Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hollandsche Rading - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hollandsche Rading

Telegrafische verkorting: Hor
lijnkmjaar
Hilversum- Lunetten5,5021874
Geopend op1 jun 1885

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw I (1885-1987)
stationsgebouw II (1987)eenvoudig haltegebouw. Gevoegd in de omringende bebouwing. architect: P.A.M.J. Corbey

adres: 

Vuurse Dreef 14
3739KT Hollandsche Rading
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
12 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hollandsche Rading

39 afbeeldingen

26 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 okt 2020 zijn omrand.

1900 (3)
1940 (1)
1950 (1)
1960 (2)
1980 (3)
1990 (2)
2000 (8)
2010 (18)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (15)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Reiziger6 sep 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Wat een herinneringen samen me oma reizen met de trein daar achtende op het perron het had gewoon wat het bos, het dorpse en de sneltrein die keihard lansraasde oma is overleden ik mis je oma bedankt voor de foto's daardoor komt de emotie weer op.
Th. v. Boekhold27 feb 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
aan dit station heb ik heel leuke herinneringen, in 1967/68 ieder weekend opgestapt om met weekend te gaan. voor de eerste militaire vorming zat ik op het MOK van de marine daarna ben ik naar de Kooy gegaan voor de vakopleiding tot VGMRA.
Michiel29 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is wel even anders geworden... Ik vraag me alleen wel af waar ze mijn fiets hebben gelaten die ik aan het hekje had vast gemaakt.
Gertjan Stamer10 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Juni en Juli van 2011 worden er extra parkeerplaatsen bijgemaakt aan oostzijde als verlenging van het vrij nieuwe parkeerterrein. Ook in deze maanden wordt fietsenstalling bij Perron Peet(het vml loketgebouw dus)uitgebreid en eindelijk wordt er bij het perron richting Hilversum ook een totaal nieuwe overkapte fietsenstalling bijgebouwd(nabij viaduct A-27).Vooral aan deze rijkswegzijde knapt het station flink op,jarenlang oude klemmen..nu nieuw.
Gertjan Stamer5 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 7 Juni gaat vml loketgebouw en later Rabobank weer open voor de treinreizigers-dan start koffie,broodjes enz winkel Perron Peet haar zaken en is van eigenaar Cafetaria Peet te Maartensdijk...zo las ik dus op website www.stationhollandscherading.nl van Marcel van Tongeren. Hopelijk blijft deze koffieshop langdurig in het gebouw,sociale controle is een goede zaak op deze grens van Utrecht en Noord Holland.
Marcel van Tongeren2 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste Wichor, Het jaartal van de bouw van het eerste gebouw komt niet overeen met de opening. Jij stelt opening zelfde datum als halte Maartensdijk, maar het moet 1 juni 1885 zijn! (aldus Historische vereniging Maartensdijk) Het jaartal 1880 is misschien verward met de bouw van de woning voor de baanwachter, later voor de stationschef? Pas in 1883 heeft men het plan opgevat daar te gaan stoppen, dus onlogisch dat er toen al een stationsgebouw stond ;-) Bij de opening in 1885 werd het nog als halte omschreven, later heeft het dus pas de status station gekregen. P.S. Maartensdijk was tijdens de opening van het baanvak de enige halte binnen de gemeente grenzen van Maartensdijk. Vanaf 1 juni 1885 zijn de overige haltes ingebruik genomen. In het spoorboekje van 1883 komt in ieder geval Hollandsche Rading niet voor (http://spoorboekje.freehostia.com/)
Antwoord webmaster:
Dank ik heb de openingsdatum van het station veranderd en het bouwjaar van het eerste stationsgebouw.
Marcel van Tongeren30 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebouw alsmede het perron richting Utrecht staat in de Provincie Utrecht. Het perron richting Hilversum staat in de Provincie Noord Holland. De genoemde geldautomaat van de Rabobank is inmiddels verwijderd wegens te weinig baten. De reden dat er wel treinen stoppen in Hollandsche Rading, die zijn naam dankt aan een rechte lijn als grens tussen de twee provincies, is door de aanwezigheid van militairen even verderop in Noord Holland. Het spoorhuisje is op 22-7-1998 onherstelbaar verwoest door een brand.
