of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Heemstede- Aerdenhout - foto's en omschrijving op stationsweb

station Heemstede- Aerdenhout

Telegrafische verkorting: Had
lijnkmjaar
Amsterdam- Rotterdam21.1271842
Geopend op1 jan 1876
Gesloten op1 jan 1880
Heropend op7 okt 1928

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw I (1928-1956)Twee aparte gebouwtjes aan weerszijden van de spoorbaan gebouwd. Op het ene staat de naam Heemstede, op de andere Aerdenhout. In beide gebouwtjes zijn trappen naar beneden naar een tunneltje onder de spoorbaan voor voetgangers en fietsers. architect: H.G.J. Schelling
stationsgebouw II (1958)In Heemstede-Aerdenhout was de gelijkvloerse kruising van spoorbaan en verkeersweg door de aanleg van hoogspoor opgeheven. Het station moest pal naast de weg worden gesitueerd. Deze moeilijke opgave werd door Van der Gaast op een fraaie manier opgelo...lees verder
architect: K. van der Gaast

adres: 

Zandvoortselaan 153
2106AM Heemstede
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
20 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Heemstede- Aerdenhout

47 afbeeldingen

56 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 5 mei 2013 zijn omrand.

1920 (1)
1930 (3)
1950 (13)
1960 (6)
1970 (4)
1990 (2)
2000 (16)
2010 (15)

