of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hoofddorp - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hoofddorp

Telegrafische verkorting: Hfd
lijnkmjaar
Weesp- Leiden18.9451981
Geopend op 31 mei 1981

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

proefhalte (1981-1986)Van het lokaal verkeer werd niet veel verwacht, daarom werd bij de bouw van de schiphollijn alleen een proefhalte in Hoofddorp gebouwd met een abri aan weerszijden van het spoor.
stationsgebouw I (1986-1997)In 1981 werd een provisorische halte ingericht. Men verwachtte niet veel van het verkeer in Hoofddorp. In 1986 is het verkeer aardig toegenomen en wordt een echt gebouw gerealiseerd. Halfronde felrode daklijst opvallend. architect: P.A.M.J. Corbey
stationsgebouw II (1998) architect: Fichtinger/ Van Laar

adres: 

Mercuriusplein 30
2132HA Hoofddorp
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
38 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hoofddorp

23 afbeeldingen

41 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 29 okt 2013 zijn omrand.

1980 (12)
1990 (1)
2000 (10)
2010 (25)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (15)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Roosan7 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zou willen weten wat het dat wit geval(in de vorm van een vraagteken) in het water is en waarvoor het dient.(In het water bij het oranje monument) Groetjes Roosan
Antwoord webmaster:
Ik heb geen idee natuurlijk, heeft niets met het station te maken.
jc vd veen20 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
is er gelegenheid om bij het station hoofddorp te parkeren! ik ben invalide.
Antwoord webmaster:
vast wel, maar ik weet het niet zeker, ik werk niet op een station, kijk op de site van de ns
Gertjan Stamer10 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opmerkelijk om een Kiosk te zien op 2e eilandperron(treinen richting Amsterdam/Weesp enz)ergens in Juni of Juli 2012 geopend. Prima idee,Kiosk is gebouwd aan noordzijde einde van perronkap,openingstijden onbekend..zag het in een flits.Kiosk en C'est du Pain(nog geen Broodzaak !)nog steeds aanwezig in gebouw straatniveau.
F.W.Smit24 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoe heet de straat of plein van station Hoofddorp
Antwoord webmaster:
beetje beter kijken, staat hier boven de afbeeldingen, mercuriusplein.
Vincent23 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft er in 1999 dan niemand foto's gemaakt van het tijdelijke stationnetje met loopbrug?
Antwoord webmaster:
ik denk het niet, ik ben ze nog niet tegengekomen., maar mischien komen ze ooit nog eens op deze site treecht
mario1 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat ben jij een bout webmaster joh, kortaf en komt over als: Zoek het ff lekker zelf uit allemaal
Antwoord webmaster:
ja waarom moeten dat soort vragen hier gesteld worden, dat kun je gewoon in google maps uitzoeken, hoef je mij toch niet te vragen. nuttig vragen over de geschiedenis van spoorwegen wil ik best beantwoorden hoor, maar ik ben geen vvv, ns of ov9292 die mensen de weg wijst is een plaats die ik zelf niet eens ken. Moet ik het dan voor al die mensen gaan opzoeken en het ze dan netjes mailen? dank je feestelijk.
jacqueline klinkenberg13 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wil as. donderdag met de trein gaan winkelen in Hoofddorp is het winkelcentrum vlakbij het station?We zijn nl.slecht ter been.Jac
Antwoord webmaster:
ik heb geen idee, zoek het zelf uit met google maps.
Gertjan Stamer13 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Correctie op openingdatum loketgebouw Hoofddorp,ipv Mei 1986 moet dat 29 Augustus 1986 zijn volgens NVBS blad Op de Rails 1986-10 en is 54e jaargang blz 289-320.Om precies te zijn blz 307. Foutje van mijn kant dus.
Richard Cornelius15 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het komt regelmatig voor dat er in de wachtruimtes op het perron gerookt wordt, zeker nu het koud is wordt er van de ruimtes gebruik gemaakt door iedereen, ook door rokers. Plak een niet roken sticker op de deur met een verwijzing naar de hoogte van de boete in geval van overtreding. Zo smerig als ze hun peuken op de grond slingeren en de vieze lucht die blijft hangen.
Antwoord webmaster:
kan ik niet doen, ik kom er nooit, en ik werk niet voor de spoorwegen. als je er iets aan wilt doen zul je het zelf moeten doen denk ik. gewoon erop aanspreken werkt niet?
Isabella Maria8 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds wanneer zijn de trappen naar de 300 halte er? Ziet er beetje vervallen uit.
Antwoord webmaster:
pff geen idee, mijn site gaat over het treinstation, niet over de bushalte. de zuidtangent is in 2002 gaan rijden, dus ik denk dat toen de halte is ingericht.
Gertjan Stamer14 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Begin 2010-logo NS+naam station op rand spoorviaduct bij winkel en ook aan zijde Zuidtangent.Al sinds begin opening station is er een WC,nu pas aangegeven door pictogram aan onderzijde spoorviaduct-sinds kort chemische WC,daarvoor dus een bank/wachtruimte.
