of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Lutjebroek - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Lutjebroek

oude namen voor dit station:
voor 15 okt 1930: Grootebroek Molenpad

Telegrafische verkorting: Gm
lijnkmjaar
Zaandam- Enkhuizen451885
Geopend op15 mei 1930
Gesloten op15 mei 1938

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Lutjebroek

2 afbeeldingen

2 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
2000 (2)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (17)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
peter4 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De tram takte vlak voor deze halte (vanaf Enkhuizen gezien) af naar Venhuizen. Eigenlijk al eerder want de tram reed vanaf Bovenkarspel-Gr op eigen baan. In de dienstregelingen die ik heb van de tramlijn wordt Lutjebroek niet genoemd. Groet Peter.
Roel22 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De plek waar de foto's zijn genomen is juist. De halte wordt vermeld als 'stopplaats' op een kaart uit 1933. Ik weet niet of er werd gestopt door de tram op de lijn Enkhuizen-Hoorn (via Venhuizen). Deze lijn takte namelijk z'n 20 meter voor deze halte af naar het zuiden. Iemand anders die dit weet?
Antwoord webmaster:
vast wel een van de vaste bezoekers
peter14 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mijn bron werd in 1929 door de h.s.m. gehoor gegeven aan het verzoek van de toenmalige burgemeester van Grootebroek, om in Lutjebroek te halteren. De naam van de stopplaats was Lutjebroek. In de volksmond heette deze echter `de Slurf`. Groetjes Peter
Antwoord webmaster:
volgens mijn bronnen die oude dienstregelingen hebben bekeken zijn de eerste treinen er in 1930 gestopt. dat is de datum die ik aanhoud.
Heimen Stoffels4 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja, dat soort sites heb je gewoon niks aan. Stationsweb wordt tenminste up-to-date gehouden met input van de gemeenschap ook nog :) (ik heb trouwens onbeperkt internet op mijn mobiel en ik kan heel makkelijk de pagina schalen met Android, dus ik kan Stationsweb makkelijk bezoeken onderweg ;-))
Antwoord webmaster:
och je hebt er wel wat aan, tenminste wikipedia gebruik ik zelf ook wel veel hoor, maar dat railix is onzin inderdaad. misschien moet ik ook maar een keer een betere phone kopen. gebruik internet wel meer onderweg (ook voor twitter bijvoorbeeld).
Heimen Stoffels3 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik moet nog even een nieuwe afspraak maken met de man bij wie ik de oude spoorkaart heb bekeken, maar in de tussentijd valt ook hier te zien hoe het lag: www.railix.net/nl/lijnen/nl/zaandam_-_enkhuizen/main.htm (stukje naar beneden scrollen) en wapedia.mobi/nl/Station_Purmerend_Weidevenne (onder 1. Treinen) Voor de rest maak ik dus nog even een nieuwe afspraak voor die spoortkaart.
Antwoord webmaster:
aha, ja inderdaad nu wordt het me helemaal duidelijk! wikipedia plukt dit soort informatie van mijn site. die vertrouw ik op dit vlak echt niet hoor. is best een aardig project, maar ik ga een oude fout die zij van mij hebben overgenomen niet opnieuw overnemen op mijn site. De eigenaar van railix heb ik ook al eens op zijn jatwerk aangesproken. waarom hij er toch zo'n enorm project van maakt om alle informatie die heel duidelijk op mijn site staat (en makkelijk te onderhouden) op zijn eigen knullige mainer op zijn eigen site wil overnemen is mij een raadsel. Ergo: beide bronnen die je noemt hebben hun informatie van een eerdere versie van mijn site overgenomen. Ik heb het nu verbeterd, deze bronnen lopen nog achter en zouden er goed aan doen dat ook te verbeteren (maar ja, hun site zit veel moeilijker in elkaar, en dus is het veel lastiger om deze fout te herstellen, en moet je goed zoeken om te kijken of het overal wel is veranderd...). waarom je naar wapedia verwijst op een computer snap ik dan vervolgens weer niet, want als je niet met een mobieltje internet kun je toch beter de gewone wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Purmerend_Weidevenne) gebruiken...
