of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Geertruidenberg - foto's en omschrijving op stationsweb

station Geertruidenberg

oude namen voor dit station:
voor 1 mei 1911: Geertruidenberg
voor 15 okt 1939: Geertruidenberg- Raamsdonksveer

Telegrafische verkorting: Gt
lijnkmjaar
Lage Zwaluwe- 's Hertogenbosch14.8351886 - 1950
Geopend op 1 nov 1886
Gesloten op 1 aug 1950

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-brabant

stationsgebouw (1885-1964)Hoog middendeel (met gekanteelde borstwering) en twee lage vleugels
Gebouwen of objecten in de buurt van dit station:
Brug
Dubbele brugwachterswoning 14
Wachtpost 13
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
16 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6.4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Geertruidenberg

14 afbeeldingen

14 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 22 dec 2010 zijn omrand.

1880 (2)
1900 (1)
1910 (1)
1920 (2)
1930 (4)
1950 (3)
1960 (1)

Geertruidenberg (Gt) km14.83, aan de stationsweg een klasse 3 station. In 1979 werd het station gesloten voor goederen waarna het spoor in 1980 werd opgebroken.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (18)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
bas visser15 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ben op zoek naar een leesbare bouwkundige tekening van station geertruidenberg
Antwoord webmaster:
kun je wellicht bij Het Utrechts Archief vinden.
jamie22 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een goedenmiddag beste wichor. bij wachtpost 13 staat een fout zie ik. de tweede foto met de grote gaten van de oorlog in de gevel is niet wachtpost 13 maar wachtpost 12. zie boek het halve zolenlijntje 1886-2011 op bladzijde 41 kruispunt centrale weg en oude stadsweg. foto genomen in 1945. Mvg jamie diks
Jan van Velthoven21 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wichor, In het fotoboek Geertruidenberg Een wandeling door de tijd! uitgegeven op 18 november 2010 door onze stadshistoricus Bas Zijlmans kwam ik enkele foto's tegen die ik je niet wil onthouden. Het betreft hier een foto genomen vanaf de NH Geertruidskerk in Geertruidenberg en een foto genomen aan de westzijde van het station; de foto's dateren uit de eind dertiger jaren volgens Bas. Vermeld dus bij opname in de fotodatabase dat de foto's uit de collectie van Bas Zijlmans komen.
Antwoord webmaster:
ok ik ben benieuwd. ik neem aan dat je ze me opstuurt? ik heb nog niets binnen gekregen.
Jan van Velthoven12 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De foto's waarvan ik in een grijs verleden melding heb gemaakt komen uit het Utrechts Archief. Het betreft de nummers 160892 (WD-loc te Wlk in 1947) en 165783 (pijlers van de spoorbrug over de rivier de Donge 1884) te Gt. Jan
Antwoord webmaster:
dank ik heb ze hier nu bijgvoegd.
martin sperber3 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
ken het station was heel mooi ging er vroeger altijd spelen
Jan van Velthoven5 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik trof een foto aan van de onderbouw van de verkeersbrug en spoorbrug over de rivier De Donge; deze foto is in het bezit van prof. dr. ir. de Pater en is gemaakt op 12 mei 1884. Verder trof ik een foto aan van een WD locomotief die een stel personenwagons trekt; deze trein loopt c.q. stoomt in september 1947 vanuit Den Bosch het station Waalwijk binnen. Ook deze foto is in het bezit van de heer de Pater. Verder wil ik je vragen de link naar www.velthovendenberg. nl op je site te verwijderen. Mensen die geinteresseerd zijn in de Langstraatspoorpijn kunnen thans (ook) terecht op www.langstratspoorlijn.nl.
Antwoord webmaster:
ik heb de link naar je site veranderd. kun je me vertellen welk nummer de betreffende foto's hebben? ik kan ze namelijk niet terug vinden (maarmisschien is het voor jou ook al te lang geleden, sorry, deze opmerking was even blijven staan).
Victor28 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
