of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Gronsveld - foto's en omschrijving op stationsweb

station Gronsveld

Telegrafische verkorting: Gsd
lijnkmjaar
Maastricht- Luik24.091861
Geopend op24 nov 1861
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op1 jul 1945
Gesloten op14 mei 1950

treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw (1861)klein hoog gebouw, overwegens als woning in gebruik
retiradegebouwtje (1870)
verbouwing 1902linker vleugel in lengte verdubbeld

adres: 

Stationsstraat 81
Gronsveld
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Gronsveld

24 afbeeldingen

10 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 28 jan 2012 zijn omrand.

2000 (18)
2010 (6)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (2)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Marcel Kroes24 jun 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Staat te koop! www.marinusenpartners.nl/object/station-gronsveld
Jan Kicken9 feb 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het verhaal van R.R.Roemersma: GEWELDIG!
wim17 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
ze waren deze zomer bezig om het station te restaureren. Wim
Antwoord webmaster:
Mooi, is een prachtig station. ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden ook al eens steigers hebben gestaan. mij vrouw (toen vriendin) woonde in maastricht (zelfs even in gronsveld gewoond). toen kwam ik er nog wel eens langs.
R.R.Roemersma2 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station werd in de tijd dat ik daar op de post werkte als blokwachter ( 1984-1986) bewoond door een conducteur ( Dhr. J. van Echteld ) en zijn echtgenote. Ik heb daar nog net het laatste staartje van de oude beveiliging meegemaakt. Slechts in het begin van mijn anderhalfjarig contract als Blokwachter zat ik op de post in Gronsveld, meestal echter was ik werkzaam in Eysden, op wachtpost 26. Deze zat niet geheel in de beveiliging terwijl Gronsveld een plek was waar je niets fout kon doen. Daar zat dan vaak een ex-machinist van Mt. Deze man had een medisch probleem waardoor hij zelfs op wachtpost 26 niet werken kon. Een leuk detail was de manier van dienstpost bezorgen in Gronsveld. Dat werd gewoon in een dienstenvelop of dienstposttas uit de langsrijdende trein geworpen. Over luchtpost gesproken....Wat ik ook als technisch opgeleide erg bewonderde was het feit dat je niets fout kon doen. Deed je dat wel dan kreeg je gewoonweg het sein niet omhoog! Dan zat er niets anders op dan de gehele procedure na te lopen en je fout te herstellen. De apparatuur was een bloktoestel 3, en een overwegbediening. Op wachtpost 26 waren er slechts twee overwegbedieningen met kwikschakelaars welke de juiste werkingsduur van de overweglichten en bellen garandeerden voordat je de overweg sluiten kon. Een der overwegen zat echter niet in de beveiliging, je kreeg slechts een belsignaal als de trein uit Maastricht op komst was. Een aantal collega's zijn daar de fout mee in gegaan en hun contract werd dan ook niet verlengt! Toen eenmaal de nieuwe beveiliging een feit was heb ik nog een paar maanden in Valkenburg op de post gezeten. Daar liep je 90 meter ( ! ) om één trein door te blokken. Dat kwam omdat er in de loop der jaren allerlei veranderingen aan het blok waren uitgevoerd. Nadat de nieuwe beveiliging ook daar een feit was geworden heb ik stiekem een aantal vensters en een blokknopsper uit het blok geschroefd en ze zo van de hoogovens gered. Nu doen deze prachtige staaltjes fijnmechaniek weer dienst op het voormalig station Simpelveld! Althans ergens op dat lijntje wat gebruikt wordt voor de aldaar rijdende stoomtrein. Nu werk ik alweer tweeëntwintig jaar als Hc in Utrecht. Toch heb ik een fantastische herinnering aan mijn tijd als blokwachter.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (14)
Vertrekstaat 1929 (18) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 19)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 23)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 46, 245)

Stations in de omgeving

Maarland (1.5 km)
Heer (1.7 km)
Maastricht Randwyck (3.1 km)
Eijsden (4.3 km)
Maastricht (4.5 km)
Limmel (5.7 km)
Maastricht Boschpoort (5.9 km)
Mariënwaard (6.6 km)
Rothem (7.8 km)
Vaeshartelt (8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/gronsveld