of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Den Haag Centraal - foto's en omschrijving op stationsweb

station Den Haag Centraal

oude namen voor dit station:
voor 1 jan 1973: Den Haag SS

Telegrafische verkorting: Gvc
lijnkmjaar
Gouda- Den Haag25.3051870
Geopend op 1 mei 1870

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw (1868-1975)hoog middengebouw met lage vleugels en twee grote hoge eindrisalieten. Bevat koninklijke wachtkamer architect: A.W. van Erkel
stationsgebouw (1972)Het gebouw domineert door de hoogte van het massale kantoorblok de hele omgeving. Bovenop de ruimten die uitkomen op de entreehal van het station is namelijk een gigantisch kantorencomplex van elf verdiepingen geplaatst, dat wordt geëxploiteerd door ...lees verder
architect: K. van der Gaast
stationsgebouw II (2012)Door de komst van de HSL-Zuid, waarmee Den Haag een directe shuttleverbinding krijgt, en de nieuwe regionale spoorverbinding RandstadRail (lightrail) groeit het aantal reizigers op Den Haag Centraal flink.

De gemeente ontwikkelt tijdens de...lees verder
architect: Benthem en Crouwel

adres: 

Koningin Julianaplein 10
2595AA Den Haag
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
37 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Haag Centraal

144 afbeeldingen

114 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 5 mei 2013 zijn omrand.