Heimen Stoffels3 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Lekkere bronnen dan. Mogen ze inderdaad wel eens aanpassen. Hoe dan ook zal ik nog die afspraak voor de oude spoorkaart maken. Trouwens, ik verwees naar wapedia omdat ik dit vanaf mijn mobiel verzond. Dus dan is het wel logisch ;-)
Antwoord webmaster:
ach ja, dat is het probleem met dat soort sites, die worden de lucht ingegooid, en vervolgens wordt er niet meer naar gekeken. dan is het inderdaad wel logisch dat je wapedia gebruikt idd, maar stationsweb zou ik niet vanaf de mobiel benaderen, dat is weer veel te groot daarvoor. hoewel ik het zelf ook wel eens doe om een foto vanaf mijn mobiel online te zetten.
Tjalling Halbertsma2 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De treinhalte Lutjebroek, destijds gelegen ter hoogte van mijlpaal 45 tussen de stations Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grooteberoek in, is op 15 Mei 1930 onder de naam Grootebroek Molenpad geopend. De in de stationsweb vermelde openingsdatum 6 Juni 1885 is onjuist. Reeds op 15 October 1930 werd de oorspronkelijke naam Grootebroek Molenpad gewijigd in Lutjebroek. De halte werd op 15 Mei 1938 met vele andere haltes gesloten. Er is geen foto van de halte bekend. Bron: diverse spoorboekjes.
Antwoord webmaster:
Je hebt helemaal gelijk Tjalling. Ik zal de fout weer herstellen. Dank voor je opmerking.
Heimen Stoffels26 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dank voor het uit elkaar halen. Ik heb helaas zelf geen oude spoorkaart tot mijn beschikking; ik mocht hem bij iemand anders inkijken. Ik zal kijken of ik volgende keer bij diegene een foto/scan mag maken.
Antwoord webmaster:
het klopt niet wat je zei. ik heb het weer ongedaan gemaakt. een betrouwbare bron (die ik persoonlijk ken) heeft het in de spoorboekjes nagekeken, en de halte lutjebroek heette vroeger grootebroek molenpad. het heeft al vrij snel een andere naam gekregen, zoals het nu staat genoteerd bij dit station is de situatie zoals die in de spoorboekjes staat vermeld en dus de enige juiste die ik voor mijn site aanhoud.
Heimen Stoffels22 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens de oude spoorkaarten ligt Lutjebroek inderdaad bij KM 45,1, maar Grootebroek Molenpad om en nabij KM 46,1. Dus óf het waren wel degelijk 2 aparte haltes óf toen Grootebroek Molenpad Lutjebroek werd, is deze ong. 1 KM verlegd óf er heeft ooit een hertelling plaatsgevonden.
Antwoord webmaster:
ik weet het niet precies. heb je een spoorkaart waar ze beiden op staan? maar ook als dat niet het geval is dan betekent wanneer het twee plaatsen zijn dat ze wel gescheiden moeten zijn op de site. ik zal ze uit elkaar halen.
Thijs25 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vind het niet zo gek wat gerard zei, er zit toch enige logica in. En om mensen nou of te kraken op hun spelfouten. nobody's perfect?
Antwoord webmaster:
vroeger zat er weinig logica in het geven van stationsnamen, kijk bijvoorbeeld naar station 't Harde dat vroeger Elburg- Epe heette, Elburg 7 kilometer ten westen en Epe 8 kilometer ten oosten van het station. Ik heb mijn vaste bronnen voor dit soort informatie waar ik op vertrouw (waaronder Sjoerd van de vorige reactie, waarvan ik weet dat hij een zeer betrouwbaar en volledig archief bezit), daarom kan ik niet iedere keer dat een willekeurige bezoeker van mijn site informatie daarop in twijfel trekt daar serieus op ingaan en meteen mijn site aanpassen, helemaal als ze anoniem reageren door geen e-mail adres achter te laten. de opmerking van mij over de spelfout was misschien wat misplaatst, die heb ik verwijderd.
