Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station 't Heilig Land - foto's en omschrijving op stationsweb

station 't Heilig Land

Telegrafische verkorting: Heil
lijnkmjaar
Nijmegen- Kleve121865 - 1991
Geopend op1 jan 1918
Gesloten op1 jan 1925

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Heilig Land

1 afbeeldingen

1 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
1910 (1)

Er was alléén aan de lijn naar Kleve een halte, en niet aan de lijn naar Venlo. Ter plaatse was de lijn viersporig.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (5)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Hans Pas6 mei 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Hallo, Hierbij deel ik u mee dat mijn grootvader Hendrikus Pas op 3 jun 1886 in deze woning is geboren. Vader was Johannes (Hannes) Pas en moeder Frederika van den Nieuwenhuisen. Hannes was overwegwachter op deze halte.
Sjoerd Eeftens19 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hans Hermens kijkt de verkeerde kant op; de foto van Heilig Landstichting is genomen naar het noorden. Links staat wachterswoning 13, behorend bij de spoorweg Nijmegen - Venlo. In het midden staat Blokpost 30, genummerd in de landelijke nummering van Blokposten, die voor beide lijnen seinen en de overweg bediende. Rechts staan de seinpalen rechts van het spoor, zoals bij de HSM gebruikelijk; links staan de seinpalen links van het spoor, zoals bij de SS gebruikelijk. De perrons behoren bij de lijn van Kranenburg. Het dubbelspoor op de lijn van Kranenburg liep tot ongeveer 1960 door tot Nijmegen. Toen werd het stuk tussen Groesbeek en Nijmegen verenkeld en kreeg het automatisch blokstelsel. Later werd ook het grenstraject verenkeld en geautomatiseerd. Toen kon het seinhuis te Groesbeek vervallen. De Bommenlijn naar het bos onder Groesbeek sloot in WO II aan op het de goederensporen van station Groesbeek, die alleen bereikbaar waren uit Nijmegen. Er waren dan ook geen extra wissels voor gelegd en er was geen extra beveiliging gemaakt.
Antwoord webmaster:
inderdaad, dank je wel.
Hans Hermens18 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
U plaats deze halte aan de spoorweg nijmegen -kleef, wat ik mij niet kan voorstellen, omdat Heil ter hoogste van de scheidingsweg/sionsweg, 4 sporig was en als de foto zuidwaarts genomen is beide rechter sporen een paar KM verderop afdalen niet mook, terwijl de stoom ook 2 sporig omhoog naar groesbeek klom over 2 eigen sporen, die pas op de waterscheiding tussen maas en rijndal bij de ingegraven bocht overging in een spoor. Vanwege de wissel (en 1940-1944 minutie spoor naar SS hoofdkwartier in het nabije jachtslot mokerhei) was de splitsing waarschijnlijk bemand.
Antwoord webmaster:
ik heb je opmerking naar het station verplaatst. heilig land lag als stopplaats alleen aan de lijn naar kleef
Jarvin12 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik lees dat alleen aan de lijn naar Kleve een halte was, en niet aan de lijn naar Venlo. Maar wachtpost 13 hoort wel bij de Maaslijn, aangezien dat dezelfde type woning is als de andere wachtposten.
Antwoord webmaster:
klopt, maar de wachtpost stond het dichtste bij deze halte. ik heb nog geen goede manier gevonden om de wachtposten anders weer te geven, maar misschien in de toekomst beter.
kees kooij19 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De kilometrering is volgens de topografsiche kaart km 10,0 (geteld vanaf de grens). Bij km 11.1 begint dan de omlegging van de oorspronkelijke lijn naar Nijmegen in 1879.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 100)

Stations in de omgeving

Nijmegen Heyendaal (1,9 km)
Nijmegen (4 km)
Groesbeek (5,3 km)
Mook- Middelaar (5,7 km)
Mook- Molenhoek (5,7 km)
Nijmegen Dukenburg (5,8 km)
Nijmegen Lent (6,2 km)
Linden- Katwijk (6,6 km)
Ressen- Bemmel (8,8 km)
Cuijk (9,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/heiliglandstichting