Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Eext - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Eext

Telegrafische verkorting: Ex
lijnkmjaar
Gasselternijveen- Assen91905 - 1947
Geopend op 15 jun 1905
Gesloten op 4 mei 1947

treinstation buiten gebruik
Provincie: drenthe

abri (1905-1929)Standaard NOLS schuilplaats
stationsgebouw (1923)Afwijkend type. Niet in origenele NOLS stijl. Lijkt nogal opde stations aan de Woldjersspoorlijn Groningen-Weiwerd. architect: W.G. Witteveen

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Eext

22 afbeeldingen

15 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1960 (4)
1970 (4)
1980 (1)
1990 (2)
2000 (6)
2010 (5)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (3)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
geert hilbolling29 apr 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het station Eexterhalte was voor mij een heerlijke speelplaats, vooral als er werd gerangeerd. Wel oppassen geblazen. Ik woonde op enkele honderden meters afstand en hoorde de 2400's aankomen. Mocht zelfs een keertje mee naar Gieten , in de loc. Geweldig voor een jochie van 8 jaar.
Gertjan Stamer3 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Onderstaand verhaal:ben het volledig mee eens en heb er nog een extra opmerking over-het ligt op de foute plek...geschiedsvervalsing dus,zou wat meer naar oosten moeten liggen.Snel weghalen die rails en neerleggen bij/achter het stationsgebouw die trouwens in 2005 is voorzien van nieuwe dakpannen(dit terzijde!).
Rutger13 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Motorrijder gruwelt van nieuwe rails Eexterhalte Door Marieke Kwak Als eerbetoon aan het verleden heeft de gemeente Aa en Hunze de oude spoorrails teruggelegd bij het kruispunt Eexterhalte. Een onbezonnen en vooral gevaarlijke actie, meent aanwonende en motorrijder Frejan Bruins. eext/gieten < Hij rijdt zelf al meer dan veertig jaar motor. En hij weet uit eigen ervaring hoe het is om hardhandig in aanraking te komen met het asfalt. Frejan Bruins (62) uit Gieten heeft er dan ook geen goed woord voor over dat de gemeente Aa en Hunze de oude spoorrails heeft teruggelegd bij het kruispunt Eexterhalte, in de oude weg tussen Gieten en Assen. ”Die rails zijn hoogst onplezierig voor motorrijders en ook nog eens gevaarlijk”, zegt hij. De spoorrails zijn er vorige week gelegd. De gemeente Aa en Hunze is bezig de oude weg tussen Gieten en Assen verkeersveiliger te maken. De afgelopen drie jaar gebeurden er ruim zestig ongelukken.Nu de weg toch onderhanden wordt genomen, opperde PvdA-raadslid Dick Smit het idee de Eexterhalte, vroeger een tussenstation van de spoorlijn Assen-Stadskanaal, in te richten als een soort cultuurhistorische herkenningspunt. Het college pakte de handschoen op en heeft over zestig meter de oude rails teruggelegd. De rails waren zo’n dertig jaar geleden verwijderd omdat er toch geen treinen meer reden. ”Ik zie dit als een speeltje van de plaatselijke politiek”, zegt Bruins. ”Er wordt een idee gedropt en zonder daar goed bij na te denken, wordt het uitgevoerd. De rails zijn om daarna de andere kant op te hellen in de volgende bocht. Je bent in feit bezig met één grote beweging en opeens moet je ook nog eens over die rails.” Bruins heeft zijn zorgen inmiddels kenbaar gemaakt bij de gemeente Aa en Hunze en bij de Motorrijders Actie Groep (MAG). ”Ik hoop maar dat er geen ongelukken gebeuren.” Wethouder: Rails zijn veilig en goed van een tweewieler, zeker als ze bij nat weer glad worden. De Eexterhalte is een soort Zbocht. Als motorrijder hel je eerst opzij in de ene bocht, ver- Wethouder Geert-Jan ten Brink (PvdA) bestrijdt dat de rails op de plek van de Eexterhalte gevaarlijk zouden zijn. ”We hebben voor de aanleg een gekwalificeerd bedrijf in de arm genomen, dat niets anvolgens rijd je even rechtop, ders doet dan overal ter wereld rails aanleggen: Strukton Railinfra. Het materiaal is nieuw en het ligt er veilig en goed. Als je netjes gebruik maakt van die weg, is er niets aan de hand.” ’Leg rails naast weg in plaats van erover’ De Motorrijders Actie Groep (MAG), een belangenvereniging voor motorrijders, buigt zich binnenkort over de Eexter rails. Voorzitter Nico Perk: ”Een weg is om op te rijden. De verkeersveiligheid moet bovenaan staan. Rails leggen in een slinger vergroot de kans op ongelukken. Als het zo belangrijk is dat er vroeger een station heeft gelegen, leg die rails dan naast de weg neer in plaats van erover. ”

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1911 (14)
Vertrekstaat 1929 (14)
Vertrekstaat 1940 (14)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 127)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 116)

Stations in de omgeving

Gieten (2,6 km)
Anderen (2,8 km)
Gasselte (5,1 km)
Rolde (5,8 km)
Gasselternijveen (7,9 km)
Drouwen (8,4 km)
Oudemolen (9 km)
Nieuwediep (10 km)
Bareveld (10,2 km)
Assen (10,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/eext