of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Groningen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Groningen

Telegrafische verkorting: Gn
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans80.4261866
Groningen- Meppel76.871870
Groningen- Delfzijl01884
Groningen- Weiwerd01929 - 1941
Geopend op 1 jun 1866

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

tijdelijk noodgebouw (1863-1865)Houten nood station voor de lijn naar Leeuwarden, in afwachting van de voltooiing van het eerste echte station.
stationsgebouw I (1865-1894)Laag langwerpig gebouw. Verving het oude houten noodstation.
stationsgebouw II (1896)Hoog middengebouw, twee lage vleugels en twee eindgebouwen. Inwendig rijkelijk versierd
restauratie 2000 (2000)Rond het einde van de 20ste eeuw is station Groningen in oude luister hersteld. De lelijke verbouwingen uit de jaren werden verwijderd en de oude hal is weer in zijn volle glorie te bewonderen. architect: R.M.J.A. Steenhuis en TAK architecten

adres: 

Stationsplein 22
9726AE Groningen
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
78 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Groningen

251 afbeeldingen

161 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 27 jul 2014 zijn omrand.

1860 (2)
1880 (5)
1890 (2)
1900 (18)
1910 (16)
1920 (10)
1930 (24)
1940 (10)
1950 (11)
1960 (8)
1970 (22)
1980 (7)
1990 (17)
2000 (93)
2010 (8)

knooppunt van verschillende lijnen in het noorden. door stadjers ook wel hoofdstation genoemd. kreeg zijn eerste aansluiting via Leeuwarden in 1866, als station aan de doorgaande lijn Harlingen-Nieuweschans. op 1 mei1870 via Assen bij Meppel op het landelijk net aan gesloten, nadat eerst altijd via Leeuwarden moest worden gereisd. In 1896 kwam het huidige stationsgebouw van architekt J.Gosschalk gereed (hoewel de gevel abusiefelijk 1895 vermeldt) ter vervanging van de houten barak die de verdedigers van de stad niet mocht hinderen vanwege de vestingwet. vroeger lag er een goederenlosplaats naast het station. dit is in 1988 afgebroken, en heeft plaats moeten maken voor een busstation. In 1923 is het gebouw aan de perronkant lelijk verhoogd, zonder respect voor het oude gebouw. In 1928 is een derde perron met voetgangersbrug en seinhuis aangelegd, tegenwoordig slechts een keer per week gebruikt als aankomst plaats. Had in de hoogtijdagen rechtsstreekse verbindingen met Leeuwarden, Zoutkamp, Roodeshool, Delfzijl, Woldjersspoor, Nieuweschans, Stadskanaal en ter Apel en Zwolle. Tegenwoordig nog slechts Leeuwarden, Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en Zwolle. In de imposante hal (b x d x h = 20 x 18 x 14 meter) hangan prachtige ornamenten.In de jaren 60 is deze hal helaas vernie(uw)(l)d prachtig stationsgebouw dat op de monumenten lijst staat met langsperron middendoorbraak naar een middenperron, en een oude overloop naar een tweede middenperron. tevens een moderne overloop die een verbinding vormt tussen het busstation, het eerste perron en het eerste middenperron. aan de zuidkant van het station komt deze laatste uit op een nieuwe uitgang. Nog in oude luister is de oude wachtkamer eerste klasse, tegenwoordig in gebruik als stationsrestauratie. Eind 1997 is begonnen met de restauratie van de centrale hal waarbij men probeert deze weer in oude luister te herstellen. Daarbij wordt het later aangebrachte tussenplafond verwijderd, zodat het prachtige plafond op 14 meter hoogte weer zichtbaar wordt, evenals de tegeltableau’s