Gertjan Stamer3 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 31 Mei 1981 start halte Hoofddorp met 2 ruime wachtruimtes op de 2 zijperrons(zoals die nog lang te bewonderen waren op perrons Nieuw Vennep!)en dus hier dubbelsporig en electrificatie tussen RAI en Leiden CS.In voorjaar 1986 bouwt men aan westzijde Mercuriusplein een loketgebouw met de bekende rode brede dakrand van architect Corbey en is bijna hetzelfde als te zien is in Dukenburg en Nieeuw Vennep,er is verschil:Hoofddorp heeft trapopgang onder de luifel en verschilt dus van die andere 2.Men sloopt op dit perron dus de originele wachtruimte tbv bouw fraaie nieuwe gebouw.Perronopgangen blijven bij het fietspad gelegen wat vrijwel evenwijdig ligt aan dijk met bomen...in 1996 komen berichten over spoorverdubbeling en zelfs hogesnelheidstreinen en dus zal men het hier gaan uitbreiden!Sloop van het Corbey-gebouw(heeft dus maar 10 jaar gestaan!)en er wordt een tijdelijk stationsgebouw ingericht aan de noordoostzijde waar later het hoofdgebouw van James Cook werd gebouwd(inmiddels ander bedrijf!)en heeft koffieshop en loket tegen een aarden baan wat nieuwe sporen gaat krijgen en heeft tevens een houten noodbrug over de oude en nieuwe sporen heen-verbinding met 2e eilandperron(sporen 3 en 4 heden ten dage)Sporen 1 en 2 liggen vrijwel op oude plek,sporen 3 en 4 zijn er bijgebouwd...het bijkomende nieuwe viaduct is echter geschikt voor 6 sporen!.Alle perrons ,,verschuiven,, naar km 19,5,de oude 2 zijperrons lagen op km 19.0 en met enig voorstellingsvermogen is nog steeds de oude doorgang van de fietstunnel te zien en de busbaan met bocht was vroeger de 1e locatie loketgebouw.Dat tijdelijke station doet het toch 2 jaren en heeft bushaltes en gratis parkeren en tijdelijke fietsklemmen.Pinksteren 26 Mei 1998 opent station Hoofddorp op nieuwe locatie en is meteen een Wizzl,met verlichtte dakrand(verwijzing naar dikke dakrand 1e gebouw alhier)en tussen Wizzl en trappen heeft men wachtruimte gemaakt met een WC.Heeft tevens perronliften,bushaltes onder het zeer brede viaduct.Fietsenstallingen onder het viaduct en richting Zuidtoren(flatgebouw).In eerste instantie is stationsgebouw goed zichtbaar vanaf de Van Heuven Goedhartlaan maar in de loop der 2 jaren bouw reusachtig gebouw tussen station en die weg.Juni-Sep 1998 sloop tijdelijke stationsgebouw richting de Schipholtunnel.In begin 2002 laat men de bussen zelfs even stoppen aan die Van Heuven Goedhartlaan ivm bouw kantoorpand pal voor stationsgebouw.In April 2002 plaatsing Floriade fietsroutebord pal voor de ramen stationsgebouw.November 2002 herbestrating perrons!!!Start bouw overdekte en bewaakte fietsenstalling annex autostalling aan noordzijde stationsgebouw vorjaar 2002 en opent op 16 December 2002.Begin 2003 opruiming tijdelijke fietsklemmen onder het spoorviaduct en dat geeft veel ruimte!ook de bussen komen weer terug.De beide eilandperrons krijgen zelfs plantsoenvakken nabij de onderdoorgang noordzijde.Op 1 April 2004 stopt Treintaxi ermee.In November 2002 gaat deel van wachtruimte over in een Kiosk,die sluit weer in April 2004.De Wizzl gaat drastisch verbouwen en wordt een snackautomatiek annex Kiosk en C'est du Pain,alles in hetzelfde gebouw,heropend in Mei 2004(doet ook NS verkoop)en men noemt zichzelf nu Reizigerskiosk.In 2008 wordt vml Kioskruimte verbouw tot een GWK geldautomatenhal.Achter deze ruimte is trouwens al vele jaren Connexxionruimte,entree via wachtruimte(een deur nasst WC geeft toegang).Eind 2006 t/m zomer 2007 plaatsing OV poorten voor de perrontrappen en de kaartautomaten verhuizen naar voorzijde stationsgebouw voorjaar 2007(standen vroeger bij perrontrappen!)Eind 2008 is de verlichtte dakrand al defect en men sloopt dit leuke item in 2009 er vanaf.In 2008(najaar?)worden er pas een spoor aan westzijde en een spoor aan ostzijde bijgelegd en is station Hoofddorp 6-sporig ivm hogesnelheidslijn en zijn dus perronloos,in najaar 2009 pas intensief in dienst ivm Fyra treinen.Parkeerterrein aan oostzijde opgeheven en alweer bouw van gebouw inclusief parkeergarage...wordt vervolgd!
Antwoord webmaster:
wat een lap tekst. ik hoop voor je dat iemand het leest, het was mij iets te veel.
milco18 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
bedankt mattijs. bedankt voor de info
mathijs uit hoofddorp11 mrt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
op spoor 1 stopt den stoptrein naar leiden op spoor 2 is het eindpunt van de stoptrein uit weesp op spoor 3 stopt de stoptrein naar amsterdam centraal en de stoptrein naar duivendrecht en op spoor 4 stopt de intercity naar utrecht cs via leiden en de thalys naar paris nord en de stoptrein naar hoorn
mathijs13 nov 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
dit is mathijs ik woon zelf in hoofddorp en ik ben heel vaak met de trein geweest en ik weet hoe het eruit ziet het is een brug met daar bovenop een dak en onder dat dak is het perron met de treinen gesgreven door mathijs janssen

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Vernield kunstwerk station snel vervangen (Haarlems Dagblad - 31 aug 2005)

Kunstwerk station Hoofddorp volledig vernield (Haarlems Dagblad - 20 aug 2005)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 197)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 226)

Stations in de omgeving

Sloterweg Noord (700 m)
Hoofddorp (oud) (1.9 km)
Bennebroekerweg (2.8 km)
IJweg (4 km)
Aalsmeerderweg (4.1 km)
Schiphol (4.6 km)
Aalsmeer (4.8 km)
Lijnbaan (5 km)
Aalsmeer Oost (5.1 km)
Nieuw Vennep (5.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/hoofddorp2