of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Heerde - foto's en omschrijving op stationsweb

station Heerde

Telegrafische verkorting: Hrd
lijnkmjaar
Apeldoorn- Zwolle12.5871887 - 1950
Geopend op 21 nov 1887
Gesloten op 8 okt 1950

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw (1886-1960)Type KNLS 1e klasse Een hoog middendeel met twee korte vleugels die 1,5 verdieping hoog zijn. Voor en achtergevel zijn identiek. architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1905vleugels van 1,5 verdieping verhoogd tot 2. hele gebouw onder een dak

adres: 

Wilhelminalaan
Heerde
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
25 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Heerde

9 afbeeldingen

10 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 14 apr 2012 zijn omrand.

1900 (1)
1910 (3)
1920 (1)
1930 (1)
1950 (1)
1960 (3)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
jan dul20 jun 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste robert, Deze cooperatie had geen spooraansluiting. Het spoor liep hier ong op 750 meter afstand westelijk langs. het laadbordes is bedoeld voor vrachtwagens(of paard en wagen)
Robert Jansen25 okt 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Afgelopen weekend kwam ik langs de oude cooperatie EENDRACHT aan het kanaal, tussen Heerde en Wapenveld. Het bordes aan de kanaalzijde leek wel voor het laden/lossen van goederenwagons bedoeld te zijn, maar ik kan niet terugvinden of deze fabriek een spooraansluiting heeft gehad. Weet iemand hier meer over>
wim boomgaard7 mei 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heb 2x scan van Station Heerde van ca 1904 voor de verbouwing, dus nog in de oorspronkelijke staat Naar welk e-mail adres wilt U die hebben ? M.vr.gr., Wim Boomgaard
Antwoord webmaster:
interessant. kan als reactie op deze mail. dank alvast
Jan Koelewijn23 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de eerste foto van serie 1960 kun je een deel zien van het huis waar ik woon. Een vriend van me kon aan de seinen van de Hippel vaststellen dat de foto in maart 1963 gemaakt zou zijn. Aan de hand van een foto die gemaakt is van de achterkant van het station kon ik zien dat het hoogste deel van het station precies tegenover de huidige Irenelaan was gesitueerd en het toiletgebouw was vlak voor mijn huis. Nu kijk ik uit op het treintje waar Gertjan Stamer over schrijft.
H Meijer8 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het adres van het station was, Wilhelmina laan 2
H Meijer10 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn ouders woonden in de woning boven het station. Op 23 september 1955 ben ik daar geboren.
Antwoord webmaster:
wat leuk. een oud bewoner op deze site. altijd leuk om daar berichten van te lezen. heb je misschien in jullie familiealbums nog oude foto's van dit station die je zou kunnen inscannen en opsturen? dat zijn vaak heel bijzondere foto's. alvast bedankt voor de moeite.
AG.BORST26 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zou graag fotos willen hebben van het huis van mijn opa Gait Dekker heeft gewerkt aan het spoor als rangeerder,,en woonde aan de duistere straat net over het spoor. IK ZOU HET GEWLDIG VINDEN,,,Vr.groet AG.Borst
Antwoord webmaster:
eh, maarheeft dat gebouw dan iets met het station temaken,ofwas het gewoon een huis?
Steven Rietberg21 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mooi om m'n geboorte woonplaats zo weer gegeven te zien worden.
J.P.Thomassen11 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het adres Roggeweg is niet correct. Het oude station en ook de achterliggende goederen loods stond aan de Wilhelminalaan. Westelijk van de spoorrails. De rails liepen tussen de Duisterestraat en de Wilhelminalaan. Op het kaartje (Google maps) ligt iets verder noordelijk een groenstrook tot aan de sportlaan, deze groenstrook is het voormalige trace richting wapenveld / hattem.
Antwoord webmaster:
ik heb het aangepast. dank.
Dick Jansen Venneboer13 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben inmiddels wat verder met mijn onderzoek. Er waren inderdaad 2 balken: één ten noorden van station Heerde op km 24.750 (zoals hier bedoeld). Dat was ongeveer tussen het station en de overweg Zwolseweg, dus achter de Arks-fabriek. De andere balk lag ten zuiden van station Wapenveld, zie aldaar. Ertussen lag dus zo'n 4 km normaliter niet gebruikt spoor ("buiten exploitatie"), terwijl de stations Heerde resp Wapenveld gewoon bediend konden worden.
J.F. Oltmans20 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er waren twee balken, een ten zuiden en een ten noorden van de overweg. Deze balken waren de grenzen van de inspecties.Een maal per jaar werden deze balken uit de stopstand en het teer uit de overweg gehaald voor de sproeitrein. De NVBS-excursie van 1969 was daags na de sproeitrein. Het goederenvervoer was van Zwolle naar Wapenveld en van Apeldoorn naar Heerde.
Antwoord webmaster:
ok maar dat was dus na de sluiting van het reizigersvervoer. dat zal niet altijd zo zijn geweest, we spreken hier over de jaren 60?
Dick Jansen Venneboer17 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er ook foto's van de afsluitbalk (thv de Arks-fabriek) tussen Heerde en Wapenveld bekend? Wanneer en waarom is deze balk geplaatst?
Antwoord webmaster:
niet dat ik weet, maar misschien iemand anders hier?
Gertjan Stamer6 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 80ér jaren vorige eeuw is op plek stationsgebouw een appartementencomplex gebouw en daarbij is later een speelwerktuig in de vorm van een locomotief neergezet,het is van baksteen gemaakt...dat is ongeveer oude plek stationsgebouw.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Baronnenlijn zou best rendabel zijn (De Stentor - 21 mrt 2005)

Links


Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (16)
Vertrekstaat 1929 (30)
Vertrekstaat 1940 (16) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 68)

Vervlogen Stoom : De Nederlandse Spoorwegen in de Periode 1921- 1940 Hans van Poll; Bert Steinkamp (pag. 86)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 214, 231)

Stations in de omgeving

Wapenveld (5.2 km)
Epe (5.7 km)
De Boerhaar (6.1 km)
Duurschestraat (6.2 km)
Bovendorp (6.5 km)
Beltenweg (6.6 km)
Wijhe (7 km)
Berghuizen (7.2 km)
Wijnvoorden (7.3 km)
Wezep (7.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/heerde