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (18)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
joes latupeirissa19 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vind station groningen hastikke mooi.
Antwoord webmaster:
groot gelijk, dat vind ik ook!
Jules Vismale27 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Al kom ik oorspronkelijk niet uit Groningen en ga ik er hooguit drie keer per jaar op bezoek, ik heb zo mijn eigen meningen over dit mooie station (omdat het namelijk geen torens bezit bij het hoofdgebouw mist dit gebouw een rijzge of machtige uitstraling) waar helaas wl een aantal negatieve reacties aan moeten worden toegevoegd. Het is namelijk gewoon schandalig te noemen dat het station van Groningen, ontworpen door architect Isaac Gosschalk in 1896 en voor 75% een kopstation is, tegenwoordig vanaf een afstand meer lijkt op een oude dwerg tussen moderne kantoorgebouwen die veel groter zijn dan het station en er totaal niet bij passen! Zo is bijna 60% van het interieur (op het hoofdgebouw en het restaurant na) gemoderniseerd door middel van een Albert Heijn, een Burger King, een ijszaak en een afgesloten kantoorruimte waardoor men er vrijwel niets monumentaals meer in kan aantreffen. Het spoorwegennet achter het station is jammer genoeg, op de spoorlijn richting Zwolle na dan, niet of nauwelijks dubbelsporig gemaakt maar voornamelijk enkelsporig en zonder electrificatie waardoor de boemeltreinen van Arriva soms vrijwel leeg zijn of anders juist weer veel te vol! En het materiaal dat gebruikt is om in 1998 het interieur van het hoofdgebouw te vernieuwen zal natuurlijk niet snel gedaan zijn met het oorspronkelijke metselwerk maar met papier-mach, plastic en nieuwe bakstenen. Ik vrees bovendien dat als het restaurant in de toekomst misschien gesloten wordt dit gaat veranderen in een winkel van de HEMA waardoor het het station niets anders meer zal zijn dan een saai en leeg decorgebouw!
Antwoord webmaster:
nou, nou, je kunt het inderdaad ook allemaal anders zien. ze hadden het en aantal jaren geleden ook helemaal plat kunnen gooien, dan had je nu helemaal niets meer om van te genieten. ik ben blij dat het er nog staat, dat het plafond weer in oude staat te bewonrderen was. het oude plafond was namelijk ook van papier mach.
Jos de Groot6 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
TAK architecten is ook betrokken geweest bij de restauratie van Station Groningen in 2000. Dit was niet alleen architect Steenhuis.
Antwoord webmaster:
dank, ik heb het toegevoegd
P.P. ten Hoor20 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nieuwe fietsflat bij hoofdstation http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111064
R.M.Vonk27 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er nog foto's of gegevens bekend van het badhuis bij het rangeercomplex bij het hoofdstation in Groningen.
Antwoord webmaster:
ik heb het niet, misschien een van de bezoekers, of anders de archieven in groninegn?
Hans van Lith15 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wie weet meer over de oud/hoofd/stationschef G.P.B. Vermij, die in de Rietlanden te Amsterdam adjunct chef was en later naar Groningen is overgeplaatst. Is hij nog in leven, is zijn adres bekend. Ik heb hem zowel in Amsterdam als Groningen gekend en was ook bij zijn dienstjubileum in de jaren zeventig in Groningen. Wie kan mij helpen, bij voorbaat dank! Hans van Lith
Antwoord webmaster:
waarschijnlijk kun je bij Het Utrechts Archief wel meer vinden, maar of ze weten waar hij woont en of hij nog in leven is betwijfel ik. helaas werkt je mailadres niet zonder @ en provider.
jelle19 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
hoeveel stations heeft groningen???
Antwoord webmaster:
ff zoeken op deze site zou ik zeggen. het zijn er 3, groningen, groningen noord en groningen europapark.
Wim Mensinga10 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De loopbrug heeft als het goed is al een monumentale status . Dus ik denk dat hij wel blijft staan . Eigenlijk is het een T post met aangebouwde loopbrug. De post is uit 1928 en is geheel geklonken . Wim
Antwoord webmaster:
