Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Westerveld - foto's en omschrijving op stationsweb

station Westerveld

Telegrafische verkorting: Dhw
lijnkmjaar
Haarlem- Uitgeest71867 - 1983
Santpoort Noord- IJmuiden11953 - 1983
Geopend op1 mei 1885
Gesloten op25 sep 1983

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

tot 1 jan 1899Driehuis
tot 1 jan 1902Driehuis (begraafplaats Westerveld)
tot 1 jan 1914Driehuis
tot 1 jan 1916Driehuis (begraafplaats Westerveld)
tot 7 okt 1923Driehuis (Westerveld)
tot 15 mei 1968Driehuis- Westerveld
Dubbele wachterswoning 8 (1867)(km0.91) Bij de overweg Nicolaas Beetslaan. Treindienst opgeheven 24-09-1983.
Wachtkamer (1931-1950)Citaat uit het spoor (1931):
De onoogelijke schuilplaats is verdwenen. En Westerveld beschikt thans over een gebouwtje dat bijna een station is, alleen ontbreekt de kaartverkoop er nog aa. Behalve de sanitaire inritingen is er alleen een ruime wa...lees verder
architect: H.G.J. Schelling

adres: 

Nicolaas Beetslaan
Driehuis
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Westerveld

41 afbeeldingen

33 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 okt 2020 zijn omrand.

1930 (4)
1940 (1)
1960 (1)
1970 (4)
1980 (8)
1990 (2)
2000 (10)
2010 (10)

Nadien wordt de halte Driehuis soms (niet altijd) aangeduid als Driehuis (Begraafplaats Westerveld) of Driehuis (Westerveld). Is dit een soort toelichting of is de naam ook formeel gewijzigd? Kortom: geen zekerheid hoe de officiƫle naam was. In ieder geval is er wel in het spoorboekje van 7 October 1923 en later de nieuwe naam Driehuis-Westerveld. Op 26 Mei 1968 werd het Westerveld.