Geopend als Zandvoortsche Laan (Zvtl)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (19)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
j.hazen25 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dank voor uw antwoord, maar ik antwoord op mijn vraag echt nergens kunnen vinden, heb veel tijd aan het zoeken besteed.
Antwoord webmaster:
je hebt een sectie voorzieningen op stations, daar kun je per statio kijken of er liften aanwezig zijn. vroeger was het voor mij mogelijk om links daarnaar toe te maken, dat kan met de vernieuwde ns site helaas niet meer.
j.hazen.24 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft station Aerdenhout een lift om van het perron naarbeneden en andersom te komen? Ga 25 nov. met de trein, dus veel tijd om op antwoord te wachten heb ik niet. Met vr.groet en bedankt voor de moeite.
Antwoord webmaster:
dat soort info kun je op de site van de ns lezen, maar ja, had heeft een lift (nogal lelijk naast het gebouw gebouwd, daarom weet ik het).
coby de Vos25 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is het mogelijk om op /bij dit station een fiets met kinderzitje te huren en deze weer in te leveren in/bij Haarlem centraal station?
Antwoord webmaster:
geen idee, moet je bij de ns zijn. ik werk niet op een station
Gertjan Stamer12 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Personeel op dit station:stationschef Luc Smink(zie ook Naarden-Bussum)periode 1966-1968. Zo ook dhr Wolfard die het eerste station Had tot zijn werkplek mocht rekenen vanaf 1936(daarvoor Rijkssstraatweg).Eerstgenoemd leeft nog,laatstgenoemde leeft niet meer. Meer informatie over personeel in station Had is welkom.
Antwoord webmaster:
dank, zijn toegevoegd
Gertjan Stamer18 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Per medio Augustus is er ook een website online over dit station en het spoor tussen Bennebroek en de oude grens met Haarlem(km 19,5 t/m km 25,0)en betreft dus ook halte Mannnepad/Woestduin en de omgeving station Heemstede-Aerdenhout als zodanig.Webmaster is Marcel van Tongeren.We zijn druk bezig om diverse pagina's van dit boekwerk te vullen, de kaft is al zo goed als af...de geschiedenis van dit station zie ik als een goed leesbaar boek met veel plaatjes ! stationhad.nl is de website in kwestie.
Antwoord webmaster:
dank, ik al de site bij de links plaatsen. D url is altijd een heel goede plek om een zoekterm op te nemen, maar niemand zal op had zoeken. Een url als www.station-heemstede-aerdenhout.nl was het beste geweest.
Marcel van Tongeren18 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zo goed vind ik www.station-heemstede-aerdenhout.nl niet hoor. Beetje erg lang om te typen en dan krijg je weer spellingsfouten zo van was het ea,- of ae,-rdenhout. Zoektermen is aan gedacht in de header en als context in site. Als er maar genoeg sites naar linken komt het vanzelf hoog in de zoekmachines. En met jou hulp is dat er al weer 1 meer :)
Antwoord webmaster:
nee inderdaad om te tikken is het wel lastig, maar de meeste mensen zullen toch via een link of een zoekmachine naar de site komen, en hoeven de url dus niet in te tikken. zaak is het dus zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen voor die zoekwoorden. de site maakt gebruik van frames, wat funest is voor zoekmachine optimalisatie. de tekst 'station heemstede aerdenhout' kom ik op het eerste (en ook op het tweede) gezicht alleen tegen in de banner bovenaan de pagina inderdaad, maar dat is een plaatje dus dat is niet leesbaar voor zoekmachines. Keywords in de , de truc voor zoekmachine optimalisatie in de jaren 90, worden door google genegeerd, want die werden teveel misbruikt. Het enige waar ik de zoekterm nu in zie is de titel van de frames pagina. Als context in de site (ik kom op geen enkele pagina het woord station heemstede aerdenhout tegen, maar dat even terzijde, dat kan nog veranderen) werkt het ook niet want dan kom je bijvoorbeeld op de pagina http://stationhad.nl/voorwoord.html terecht. En zie je geen menu. Het enige dat rest wat meewerkt aan een goed zoekresultaat zijn hooggeklasseerde websites die linken naar de site met als tekst station heemstede aerdenhout. Als ze op de link de tekst www.stationhad.nl plaatsen heeft het al weer geen nut. Het zijn maar wat tips, maar dit gaat zo echt niet werken. als je in de resultaten niet bij de eerste 10 zit kun je het al vergeten. dan heeft het nauwelijks nut, maar zo gaat dat niet lukken. bij stationmaartensdijk.nl werkt het wel omdat daar de zoekterm in de url zit.
