of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Gilze- Rijen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Gilze- Rijen

Telegrafische verkorting: Gz
lijnkmjaar
Breda- Eindhoven10.971863
Geopend op 5 okt 1863

treinstation in gebruik
Provincie: noord-brabant

stationsgebouw I (1862-1913)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1893twee vleugels
verbouwing 1907middendeel krijgt verdieping
stationsgebouw II (1915)opvallend voorportaal dat van twee kanten met een trapje te bereiken is. Gevel daarvan bijna geheel van glas. Asymmetrisch gebouw

adres: 

Stationsplein 1
5121EA Rijen
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6.4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Gilze- Rijen

41 afbeeldingen

28 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 30 jul 2013 zijn omrand.

1910 (2)
1920 (5)
1930 (2)
1950 (8)
1960 (1)
1970 (2)
1990 (2)
2000 (17)
2010 (16)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jan van Rhee6 mei 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van 1920 tot 1930 werkte mijn grootvader als stationswachter op station Rijen ook mijn grootmoeder was daar waarschijnlijk in dienst. Hun namen: Johannes van Rhee en Johanna van Rhee-Gevers. Is daar nog iets van terug te vinden ?
Jan van Rhee6 mei 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van 1920 tot 1930 werkte mijn grootvader als stationswachter op station Rijen ook mijn grootmoeder was daar waarschijnlijk in dienst. Hun namen: Johannes van Rhee en Johanna van Rhee-Gevers. Is daar nog iets van terug te vinden ?
gerrie diepstraten21 feb 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
dit is op moment het enige station in Nederland die in de spits op vrijwilligers draait. verrichten orde en netheid op perron en fietsenstalling en wachtkamer, en verstrekken info waar nodig is aan de reiziger
Sjoerd Eeftens3 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
En weer lopen er twee zaken door elkaar. De oefening voor het beindigen van de treinkaping is indertijd begrijpelijkerwijze gehouden op de aansluiting van het vliegveld. Het spoor naar Oosterhout is inderdaad nog gedeeltelijk aanwezig, maar dat heeft niets te maken met de oefening. De aansluiting naar Vijf Eiken naar het munitiedepot is al geruime tijd niet meer te gebruiken omdat het spoor in de Vijf Eikenweg is dichtgeasfalteerd. Het aansluitingswissel ligt er nog wel.
Antwoord webmaster:
gelukkig houden de heren mijn site goed in de gaten en lezen ze het bericht zelf. dank voor de toevoeging sjoerd.
Bjorn2 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Groot Dank heren voor de informatie. Ook is het zo (aldus m'n oma) dat het door de mariniers werd gebruikt midway 60s & 70s om te oefenen tegen Treinkapingen, het spoor naar oosterhout, is echter niet helemaal opgebroken. de lijn ligt er nog vanaf de ingang rijen (nassualaan) tot de uitgang van eens tukbos bij het bedrijven terrein, de enige overgang die nog (redelijk) intact is, is de spoor-overgang bij Recreatie-park 't haasje, bij de kuispunt bij ''De Seterse Hoeven''. Nogmaals dank.
Antwoord webmaster:
jammer dat je geen gebruik maakt van de link reageer op deze vraag/ opmerking, dan kregen de heren vanzelf beriht.
Victor14 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het nu nog bestaande spoortje naar de militaire laad- en losplaats Vijf Eiken dateert van 1954. De Duitsers hebben destijds een aansluiting aangelegd naar de vliegbasis, maar deze verbinding bestaat niet meer. Maar dit voert buiten het bestek van deze website.
Sjoerd Eeftens14 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De heer van Nimwegen haalt enkele zaken door elkaar. De nog bestaande aansluiting ten zuidwesten van Rijen gaat naar een munitiedepot van Defensie. Die aansluiting is niet door of op last van de Duitsers aangelegd, want hij dateert van na de Tweede Wereldoorlog. De aansluting heet Vijf Eiken Zuid. Vijf Eiken Noord was het industriespoortje naar Oosterhout Zuid, inmiddels opgebroken. De spooraansluting naar het vliegveld takte ten zuidoosten van het emplacement af en die is wel op last van de Duitsers aangelegd. Zij bouwden het grasvliegveld uit tot een basis met betonnen banen. De aansluiting is al tientallen jaren opgebroken.
Antwoord webmaster:
Ok, dank je wel!
Dick van Nimwegen13 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het spoor dat de bossen in ging bij de 5 Eiken was een spoor dat in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers werd gebruikt voor de bevoorrading van de vliegbasis Gilze-Rijen. Volgens mij is dit ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw voor het laatst gebruikt. Het spoor ligt er nog steeds, hoewel al die jaren niet meer gebruikt, volgens mij heeft Min. van Defensie nog rechten om dit spoor nog te mogen gebruiken in geval van oorlogssituaties
Bjorn29 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Rond 1918 vloog het Origenele station in de fikkies. in 1919 werdt het nieuwe station gebouwt,en was in 1920 klaar. (hoppa) In Juni 1991 Ging het spoortje naar oosterhout dicht, ze dachten in 2006 aan een lightrail, maar dat is niet van gekomen (Vraag 1: Ik weet dus niet waarom niet) Vraag 2: Bij de vijf eiken overgang gaat er stiekem nog een spoor de bosjes in, die bij een groot terrein naar binnengaat (met een Veroeste ouwe wissel) Wat is/was dat? en zijn er foto's van?
Antwoord webmaster:
antwoord 1: dat levert natuurlijk veel te weinig reizigers op, of je moet alle buslijnen opheffen, maar dan hebben meer mensen er last van, want niet iedereen wil naar het station.

antwoord 2: van industriespoortjes, goederenvervoer enzo heb ik geen verstand, kun je het nog op www.sporenplan.nl terugvinden? daar weten ze misschien meer.