H.H. Weulen Kranenberg was haltechef (later stationschef) van Geertruidenberg van 16 sept. 1940 tot 18 jan. 1950. Er is dus eige overlap met cst Wiersma. Kennelijk is de baan een tijdje als duobaan uitgevoerd? Heeft Jan Wiersa daarvoor misschien een verklaring? Kleine correctie op mijn voruige bericht: H. Wiersma was haltechef van Geertruidenberg vanaf 1 MAART 1949. De functie van haltechef te Geertruidenberg is per 1-1-1950 opgewaardeerd naar Stationschef. Zowel Weulen Kranenberg als Wiersma werden cst vanaf die datum. Hieronder een (incompleet?) overzicht van de chefs van Geertruidenberg: S. van ’t Haaf (cst4) 24-10-1886 tot 9-11-1890 G. van der Sterren (cst3) 16-11-1890 tot 15-10-1905 B.D. kruidenier 16-10-1905 tot 30-9-1910 P.F.J. Corbesier 1-6-1914 tot 30-6-1920 G. Arends 16-6-1928 tot ? J.A. Douwes 1-5-1931 tot 31-1-1936 H.H. Weulen Kranenberg (hch/cst) 16-9-1940 tot 18-1-1950 H. Wiersma (hch/cst4) 1-3-1949 tot 14-8-1950 N.B. Stationschefs per station laten zich heel gemakkelijk opzoeken via het Stationsdocumentatiearchief, aanwezig in Het Utrechts Archief. (niet digitaal beschikbaar). Dit is overigens een eenmalige service, ik ga niet van alle stations de chefs opnoemen.
Antwoord webmaster:
aha, dat is leuk nieuws Victor. Wellicht is dat een keer een leuk ideetje om op mijn site op te nemen. Ik zal eens kijken of ik dat al met dit staatje kan.
Jan Wiersma26 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De naam van Weulen Kranenburg heb ik vaak uit mijn vaders mond gehoord, ik denk al voordat we naar Geertruidenberg kwamen. Dat zou pleiten voor uw veronderstelling dat mijn vader hem heeft opgevolgd.
Jan van Velthoven22 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1946 begroette Frans Hartong van de Tank en de stationschef van Weulen Kranenburg de eerste trein in Geertruidenberg. Blijkbaar heeft uw vader Jan Wiersma bovengenoemde stationschef opgevolg. Na 14 augustus 1950, de lijn werd op 31 juli 1950 gesloten voor personenvervoer, vertrok het gezin naar Nieuwe Schans in Oost Groningen. De familie van Lieshout betrok daarna de bovenwoning van het station. U heeft later nog gelogeerd bij de familie van Lieshout. Een dochter van het gezin van Lieshout ken ik heel goed. Het betreft dochter Riek. Wees zo goed mij verdere informatie te zenden. Riek zal daar heel erg blij mee zijn. Uw verhaal kent ze echt niet volgens mij. Groeten Jan van Velthoven
Antwoord webmaster:
heb je dit bericht ook naar de betreffende andere bezoeker gestuurd, voor het geval hij het hier niet leest?
Han Lefering9 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bedoel je met uitbreiding van de site, het vermelden van de laatste cst bij de stations?
Antwoord webmaster:
ik bedoelde met de uitbreiding een overzicht van personeel uit het verleden dat op de stations had gewerkt (voornamelijk stationschefs anders wordt het teveel werk).
Victor3 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
H. Wiersma was de laatste stationschef (4e klasse) van Geertruidenberg, van 1-4-1949 tot 14-8-1950.
Antwoord webmaster:
He, kun je nu wel bekijken dat dat de laatste was, of heb je gewoon in jullie index op de naam gezocht? zou erg handig zijn als dat ook anders zou kunnen. zou een leuke uitbreiding van mijn site zijn om die gegevens er ook bij op te nemen.
jan wiersma3 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Victor, veel dank voor de bevestiging. Dan nog dit: de onfortuinlijke rangeerder heette Matthijssen, bedacht ik later. Ik meen hem te herkennen op foto 23, geheel links, en Seters geheel rechts.
jan wiersma2 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan het zijn dat mijn vader, H.A. Wiersma, de laatste stationschef van Geertruidenberg (en enkele kleinere stations in de Langstraat) is geweest? Wij woonden boven het station; het zal niet veel langer dan een jaar geduurd hebben. Ik herinner me enkele stationsbeamten, onder wie ook dhr. van Lieshout en twee rangeerders(?), ene Seters(?) en ene Marijnen(?), welke laatste op tragische wijze tijdens het werk verongelukt is. Ik heb ook de "feestelijke" aankomst van de laatste personentrein (met versierde loc.) meegemaakt. Het betekende voor ons het einde van een mooie tijd. Daarna was er, bij mijn weten, in de Langstraat alleen nog goederenvervoer. Na ons vertrek naar Nieuweschans betrok de familie van Lieshout de stationswoning. Later heb ik bij hen nog eens heel prettig gelogeerd.
Antwoord webmaster:
