten/niet echt levendig dus.
Han Lefering15 dec 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De kaartverkoop op Kersenboogerd is al gestart in 1983/84 vanuit een porto cabin. Dat was het eerste station.
Roel14 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor degene die nog wilden weten door wie dit station is ontworpen : J. Bak van Articon. , en oja dit station is geopend op 6 juni 1985.
Antwoord webmaster:
bedankt ik heb deze gegevens gewijzigd en toegevoegd.
Eva22 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik wil bij deze graag reageren op de nieuwsfeiten die bekend zijn over het station Hoorn kersenboogerd. Het Hoorn kersenboogerd station komt vaak negatief in het nieuws. Zo lees ik net dat er veel overlast zou zijn van Antilliaanse jongeren. Ik woon al mijn hele leven bij het station kersenboogerd en heb nog nooit last gehad van 'hangjongeren'Er wonen veel Antillianen bij het station en dat is dan ook de reden dat zij bij het station te vinden zijn. Zij hangen dus gewoon rond in hun eigen buurt en vallen daarbij niemand lastig. Ik vind het juist gezellig bij het station kersenboogerd. In de zomer is er altijd muziek en wordt er lekker buiten gegeten...
Antwoord webmaster:
bedankt, het is ook niet mijn persoonlijke mening, maar ik neem gewoon over wat in de krant verschijnt.
kersy6 dec 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
geopend in 1885??? huh??? zolang bestaat de kersenboogerd toch niet? =P
Antwoord webmaster:
Nee klopt, maar ik heb het systeem uit oogpunt van makkelijk onderhoud zo ingericht dat als er geen openingsdatum van het station is ingevuld hij automatisch de datum van opening van de lijn neemt. Ik heb nu het jaartal 1986 als opening ingevoerd.
Pjotr12 nov 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station zal waarschijnlijk net zo als de naast gelegen wijk ontworpen zijn door Ton Alberts en Max van Huut. Het gaat hier om Organische Architectuur. Ik zocht plaatjes van de wijk :/
Antwoord webmaster:
Nee hoor, het is gewoon standaard statinsarcitectuur, die zie je overal. Bijvoorbeeld ook op Maastricht Randwyck. Dus zal het wel niet door Alberts en Van Huut zijn ontworpen.
Franca15 sep 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is best een crimineel station, maar ik ben er gehecht aan. KERSY FOR LIFE!!!!!!!!
P. Wandelee7 dec 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station en zijn omgeving wordt al jaren lang geteisterd door terreur van Antiliaanse jongeren. Vooral vrouwen en trein personeel zijn hier het doelwit, wanneer wordt hier wat aan gedaan?
Antwoord webmaster:
Daar moet u niet bij mij mee aankomen, ik kan daar niets aan doen. Ik fotografeer het alleen maar.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Bewoners adopteren NS-station Hoorn Kersenboogerd (Hoorn gids - 10 dec 2008)

NS presenteert Spoorboekje 2008 (Blik op Nieuws - 14 feb 2007)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
The Safety Guaranteeing System at Station Hoorn-Kersenboogerd
Wetenschappelijk artikel van Universiteit Utrecht over het computergestuurde veiligheidssysteem op dit station. (in pdf-formaat)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 171)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 201)

Stations in de omgeving

Westerblokker (1.6 km)
Blokker (2 km)
Hoorn (2.2 km)
Zwaag (2.5 km)
Zwaagdijk (3.6 km)
Westwoud (4.6 km)
Wognum- Nibbixwoud (5 km)
Bobeldijk- Berkhout (5.5 km)
Wijzend (5.8 km)
Avenhorn (6.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/hoornkersenboogerd