Gertjan Stamer16 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij mijn weten NS loket ergens in 1995 gesloten en vrijwel direct omgebouwd tot Rabobank.Ernasst de Rijwielshop.November 2003 bouw van overdekte fietsenstallingen achter Rabogebouw en uitbreiding van de parkeerplaats. Eind 2005 sluit de Rabobank,de geldautomaat in zuidelijke muur blijft wel aanwezig,pas in nazomer 2007 lichtbak Rabobank van het gebouw verwijderd. Tevens eind 2005 sluit Rijwielshop en verbouwd tot schoonmaakbedrijfspand. Aldus de situatie in 2008.
Marco14 jul 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Edwin, een ander voorbeeld van zo'n station op basis van hoge pieten is Wolfersveen. Zie uitleg van Wichor bij deze halte.
Antwoord webmaster:
dank je, inderdaad, dat was een van de voorbeelden.
Edwin Endstra24 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Of het waar is of niet, maar het zou wel een leuke anekdote zijn... Waarom heeft zo'n heel klein plaatsje een eigen station...? Dat vroeg ik me af... een oud-collega van mij, die in 'de Rading' woont, vertelde mij, dat de reden van het plaatsen van een station op deze plek is, dat er destijds een hoge piet van de spoorwegen woonde in De Rading. Wie het was weet ik natuurlijk niet, maar vroeger kon dat waarschijnlijk ook gewoon, een station laten bouwen, omdat je als directeur dan mooi snel op de trein kan stappen. Ik weet ook niet of dit nog ergens te controleren is, maar wel een mooi verhaal.
Antwoord webmaster:
dat hoor je inderdaad wel veel vaker, kon toen allemaal nog blijkbaar. Maar er werd vroeger al heel snel getopt hoor. bijna bij ieder huis dat de trein tegenkwam was wel een halte of stopplaats. Wat ik vreemder vind is dat Rading zijn station heeft behouden terwijl in het grotere Maartensdijk niet meer gestopt wordt.
Victor29 aug 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij staat het stationsgebouw nog net in de provincie Utrecht. Overigens doet zich het verschijnsel van een station op de provinciegrens ook voor bij Veenendaal-De Klomp, alwaar het eerste perron half in Utrecht en half in Gelderland ligt.
milco21 aug 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
in welke provicie het stationsgebouw ligt, dat weet ik niet. dat stond er geloof ik niet bij op de site van wikipedia. misschien ook op de grens???
Antwoord webmaster:
de weg zal de grens wel zijn dus ligt het stationsgebouw in noord-holland.
milco19 aug 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb op nl.wikipedia.org gelezen dat het perron richtinng utrecht in de provincie utrecht ligt, en het perron in de richting hilversum in de provincie noord holland. dat komt door bajonetligging. ik vind het grappig om te lezen; 2 perrons van hetzelfde station, maar wel elk in een andere provincie!!
Antwoord webmaster:
wat leuk zeg. wel lastig voor mijn database, want in welke provincie ligt het station nu?
milco17 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
hier komt geen trein ri. almere. die rijdt hollandsche rading, hilversum noord en bussum zuid voorbij. en dan noemen ze het een intercity... ik noem het een sneltrein.
Pieter van Vlijmen5 sep 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leuke herinnering. In 1974 in- en uitstappen tijdens mijn periode in het marine-opleidingskamp, voor de Eerste Militaire Vorming en vakopleiding tot schrijver bij de Koninklijke marine.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Station Hollandsche Rading
Website over de geschiedenis van station Hollandsche Rading.
Vertrekstaat 1929 (32)
Vertrekstaat 1940 (34)
Vertrekstaat 1957 (81)
Vertrekstaat 1971 (79)

Nieuws

Station Soestduinen in de verkoop (3 mrt 2008)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 179)

Vervlogen Stoom : De Nederlandse Spoorwegen in de Periode 1921- 1940 Hans van Poll; Bert Steinkamp (pag. 94)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 230)

Stations in de omgeving

Maartensdijk (2,1 km)
Nieuwe Wetering (4,2 km)
Hilversum Sportpark (4,3 km)
Zwarte Weg (Hilversum- Baarn) (5,3 km)
Hilversum (5,3 km)
Utrecht Zuilen (5,5 km)
Bilthoven (5,6 km)
Den Dolder (6 km)
Groenekan West (6,4 km)
Groenekan Oost (6,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hollandscherading