of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Haelen - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Haelen

Telegrafische verkorting: Hln
lijnkmjaar
Weert (grens)- Roermond (grens)81.2331879
Geopend op20 jul 1879
Gesloten op1 mei 1939

treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw (1879-1974)verkorte uitgave Weert I. vergelijkbaar station in Baexem- Hethuysen nog deels aanwezig.
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
10 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Haelen

3 afbeeldingen

3 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 14 dec 2009 zijn omrand.

1900 (1)
1920 (1)
1970 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Heimen Stoffels23 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nou, dat is niet altijd het geval hoor Wichor. Bijv. Lelystad-Dronten is nu ook per trein verbonden maar de bussen van Lelystad naar Dronten rijden nog steeds, zijn dus niet opgeheven (wel is de dienstregeling uitgedund maar dat is altijd beter dan opheffen). Helemaal parallel loopt het niet, maar de spoorlijn en weg lopen wel kaarsrecht van/naar Dronten en er is maar 1 bushalte aan die weg (midden in het niks) dus de routes zijn toch aardig gelijk. Bovendien is Dronten ook niet extreem groot, dus het zegt heel wat dat ze beide behouden hebben... Natuurlijk gaat het niet altijd zo, zoals u ook opmerkte, maar er zijn dus wel degelijk uitzonderingen.
Ton van Hinsberg3 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn opa van moederszijde was van 16-9-1923 tot 1-5-1935 stationchef in Haelen. Daarna is hij vertrokken naar Kruispunt Beugen. Dat station is inmiddels ook verdwene.
har haans10 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
mooi en goed initiatief. brengt leven en economie opstationsplein weer op gang. Woon hier al mijn hele leven en sta achter het idee van een nieuw station in haelen. succes
Antwoord webmaster:
ook als daardoor de bussen gaan verdwijnen? er gaan geen parallelle bussen rijden aan de spoorlijn, anders beconcureer je elkaar (kijk maar eens bij maarheeze, of iedereen daar er blij mee is geworden, want t station ligt ver buiten t dorp)
m.vochteloo5 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
ben komen wonen vanuit utrcht naar het stationplein en wil graag oude foto's hebben eventueel scannen ,van de oude omgeving van de huizen en station . heb zelf nu het oude parfum huis maar wil graag meer foto's hebben ,vind het leuk naar de oude omgeving.
Antwoord webmaster:
ik heb niet meer dan wat ik hier heb staan. als je nog foto's tegenkomt van het station zou je ze dan naar mij willen mailen, dan plaats ik ze hier en kunnen nog meer mensen ervan genieten.
Gertjan Stamer22 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Begin 2009 is er het noorderlijke spoor vanaf gehaald door ProRail,kan er misschien wel een perron aan kwijt?
Antwoord webmaster:
ruimte is niet de reden om een station aan te leggen, maar het potentieel aantal instappers.
Jos28 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als men het openbaar vervoer wil stimuleren dan moet men stations zoals in Haelen weer openen. Zo krijgt ook de gemeente Leudal zijn eigen station.
Antwoord webmaster:
maar het openen van stations betekent vaak dat de buslijn door het betreffende dorp sterk wordt uitgedund. kijk maar naar bijvoorbeeld Twello, of in de toekomst Maarheeze. Dat heeft per saldo dan weer negatieve gevolgen voor een grote groep reizigers die niet in het centrum van de grote stad hoeft te zijn maar bijvoorbeeld bij een school of industrieterrein dat meer aan de rand ligt. Die moeten dan eerst vanaf hun huis naar het station lopen of bussen (het spoor ligt nou niet echt centraal in haelen) dan op een trein wachten die er misschien 5 minuten over doet om in roermond te komen, en dan vanaf station roermond (na een tijdje gewacht te hebben) weer per bus naar de rand van de stad reizen. Dus dat betekent twee keer overstappen en twee keer wachttijd... dan komt Haelen er nu met zijn twee rechtstreekse bussen per uur nog niet zo gek vanaf... Dat is ook de reden waarom veel stations zijn opgeheven. De bussen kwam dichter bij de mensen en reden vaker.
Piet Ickenroth Horn8 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jammer dat dit station verdwenen is, heb er bijna 15jaar als kind in gewoond. Toen hadden we geen fototoestel om eea vast te leggen. Heb er fijne herinneringen aan.
Marte5 dec 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
ER moet een station komen in Haelen
piet26 sep 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
er meot een nieuw station gebouwd worden in haelen

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1891 (6)
Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (11) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 51)

Stations in de omgeving

Buggenum (1.4 km)
Baexem- Heythuysen (4.9 km)
Roermond (5.1 km)
Swalmen (5.9 km)
Linne (8.4 km)
Herkenbosch (8.5 km)
Kelpen (9.1 km)
Maasbracht (9.4 km)
Reuver (11 km)
Belfeld (14.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/haelen