Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Den Haag HS - foto's en omschrijving op stationsweb

station Den Haag HS

Telegrafische verkorting: Gv
lijnkmjaar
Amsterdam- Rotterdam61,2251843
Rotterdam hofplein- Den Haag HS23,5181908 - 2006
Den Haag HS- Scheveningen211907 - 1953
Geopend op 6 dec 1843

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw I (1843-1891)hoge middenrisaliet, met daarvoor een bordes, met daarop zes dorische zuilen, en aan elke zijkant één zuil.lokat niet direkt van straat bereikbaar, maar via vijf toegangsdeuren. architect: 1 1
stationsgebouw II (1891)internationaal neorenaissance: franse mansarde daken, duitse koepelvormige daken. Middendeel met twee torens aan weerszijden. Twee verschillende velugels. Bevat koninklijke wachtkamer.

Monumentaal stationsgebouw met ijzeren overkapping in rijke ...lees verder
architect: Dirk Antonie Nicolaas Margadant

verbouwing 1907NO vleugel gewijzigd ten behoeve van de ZHESM
renovatie perrongebouwen 1991 (1991)brand gesticht tijdens restauratie. Perrongebouw en groot deel van herstelde ap verwoest. architect: J. Bak

adres: 

Stationsplein 41
2515BV Den Haag
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
37 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Haag HS

171 afbeeldingen

111 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1840 (3)
1850 (1)
1890 (2)
1900 (2)
1910 (5)
1920 (4)
1930 (10)
1940 (2)
1950 (6)
1960 (8)
1970 (45)
1980 (6)
1990 (4)
2000 (31)
2010 (40)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (20)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Henk25 apr 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
De kilometrering van station Hollandsche Spoor is 61,066 voor Asd-Rtd. De vermelde kilomterering 61,225 is van post T. De kilometrering voor Rth-Gv is correct. De bron is BVS/Gv 1960. m.vr.gr. Henk
Arjan Krabbenbos10 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Vanaf maandag 8 januari 2018 is dit station in de huidige dienstregeling tijdelijk eind/beginpunt van de IC trein uit en naar Brussel Zuid Midi. Dit vanwege de test en proefritten over de HSL Zuid/Lijn 4 tussen Breda en Amtwerpen . Als alles meezit gaat de huidige IC Brussel weer tussen Brussel en Amsterdam rijden per 9 april 2018 , maar dan via de nieuwe route over de gehele Hogesnelheidslijn. de geschiedenis herhaalt zich weer want de Fyra V250 treinen hebben dit in hun korte bestaan ook al eens geprobeerd. Toen de Fyra's V250 treinen niet meer reden werd er weer een tijdelijk IC Brussel opgestart met Den Haag HS als begin en eindpunt! (later weer verlengd via oude route!) straks als de nieuwe IC Brussel gaat rijden via de nieuwe route via Breda en Noorderkempen gaan er ook vier extra treinen rijden van Den Haag HS, Rotterdam C. Breda naar Brussel Zuid en terug. Op de verbinding Brussel Zuid Amsterdam Centraal via de gehele HSL lijn (dus geen stop in Den Haag HS!) worden dit 12 treinen per dag. nu zijn dit er nog 16 per dag(oude route).
Arjan Krabbenbos18 jun 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
De IC Brussel zal ook na december 2017 via de Schiphollijn en het klassieke net blijven volgen. Oorspronkelijk zal het vanaf Schiphol via de HSL en Breda gaan met 4 trienen eindigend en beginnend op Den Haag HS. De Haagse treinen zouden dit ook doen via Breda en HSL maar dat is voorlopig gecancelled. Reden daarvan is de de elektronica van de TRAXX-locomotieven nog niet is aangepast voor het rijden over de HSL naar en van Belgie. Ook zijn er te weinig locomotieven voor het sandwichbedrijf, wat met name van belang is voor het kopmaken in Breda.Schijnbaar worden deze treindiensten,maanden later ingevoerd,maar het verbaasd mij niet als het weer wordt uitgesteld. Misschien dienstregeling 2019 per december 2018?????
Arjan Krabbenbos9 jun 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het oude postperon naast gebouw De Globe is thans gesloopt. Het voormalige desolate perron waar al jaren geen postvervoer meer behandeld werd stond maar weg te kwijnen. Alleen de keerwanden staan er nog,maar deze worden opgeruimd als de damwanden in de grond zijn geslagen. Op deze plek komt er een fietsenstalling en ook de voetgangerstunnel van het Hoofdgebouw wordt doorgetrokken naar de nieuwe fietsenstalling in aanleg aan de andere kant van het station.Door deze werken zijn de looproutes gewijzigd, zijn er omleidingen ingesteld voor voetgangers, Openbaar Vervoer- verbindingen (tram -en buslijnen HTM !) en fietsers.
Holger Tchsen12 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is een vliegveld Zypenhout in de buurt van Hollands Spoor. Daar zijn de vliegtuigen en helicopter van de marine stationeerd.
Antwoord webmaster:
dank, dat wist ik niet.
van hasselt4 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
als ik vanaf het station naar het gemeentemuseum wil lopen, moet ik dan bij HS of CS uitstappen?
Antwoord webmaster:
voor routebeschrijvingen moet je niet bij mij zijn, maar bij google maps ofzo,heeft het gemeentemuseum dat niet op hun site staan hoe je er kunt komen? ik ben er niet bekend, en ik ga het niet opzeoeken.

