of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Heemskerk - foto's en omschrijving op stationsweb

station Heemskerk

Telegrafische verkorting: Hk
lijnkmjaar
Haarlem- Uitgeest14.3731867
Geopend op1 jun 1969

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1969)eerste combistation. Geen eigen NS-gezicht, maar inwoning in supermarkt. Ns zowel interieur als exterieur onvindbaar. . architect: D.J. Waagmeester

adres: 

Euratoomplein 5
1966SP Heemskerk
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Heemskerk

24 afbeeldingen

17 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 5 mei 2013 zijn omrand.

1960 (2)
1990 (1)
2000 (10)
2010 (16)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Hans Vosgezang16 sep 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ter hoogte van de spoorsingel is een vijver gedempt, er kwam een Citro?ngarage die er van mee wilde profiteren, en zo ook het tankstation aan het Euratomplein wat uiteindelijk een flinke strop was toen het niet doorging.
Hans Vosgezang24 dec 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds 1965 woonde ik in de Kennemerlandstraat en heb heel de bouw meegemaakt. Voorheen zat er aan het spoor een kleine bunker, dat was bij de overweg waar enkel de boer op zijn land kon komen, die is nadien gesloopt. In het land wat toen braak lag scheurde wij met brommers en motoren tot je zwart of grijs van de bagger zag. De Ardennenlaan bestond toen nog niet. Fikkie stoken was een geliefde bezigheid, waardoor soms het hele weiland in de hens stond, en de dam die wij, mijn familie en buurtkinderen, hadden gemaakt werd veelvuldig door treinreizigers die laat waren gebruikt. Het bedrijf dat de dam moest weghalen dacht dat met een paar halen van de graafmachine wel weg zou zijn, maar deze bevatte stukken asfalt van de nabijgelegen Euratomsingel en heel veel restbeton. Dat bleek dus vies tegen te vallen. In het allereerste begin heeft er een snoepwinkeltje (was van Simon de Wit) ingezeten waar naar alle waarschijnlijkheid ook rookwaren werden verkocht. Naar ik weet heeft er ook nog een Chinees Restaurant in gezeten. Eerder schreef ik dat ik in augustus spreeuwenvoer wilde worden maar bij nader onderzoek moet dat half april 1993 zijn geweest, de dag ervoor had zich een moeder een plek gezocht op de rails omdat ze van haar dokter had gehoord dat kanker in hele lichaam was uitgezaaid en zij trachtte zich zo van het leven te benemen, ik heb haar overblijfselen zien opruimen, hetgeen geen fris gezicht was. Ik meen dat ze man en twee (of 3) kleine kinderen naliet. Ik probeer de datum te vinden wanneer dat is geschiedt.Inmiddels woonde ik toen als in de zogenaamde Pretflat, 5 jaar op de 2e verdieping met lichtbak "Pretflat" en 5 jaar op de 9e en in 1997 ben ik verhuisd naar Beverwijk.
H Vosgezang24 dec 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bus 76 (destijds richting Alkmaar) heeft er heel kort gezeten, was dus wel degelijk gekomen maar bleek kennelijk toch niet zo'n succ?s. Dat de Spoorsingel niet is doorgetrokken was omdat het dan te druk zou worden op de Beneluxlaan/Hoflaan. Er zou destijds ook een spoorverbinding komen vanaf Beverwijk rechtstreeks naar Zaanstad, ook zou er een doorgaande weg komen van de communicatieweg bij de op- en afrit van de A9. Allemaal plannen die niet zijn uitgewerkt
Hans Vosgezang13 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
In augustus 1993 zou ik me voor de sneltrein naar Hoorn gooien om op die manier mezelf te transformeren naar spreeuwenvoer, echter ik trof een Evangelist zodat ik op een andere manier me van mijn (oude) leven afdeed! Joepie!!
Gertjan Stamer30 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het late najaar start men aan zuidzijde bestaande overkapte fietsenstalling een uitbreiding...volgens infobord ProRail gereed in December 2010...dat wordt dus Februari 2011.De enige kaartautomaat is verwijderd van plek tegen gebouw aan en staat nabij NS-logobord en heeft een glazen bescherming,zal in December 2010 zijn verplaatst.Aan oostzijde is nog steeds geen kaartautomaat en aangezien wandelroute naar bestaande kaartautomaat ook illegale fietsroute over het perron is geeft dat soms gevaarlijke situaties.
Sarah11 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoe ver is het fietsen of lopen vanaf station Heemskerk naar het Centrum toe?
Antwoord webmaster:
weet ik niet, dat kun je zien op google maps.
Leo1 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb ooit een interessant stukje tekst over de "zieligheid" van station heemskerk gegoogled, maar ik weet niet meer waar het staat. Uit die tekst bleek dat de Euratomsingel (de brede weg die nu abrupt bij het station stopt) ooit aan had moeten sluiten op de Spoorsingel, een stukje naar het zuidwesten in Beverwijk. Dan had het station aan een veel beter bereikbare ringweg gelegen - waarschijnlijk zelfs met een busaansluiting - en had het niet de schijnbaar nutteloze uitstraling van nu gekregen. Op google maps/earth is nog wel een beetje te zien dat men vroeger van plan was om de Euratomsingel door te trekken. Echter, door hevig verzet van de naburige bewoners, is er van dit plan niets terechtgekomen.
Antwoord webmaster:
ik heb het ook niet kunnen vinden. je kunt het inderdaad op de kaart goed zien, er ligt nog duidelijk een braak liggend stuk land op de plek waar de beoogde weg zou komen.