op 11-08-1996 werd de halte weer heropend nu als (Dhw)Driehuis=Westerveld tot 1999 door LoversRail.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jan Willem Schaap5 jul 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Toen wij zomer 1960 in Driehuis kwamen wonen,heb ik heel wat uurtjes doorgebracht bij de overweg.Ons nieuwe huis werd namelijk verbouwd. Ik kan mij alle gangebare materieelsoorten herinneren, ook hondekoptweetjes.Het mat.'36 vond ik het interessantst, gevolgd door mat.'40.Mei 1966 kwam hier plan V.
Arthur de Jong25 feb 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Hallo Francesco, In de tijd dat ik in Driehuis woonde (van 1956 t0t 1963) heb ik bij driehuis westerveld nooit een "hondekop" gezien. Wel het oudere materieel met de "muizeneus" meestal van die rammelkasten. (2 bakken op 3 draaistellen) later reed er moderner materieel.(De gele tweebakken) Zie voor foto's NHA beeldbank Driehuis.
Arthur de Jong25 feb 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Een andere afbeelding van een katafalkwagen kunt u vinden in het boek "Kroniek van Driehuis" van Siebe Rolle. Op blz.54 is een tekening te zien van de door u bedoelde wagen, en tevens een foto van het laatste station Terminus.Zoek op boekwinkeltje
gert arkema1 feb 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Over de wagon met het stoffelijk overschot; dit werd een katafalfwagen genoemd. Misschien levert Google iets op. Er staat in elk geval een afbeelding van zo'n wagen ( maar dan voor een begraafplaats in Amsterdam) in het boek 'Spoorwegen in Nederland 100 jaar geleden' van H.G. Hesselink.
Han Lefering24 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het opgeheven baanvak Den Haag HS-Scheveningen was ook elektrisch.
Antwoord webmaster:
je hebt helemaal gelijk inderdaad!
Henrik de Wijn22 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jarenlang werd er aan de trein naar driehuis-Westerveld in geval van een begrafenis een wagon met het stoffelijk overschot aan de trein gehaakt. Weet iemand wat voor een wagon dit was en heeft er moegelijk iemand een foto van? Henrik de Wijn/Driehuis
Antwoord webmaster:
ik niet, amar misschien iemand anders hier?
Francesco Biondina21 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eigenlijk heel mooi dat zulke foto's van naar mijn inschatting de enigste in onbruik geraakte ge-elektrificeerde spoorlijn, nog bestaan en nu voor iedereen toegankelijk zijn. Vraagje voor iemand die het weet: heeft hier ooit Mat '54 gereden, planmatig danwel provisorisch? Ik zie geen enkele foto met een Hondekop?
Antwoord webmaster:
ik weet t niet,maar misschien iemand anders?
Marguerite de Jong18 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het Parool dd. 3 mei 2011 staat een foto dat de trein van Lovers Rail gaat rijden van Amsterdam Centraal via Haarlem Santpoort-Noord station Westerveld naar IJmuiden. Is dit juist en met ingang van wanneer? Kunt u hier meer informatie over verstrekken? Dit houdt in dat voormalig Station Driehuis Westerveld weer in gebruik wordt genomen. Als dit zo is dan wil ik gaarne zo'n rit mee maken.
Antwoord webmaster:
ik denk dat dat een archief foto is, want Lovers heeft tussen 1996 en 1998 ofzo iets gereden. de rails is nu niet meer aangesloten aan het net en wordt opgebroken. station westerveld komt niet meer in gebruik.
Gertjan Stamer5 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Lovers Rail reed hier met haar KennemerStrandExpress periode 12 Augustus 1996 t/m 1 Oktober 1996,28 Maart 1997 t/m 29 September 1997 en in 1998 van 6 Juli t/m 30 Augustus.Perron aan noordzijde keurig opgeknapt,nieuwe abri en zelfs perronnaambordjes. ,stationsklok e.d.Per 14 September 1999 LoversRail failliet en dus hier geen treinen meer te zien en al snel wordt de boel vernield door vandalen...erg jammer!!!In zomer 2000 worden alle attributen zoals net genoemd verwijderd en kan de natuur het perron en het spoor weer overnemen,dat is dan ook gebeurt!Men had zomer 2000 plannen voor heropening...als musuemlijn.
w.f. jongejan18 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ipv DRIEHUIZEN heeft er altijd DRIEHUIS in de naam gestaan. Driehuizen is een plaats in de gemeente Schermer.
Antwoord webmaster:
je hebt gelijk. ik heb het veranderd.
Gertjan Stamer2 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Najaar 2008/voorjaar 2009 is Wachtpost 8 aan de zuidegevel geheel,,verbouwd,,cijfer 8 is weg.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (77)
Vertrekstaat 1940 (32)
Vertrekstaat 1957 (82)

Nieuws

Spoorbaan Santpoort- IJmuiden blijft voorlopig (14 jul 2006)
WIJS blijft ijveren voor spoorlijn naar IJmuiden (15 nov 2005)
Provinciale Staten tegen opruimen oude spoorlijn naar IJmuiden (2 dec 2005)
Lot spoorlijn Haarlem-IJmuiden lijkt beslist (15 nov 2005)
Museumtrein mag van gemeente ook tijdens Sail het spoor naar IJmuiden niet op (12 jul 2005)

Ouder nieuws over Westerveld

Stations in de omgeving

Westerveld rouwstation (300 m)
Velsen Zeeweg (600 m)
Kruidbergerweg (700 m)
Driehuis (700 m)
IJmuiden Julianakade (1000 m)
Santpoort Zuid (1,5 km)
Santpoort Noord (1,5 km)
Velsen- IJmuiden Oost (1,5 km)
IJmuiden Casembrootstraat (2,2 km)
Velsen Hoogovens (3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/driehuiswesterveld