Ik heb je opmerking naar het station verplaatst, het ging niet specifiek over de afbeelding waar het bij stond. Het Utrechts Archief (www.hetutrechtsarchief.nl) bevat informatie over werknemers van de NS, maar die zijn helaas alleen op naam te doorzoeken. wat handig zou zijn is als je het ook per functie kon bekijken, maar ze zijn ze niet ontsloten. wellicht een leuk idee om dat nog een keer zo te doen. Heb je wellicht nog foto's uit die tijd van de stations waar jullie woonden. Dat zouden ook familiekiekjes kunnen zijn waarbij je op de achtergrond (een groot deel) van het stationsgebouw ziet. Op die manier hebben al veel oud bewoners een visuele bijdrage aan de site geleverd.
Jan van Velthoven4 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het draaigedeelte van de spoorbrug over de rivier de Donge heeft men 90 graden gedraaid. Als men nu ook nog kon beschikken over het vaste bruggedeelte dat in 1972 is uitgevaren zou deze unieke overbrugging weer een feit zijn. De Donge wordt c.q. het Noordergat al jaren niet meer gebruikt voor de scheepvaart. Het betreft alleen pleziervaart. Als je een jacht hebt dat zo groot is dat het de dichtgedraaide spoorburg niet kan passeren neem dan de route via het Wilhelminakanaal. De gemeente moet daarin een keuze maken. Men heeft thans op het draaigedeelte (zuiden) de rails, contrarails en ribijzeren platen verwijderd. Op het draaigedeelte (noorden) heeft men het houtwerk en de ribijzeren platen verwijderd. Duidelijk is nu te zien dat de brug ontworpen is voor dubbelspoor. Wanneer je geinteresseerd bent in foto's. Even mailen!
Stefan Sperber22 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vader en zijn broer zijn tijdens W.O. 2 op dit station aangehouden door een Duitse motor-patrouille, tijdens het verzamelen van kolen die langs het spoor lagen. Toen ze hun naam bekend moesten maken, bleek dat de man achter het machinegeweer ook Sperber heette. Dit heeft hun leven gered.
Jan van Velthoven9 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik tref hier foto's van wp 24 en de spoorbrug aan. Het betreft zeker niet Geertruidenberg. We hebben het over Rdv. Op wp 24 (dubbele brugwachterswoning) woonde o.a. dhr. Jansen. Hij was meer dan 25 jaar brugwachter van de spoorbrug. Voor de liefhebbers: de spoorbrug over De Donge werd handmatig bediend, terwijl de rolbrug over De Donge elektrisch werd aangedreven.
Antwoord webmaster:
ja klopt, het is wel de veerse kant, maar station raamsdonksveer is veel groter, het leek me handiger dit gebouw daar onder te brengen. het is een beetje arbitrair. maar ja, tot dat ik een betere manier heb om wachterwoningen op te slaan toch maar even zo.
Jan van Velthoven30 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Janus van Lieshout is nooit stationschef te Geertruidenberg geweest. Na onderzoek in het gemeentearchief te Waalwijk is het mij duidelijk geworden dat de laatste stationschef Weulen-Kranenburg was. We hebben het dan over eind 1950. Voor meer informatie over de LS raadpleeg mijn site.
j.s.m. van velthoven29 dec 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station van Geertruidenberg werd in augustus 1964 afgebroken. De goederenloods onderging in 1963 hetzelfde lot.
Jan van Velthoven10 sep 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik schreef op 9 september 2004 bij afbeelding 13 dat de laatste stationschef van Geertruidenberg, die nog personenvervoer heeft meegemaakt, dhr. Elshout was. Dat moet natuurlijk dhr. van Lieshout zijn. Een dochter van de stationschef, Riet van Lieshout, woont nog steeds in Geertruidenberg, en is in het bezit van zijn pet en meerdere attributen die bij een stationschef horen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Ingezonden. Primitief en Grootscheeps (Het nieuws van den dag - 2 nov 1895)

Links


Langstraatspoorlijn
De Langstraatspoorlijn, en dan v.n.l. de periode waarin de gehele lijn personenvervoer kende (1890-1950), wordt uitvoerig beschreven. Ook treft U er vele foto's aan.
Vertrekstaat 1891 (12)
Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (16)
Vertrekstaat 1940 (11) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 48)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 128)

Stations in de omgeving

Raamsdonksveer (1.5 km)
Raamsdonk (3.9 km)
Made en Drimmelen (4 km)
Waspik- s Gravenmoer (6.6 km)
Vrouwkensvaart (7.7 km)
Hooge Zwaluwe (7.9 km)
Capelle Nieuwevaart (9.1 km)
Zevenbergschenhoek (10.2 km)
Capelle- Vrijhoeve (11.1 km)
Dorst (11.6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/geertruidenbergraamsdonksveer