Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hurdegaryp - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hurdegaryp

Telegrafische verkorting: Hdg
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans36,141866
Geopend op 1 jun 1866

treinstation in gebruik
Provincie: friesland

tot 30 mei 1999Hardegarijp
stationsgebouw I (1863-1964)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1891station krijgt twee vleugels
verbouwing 1915middendeel krijgt een verdieping
stationsgebouw II (1964)Type Vierlingsbeek standaardhaltegebouwtje betonskelet met vullling van stalen ramen en gele strengpersstenen architect: W. Kloos

adres: 

Stationsweg 43
9254HA Hurdegaryp
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hurdegaryp

59 afbeeldingen

33 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1900 (1)
1950 (3)
1960 (8)
1970 (5)
1980 (1)
1990 (4)
2000 (16)
2010 (19)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
G.J. Sijbesma28 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opvallend is dat per 9 december 2012 op zondag de sneltreinen op dit station zullen gaan kruisen rond tien voor het uur. Ook kruisen de stoptreinen elkaar in Hurdegaryp op zondag in plaats van in Buitenpost.
G.J. Sijbesma4 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er komt een beveilingsbedrijf in het stationsgebouw. Vanmiddag Met de nieuwe huurders gepraat.
G.J. Sijbesma29 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds deze week is het stationsgebouw weer verhuurd. Ze zijn in het gebouw aan het klussen. Wat er in komt weet ik niet. Binnenkort volgt dus het bericht wat er in het gebouw komt!
G.J. Sijbesma4 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Maar inmiddels staat het gebouw te huur. Dit is te zien op een aanplakbiljet!
Antwoord webmaster:
ok, ik ben benieuwd, we houden het in de gaten.
G.J. Sijbesma14 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nou mooi ik ben er blij mee sloop of leegstand doen nooit goed.
A. Kaspers13 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tot 1 juli 2011 maakt het bedrijf ProServe nog gebruik van het station Hurdegaryp. ProServe gaat verhuizen naar een andere locatie. De NS heeft inmiddels een nieuwe huurder voor het pand. Van sloop o.i.d. is in het geheel geen sprake.
Antwoord webmaster:
ah mooi, goed om te horen. daar ben ik blij om. weet je wie de nieuwe huurder zal worden?
G.J. Sijbesma5 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het bedrijf PRO Serve hebben in het gebouw dozen ingepakt. Dit kon weleens betekenen het gebouw leeg komt te staan. Ik hoop niet dat de gebouwendienst besluit het gebouw te slopen. Want dat is jammer van het gebouw!
Gertjan Stamer3 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Mei 1998 neemt NoordNed de treindienst over en dus sluiting NS loket.In 2002 intrek Reflexa(een detacheringsbureau)en de oude kuipstoelen worden er uit gesloopt. Najaar 2002 start bouw overkapte fietsenstallingen.Mei 2004 verdere interne sloop...loketwand eruit alsmede de keuken en dichttimmeren van de grotere raampartijen met grote houten schotten,in zomer 2005 dus verbouwd tot kantoor Pro Serve Beveiligingen.
Marinus J. Peters23 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Personeel in de jaren 50: Djr. J.Peters chef Dhr. Bul 1e assistent Dhr. Admiraal 2e assistent Dhr. Flierman Dhr. S.Procée
Antwoord webmaster:
Ik heb deze informatie ook bij het station geplaatst omdat het niet bij de afbeelding past. de personen die u noemt staan niet op de betreffende afbeelding afgebeeld.
Marinus J Peters20 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb met mijn ouders,broers en zusters boven dit station gewoond van 1948 tot 1963. Mijn vader was stations-chef van 1948 tot z'n overlijden op 21 februari 1959. Het is voor ons zeer jammer dat dit mooie station zo maar afgebroken is.Wij hebben er erg prettig gewoond.
Antwoord webmaster:
Wat leuk, weer een oud stationsbewoner op mijn site. Heb je misschien in je fotoalbum nog foto's die hier op de site geplaatst kunnen worden? Er zijn al meer oud bewoners die op die manier een visuele bijdrage hebben geleverd.
Chris1 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de foto's 3, 17 en 21 is te zien dat dit station een bajonetligging heeft
Roel9 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het blijft een moeilijke naam om uit te spreken..
Antwoord webmaster:
och valt wel mee toch, maar ja ik heb 4 jaar een half Friese vrindin gehad, dus het lukt mij wel aardig.
g bos26 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het adres van dit station is Stationsweg 43 in Hurdegaryp
Antwoord webmaster:
bedankt, ik heb het gewijzigd.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Spoorwegstations : Categoriaal onderzoek wederopbouw 1940-1965
door Victor Lansink geschreven in opdracht van het projectteam wederopbouw van monumentenzorg.
Vertrekstaat 1868 (6)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (20)
Vertrekstaat 1929 (31)
Vertrekstaat 1940 (18)
Vertrekstaat 1957 (23)
Vertrekstaat 1971 (73)
Personeel op dit station

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 132)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 139, 282)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 73)

Stations in de omgeving

Tietjerk (1,7 km)
Veenwouden (4 km)
Ouddeel (4,8 km)
Leeuwarden Camminghaburen (6,4 km)
Zwaagwesteinde (7,5 km)
Leeuwarden Achter de Hoven (8,5 km)
Leeuwarden (9,8 km)
Jelsum (10,6 km)
Leeuwarden Halte (10,7 km)
Cornjum (10,9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hardegarijp