Jeroen Bogarers26 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ken het verhaal over hoe Rijen aan het station zou zijn gekomen, in tegenstelling tot Oosterhout. Welke als plaats altijd veel groter was. Maar door de uitspraak "Eerst eten" naast de pot piesten. Kan iemand vertellen of die ook echt waar is
Antwoord webmaster:
natuurlijk is dat niet waar. (zie ook hier. van het lokale vervoer (zowel uit rijen als oosterhout) werd heus niet zoveel verwacht dat ze daarvoor een enorme omweg gingen maken. rijen had gewoon het geluk dat het precies tussen breda en tilburg in ligt.
bvbeurden8 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
probeer het station na te bouwen in mijn modeltreinbaan. moet nog bouwtekening hebben of iets waar ik het op schaal kan bouwen. ik hoop via deze weg messchien lukt het hier wel bij b.v.d. ben
Antwoord webmaster:
antwoord staat zelfs bij de veelgestelde vragen. probeer het eens bij Het Utrechts Archief. zij hebben de oude ns arhiceven in huis.
Gertjan Stamer26 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eilandperron is vanaf de entree grotendeels vernieuwd met nieuwe keerwanden en nieuwe bestrating en nieuwe abri's.Slechts klein deel verderop is nog oud en ooostpunt is vrij nieuw-het eilandperron kan weer jaren mee.
Gertjan Stamer26 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1999 verhuurt de Ns het osstelijke deel stationsgebouw aan kunstenaar Simon Woudwijk.Eilandperron verlengd met 100 meter laat in 2002.Sluiting NS loket op 17 Februari 2003 en ruimte staat enige tijd leeg.Voorzomer 2003 sloop oude fietsenstallingen en bouwen van overkapte nieuwe en verder oostwaarts tevens upgraden parkeerplaatsen. In zomer van 2006 een horecavoorziening zonder sloop loketfront en dus weer ,,leven,, in het gebouw.Volgens mij is horeca weer gesloten in Februari 2007 ?
Jan Reijnders 18 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ben nu 60 jaar en heb goede herinneringen aan dat station. Als ze me als kind kwijt waren, hoefden ze alleen maar even te bellen naar het station. Men kende mij daar: ik was er elke dag en genoot van de (stoom)treinen die aankwamen en vertrokken. Ook was ik elke zaterdag te vinden daar, want dan kamn de militairen in kolonne vanaf de vliegbasis gemarcheerd en stonden op dat stationsplein achter de blauwe bordjes waar hun treinbestemming op stond. Als de commandant dan het vertreksein gaf, nadat ze in de houding waren gesprongen, dan stoven ze massaal door het smalle paadje het perron op om daar in de 3e klasse coupewagons plaats te nemen: het was altijd een vrolijke boel daar. Ook heb ik menige tijd doorgebracht IN het station om te kijken hoe de werkzaamheden daar altijd gingen (mocht de overweg bedienen onder streng toezicht (natuurlijk: kunst was om bij het sluiten een paar mooie meiden "gevangen" te nemen bij het dalen van de bomen) en rangeren: ja, met Janus mee op de bok van een 2200-2400 diesel meerijden een hele ochtend: prachtig vond ik het. Ben ook meester geworden, alleen dan voor de klas..... O ja, dat mooie meiden vangen: natuurlijk moesten die zich dan komen melden bij de stationschef en beloven het noooooooooooiiiiiiiiiiiit meer te zullen doen, want dat was een levensgevaarlijke actie. Als ze dan weg waren, ja dan werd er natuurlijk hartelijk gelachen. O ja en nog iets. Aan het stationsgebouw hingen twee soorten "bellen" grote zwarte kasten met trekgewichten, die een naderende trein aankondigden. er zat verschil in toonhoogte: ik geloof dat die van Breda hoger klonk dan de aankondiging van de treinuit Tilburg. Zodoende wisten de reizigers, wanneer ze de rolbarriere moesten passeren en naar het perron moesten gaan.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Stationsperron Gilze- Rijen staat op instorten (nu.nl - 4 mei 2010)

PvdA vreest minder treinen op station Gilze- Rijen (BN/DeStem - 19 mrt 2009)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (16)
Vertrekstaat 1911 (20)
Vertrekstaat 1929 (32)
Vertrekstaat 1957 (75)
Vertrekstaat 1971 (94) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 53)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 121)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 113)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 194, 251, 271)

Stations in de omgeving

Dorst (4.8 km)
Tilburg Reeshof (5 km)
Riel (9 km)
Tilburg Universiteit (9.1 km)
Breda (10.1 km)
Waspik- s Gravenmoer (11.1 km)
Vrouwkensvaart (11.2 km)
Tilburg (11.4 km)
Alphen (11.4 km)
Capelle Nieuwevaart (11.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/gilzerijen