Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hattem - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hattem

Telegrafische verkorting: Htm
lijnkmjaar
Apeldoorn- Zwolle3,2461887 - 1950
Hattem- Kampen Zuid331913 - 1933
Geopend op21 nov 1887
Gesloten op8 okt 1950

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1886-1914)Type KNLS 1e klasse Een hoog middendeel met twee korte vleugels die 1,5 verdieping hoog zijn. Voor en achtergevel zijn identiek. architect: K.H. van Brederode
stationsgebouw II (1914-1977)station zo sterk gewijzigd dat het nieuw te noemen is. Hoog middendeel met puntgevel en twee verschillende vleugels

adres: 

Stationslaan
Hattem
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
28 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hattem

26 afbeeldingen

24 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 17 dec 2020 zijn omrand.

1890 (3)
1900 (2)
1910 (1)
1920 (1)
1930 (5)
1940 (2)
1950 (2)
1960 (9)
1980 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Peter Roelofs22 dec 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Mijn opa Peter Roelofs had een installatiebureau in de Achterstraat. Hij mocht het station voorzien van elektrische verlichting. Ook gaf hij aan dat elektrische verlichting op de spoorwegafsluitbomen nuttig zijn. De spoorwegen vonden dat idee wel erg voortvarend en hielden dat in beraad. Ook toen waren in die organisatie al veel beslissing niveaus.
J.W.Cadovius17 jan 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
De naam G.J.Huijsman zegt mij niets
gerard van der worp2 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
u site is mooi wij zijn een stichting www.olde dreideuze.nl zijn al 40 jaar bezig met oude films en foto.s hebben een film van voor de oorlog dat de muziek vereneging ons genoegen er komt een oude trein aan rijden die het korps in laad en dan vertrekt naar Apeldoorn verder nog wel wat foto.s van het station GROET GERARD.
schuurman3 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
ik als geboren hattemmer in 1939 ik kan mij nog herinneren toen ik een jaar of zes was dat boven het station een meneer woonde en dat was hr.wielink ik woon al 51 jaar in putten maar mijn hattemzal ik nooit vergeten vrgr.dries schuurmen
schuurman3 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
ik als geboren hattemmer in 1939 ik kan mij nog herinneren toen ik een jaar of zes was dat boven het station een meneer woonde en dat was hr.wielink ik woon al 51 jaar in putten maar mijn hattemzal ik nooit vergeten vrgr.dries schuurmen
Ben Roseboom13 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Hattem Centraal lag inderdaad aan de Hilsdijk. Het werd Hattem Centraal genoemd omdat het was gelegen aan de toenmalige Centraal Spoorweg. Het station aan de huidige Stationslaan is pas gekomen nadat de spoorlijn Zwolle - Apeldoorn is aangelegd.
Antwoord webmaster:
hattem centraal heeft nooit officieel hattem centraal geheten alleen in de volksmons denk ik. toen station hattem aan zwolle apeldoorn kwam te liggen heette het andere hattemerbroek.
Gerrit Jan Huijsman29 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb tot 1947 in Hattem gewoond en was bevriend met Jan Cadovius, Hij was de zoon van de stationchef. De familie Cadovius woonde in de dienstwoning boven het station. Ik heb vaak met Jan gespeeld op het emplacement. We mochten ook helpen met het bedienen van de overwegbomen en zelfs de seinen onder streng toezicht van de Heer Cadovius. In het kantoor bevond zich ook een morseseintoestel dat begon te ratelen al de trein naar Zwolle uit Wapenveld vertrok. de chef was er zo bedreven in dat hij niet op het papierstrookje hoefde te kijken . Hij kon de morsesignalen blindelings ontcijferen. Ik zou graag willen weten of Jan Cadovius nog leefd. Hij moet ook omstreeks 80 jaar oud zijn.
Antwoord webmaster:
Wellicht dat hij dit bericht hier nog eens leest, of familie van hem.
D.Damstra27 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn moeder is op het station geboren 28 maart 1922,mijn opa Dirk cornelis Bakker,was hier tot september stationchef en toen overgeplaatst naar Uithoorn.Jammer genoeg geen foto's.Daarom ben ik naar deze site gegaan.Mijn moeder had het altijd over molencaten.Nu weet ik ook waar het station gestaan heeft.Hartelijk dank voor de foto's en info!Geweldige site,mijn complimenten.
Antwoord webmaster:
je kunt waarschijnljk wel gegevens vinden bij Het Utrechts Archief zij hebben de oude personeelsdossiers van de spoorwegen in huis.
Gerrit van Erven25 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn familie heeft daar gewoond tot het werd afgebroken.
Antwoord webmaster:
wat leuk. hebben jullie nog foto's uit die periode? Het is altijd leuk om een bericht te zien van oud bewoners van een stationsgebouw. Als je iets zou kunnen inscannen en opsturen naar dit mailadres dan zou dat erg leuk zijn.
Michiel Tom25 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Hattem lag inderdaad niet aan de Centraalweg, maar aan de Stationslaan, in het hoekje tegen de Nieuweweg aan. Aan de bomenrij daar, die vroeger langs de losweg stond en ook op andere foto's is te zien, is ook vandaag nog de precieze locatie te herleiden.
Antwoord webmaster:
dank je, ik heb de locatie gewijzigd. op de kaart is de oude spoorlijn nog goed te volgen.
Jan Roseboom.7 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Naar ik meen, lag het station Hattem niet aan de Centraalweg, maar was de Centraalweg de huidige Hilsdijk, richting de centraal spoorbaan en het station Hattemerbroek.
Antwoord webmaster:
dat weet ik niet, is er iemand die dit ergens kan bewijzen? het is ook maar een aanwijzing voor de plaats waar het gestaan heeft, niet een exact adres.
Geert E Tip28 mei 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zover mij bekend heeft na de tweede wereldoorlog nog een treinverbinding bestaan tussen Zwolle en Apeldoorn.
Antwoord webmaster:
Dat klopt, het was een hiaat in de code waardoor een verkeerde sluitingsdatum stond vermeld. Nu staat er de juiste datum.
G.D.Visser18 okt 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station is ZEKER door K.H. van Brederode ontworpen omdat hij de hoofdingenieur was tijdens de aanleg van de spoorlijnen van de KNLS.Geldt ook voor de overige standaardstations langs de KNLS-lijnen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1891 (11)
Vertrekstaat 1911 (18)
Vertrekstaat 1929 (33)
Vertrekstaat 1940 (16)
Personeel op dit station

Nieuws

Het Loo schittert op spoorwachtershuis (23 jul 2005)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 214, 238)

Stations in de omgeving

Berghuizen (2,2 km)
Hattemerbroek (2,3 km)
Ittersum (2,9 km)
Herculo (3,2 km)
Zuiderzeestraatweg (4,1 km)
Zwolle (4,2 km)
Wapenveld (4,3 km)
Zwolle Veerallee (4,3 km)
Windesheim (4,9 km)
Wezep (4,9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hattem