Harry18 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Elk station verdient wel een eigen website met foto's en geschiedenis. Succes ermee Gertjan!
Antwoord webmaster:
nou ja daar hebben we deze site toch voor ;-) maar het is wel leuk dat zulk soort sites er zijn. sites over spoorlijnen mogen natuurlijk ook, zoals die van www.nols-maatschappij.info (over inmogelijke url gesproken ;-) )
Gertjan Stamer2 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Overal in het land schildert men de perronranden wit...bijna overal !...sinds voorjaar 2011. Wetende dat in 2012 hier de perrons worden opgehoogd zie ik tot mijn verbazing eind Juni 2011 dat men beide perronranden wit heeft geschilderd. Witte perronranden...Belgische stations hebben het al veel langer...ook sommige andere landen.
Gertjan Stamer15 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mei en Juni 2011 zijn de oude houten fietsenrekken in de Rijwielshop gesloopt en vervangen door de welbekende etagerekken en ruimte oogt nu wel veel opener en overzichtelijker.Entree bij de werkplaats rood gemaakt(de vloer dus).Rijwielshop aan buitenzijde nog niks aan veranderd,binnenzijde dus veel.Vraag me wel af wanneer dit gebouw is gemaakt..staat op oorspronkelijke hellingbaan(zie foto's uit eind 50'er/begin 60'er jaren).
Gertjan Stamer13 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hekwerk op perronoverkapping..zag iets dergelijks laatst ook station Amsterdam Zuid.Heeft volgens mij alles te maken met veilig werken op (grote) hoogte. Veranderd het aanzien van een gebouw en/of overkapping aanzienlijk!
Fleurr2 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
kun je betalen met een ov chipkaart..?
Antwoord webmaster:
ja dat kan op alle stations volgens mij. maar dan moet je het wel van tevoren aanvragen, reizen op saldo. maar dat soort informatie kun je toch beter op de site van de ns opzoeken, dan via google op zoek te gaan naar dit specifieke station...?
Gertjan Stamer23 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opvallend om te zien is dat er op de ietwat hellende perronkappen op de daken ervan ( bij de wachtruimtes) hekwerken zijn geplaatst...misschien tbv veiligheid schilders/glazenwasser.Gebouw kan wel een schilderbeurt gebruiken.In 2010 is er aan westzijde boven de weg een afwerklat van glazen wand afgevallen en gehele raampartij buigt door en is kortgeleden met bouten alsnog vastgezet aan betonnen perron(spoor 2).Zoek ivm historische beschrijving dmv foto's enz nog namen/contacten van vml stationschefs die hier hebben gediend.
Patricia Gerhardt2 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vraag was of er een portomonoo is gebracht naar het station heemstede? Ik ben 'm op 1 dec rond kwart over zes in de avond verloren. Zo ja kunt mij dan terug mailen dan vertel ik wat er in zit om te bewijzen dat het gaat om mijn portomonee. Met vriendelijke groet, Patricia Gerhardt
Antwoord webmaster:
geen idee. daarvoor moet je toch niet bij een hobbyist zijn. ga naar de pagina met veelgestelde vragen, daar staat een link naar gevonden voorwerpen bij de ns.
Gertjan Stamer1 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Algemeen bekend mag zijn dat de oude perrontunnel van het eerste echte stationnetje(1927-1958)er nog steeds is in een bepaalde vorm-navraag bij Bloemenkiosk Kirsten geeft duidelijkheid:bij bouw van lift aan westzijde in najaar 1997 kwam men oude traptreden tegen van die perrontunnel,voor een lift moet men nogal diep mbt fundering enz.Ook vermeldenswaard is tevens dat Bloemenkiosk Kirsten een kleine kelder heeft laten maken onder de oostelijke trap tijdens bouw in zomer 1999.Met veel dank aan Linda Jansen van teestie voor de tip , voor de uitleg dank Bloemenshop Kirsten(al 47 jaar lang verkopen ze hier al bloemen!!!)
Antwoord webmaster:
ik weet niet of dat algemeen bekend is, maar nu het zo op mijn site staat mag het.
Gertjan Stamer10 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Najaar 2010 geeft wat kleine veranderingen die er wel degelijk toe doen: 5e kaartautomaat in de hal,op diverse punten van de perrons meer incheckpalen OV Chipkaart,woensdag 10 November 2010 worden oude CTA's vervangen door nieuwe digitale treinaanwijsbakken-de ophanging is wel nieuw maar de steunpaal is de oude paal van weleer.Geeft een flink ander beeld van de perrons.Bloemenshop,Kiosk en teestie nog steeds aanwezig en vrijwel geen rondslingerende fietsen meer dankzij kordaat optreden div. partijen.
