of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Gronsveld

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Gronsveld die wordt toegevoegd aan de pagina.

Natuurlijk wordt je opmerking pas zichtbaar nadat de webmaster er zijn goedkeuring aan heeft gegeven. In de regel is dit binnen enkele uren.

Oorspronkelijke reactie:
R.R.Roemersma (2 feb 2007)
Dit station werd in de tijd dat ik daar op de post werkte als blokwachter ( 1984-1986) bewoond door een conducteur ( Dhr. J. van Echteld ) en zijn echtgenote. Ik heb daar nog net het laatste staartje van de oude beveiliging meegemaakt. Slechts in het begin van mijn anderhalfjarig contract als Blokwachter zat ik op de post in Gronsveld, meestal echter was ik werkzaam in Eysden, op wachtpost 26. Deze zat niet geheel in de beveiliging terwijl Gronsveld een plek was waar je niets fout kon doen. Daar zat dan vaak een ex-machinist van Mt. Deze man had een medisch probleem waardoor hij zelfs op wachtpost 26 niet werken kon. Een leuk detail was de manier van dienstpost bezorgen in Gronsveld. Dat werd gewoon in een dienstenvelop of dienstposttas uit de langsrijdende trein geworpen. Over luchtpost gesproken....Wat ik ook als technisch opgeleide erg bewonderde was het feit dat je niets fout kon doen. Deed je dat wel dan kreeg je gewoonweg het sein niet omhoog! Dan zat er niets anders op dan de gehele procedure na te lopen en je fout te herstellen. De apparatuur was een bloktoestel 3, en een overwegbediening. Op wachtpost 26 waren er slechts twee overwegbedieningen met kwikschakelaars welke de juiste werkingsduur van de overweglichten en bellen garandeerden voordat je de overweg sluiten kon. Een der overwegen zat echter niet in de beveiliging, je kreeg slechts een belsignaal als de trein uit Maastricht op komst was. Een aantal collega's zijn daar de fout mee in gegaan en hun contract werd dan ook niet verlengt! Toen eenmaal de nieuwe beveiliging een feit was heb ik nog een paar maanden in Valkenburg op de post gezeten. Daar liep je 90 meter ( ! ) om één trein door te blokken. Dat kwam omdat er in de loop der jaren allerlei veranderingen aan het blok waren uitgevoerd. Nadat de nieuwe beveiliging ook daar een feit was geworden heb ik stiekem een aantal vensters en een blokknopsper uit het blok geschroefd en ze zo van de hoogovens gered. Nu doen deze prachtige staaltjes fijnmechaniek weer dienst op het voormalig station Simpelveld! Althans ergens op dat lijntje wat gebruikt wordt voor de aldaar rijdende stoomtrein. Nu werk ik alweer tweeëntwintig jaar als Hc in Utrecht. Toch heb ik een fantastische herinnering aan mijn tijd als blokwachter.
reactie webmaster:

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina