Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hardinxveld- Giessendam - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hardinxveld- Giessendam

Telegrafische verkorting: Gnd
lijnkmjaar
Dordrecht- Elst79,8451885
Geopend op 16 jul 1885

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

tot 15 mei 1927Giessendam- Oudekerk
tot 2 jun 1957Giessendam- Neder Hardinxveld
haltegebouwtje (1880-1945)Houten gebouwtje, door Romers in zijn boek armetierig genoemd.
stationsgebouw (1958)Hardinxveld-Giessendam wordt afgedekt door een plat dak met een betonnen sierlijst. Een brede bordestrap leidt naar de toegang van het station. Op een paalfundering is een betonskelet geconstrueerd met stalen ramen en een metselvulling die bestaat ui...lees verder
architect: K. van der Gaast

adres: 

Stationsstraat 2
3371AX Hardinxveld
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hardinxveld- Giessendam

55 afbeeldingen

27 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1900 (2)
1920 (1)
1950 (13)
1960 (3)
1970 (1)
1980 (1)
1990 (3)
2000 (1)
2010 (24)

De Giessendammers gebruikten niet het veraf gelegen station Hardinxveld=Giessendam maar het bij het dorp gelegen halte Giessendam=Oudekerk. Deze halte werd bij de sluiting van Hardinveld=Giessendam op 15 Mei 1927 verdoopt in Giessendam=Neder Hardinxveld. Wederom naamswijziging per 2 Juni 1957 in Hardinxveld=Giessendam. Dit station mag niet worden verward met met het enkele kilometers oostelijker in het niets gelegen vroegere station Hardinxveld=Giessendam.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer29 aug 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
April / mei 2019 interne verbouwing nieuw restaurant genaamd Kathy's Restaurant.
Jan Boogaard24 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de hele beschrijving mis ik, dat het station in de oorlogstijd is gebombardeerd, wat daarna resulteerde in een gebouwtje opgetrokken uit betonnen schutting elementen als noodgebouwtje. Tot jaren na de oorlog is dit in gebruik geweest. Is er bij de Hystorische vereniging hieromtrent iets bekend? Nog een suggestie, de olie/goederen trein uit Schonebeek moest met twee stoomlocks ervoor bij het oude station Goederen station wachten, om bij de start voldoende snelheid te hebben om bij Baanhoek de brug te halen, met deze lange zware trein met olie geladen naar Pernis te gaan voor raffinage. Hopende een bijdrage geleverd te hebben van het verleden. M.vr.gr. Jan. Boogaard
Gertjan Stamer10 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eind Juni en begin Juli 2011 worden op het dak rekken neergezet in het kader van veilig werken op grote hoogte..alweer een stationsgebouw wordt wordt (ontsierd !) opgeluisterd door deze grijze stalen rekken..om te voorkeomen dat je van het dak valt. Ontsierend en helaas erg definitief.
Antwoord webmaster:
moeten er zo vaak mensen op dat dak zijn dan dat ze er standaard hekken neerzetten? wie heeft dat nu weer bedacht?!
Gertjan Stamer25 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heemstede-Aerdenhout had ooit gebroken kwartsietstenen zoals nu nog te bewonderen is bij dit station en ook bij station Venlo. Vele foto's van de verbouwing tot restaturant en van hoe het was toen men begon te breken..www.koperensnor.nl ,zeer de moeite waard!
Gertjan Stamer3 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geopend op 15 November 1958, de eerste bezoeker was destijds Sinterklaas en een stel Zwarte Pieten . Zij werden warm onthaald door toenmalige NS directeur Den Hollander. M.i.v. 29 Maart 1980 sluiting los- en laadplaats. Najaar start bouw van nieuwe overkapte fietskluizen en klemmen aan oostzijde gebouw alsmede beneden bij bushalte/westwaarts, gereed in Februari 2001. De oude wisselhandels verdwijnen volgens mij uit loketruimte plm zomer 2002 en de magazijnruimte komt te huur te staan. Het NS loket sluit per 1 Februari 2004 en de NS timmert de entreedeuren meteen dicht ivm vandalisme in het voorjaar van 2005. In zomer 2006 enig leven in het fraaie gebouw: schilderwerk, sloop loketwand en sloop meubilair in wachtruimtedeel.Het wordt omgebouwd tot restaurant De Snor en oostelijk deel (vml magazijn) omgebouwd tot Cafetaria De Snor. Beide worden geopend in Januari 2007. Opvallend is de reparatie van het plastiek aan voorzijde gebouw en ook de sterke gelijkenis qua steengebruik met station Heemstede- Aerdenhout (zelfde architect), kijk daarvoor bij dit station achter de vele banken spoor 1. Helaas zijn deze steenwanden verdwenen bij Heemstede- Aerdenhout sinds verbouwing in 1999.
Antwoord webmaster:
bouw van fietskluizen in najaar van welk jaar? 2000 denk ik? meteen is niet voorjaar 2005 als loket voorjaar 2004 sluit ;-) De overeenkomst met Heemstede- Aerdenhout is mij nooit opgevallen, of zit m dat alleen in het steengebruik van de plastiek?
Arjan Krabbenbos17 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hardixveld-Giessendam krijgt binnen 2 jaar nog twwe haltes erbij. Aan deze Arriva-lijn wordt in de de nabije toekomst het spoor gedeeltelijk verdubbeld en sterk uitgebreid met een kwartierdienst Dordrecht-Gorinchem v.v. Dit komt door de snellere Spurts GTWs die sinds september 2008 de dienst hebben overgenomen van de ex lease Plan V"s van NS.Het stuk tussen Gorinchem en Geldermalsen v.v. blijft ook in de toekomst een half uurs verbinding.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1929 (25)
Vertrekstaat 1940 (18)
Vertrekstaat 1957 (43)
Vertrekstaat 1971 (75)

Nieuws

Leerdam krijgt als derde station MerwedeLingelijn camera’s (20 nov 2008)
Koperen Snor geeft stationsgebouw Hardinxveld- Giessendam (II) nieuw leven (22 feb 2007)
Over paar jaar drie treinstations in Hardinxveld (8 jun 2006)
Camera’s op stations Merwede-Lingelijn (30 mei 2006)
Nieuw leven voor station Hardinxveld- Giessendam II door horeca (16 mrt 2006)

Ouder nieuws over Hardinxveld- Giessendam

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 52)

Stations in de omgeving

Hardinxveld- Giessendam (oud) (1,1 km)
Boven Hardinxveld (1,9 km)
Giessen- Nieuwkerk (3,4 km)
Gasfabriek (3,5 km)
Sliedrecht (5,1 km)
Schelluinen (5,2 km)
Sliedrecht Baanhoek (7,7 km)
Gorinchem (8 km)
Dubbeldam (8 km)
't Visschertje (8,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hardinxveldgiessendamii