je weet het nooit, iedereen dacht dat ook van station visvliet, maar ja de tijden zijn wel veranderd gelukkig, dat zou nu niet meer zomaar worden afgebroken. het verwijderen van de post met loopbrug is dus niet iets dat zomaar kan gedaan worden, omdat het aan de overkapping is vastgeklonken. Ik kan me wel voorstellen dat de brug wordt afgeschermd, omdat het nu toch niet meer functioneel is. Wellicht raak je dan wel het zicht op de brug kwijt.
ewolt wolters7 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik hoop dat dit bericht niet het einde betekent van de karakteristieke trap naar het derde perron in Groningen. Dit stond op de site van het dagblad van het Noorden: (lees voor "perron": "spoor". Nieuwe oversteek maakt station Groningen makkelijker Het station in Groningen kan wel eens het meest gebruikersvriendelijke van Nederland zijn. Er is een gelijkvloerse oversteek gemaakt van perron 4, naast de kiosk, naar perron 6. De treinreizigers, die daar aankomen en vertrekken hoeven zo niet meer bagage de trap op en af te zeulen.
Antwoord webmaster:
een beetje overdrijven is ook een kunst. omdat alles gelijkvloers is nu meteen het meest gebruiksvriendelijke station? Leeuwarden bijvoorbeeld heeft dat al jaren. en dat ligt toch niet eens zo gek ver weg van groningen. anyway. ik hoop het niet, want die trap was wel erg leuk, maar ik denk wel dat ie gaat verdwijnen dan, tenzij ze het als monument weten aan te merken, maar dat betwijfel ik.
D.A.M Snijders1 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vraag is of u mij kunt zeggen wat de oorspronkelijke kleuren zijn van het vliegend wiel wat op het staton in groningen staat Ben al heel lang op zoek maar niemand kan mij antwoord geven. Indien mogelijk graag een foto of plaatje Bijvoorbaat hartelijk dank
Antwoord webmaster:
Nee dat weet ik niet. misschien weten ze het bij het utrechts archief? zie www.hetutrechtsarchief.nl voor contact informatie.
arjan krabbenbos22 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Groningen krigt 2 stadstramlijnen 1 en 2 vanaf 2016 ipv 2014. Vanaf 2020 komen er de eerste sneltramlijnen naar omliggende gemeenten welke vanaf 2025 weer verder worden uitgebreid. groningen en Friesland wil de diesellijnen het liefs electrificere, zodat het nog stiller en milieuvriendelijker wordt. Bij de tramlijnen naar Bedum en Winsum gebeurt dit al vanaf 2025, waardoor de diesel GTW meer en meer verdrongen wordt. Is dit niet eigenlijk geen kapitaal vernietiging? Misschien wel niet, omdat de GTW'tjes dan allen zijn afgeschreven rond die tijd.... Dat is nou de keerzijde van aanbesteden: Kijk maar naar de Linten van Syntus nu, de vele afgedankte streekbussen die ( straks) staan te verkommeren voordat ze gesloopt worden of nog beter snel worden verkocht kunnen worden aan een nieuwe koper....
arjan krabbenbos13 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit mooie en fraai gerestaureerde stationsgebouw is vertrekpunt/aankomstpunt voor alle treinen uit alle windrichtingen. Vroeger kon men hier een paar keer per dag met een Duitse sneltrein naar Leer, Oldenburg en Bremen reizen. Helaas is dit al enkele jaren niet meer het geval, alleen per stopper is alleen Leer nog rechtstreeks een paar keer per dag te bereiken. Maar wie weet gaan er ooit in de toekomst weer doorgaande ( snelle) treinen naar Leer en van daar uirt weer rechtstreeks naar Oldenburg naar Bremen rijden. Wel gaat er vanaf april 2011 een directe treindienst van start via Zuidbroek naar Veendam met ooit een verlenging naar Stadskanaal of zelfs Emmen. Ook krijgt het Groninger station vanaf 2014 weer bezoek van tramlijnen die wijken van de stad gaan verbinden en komt er een sneltram over bestaand spoor naar Hoogezand en Assen en mogelijke nieuwe verbindingen per lightrail naar Leek en Roden. Ook wil men een spoorverbinding aanleggen via Drachten naar Heernveen met mogelijk later een uitbreiding naar Emmeloord,Urk en Lelystad.( Zuiderzeelijn Plus)
Antwoord webmaster:
of die verlenging naar stadskanaal er ooit zal komen betwijfel ik (om over Emmen nog maar niet te spreken). Stadskanaal is zo'n langgerekt en uitgestrekte plaats en het station ligt niet echt centraal (daarom was in het verleden Stadskanaal Oost ook vaak drukker dan het hoofdstation. En of er nog iets komt van die zuiderzeelijn is ook maar heel erg de vraag.