1870 (2)
1900 (5)
1910 (2)
1920 (3)
1930 (5)
1940 (10)
1950 (3)
1960 (10)
1970 (91)
1980 (2)
2000 (4)
2010 (7)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (21)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jrgen Smit 4 mrt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De door Hein Teijken bedoelde NJC Teijken was de zoon van de Teijken die haltechef geweest is te Heilo, Oosthuizen en Avenhorn. Mbt Kruger heb ik zo mijn twijfels aangezien deze NJC tussen 1903 & 1909 werkzaam is geweest als arbeider en assistent buitendienst in respectievelijk Enkhuizen, Uitgeest & Aalten. Althans volgens mijn gegevens.
frottier5 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Den Haag CS, Hoe erg centraal IS dat? Heb daar zelf gewoond en het oude SS zien afbreken en het nieuwe CS zien bouwen. Wat kwam ervoor in de plaats? De"vooruitgang",of de "tijd".Jaja!!Zijn we erg van onder de indruk! Verwondert me allerminst,dat Den Haag CS nu weer herbouwd moet worden.Heb het geruime tijd van de daken geraasd! Tijdens de vernieuwing werd er al op achterhaalde dingen voortgebouwd,bv dat belachelijke kleine boogje,dat CS met HS verbond,en waar Sprinters met piepende wielflensen stapvoets doorheen waadden.Een anachronisme in een"geavanceerd"landje het kan dus!Of...ZIJN we niet zo....(..) De infra had daar al van meet af aan een onvoldoende en ook het aanzien;een simpel betonskelet met die gekke trapjes aan de buitenkant om van perron te verwisselen. Van het begin dus al een flop,dat Den Haag "CS" Hier moet ingrijpend veranderd worden,maar de gemeente is hier al weer voorgegaan,juist dat hele areaal,dat gebruikt zou moeten worden,staat inmiddels alweer vol met grote gebouwen en hoge torens.Hoe krijg je DIE daar weer weg?Ondergronds dan maar,geeft toch niets,want we geven toch zo graag geld uit en willen groot doen?(..) Kortom,Den Haag "Centraal" een verkapte achterstand en een bodemloze put!
Antwoord webmaster:
waarom zouden ze dat boogje tussen hs en cs dan moeten vervangen? gaan maar een paar treinen overheen. wat zou dan de kosten die het verbeteren van die infra met zich mee brengt rechtvaardigen? ik ben wel met je eens dat het oude station mooier was.
Robin13 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ben zelf stationsassistent geweest op Den Haag CS,namelijk van 1-7-1997 t/m 31-10-1998.Was echt in dienst van NS-Reizigers,dus geen uitzendkracht.De werkzaamheden stelden niet veel voor,zoals invaliden in-en uit detrein helpen d.m.v brug,emmers met sop vullen op de perrons voor de mcn om de voorkant van de trein schoon te maken,papieren voor de trdl Gvc uit de trein uit Utrecht halen `savonds en dan persoonlijk naar de verkeersleiding brengen,sporen schoonprikken etc.Het was vrij relaxed,het kwam zelden voor dat je het druk had,anders kon je vragen of de popz je even wou helpen.De late diensten in het weekend,en dan vooral die op de zondag waren dodelijk vermoeiend door verveling.De werkzaamheden werden al steeds minder en m`n contract liep af,wat ik al zeer jammer vond als treinofiel.Heb nog geprobeerd een andere functie te kunnen krijgen,maar gezien het feit dat ik kleurenblind ben hield het al snel op. Heb wel in die korte tijd aardig wat dingen meegemaakt,en een hoop BN`ers gezien.
wichor (webmaster)23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb nu wel meer info over een persoon met de naam N.J.C. Teijken, maar die was begin 20e eeuw nog cst van kleine noord hollandse stations, dus dat zal niet dezelfde zijn geweest?
JAN BLOMSMA21 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van mijn schoonzus uit den Haag hoorde ik dat de liften in het Centraal station nog steeds kapot zijn. Zij moet daar gebruik van maken om bij de treinen te kunnen komen. Wanneer zijn deze liften weer te gebruiken
Antwoord webmaster:
geen idee, ik werk niet op het station.
Arjan Krabbenbos25 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Haagse kopstation wordt momenteel ingrijpend verbouwd. Bij het busplatform, wordt in december 2011 begonnen met de nieuwbouw van de eind/beginhalte van de E-lijn Randstadrail van/naar Rotterdam. Dit nieuwe opstappunt moet in 2013 klaar zijn en hierna wordt het huidige keerpunt spoor 11/12 weer aan de NS teruggegeven. Naast het schrappen van de M toren op het voorplein, wordt de gevelverfraaiing d.m.v. plantenbakken ook niet uitgevoerd. Dit heeft uiteraard te maken met de te hoge kosten in deze crisistijd.
Hein Teijken22 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn grootvader heeft als dienstdoend stationschef(Nicolaas Jacobus Cornelis Teijken), in waarschijnlijk 1900, bij het bezoek van Paul Krüger aan Nederland, hem de hand geschud bij aankomst op het station. Hiervan is een foto, want die hing vroeger bij hem thuis. Mijn vraag is : is die foto bij u bekend? H.gr. Hein Teijken
Antwoord webmaster:
nee, dat is zo gedetailleerd, die foto is mij niet bekend (alles wat ik ken staat hier online, maar deze foto bevat waarschijnlijk te weinig van het ). heb je het bij het utrechts archief of het haags gemeentearchief geprobeerd? wellicht hebben zij hem. dat een stationschef de eer heeft een bezoekend staatshoofd de hand te schudden? zo belangrijk is een stationschef toch niet?
Arjan Krabbenbosch16 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het M-gebouw wat gerealiseerd zal worden op het voorplein ( Koningin Julianaplein) komt er definitief NIET! Het zou de bedoeling zijn geweest om de bouw hiervan te starten per 1 juli 2010 , maar door geldkwesties en de huidige recessie is dit plan dus nu gesneuveld. Of er ooit wat anders gebouwd wordt blijft voorlopig nog in het ongewis, voorlopig wordt het weer terug verbouwd tot een stenen plein, zoals dat ook eerder het geval was.
Arjan Krabbenbos19 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze grootste sjoelbak van Nederland waar de treinen aankomen en vertrekken als een soort van sjoelschijven ( lees: Randstadraillijn E naar Pijnacker-Rotterdam vv tot waarschijnlijk 2013), oogt thans verlopen, donker en somber en erg gedateerd. Tussen nu en 2015 wordt het grote jaren 70 kopstation getransformeerd tot een gezellige,transparante en representatieve OV-terminal. Het eens zo lege voorplein waar ooit tientallen fietsen stonden krijgt een kantoor-annex woongebouw in de vorm van de lettter M. Het busstation is nu bepaald geen visitekaartje, maar krijgt in de nabij toekomst gezelschap van het nieuwe Randstadmetrostation van lijn E. In de eindfase komen alle perronsporen weer tot bijna in de hal, zoals dat in het begin ook was.
Antwoord webmaster:
uit een sjoelbak vertrekken de sjoelstenen toch niet meer? ;-) maar wel leuke vergelijking.
Arjan Krabbenbos22 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De verbouwplannen zijn thans van start gegaan en moeten uiterlijk in 2015 voltooid zijn. Tegenover het station is er een informatiecentrum Nieuw Den Haag Centraal ( naast het ministerie aan de Rijnstraat) en op het nu nog kale voorplein ( waar ooit veele wees-en gestalde fietsen buiten stonden)zijn er voorbereidingen getroffen voor de bouw van de M-kantoor annexwoontoren van Rem Koolhaas. Op het vernieuwde busplatform wordt er een nieuwe halteplaats gecreeerd voor de Randstadrail van/naar Rotterdam, welke nu tot 2013 halteert op de treinsporen 11/12. De overkapping aan de pleinzijde is afgebroken t.b.v. de bouw van de nieuwe M-toren.
Martin Berkepeis9 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vader zaliger was destijds arbeider en was als los-werkman betrokken bij het laden- en lossen van olifanten bestemd voor de Haagsche Dierentuin (Gebouw) aan de Boorlaan/Malieveld ! Zijn daar foto's van ??? Bvd . heel hartelijk dank, Martin Berkepeis (1948)
Antwoord webmaster:
ik heb niet meer foto's dan die op mijn site staan. voor meer foto's van den haag kun je bij het haagsch gemeentearchief terecht. zij hebben ook een beeldbank online staan.
maarten13 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even wat mooie foto's gekeken van stations in Den Haag tot dat ik op c.s uit kwam mooi en GROOT gebouw! is er trouwens al iets bekend over de laatste foto(toekomst visie den Haag Centraal)? ben erg benieuwd! grt.m
Antwoord webmaster:
nou ik vind het zelf niet echt mooi moet ik zeggen. het is vooral een kantoorkolos, en weinig sfeer als stationsgebouw. ze zijn op dit moment druk bezig met het ombouwen van het station naar de manier zoals je dat op de laatste foto ziet.
Marco9 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Den Haag CS is geopend in 1973, dus niet in 1870. Het oude station Den Haag SS stond haaks op het station Den Haag CS, dus ten zuidoosten van het huidige station. Zeg maar aan de tramlijnen richting Den haag HS en ter hoogte van de trambrug richting Spui. Zie hiervoor de foto's uit begin jaren '70 op deze website.
Antwoord webmaster:
ja inderdaad, dat heb ik er nu ook van gemaakt.
Marco9 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik doelde specifiek op deze foto. De hoogbouw op de achtergrond staat op de kopse kant van Den Haag CS.
Vincent7 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er valt mij iets op. Bij het station Den Haag SS staat dat bij de opmerkingen dat dit station werd gesloten omdat in 1973 (!) het nieuwe Den Haag CS werd geopend. Echter bij Den Haag CS staat bij geopend: 1 mei 1870, deze datum is identiek aan de datum van Den Haag SS. Is dit omdat het station op dezelfde plek staat?
milco3 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
de nachttrein utrecht - rotterdam en terug komt bij den haag cs maar heeft dit station als tussenstation. dat vind ik erg raar want de machinist moet wel naar het achterste deel van de trein lopen om de rit te vervolgen. waarom stopt de nachttrein niet gewoon bij den haag hs of waarom maken ze deze rit niet in tweeen zoals den haag cs - utrecht cs en den haag cs - rotjeknor cs (= rotterdam)
Antwoord webmaster:
in tweeen is niet echt handig, dan moet iedereen overstappen. hs zou wel kunnen, maar dat ligt minder goed in de stad. en als ze toch de tijd wel hebben, waarom dan niet via cs.
Thijs Houdijk28 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station werd gesloten omdat het werd vervangen door het nieuwe Centraal Station. In 1973 werd het eerste deel van het nieuwe Den Haag CS in gebruik genomen, daarna werd station SS gesloopt.
Antwoord webmaster:
inderdaad, dit staat beschreven op mijn site en ook in diverse foto's.
milco15 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
waarom is dit cs een eindpunt/beginpunt station
Antwoord webmaster:
er waren vroeger plannen om de spoorlijn door te trekken naar scheveningen, die zijn echter nooi uitgevoerd. het oude station op deze plek stond dan ook niet aan de kop van de sporen, maar opzij ervan. en het heeft ermee te maken dat het andere station (HS) van een andere spoorwegmaatschappij was.
s12 dec 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
wanneer en waarom is dit station gesloten?
Leo R27 aug 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Duidelijk het minst gefotografeerde Centraal Station van Nederland... Hoe zou dat komen??
Laura van Loon29 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Facility Management Magazine Editie 120 van mei 2004 is een artikel geplaatst over Integraal beheer van Den Haag Centraal Station. Een samenvatting van dit artikel is hier te lezen. De auteurs van dit artikel zijn Laura van Loon (APPM), Alletta Schreuder (NS Stations) en Kees Waverijn (APPM).