Gertjan Stamer30 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf medio Juli t/m eind Augustus gaat men nieuwe fietsdubbeldeksklemmmen bouwen tegen de spoordijk aan Leidsevaartzijde-men sloopt dus de overkapte fietsklemmen!Ook nieuwe fietsklemmen nabij noordzijde Zandvoortselaan/net achter viaduct(hier stond vroeger de wachtpost/was vroeger de oude spoorbaan),dit ivm nieuwbouwwoningen tussen het station Had en de voormalige trambaan Zvt-Hlm-Asd.Jammer dat de fietsdubbeldeksklemmen geen overkapping krijgen,wordt dus de fiets wel nat...
Gertjan Stamer16 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ene Harry Pot/Anefo heeft in Oktober 1957 fraaie zwart/wit foto's gemaakt van dit stationsgebouw,er is goed te zien dat gebouw en viaduct oostwaarts is opgebouwd,4 foto's van website beeldbank.nationaalarchief.nl is zeker het bekijken waard !
Antwoord webmaster:
inderdaad staan een paar leuke foto's op de beeldbank.
Gertjan Stamer16 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nog wat extra leuke dingen om te weten van dit station:(vanaf 1997..),najaar verbouwing NS loket tot een Wizzl en open vanaf 12 December 1997,tevens sloop fraaie muren tbv uitbouw bloemshop Kirsten en aan de andere zijde idem uitbouw gemaakt tbv AKO.In 1999 bouw van de 2 perronliften,operationeel plm Sep.1999!!!Op 1 Januari 2001 Treintaxi en weer gestopt per 1 Juli 2003.Vanaf April 2002 sloop oude fietsenstalling aan oostzijde en bouw nieuwe met glazen overkapping en verlegging van nabijgelegen fietspad,tevens fietsenstallingen met overkapping aan noordzijde/west en oost bij trappartijen e.d. AKO zou sluiten per 1 April 2002(grap???)Bovenstaande fietsenstallingen gereed Oktober 2002 en weer AKO-sluiting per 16 Juni 2002 en in November is het oostelijke deel omgebouwd tot een chemische WC(gereed Januari 2003)Feest bij de bloemenwinkel Kirsten op vrijdag 1 Augustus 2003-men is hier al 40 jaar gevestigd!!!Op 3 Oktober 2003 groots artikel in Haarlems Dagblad mbt 75-jarig bestaan van deze treinstop. Perronverlenging naar het zuiden Sep/Nov 2004.In 2005 gaan wachtkamers boven dus op slot ivm vernielingen(Maart 2005-Okt 2005).Vml AKO-ruimte staat al jaren leeg/gemeenteraadsverkiezingenruimte op 7 Maart 2006. November 2006 start Roemer Visscherplein mbt parkeren auto's en werkzaamheden geven veel rommel en overlast,in Mei 2007 Snackbar de Sprinter enkele meters verplaatst naar het zuiden.Ook begin 2007 veel werk rondom Rijwielshop en het plein.In November 2007 Rijwielshop geautomatiseerd voor 3/4 deel,voorste deel verhuur,reparatie,verkoop enz. Per 1 Oktober 2008 opent Azzurro broodjeszaak in vml AKO,12 December 2008 opent men plein aan westzijde met grote partytent e.d.Azzurro stopt al weer voor Kerstmis 2008...eind Januari 2009 weer in gebruik door Teestie.Voorjaar 2009 Wizzl dus Kiosk genaamd...WORDT VERVOLGD...dat komt er nou van als je als bewoner/treinreiziger goed oplet en dat graag met andere wilt delen.
Gertjan Stamer23 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Al sinds eind Januari/begin Februari 2009 Teestie in oude plek AKO(westzijde dus),koffie en broodjes en met Kiosk in de hal en ook Bloemwinkel Kirsten aan oostzijde en een vies chemische WC is het hier best wel levendig en gezellig,ook nog Rijwielshop en gezellige snackbar de Sprinter;net als Teestie een buitenterras en dus extra gezellig...weinig stattions hebben deze ruim opgezette horeca. Pure promotie voor dit treinstation dus !!!
Antwoord webmaster:
Ik dacht eerst wat een rare naam, maar nu snap ik hem Teestie = Tasty. Inderdaad erg veel horeca voor een klein station. Leuk ook met die terrassen, zal er eens gaan kijken.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Station Heemstede - Aerdenhout

Vertrekstaat 1929 (24)
Vertrekstaat 1940 (32)
Vertrekstaat 1957 (95)
Vertrekstaat 1971 (92) Personeel op dit station

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 129)

Vervlogen Stoom : De Nederlandse Spoorwegen in de Periode 1921- 1940 Hans van Poll; Bert Steinkamp (pag. 43)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 30, 78-79)

Stations in de omgeving

Mannepad (1.5 km)
Woestduin (2 km)
Leidsche Straat (2.4 km)
Zijlweg (3.3 km)
Overveen (3.5 km)
Haarlem Bolwerk (3.6 km)
Haarlem (3.9 km)
Vogelenzang- Bennebroek (4.2 km)
Rijksstraatweg (4.3 km)
Vijfhuizen (4.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/heemstedeaerdenhout