Gertjan Stamer9 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Juni 2010 start van verplaatsen van glazen abri perron spoor 2(naar Uitgeest)en komt te staan bij machinistenbord 2...de nabijgelegen sloot krijgt een duiker en de haag wordt deels verwijderd en er wordt een groots platform gebouwd met brede helling en aan zowel noordzijde als zuidzijde-de nieuwbouwwijk Broekpolder is dus aangesloten op het station.Klein driehoekig plein heeft klein plantsoen en enkele parkeerplaatsen. Is helaas ook een interwijkverbinding die veel overlast geeft door scooters,brommers,fietsers.De glazen abri stond trouwens eerst bij het overpad,is nog te zien aan gat in de heg.
Gertjan Stamer3 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Combistation opent officieel op 1 Juni 1969 maar voor treindienst is dat 3 Juni 1969. Supermarkt Simon de Wit aan noordzijde (links dus) en aan de zuidzije (rechts) Boerenleenbank, kleine snackbar en als de lange hal eindigt is daar het NS loket en het overpad naar spoor 2 volgt dan vanzelf. In eerste instantie was gemeente Heemskerk tegen al die nieuwigheden (lees een trein en station) maar door bouw van woonwijken Oosterwijk en Zuidbroek moest men wel overstag en dus komt er niet eerder dan 1969 een station, voordien was er geen halte. Op perron spoor 2 (naar Uitgeest) zie je de A9 liggen en veel weide en paarden. vanaf 1977 woonde ik nabij maar heb niet echt bijgehouden wast er nu precies met het gebouw is gebeurd. Ook opvallend in die jaren zijn de wegkwijnende winkels in het gebouw. Dus nu een enorme stap in de toekomst: voorjaar 2001 bouw nieuwe fietsenstalling met overkapping aan zuidzijde en plaatsing groot bord met NS logo en perronnaambord Heemskerk eronder, voor het geval men deze afgelegen plek niet kan vinden, goed mogelijk. Leuk feit is vernieuwing pictogrammen uit de 70'er jaren op de perrons en spoor 1 is het eerst de klos en krijgt nieuwe (voorjaar 2003). Bij overpad spoor 2 vergeet men het oude pictogram weg te halen, enkele maanden erna toch ook vervangen door nieuwe. Sluiting NS loket per 1 Augustus 2003. DeWit Supermarkten lichtbak op dak en zuidgevel afgeplakt. In Juli 2005 neemt Deen Supermarkten DeWit over en dus nieuwe lichtbakken op het gebouw. In Februari 2007 gaat NS loketruimte en kleine hal opnieuw draaien als Tiko kapperszaak. Supermarkt Deen sluit de deuren voorgoed per zaterdag 24 Maart 2007 en dan toont de Lidl interesse: dichtmetselen/ verwijderen los- en laadddeuren en drempels aan de noordzijde. Lidl opent Maart 2008. Geen idee wanneer oude rode kuipstoelen zijn vervangen door zwarte banken (2000?) en bouw van glazen abri begin perron spoor 2? Anno 2009 is er nog steeds geen entree vanuit de nieuwbouwwijk Broekpolder, een buslijn aldaar lijkt me moeilijk ivm te weinig ruimte, sowieso is een buslijn een ijdel iets bij dit station. Ruimte zat aan de westzijde maar oostzijde/ nieuwbouwwijk is al volgebouwd, de A9 is tot een rechte straat geworden en verderop ligt de nieuwe A9. Er was ooit nog een extra trap/entree achter los-en laadperron supermarkt in de 80'er jaren en nog wel te zien aan hekwerk aldaar en taludbestrating.De kleuren van het dak waren bijvoorbeeld in 2007 erg blauw,dan weer wit. Zoals al eerder vermeld ben ik in 1977 in de nabijheid gaan wonen, in voorjaar 1986 in Heemstede gaan wonen en dus geschiedenis van dit mislukte combistation vol met gaten.
Antwoord webmaster:
de aanduiding links en rechts is natuurlijk alleen zinvol als je uit een bepaalde richting komt, maar ik begrijp dat je bedoelt als je het station binnenloopt, op zo'n moment zegt noord en zuid de mensen dan weer weinig.
erwin simons1 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
sinds oktober 2008 heeft radio heemskerk elke werkdag van 1800-1900 een programma met als titel station heemskerk. presentator en treinconducteur erwin simons voert korte gesprekken met treinreizigers tussen heemskerk en beverwijk en tussen heemskerk en uitgeest
Antwoord webmaster:
dank je, ik heb het bericht bij station heemskerk geplaatst, daar hoort het denk ik meer thuis dan alleen in mijn inbox, nu kunnen ook de bezoekers van mijn site het bericht lezen.
DaniĆ«l2 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een klein ongellukkig gelegen station aan de rand van heemskerk, in de komende jaren hoopt men dat hier verbetering in komt door onder andere de bouw van de wijk "broekpolder" naast het station. Er wordt in de komende jaren veel aan gewerkt zo krijgt het station een opknap beurt en een 2e ingang (vanaf broekpolder) met waarschijnlijk een stationsplein ook hoopt de gemeente dat er weer een bushalte bij het station komt, want die is pas geleden geschapt uit de connexion diens regeling.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Bus 74 moet stoppen op NS-station Heemskerk (Noordhollands dagblad - 20 mei 2009)

Provincie: busverbinding station Heemskerk komt er niet (Noordhollands Dagblad - 20 dec 2007)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1971 (80)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 143)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 117, 132)

Stations in de omgeving

Beverwijk (2.8 km)
Uitgeest (3.2 km)
Velsen Koningsweg (3.2 km)
Velsen Hoogovens (4.2 km)
Krommenie- Assendelft (5.1 km)
Velsen- IJmuiden Oost (5.3 km)
IJmuiden Casembrootstraat (5.8 km)
Castricum (5.9 km)
Velsen Zeeweg (6 km)
Westerveld (6.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/heemskerk