Sjoerd Eeftens17 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationsweb heeft het bij het rechte eind. Voor 10 oktober 1930 heette de halte Grootebroek Molenpad. Die naam staat volgens Van de Meene vermeld in dienstorder 2434 van de NS, van 15 mei 1930 die de opening aankondigt. Of er toen treinen stopten is mij niet bekend; dat staat in de dienstregeling van mei 1930. De naam veranderde in oktober 1930 in Lutjebroek en de stopplaats was open tot 15 mei 1938, dit volgens dienstorder DO8NS. Als km wordt aangegeven km 45.0, ligging perron mij niet bekend. Overigens was er ook een losplaats met de naam Losplaats Lutjebroek met een zijspoor links, aan de noordzijde van het hoofdspoor, tussen km 44.8 en km 45.1 met halverwege een wisselverbinding tussen het zijspoor en het hoofdspoor. Dit alles dus tussen de huidige brug/duiker bij km 44.739 en de huidige overweg Raadhuislaan km 45.150. De losweg lag uiteraard aan de noordzijde van het zijspoor. Het lag dus voor de hand de stopplaats dezelfde naam te geven. Het losspoor lag eigenlijk op de plaats van het tweede spoor dat nooit is aangelegd maar waarvoor de aardenbaan wel grotendeels aanwezig is tussen Hoorn en Enkhuizen. De laatste 15 jaar zijn vrijwel alle te vernieuwen bruggen en duikers daarvoor ook alvast geschikt gemaakt.
Antwoord webmaster:
aha, dank je wel sjoerd. Ik geloof gelukkig niet meteen alle sceptici die hier commentaar leveren. Jammer dat hij geen mailadres heeft achtergelaten, maar ja, misschien komt hij nog een keer terug.
Gerard16 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
In lutjebroek is nooit een station geweest, dit station ligt in Grootebroek, Lutjebroek ligt 2 km verder westwaarts. Het heeft altijd Grootebroek Molenpad geheten. ( waarom zou je zoizo een station vernoemen naar een plaats waar het niet in ligt )
Antwoord webmaster:
ik heb het toch uit vrij betrouwbare bron vernomen. wellicht dat een van de andere bezoekers hierover iets kan zeggen? een station wordt in die contreien wel vaker vernoemd naar een plaats war het helemaal niet in ligt, kijk maar naar Avenhorn, waar het station bij Scharwoude ligt, of Lambertschaag, een klein dorpje dat ook behoorlijk ver van station Abbekerk- Lambertschaag ligt.
Roel1 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
U redenering over de sluitingsdatum was enigzins juist, volgens mijn oma stopten er volgens haar geen treinen meer na 1940 (rond die tijd) wanneer de halte is afgebroken en of ze er nog foto's van heeft weet ze niet meer.
Roel30 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom staan bij deze foto's wel mij naamvermelding, en bij de foto's 28&29 van Hoogkarspel & 10&11 van Boverkarspel-flora niet? die zijn ook door mij gemaakt maar dan in 2006 ;)
Antwoord webmaster:
ok, dat was er toen bij in geschoten. is nu wel gewijzigd, ik heb je naam er ook bij gezet.
Roel3 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn oma , vroeger wonend in Lutjebroek , stapte vroeger wel eens in op deze halte.Met de fiets vanaf Lutjebroek naar het Molenpad waar ze vroeger ook heeft gewoont. Soms gooide de machinist wat oude kolen neer langs de spoorbaan, en me opa ging ze dan meteen zoeken want geld was er die tijd nog niet veel. Foto's of sluitingsdamut heb ik niet , het enige wat ik kan inschatten dat het station waarschijnlijk is gesloten tussen 1950-1960?
Antwoord webmaster:
nee hoor wel eerder, dat zal tijdens de grote sanering van de jaren 30 geweest zijn, als het al niet eerder was.
Roel7 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik had hier laatst wat foto's van opgestuurd waar de halte heeft gelegen , ik weet niet of u ze heeft ontvangen?
Antwoord webmaster:
ja ik heb ze gekregen, ik zal ze binnenkort online plaatsen. dank je wel.
Roel27 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ligt dit station niet tussen Bov-Grootebroek en Lutjebroek in? omdat de Molenweg in Grootbroek niet ligt tussen Bov-Grootebroek en Bov-Flora.
Antwoord webmaster:
klopt, maar omdat ik de kilometrering maar per hele kilometer kan aangeven kwam hij op de verkeerde plek te liggen, ik heb dat nu aangepast waardoor de volgorde wel klopt.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Stations in de omgeving

Bovenkarspel Flora (300 m)
Bovenkarspel- Grootebroek (1.3 km)
Enkhuizen (2.2 km)
Hoogkarspel (5 km)
Westwoud (8.3 km)
Blokker (10.8 km)
Hoorn Kersenboogerd (12.6 km)
Medemblik (12.8 km)
Midwoud- Oostwoud (13.1 km)
Twisk (13.7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/grootebroekmolenpad