het is van beide stations kilometers lopen, het maakt echt niet uit waar je begint. pak de tram zou ik zeggen.

mevr.emvooijs19 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is perron 3 op hetzelfde perrongedeelte als perron 4 zodat je bij een overstap over het perron eenvoudig van 4 naar 3 kunt lopen?
Antwoord webmaster:
ik weet het niet zeker, maar volgens mij wel.
Mevr.W.Hoek22 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan ik per auto iemand van de trein HS afhalen?
Antwoord webmaster:
als u een auto hebt wel. maar ik weet niet waar u het beste kunt gaan staan, als u dat bedoelt.
karin janse11 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
We willen gaan winkelen in Den Haag moeten we op centraal uit de trein stappen of op HS?
Antwoord webmaster:
ik weet niet waar je wilt gaan winkelen. cs ligt centraler natuurlijk. vandaar de naam centraal. dat kun je toch ook zelf bedenken.
J K20 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
ZYH is volgens mij omdat alle stations van de thalys een benaming hebben als airport...
Antwoord webmaster:
jammer dat je niet de knop reageer op deze vraag hebt gebruikt, dan krijgt de vraagsteller vanzelf bericht dat dit is geplaatst.
Arjan Krabbenbos25 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De entree van dit historische station uit 1888, krijgt er over een aantal jaren een grote metamorfose. Het plein aan de stadskant, wordt gedeeltelijk autoluw en er wordt meer ruimte gecreeerd voor voetgangers en fietsers. Het station is na de grote brand in de 80 er jaren (20ste eeuw) weer fraai gerestaureerd en er komt aan de achterkant van dit station in de buurt van de Haagse Hogeschool een grote Hindoetempel.
H. Beij8 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zou graag met een groep de koninklijke wachtkamers op het station Den Haag HS willen bezichtigen. Is dit mogelijk en zo ja met wie kan ik daarover dan contact opnemen ?
Antwoord webmaster:
pfff geen idee hoor. ik werk er niet, en bij wie je moet zijn zou ik ook niet weten.
Han Lefering29 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op Gv bestond enige jaren terug de mogelijkheid om in te checken voor Schipholvluchten. Ik vermoed dat het nummer daarvoor bestemd was en dat men vergeten heeft het nummer te verwijderen.
Antwoord webmaster:
ah dat is inderdaad wel een verklaring. maar wel vreemd dat het dan een luchthavencode kreeg. je kon vroeger ook inchecken in de trein naar schiphol, dan zou de trein van enschede naar schiphol ook zo'n code moeten krijgen.
Wouter27 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom heeft dit treinstation een internationale code voor vliegvelden? (ZYH). Is er ooit een landingsplaats geweest voor vliegtuigen of helicopters? Of waren daar plannen voor? Zie bijvoorbeeld deze pagina.
Antwoord webmaster:
ik zou het niet weten.
dick passchier9 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gisteravond, 08 sept 2010, arriveerde ik te 23:15 uur op Station HS te Den Haag, Perron 3 !Trap af en naar buiten, dat dacht ik, want aangekomen bij de OV chip Paal, stond aldaar met een smoezelig papiertje vermeld: Storing, u moet uitchecken op perron 5 of 6. Uiteindelijk vond ik na herhaald zoeken op dit late en ongure tijdstip op HS, de resterende en enig werkende OV - ChipPaal, geheel een het ander eind van het verlaten perron 5 !!! Daarna de gehele weg weer terug lopen naar de Uitgang, waardoor ik op dit late tijdstip ook nog mijn tram miste. Mijn vraag/ opmerking: 1. Waarom maar twee van deze OV - Chip Palen op een station in Den Haag (N.B. Internationale stad) Te gek voor woorden toch, een storing is mogelijk maar dan moet het toch niet zo zijn dat klanten van NS daarom maar op dit late tijdstip naar het ongure uiteinde van perron 5/6 moeten gaan. Dit is geen service. 2. Het zal wel weer om de kosten gaan. Gebruik dan voor de noodzakelijke 3e & 4e paal, maar die €12.000,00 die Mw. de staatsecretaris van de C.U. recent heeft uitgegeven voor haar prive trip vanuit Italie naar den Haag omdat ze zonodig moest vergaderen, want zij is toch de aanstichter en uitvinder van de OV-Chip. ! Dan moet ze ook eens haar verantwoordelijkheid nemen en service geven en voldoende technische ondersteuning waar het Ov Chip in & uitcheck betreft. Tenslotte begrijp ik dat ik dit bericht naar u, de webmaster stuur, maar ik kon nergens deze klacht kwijt anders dan bij digitale EVA van de NS en dat is ook zo'n nonse a communicatief programma, waar je als je iets instuurt, niets meer van hoort. Gaarne dan ook uw begrip en uw medewerking voor doorzenden van deze klacht naar de juiste instantie svp/ bvnb vriendelijk dank