Mathijs10 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
is station Groningen Europapark eigenlijk al toegevoegd???
Antwoord webmaster:
eh, waarom vraag je me dat hier? kun je dat niet beter met de zoekmachine opzoeken. natuurlijk staaat dat station ook op mijn site.
w.kamminga26 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte Webmaster. Even een wat laat antwoord met betrekking tot Groningen, mijn reis ging iedere dag van Grijpskerk naar Groningen naar school.
w.kamminga2 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tijdens de oorlog reisde ik met de trein naar Groningen op en neer We moesten vaak door vertragingen lang wachten op de koude donkere perrons. Maar er was een wachtkamer waar we konden zitten tot de trein kwam. Een vertering was daar niet verpicht. Maar de ober die er was probeerde ons toch buiten te houden. Laer toen hij met pensioen ging sond er in de krant hoeveel weldaden hij de mensheid had bewezen. Nooit iets van gemerkt
Antwoord webmaster:
van waaruit ging je treinreis?
Gertjan Stamer28 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Naast het DE koffiecafe per 14 December 2009 een AH to go en Julia's shop in vml gebouw waar ooit de bloemenkiosk in was gevestigd-dit opent in December 2009 na sloop van de westmuur en het dichtmetselen van de muur aan straatzijde...het gebouwtje komt er nou niet echt fraaier uit te zien...valt in het niet als je je de betonbak voor het stationsgebouw bekijkt,wat een afknapper-het lekt als een gek en zicht op fraaie trappartijen stationsgebouw vrijwel onmogelijk.
J.H. Knot13 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de verbouwing in de jaren 60 is het grootste deel van de sier-betegeling van de oorspronkelijke stationshal vernietigd. Enkele panelen tegels zijn daaraan ontsnapt; spoorwegmensen uit die tijd hebben een aantal tafrelen weten te reden. Deze zijn destijds naar het spoorwegmuseum gegaan. Ik weet niet of deze bij de restauratie terug zijn gezet. In de hal zoals ik me deze uit de jaren 60 herinner was het plaatskaartenkantoor gehuisvest in een 'gebouw in de hal'. In de huidige hal kan ik dit niet meer terugvinden. Persoonlijk ben ik van mening dat de huidige hal nog geen schaduw is van de hal van voor de verbouwing van de jaren 60 (in dit oordeel kan natuurlijk een stuk nostalgie meewegen...)
Antwoord webmaster:
ja wat ze toen hebben gedaan grenst aan het misdadige. Om zulke prachtige kunstwerken te slopen en er een lelijke barak voor te zetten. hoe ze op het idee gekomen zijn dat dat een verbetering was, maar ja alles moest moderner en efficiënter. nog een geluk dat ze het gebouw hebben laten staan, en niet zoals de stationsgebouwen in het ommeland gesloopt hebben (uitzonderingen daargelaten).
Gertjan Stamer6 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationsrestaurate/brasserie omgetoverd tot zeer sfeervol DE koffiecafe,fraai houtwerk weer zichtbaar,luie stoelen en lekker bakkie lurken! Opent in Augustus 2009.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Haarlem het sfeervolste station van Nederland (Haarlems Dagblad - 3 nov 2008)

Groningen beste station van Nederland : DAG-lezers geven Groningen een 8,1 als rapportcijfer. (Dag.nl - 31 okt 2008)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Grunn.nl
Beschrijving van de historie van het hoofdstation in Groningen.
Hoofdstation Groningen en omgeving
Beschrijving van ontwikkeling van het station in Groningen.
360 gradenfoto van station Groningen

Vertrekstaat 1868 (7)
Vertrekstaat 1891 (27)
Vertrekstaat 1911 (54)
Vertrekstaat 1929 (80)
Vertrekstaat 1940 (43)
Vertrekstaat 1957 (111)
Vertrekstaat 1971 (167) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 61)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 74)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 68)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 61, 184)

Stations in de omgeving

Kostverloren (2.1 km)
Groningen Noord (2.2 km)
Roodehaan (4.4 km)
Hoogkerk- Vierverlaten (5 km)
Haren (5.4 km)
Haren (oud) (5.6 km)
Engelbert (5.7 km)
Groningen Europapark (5.9 km)
Adorp (7.2 km)
Den Horn (7.7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/groningen