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Bouw nieuw Den Haag Centraal begonnen (nieuws.nl - 18 apr 2011)

Nieuwe dienstregeling NS gaat in (De Stentor - 14 dec 2008)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Residentie.net over Station Den Haag Staatsspoor
Beschrijving van het voormalig station dat op de plaats van het huidige CS stond.
Den Haag Nieuw Centraal
Het gebied rond Den Haag Centraal gaat ingrijpend veranderen. Het station zelf wordt de komende jaren verbouwd tot een moderne, internationale openbaar vervoerterminal.
Vertrekstaat 1891 (23)
Vertrekstaat 1911 (28)
Vertrekstaat 1929 (29)
Vertrekstaat 1940 (25)
Vertrekstaat 1957 (38)
Vertrekstaat 1971 (77) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 104)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 159)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 31)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 115, 143-148)

Stations in de omgeving

Den Haag HS (1.1 km)
Den Haag Laan van NOI (1.3 km)
Wassenaar (2.2 km)
Renbaan- Buurtweg (2.6 km)
Voorburg- t Loo (2.7 km)
Voorburg (2.8 km)
Den Haag Moerwijk (3.1 km)
Waalsdorperweg (3.3 km)
Den Haag Mariahoeve (3.3 km)
Wittebrug Pompstation (3.6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/denhaagcs