Antwoord webmaster:
ik heb uw persoonlijke gegevens hier even verwijderd, dat wilt u toch niet op deze website hebben staan? ik heb verder ook geen banden met de spoorwegen, dus ik heb ook geen ingang waar u dit kunt voorleggen.
Wim Mensinga6 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb rond 1979 op gieterij noord nederland een van de palen gegoten voor dit station . Het was een opdracht voor een bedrijf in maarssen . Gr Wim
Frank Kouwenhoven17 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Naast de twee evenwijdige overkappingen en de overkapping voor de tramsporen van lijn 11 (HTM) bevindt zich aan de stadsnoordzijde eveneens een overkapping die gebouwd was voor de kopsporen van de hofpleinlijn. Hier kon men in de richting Schevingen (tot 1950) en Rotterdam Hofpleinover de ZHESM sporen. Deze uitbreiding is tgen het oorspronkleijke station aangeplakt en valt n.m.m. architectonisch uit de toon. Wel heb ik er goede herinneringen aan. Eind jaren vijfig kon je hier mat ´36 in zijn nadagen bewonderen. Sinds de Hofpleinlijn Den Haag Centraal als eindpunt heeft, zijn de sporen tussen de perrons verwijderd en is er een groot plateau ontstaan. Helaas mis ik in de fotogalerij enige detailfoto van die noordkant.
Antwoord webmaster:
die heb ik inderdaad niet. als iemand ze voor me heeft plaats ik ze wel online.
Arjan Krabbenbos17 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het sstation Den Haag HS zal vanaf dienstregeling 2009/2010 de Thalys van/naar Parijs en Benelux-Intercity definitief kwijtraken. Vanaf dat moment gaan deze en per december 2010 ook de snelle Fyra-treinstellen via de nieuwe HSL-lijn rijden. Deze nieuwe snelle spoorlijn gaat na 2 jaar vertraging dan eindelijk in dienst. De Thalys is geintroduceerd in 1996 en doet na ruim 13 jaar geen Den Haag meer aan. Dat betekent voor alle Hagenezen: afscheid nemen van deze rood/grijze treinstellen van NS Hispeed.Het tijdelijke verbouwde ICR materieel alsmede de locomotieven reeks 11 en de TRAX-en van de Benelux nemen dus ook per december 2009 afscheid van het Haagje. Dus als je deze treinen nog in en rond Den Haag wil fotograferen haast je dan. Het jaar gaat ook immers in een sneltreinvaart voorbij......
Trees van Etten 1 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De koninklijke trein is zeker een optie. Koniklijke fam. reisden per trein naar de wintersport, maar ook bezoek werd hier ontvangen. Op de kop van perron 1 noordzijde vertrok de trein naar Rotterdam Hofplein, mijn oom dhr. Schneidenberg was daar ooit chef en waarschijnlijk ook de trein naar Scheveningen.
Antwoord webmaster:
het hoeft inderdaad op dit moment geen functie meer te hebben, maar heeft het in het verleden wel gehad. maar ze gaan niet zomaar een perron en spoor afbreken als het op dit moment nauwelijks nog gebruikt wordt, als het nergens in de weg ligt.
Eelco26 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Iemand bekend wat de functie van spoor 1 op dit station is? Behalve dat er alleen op dinsdag 2x een stoptrein naar Dordrecht/Roosendaal stopt is er geen bedrijvigheid qua NS-personentreinen
Antwoord webmaster:
het had in het verleden wel een functie denk ik (ook gezien de koninklijke wachtkamer).

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (17)
Vertrekstaat 1891 (41)
Vertrekstaat 1911 (151)
Vertrekstaat 1929 (227)
Vertrekstaat 1940 (131)
Vertrekstaat 1957 (215)
Vertrekstaat 1971 (331)
Personeel op dit station

Nieuws

Het Station-Den Haag der Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij is een zoogenaamd eilandstation (6 apr 1894)
Reizigers ophalen van Den Haag HS hels gedoe (25 okt 2007)
Over twee jaar elk kwartier een stoptrein langs Den Haag (8 dec 2004)
Een etmaal lief en leed bij station Hollands Spoor (16 aug 2003)
Wildwest bij Hollands Spoor (12 aug 2003)

Ouder nieuws over Haag HS

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 72)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 68)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 21, 156, 233)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 327-331)

Stations in de omgeving

Den Haag Centraal (1,1 km)
Den Haag Laan van NOI (1,7 km)
Den Haag Moerwijk (2 km)
Voorburg (2,5 km)
Wassenaar (3,2 km)
Voorburg- t Loo (3,2 km)
Kleiweg (3,3 km)
Rijswijk (3,4 km)
Den Haag Carrefour (3,5 km)
Renbaan- Buurtweg (3,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/denhaaghs